LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 53 IR 141 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2323

 

2022-12-19 Nr. 107-P-54

Vilnius

 

1. Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).

Komiteto biuras: Biuro vedėja B. Pūtienė, patarėjai J. Jakučionytė, A. Latvėnė, R. Matusevičiūtė, A. Želvys, padėjėja V. Katinaitė;

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerija: viceministrė Daiva veličkaitė-Matusevičė, Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Monika Juodvalkė, Sveikatos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Sveikatos saugos skyriaus vyriausioji specialistė Dalia Žukienė, Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius Algis Baravykas, gyventojų atstovai: Linas Savičius, Jolita Urbienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Aistė Gedvilienė
2022-12-16

1

 

 

 

Argumentai:

Pagal visuomenės sveikatos saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose, kituose įstatymuose įtvirtintą teisinį reguliavimą tarša gyvenamojoje, visuomeninės paskirties pastatų ar pan. aplinkoje (toliau – gyvenamoji aplinka) turi atitikti šiai aplinkai keliamus reikalavimus. Todėl, siekiant aiškumo, siūlytina papildyti Įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir pasiūlyti keisti keičiamo įstatymo 51 straipsnio 3 dalį nurodant, kad tais atvejais, kai į sanitarinės apsaugos zoną pateko gyvenamoji aplinka, joje taip pat turi būti laikomasi visuomenės sveikatos saugos reikalavimų.

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 51 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Nustatant sanitarinės apsaugos zonas, ūkinės veiklos išmetamų (išleidžiamų, paskleidžiamų) aplinkos oro teršalų, kvapų, triukšmo ir kitų fizikinių veiksnių sukeliama žmogaus sveikatai kenksminga aplinkos tarša už sanitarinės apsaugos zonų ribų, taip pat tose sanitarinės apsaugos zonose (jų dalyse), kuriose yra objektai, nurodyti šio įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje, neturi viršyti ribinių užterštumo (ar kitokių) verčių, nustatytų gyvenamosios paskirties pastatų (namų), viešbučių, mokslo, poilsio, gydymo paskirties pastatų, su apgyvendinimu susijusių specialiosios paskirties pastatų, rekreacijai skirtų objektų aplinkai.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2.

Seimo narė Aistė Gedvilienė
2022-12-16

2

 

 

 

Argumentai:

Siūlytina Įstatymo projekto 2 straipsnyje įtvirtinti, kada gali būti nerengiami poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentai ir nustatyti, kad sanitarinės apsaugos zonos, kurios į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą galėjo būti įrašytos keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodytais pagrindais, bet dėl įvairių priežasčių buvo neįrašytos, galėtų būti nustatomos negavus žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimo, jeigu keičiamo įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui būtų pateikti iki 2025 m. gruodžio 1 d.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį:

2 straipsnis. 141 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 141 straipsnį 41 dalimi:

„41. Kai sanitarinės apsaugos zona į žemės sklypo kadastro duomenis Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą buvo įrašyta šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos), bet šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytas prašymas arba šiai teritorijai įregistruoti reikalingi duomenys nepateikti Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui, asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, šioje dalyje nurodytu atveju nustato šios šią sanitarinės apsaugos zonos dydį pagal zoną poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus dokumente ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 šioje dalyje nurodytus prašymus arba šioms teritorijoms sanitarinės apsaugos zonai įregistruoti reikalingus duomenis. Šioje dalyje nurodytas poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentas rengiamas, kai į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą įrašyta sanitarinės apsaugos zona nenurodyta (nepažymėta grafiškai) šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje ir šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodytuose dokumentuose (ar kituose dokumentuose pagal iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą).  Prašymas atlikti įgaliotai institucijai priimti sprendimą dėl šioje dalyje nurodytą nurodyto poveikio visuomenės sveikatai vertinimą vertinimo dokumento pateikiamas iki 2024 m. gruodžio 31 d., šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikiami iki 2025 m. gruodžio 31 1 d. Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į pagal poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentus nustatomą dokumentuose nustatytą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja (šiais atvejais padidėjusioje, lyginant su įrašytąja į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, sanitarinės apsaugos zonos dalyje taikomos šio įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos).

 

2. Papildyti 141 straipsnį 42 dalimi: 

42. Kai sanitarinės apsaugos zona turėjo būti įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos), bet nebuvo įrašyta iki 2022 metų gruodžio 31 d., asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta sanitarinės apsaugos zona, vykdymu, nustato šią sanitarinės apsaugos zoną poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumente ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytus prašymus arba sanitarinės apsaugos zonai įregistruoti reikalingus duomenis. Prašymas įgaliotai institucijai priimti sprendimą dėl šioje dalyje nurodyto poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumento pateikiamas iki 2024 m. gruodžio 31 d. Šio straipsnio 41 dalyje nustatytais terminais šioje dalyje nurodyti prašymai arba sanitarinės apsaugos zonoms įregistruoti reikalingi duomenys teikiami kartu su Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus nustatyta tvarka parengta Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos išvada dėl galimybės nustatyti sanitarinės apsaugos zoną šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos). Šioje dalyje nurodytoms sanitarinės apsaugos zonoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, išskyrus atvejus, kai žemės sklypo ar valstybinės žemės dalis, patenkanti į poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentuose nustatytą sanitarinės apsaugos zoną, padidėja (šiais atvejais padidėjusioje, lyginant su galėjusia būti įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įsigaliojimo dienos) sanitarinės apsaugos zonos dalyje taikomos šio įstatymo 53 straipsnio 1 dalyje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos).

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3.

Seimo narė Aistė Gedvilienė
2022-12-16

3

2

 

 

Argumentai:

Aiškumo tikslais ir įvertinus poveikio visuomenės sveikatai vertinimo reglamentavimo, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas, siūlytina patikslinti Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad šioje dalyje nurodytas ne prašymas atlikti poveikio visuomenės sveikatai vertinimą, bet prašymas įgaliotai institucijai priimti sprendimą dėl poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumento.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pateikus prašymą atlikti šio įstatymo įgaliotai institucijai priimti sprendimą dėl šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytose Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 1 141 straipsnio 41 ir 42 dalyje nurodytą dalyse nurodyto poveikio visuomenės sveikatai vertinimą vertinimo dokumento iki 2024 m. gruodžio 31 d., ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios nustatoma sanitarinė sanitarinės apsaugos zona, Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 143 straipsnyje išdėstyto šio Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatos netaikomos iki 2025 m. gruodžio 31 d.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                               (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė