LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,
tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948
Panevėžio miesto savivaldybei El. p. [email protected]
Panevėžio rajono savivaldybei El. p. [email protected] |
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL PANEVĖŽIO MIESTO IR PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBIŲ TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMĄ
2021 m. gruodžio d. Nr.
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome Panevėžio miesto savivaldybės (toliu – Panevėžio miesto savivaldybė) ir Panevėžio rajono savivaldybės (toliau – Panevėžio rajono savivaldybė) teisės aktų, reglamentuojančių socialinių paslaugų teikimą antikorupcinį vertinimą. Vertinti šie teisės aktai:
1. Panevėžio miesto savivaldybės:
1.1. Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2015 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. 1-34, (toliau – Panevėžio miesto mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas)[1];
1.2. Integralios pagalbos paslaugų teikimo asmens namuose tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2017 m. gegužės 25 d. sprendimu Nr. 1-204, (toliau – Panevėžio miesto integralios pagalbos paslaugų teikimo asmens namuose tvarkos aprašas)[2];
1.3. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Panevėžio mieste tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2017 m. lapkričio 23 d. sprendimu Nr. 1-376 (toliau – Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Panevėžio mieste tvarkos aprašas)[3];
1.4. Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo Panevėžio miesto savivaldybėje tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. A-751[4];
1.5. Panevėžio miesto savivaldybės būsto pritaikymo neįgaliesiems tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A-156[5].
2. Panevėžio rajono savivaldybės:
2.1. Integralios pagalbos asmens namuose paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio rajono savivaldybės tarybos 2016 m. lapkričio 17 d. sprendimu Nr. T-180 (toliau – Panevėžio rajono integralios pagalbos asmens namuose paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo)[6];
2.2. Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugsėjo 26 d. sprendimu Nr. T-183 (toliau – Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas)[7];
2.3. Asmeninio asistento paslaugų organizavimo ir teikimo Panevėžio rajono savivaldybėje tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2019 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. A-423[8];
2.4. Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio rajono savivaldybės tarybos 2021 m. balandžio 8 d. sprendimu Nr. T-92[9];
2.5. Socialinių paslaugų teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio rajono savivaldybės tarybos 2021 m. balandžio 8 d. sprendimu Nr. T-93[10].
Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
I. Dėl Panevėžio miesto savivaldybės
1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiame.
2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
2.1. Panevėžio miesto integralios pagalbos paslaugų teikimo asmens namuose tvarkos aprašo 12 punkte nurodoma, kad „12. Jei pasirinktoje Įstaigoje prašymo pateikimo momentu nėra laisvų vietų, asmuo gali būti įrašomas į Socialinių reikalų skyriaus asmenų, laukiančių integralios pagalbos paslaugų, eilę.“ Pažymėtina, kad teisinis reglamentavimas nenustato, nuo ko priklauso, ar asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, bus įrašyti į eilę. Nesant aiškių taisyklių, kurios nustatytų paslaugų laukiančių asmenų eilės sudarymą, sprendimus priimantiems asmenims suteikiama neribota diskrecija eilės sudarymo klausimus spręsti savo nuožiūra. Atsižvelgiant į tai, kad objektyvių sprendimų priėmimo kriterijų nebuvimas ir dėl to atsirandanti neribota diskrecija laikytini korupcijos rizikos veiksniais, siūlome, nustatyti imperatyvą, kad asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, privalo būti įrašyti į eilę, bei detalizuoti šios eilės sudarymo ir administravimo procedūras.
2.2. Iš Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo Panevėžio mieste tvarkos aprašo 2 punkto nuostatų darytina išvada, kad socialinės paslaugos teikiamos asmeniui (šeimai), deklaravusiam gyvenamąją vietą ar faktiškai gyvenančiam Panevėžio mieste. Tačiau remiantis šio aprašo 15 punkto nuostatomis, socialinės paslaugos gali būti teikiamos ir asmeniui (šeimai), kurio faktinė ir (ar) deklaruota gyvenamoji vieta nėra Panevėžio mieste. Tokie asmenys papildomai privalo pateikti rašytinį laisvos formos paaiškinimą, kodėl kreipiamasi ne į savo gyvenamosios vietos savivaldybę. Pažymėtina, kad iš teisinio reglamentavimo nėra aišku, ar asmeniui (šeimai), kurio faktinė ir (ar) deklaruota gyvenamoji vieta nėra Panevėžio mieste, socialinių paslaugų skyrimo tvarka yra tokia pati, kaip ir asmeniui (šeimai), deklaravusiam gyvenamąją vietą ar faktiškai gyvenančiam Panevėžio mieste. Taip pat nėra aišku, kokią įtaką sprendimui teikti socialines paslaugas turi asmens (šeimos), kurio faktinė ir (ar) deklaruota gyvenamoji vieta nėra Panevėžio mieste, teikiamame paaiškinime, kodėl kreipiamasi ne į savo gyvenamosios vietos savivaldybę, nurodomi motyvai. Atsižvelgdami į tai, kad nurodytais teisinio reglamentavimo trūkumais gali būti piktnaudžiaujama priimat sprendimus dėl gyvenamosios vietos nedeklaravusių ar faktiškai negyvenančių Panevėžio mieste asmenų (šeimų), siūlome detaliau reglamentuoti asmenų (šeimų), kurių faktinė ir (ar) deklaruota gyvenamoji vieta nėra Panevėžio mieste, prašymų dėl socialinių paslaugų teikimo priėmimo ir nagrinėjimo tvarką.
2.3. Panevėžio miesto mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo 78 punkte nustatyta: „78. Tais atvejais, kai asmuo 12 mėnesių iki prašymo padavimo datos ar ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavimo metu dovanoja savo turtą, sudarant mokėjimo už paslaugas sutartį gali būti įtraukiamas turto gavėjas. Sudaroma trišalė sutartis tarp Socialinių reikalų skyriaus, asmens ir turto gavėjo“. Atsižvelgiant į tai, kad teisinis reglamentavimas nenustato, nuo ko priklauso, ar turto gavėjas (apdovanotasis) bus įtrauktas į mokėjimo už paslaugas sutartį (sudaryta trišalė sutartis), laikytina, kad sprendimus priimantiems asmenims suteikiama neribota diskrecija spręsti mokėjimo už paslaugas klausimus. Siekdami mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę, siūlome, nustatyti aiškias ir nedviprasmiškas procedūras, kaip sprendžiama, ar turto gavėjas (apdovanotojas) turi būti įtraukiamas į mokėjimo už paslaugas sutartį (sudaroma trišalė sutartis), jeigu socialinių paslaugų pageidaujantis ar jas jau gaunantis asmuo 12 mėnesių iki prašymo padavimo datos ar ilgalaikės socialinės globos paslaugų gavimo metu dovanoja savo turtą.
3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:
3.1. Atkreiptinas dėmesys, kad Panevėžio miesto savivaldybės būsto pritaikymo neįgaliesiems tvarkos aprašas, patvirtintas Panevėžio miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2020 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A-156, nėra paskelbtas Teisės aktų registre.
II. Dėl Panevėžio rajono savivaldybės
1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
1.1. Panevėžio rajono integralios pagalbos paslaugų teikimo tvarkos aprašo 50.6 papunktyje įtvirtinta norma, leidžianti Panevėžio rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus vedėjui priimti sprendimą nutraukti integralios pagalbos paslaugų teikimą „kitais šiame Tvarkos apraše nenumatytais atvejais“. Tai yra, toks sprendimas gali būti priimtas remiantis bet kokiais, jokiuose teisės aktuose nenustatytais motyvais. Manytina, kad ši absoliuti diskrecija sudaro prielaidas priimti subjektyvius sprendimus. Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą ir atsisakyti esamos galimybės nutraukti integralios pagalbos paslaugų teikimą kitais, nei jų skyrimą ir nutraukimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nenustatytais, pagrindais.
1.2. Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos apraše nustatyta, kad mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų rūšį (Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo 4 punktas), bei tai, kad asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis negali būti didesnis už asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų kainą (Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo 6 punktas). Mokėjimo už socialines paslaugas dydžio nustatymo individualumas ir atsižvelgimas į asmens (šeimos) finansines galimybes pasireiškia tuo, kad mokesčio už atskirų rūšių socialines paslaugas dydis nustatomas asmens (šeimos) pajamų procentine išraiška, kuri priklauso nuo pajamų santykio su valstybės remiamomis pajamomis, pavyzdžiui, jeigu asmens (šeimos) pajamos sudaro nuo 2 iki 3 valstybės remiamų pajamų dydžių, už socialinės priežiūros paslaugų valandą mokama 50 procentų Vyriausybės nustatyto minimalaus valandinio atlygio. Tačiau atliekant antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad mokesčio už socialines paslaugas dydis nustatomas ne tik konkrečia asmens (šeimos) pajamų procentine išraiška, bet atskirais atvejais nurodoma, kad mokėjimo už socialines paslaugas dydis neturi viršyti nurodytos asmens (šeimos) pajamų procentinės išraiškos. Pavyzdžiui, Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo 32 punkte nustatyta, kad asmens mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis neturi viršyti 80 procentų asmens pajamų[11]. Toks reglamentavimas laikytinas ydingu antikorupciniu požiūriu, kadangi sudaro sąlygas neribotai diskrecijai, mokėjimo už socialines paslaugas didį nustatyti nuo 1 procento asmens (šeimos) pajamų iki maksimalaus leistino dydžio. Atsižvelgiant į tai, kad nesant kitų kriterijų, kaip nustatomas konkretus mokėjimo dydis, gali būti piktnaudžiaujama esama diskrecija, siūlome, reglamentuojant mokėjimo už socialines paslaugas dydį, nustatyti tik konkrečias asmens (šeimos) pajamų procentines išraiškas.
2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:
2.1. Panevėžio rajono integralios pagalbos asmens namuose paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo 21 punkte nurodoma, kad „21. Asmenys, norintys gauti Integralios pagalbos paslaugas, pateikus visus reikalingus dokumentus, nesant laisvų vietų, gali būti įrašomi į eilę“. Pažymėtina, kad teisinis reglamentavimas nenustato, nuo ko priklauso, ar asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, bus įrašyti į eilę. Nesant aiškių taisyklių, kurios nustatytų paslaugų laukiančių asmenų eilės sudarymą, sprendimus priimantiems asmenims suteikiama neribota diskrecija eilės sudarymo klausimus spręsti savo nuožiūra. Atsižvelgiant į tai, kad objektyvių sprendimų priėmimo kriterijų nebuvimas ir dėl to atsirandanti neribota diskrecija laikytini korupcijos rizikos veiksniais, siūlome, nustatyti imperatyvą, kad asmenys, norintys gauti integralios pagalbos paslaugas, nesant laisvų vietų, privalo būti įrašyti į eilę, bei detalizuoti šios eilės sudarymo ir administravimo tvarką.
3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:
Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.
Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios teisės aktų, reglamentuojančių socialinių paslaugų teikimą, nuostatos yra mažinančios socialinių paslaugų teikimo skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[12]).
Direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė
Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]
[1] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0f55c010bb6011e487a3c49dd729baa4/asr.
[2] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/a7aca6d041dc11e7b66ae890e1368363/asr.
[3] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/9c416350d34311e7910a89ac20768b0f/asr.
[4] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/2be50200f48f11e99681cd81dcdca52c.
[5] Prieiga internete: http://195.182.86.148/aktai/Default.aspx?Id=3&DocId=21051899.
[6] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/1ff93430ad6011e6b844f0f29024f5ac/asr.
[7] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/9bfddee0e12011e99681cd81dcdca52c.
[8] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/4c20b600eb1a11e99681cd81dcdca52c/asr.
[9] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/d4b1b2f098ff11eb9fecb5ecd3bd711c.
[10] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/451bf810990111eb9fecb5ecd3bd711c/asr.
[11] Nurodytas teisinis reglamentavimas nustatytas šiuose Panevėžio rajono mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo punktuose: 17, 26, 28, 32, 38 ir 40.
[12] Prieiga internete: https://stt.lt/lt/doclib/ackw24e2fpyf3btnqcd3gwfx8zvaryav.