LIETUVOS RESPUBLIKOS

TABAKO, TABAKO GAMINIŲ ir su jais susijusių GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-1143 5 IR 14 straipsniŲ pakeitimo įstatymo projektO

Aiškinamasis Raštas

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 5 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas įgyvendinant Administracinės naštos mažinimo 2016–2017 metais priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. vasario 10 d. nutarimu Nr. 124 „Dėl Administracinės naštos mažinimo 2016–2017 metais priemonių plano patvirtinimo“ (toliau – Administracinės naštos mažinimo priemonių planas).

Įstatymo projekto tikslas – panaikinti perteklinius reikalavimus ir sumažinti administracinę naštą verslui.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorius – Lietuvos Respublikos ūkio ministerija. Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos Pramonės ir prekybos departamento Vidaus prekybos politikos skyrius (vedėja – Birutė Janutėnienė, tel. 8 706 64 756, el. p. [email protected], tiesioginė rengėja – Ieva Žaunierienė (tel. 8 706 64 607, el. p. [email protected]).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – Tabako kontrolės įstatymas) 5 straipsnyje nustatyta, kad tabako gaminių atitiktis teisės aktuose nustatytiems reikalavimams turi būti patvirtinta Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvių ar pagal Turkijos kompetentingų institucijų patvirtintose (akredituotose) bandymų laboratorijose atliktus bandymus tabako gamintojo išduotais tabako gaminių atitiktį patvirtinančiais dokumentais, kurių pateikimo tvarką ir reikalavimus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija.

            Įgyvendinant šias nuostatas, yra priimtas Tabako gaminių atitiktį patvirtinančių dokumentų pateikimo ir įforminimo reikalavimų tvarkos aprašas, patvirtintas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2016 m. rugsėjo 8 d. įsakymu Nr. 1-192 „Dėl Tabako gaminių atitiktį patvirtinančių dokumentų pateikimo ir įforminimo reikalavimų tvarkos aprašo patvirtinimo“, kuriame nustatyta, kad tabako gaminių atitiktį patvirtinančius dokumentus privalo turėti tabako gaminių importuotojai, įvežėjai, didmenininkai ir mažmenininkai. Šie dokumentai turi būti išduodami kiekvieno tabako gaminių įsigijimo metu. Tai sukelia papildomą naštą įmonėms administruojant, saugant dokumentus, vykdant prekių logistiką ir apsunkina prekių apskaitą, nes ji turi būti vykdoma ne tik pagal sąskaitas faktūras, bet ir pagal atitiktį patvirtinančius dokumentus.

            Be to, reikalavimas kiekvienam tabako verslu užsiimančiam ūkio subjektui turėti tabako gaminių atitiktį patvirtinančius dokumentus yra perteklinis ir dėl to, kad pagal Tabako kontrolės įstatymo nuostatas Lietuvoje draudžiama parduoti tabako gaminius, neatitinkančius šio įstatymo ir Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Administracinės naštos mažinimo priemonių plano 20 priemonėje numatyta atsisakyti Tabako kontrolės įstatymo nuostatos, kad ūkio subjektų parduodamų tabako gaminių atitiktis nustatytiems reikalavimams turi būti patvirtinta šių gaminių gamintojo išduotais tabako gaminių atitiktį patvirtinančiais dokumentais. Taigi, turėtų būti panaikinta pareiga ūkio subjektams, užsiimantiems didmenine ir mažmenine prekyba tabako gaminiais, turėti atitiktį patvirtinančius dokumentus, o gamintojams – šiuos dokumentus išduoti minėtiems ūkio subjektams. Atsižvelgiant į tai, kad bet kuriuo atveju tabako gaminiai privalo atitikti Tabako kontrolės įstatyme nustatytus reikalavimus, o tam turi būti atliekami laboratoriniai tyrimai, Įstatymo projekte siūloma keisti Tabako kontrolės įstatymo 5 straipsnio 1 dalį – nustatyti, kad tabako gaminių atitiktis įstatymo nustatytiems reikalavimams turi būti patvirtinta laboratoriniais tyrimais ir gamintojai bei importuotojai privalo turėti tabako gaminių atitikties dokumentus (panaikinama pareiga išduoti minėtus dokumentus tabako gaminių mažmenine ir didmenine prekyba užsiimantiems verslo subjektams). Taip pat Įstatymo projekte siūloma patikslinti Tabako kontrolės įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 7 punktą – nustatyti, kad reikalavimas turėti šiuos dokumentus taikomas tik tabako gaminių gamintojams ir importuotojams.

Pažymėtina, kad, pritarus Įstatymo projektui, tabako gaminių atitiktis nustatytiems reikalavimams bus užtikrinama vadovaujantis galiojančiomis teisės normomis: Tabako kontrolės įstatymo 4 straipsnio 1 dalies nuostatomis, reglamentuojančiomis, kad Lietuvoje gaminamų ir (ar) parduodamų tabako gaminių sudėties ir kokybės rodikliai turi atitikti nustatytus reikalavimus, taip pat šio įstatymo 41 ir 14 straipsniuose nustatytais draudimais tabako verslu užsiimantiems ūkio subjektams parduoti, laikyti, gabenti, importuoti tabako gaminius, neatitinkančius Tabako kontrolės įstatymo ir Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

Be to, tabako gaminių atsekamumas bus užtikrinamas vadovaujantis Tabako kontrolės įstatymo 141 straipsnio nuostatomis, pagal kurias reikalaujama, kad ant kiekvieno tabako gaminių vienetinio pakelio turi būti nurodytas partijos, kuriai priklauso tabako gaminys, numeris ar jo atitikmuo, pagal kurį būtų galima identifikuoti tabako gaminį ir jo pagaminimo vietą ir laiką, taip pat unikalusis identifikatorius, pagal kurį būtų galima nustatyti kiekvieno pakelio faktinį gabenimo maršrutą nuo gamybos iki mažmeninės prekybos vietos, visų pirkėjų nuo gamintojo iki mažmeninės prekybos vietos tapatybę ir kt.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas įtakos korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus Įstatymo projektą, nepagrįsta administracinė našta ūkio subjektams būtų sumažinta daugiau kaip 78 tūkst.  Eur.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, kitų teisės aktų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančius teisės aktus nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte naujos sąvokos neapibrėžiamos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Teikiamas Įstatymo projektas Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymo projektą, iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos turės būti pakeistas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2016 m. rugsėjo 8 d. įsakymas Nr. 1-192 „Dėl Tabako gaminių atitiktį patvirtinančių dokumentų pateikimo ir įforminimo reikalavimų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės. Šių lėšų taip pat nebus sutaupyta.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektas derintas su suinteresuotomis institucijomis ir skelbiamas Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai: „tabakas“, „tabako gaminiai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

___________________