1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-06-18
|
|
|
|
*
|
Įvertinę įstatymo projekto
atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Vertinant
projektu siūlomą reguliavimą, apskritai nėra aišku, kodėl įstatymu siekiama
išskirti savanoriškos veiklos sutartį kaip atskirą (specifinį) gydytojų
teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų teikimo pagrindą. Pažymėtina, kad
galiojantis įstatyminis reguliavimas niekaip nedraudžia ir nevaržo galimybės
medicinos praktikos licenciją turinčiam gydytojui sveikatos priežiūros
paslaugas kitoje, o ne savo nuolatinio darbo asmens sveikatos priežiūros
įstaigoje, teikti laikinai ne darbo sutarties, o kitu teisėtu pagrindu (pvz.,
savanoriškos veiklos pagrindu ar net nuomos ar panaudos pagrindu naudodamasis
kitos įstaigos sveikatos priežiūros paslaugoms teikti privalomus medicinos
prietaisus ir įrangą). Vertinant tokią galimybę, atkreipiame dėmesį, kad medicinos
praktikos sąlygas, gydytojų teises ir pareigas reguliuoja Medicinos praktikos
įstatymas bei šio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai – Medicinos praktikos
licencijavimo taisyklės, patvirtintos sveikatos apsaugos ministro įsakymu,
taip pat sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtintos Lietuvos medicinos
normos, apibrėžiančios gydytojų teises, pareigas, kompetenciją bei
atsakomybę. Savo ruožtu, Asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklą
reguliuoja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymas, Medicinos praktikos
įstatymas, sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtintos Asmens sveikatos
priežiūros įstaigų licencijavimo taisyklės. Taigi, gydytojų vykdomos
medicinos praktikos sąlygas, odontologų teises ir pareigas, kompetenciją,
atsakomybę, o taip pat asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos, kaip
valstybės reguliuojamos ūkinės veiklos, sąlygas reglamentuoja įstatymai bei
kiti viešojo administravimo subjektų priimti administraciniai aktai, kas
užtikrina tinkamas ir kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas
nepriklausomai nuo to, kokiu pagrindu (darbo sutarties ar kitu teisėtu
pagrindu) asmens sveikatos priežiūros įstaigoje veiklą vykdo sveikatos
priežiūros paslaugas teikiantis gydytojas.
Atkreiptinas dėmesys, kad
galiojančiame Medicinos praktikos įstatyme įtvirtinti tik du bendrieji teisės
verstis medicinos praktika reikalavimai, t. y. verstis medicinos praktika
Lietuvos Respublikoje turi teisę gydytojas, turintis minėto įstatymo
nustatyta tvarka išduotą galiojančią medicinos praktikos licenciją, ir tik sveikatos
priežiūros įstaigoje, turinčioje licenciją teikti asmens sveikatos priežiūros
paslaugas. Kitų reikalavimų, įskaitant reikalavimą, kad gydytojas sudarytų
darbo sutartį su minėta įstaiga, ar pats steigtų ar dalyvautų tokios įstaigos
steigime, įstatymas nenustato. Pažymėtina, kad ir Asmens sveikatos priežiūros
įstaigų licencijavimo taisyklėse įtvirtinta nuostata, jog licencijos
turėtojas privalo užtikrinti, kad
įstaigoje sveikatos priežiūros paslaugas teiktų tik sveikatos priežiūros
specialistai, teisės aktų nustatyta tvarka įgiję profesinę
kvalifikaciją ir turintys licencijas, jei jas privalo turėti įstatymų ir
kitų teisės aktų nustatyta tvarka, suponuoja, kad licencijuojamos
veiklos valstybinės priežiūros požiūriu neturi reikšmės kokiu pagrindu medicinos
praktikos licenciją turintis gydytojas vykdo savo veiklą licenciją turinčioje
įstaigoje.
Be to, atkreiptinas dėmesys, jog
projektu siūlomas reguliavimas vertintinas kaip kazuistinis ir sistemiškai
nederantis su bendruoju teisiniu reguliavimu, reglamentuojančiu medicininio
pobūdžio paslaugų teikimą Lietuvos Respublikoje. Pažymėtina, kad projektu
siūlomas reguliavimas dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo savanoriškos
veiklos pagrindu nėra numatytas nei Odontologijos praktikos įstatyme, nei
Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatyme, t.
y. šiuose įstatymuose asmenims, kurie teikia medicininio pobūdžio paslaugas,
nėra nustatomas joks imperatyvus paslaugų teikimo teisinis pagrindas. Todėl
manytina, jog siūlomas reguliavimas šiuo požiūriu neatitinka Teisėkūros
pagrindų įstatymo 3 straipsnyje nustatyto reikalavimo teisėkūroje vadovautis
proporcingumo principu, „reiškiančiu, kad pasirinktos teisinio reguliavimo
priemonės turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą,
nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio
reguliavimo tikslams pasiekti.“
|
Nepritarti
|
Argumentai: Projektu siūloma įtvirtinti gydytojo vertimosi medicinos praktika
savanoriškos veiklos pagrindais sąlygas, t. y., kad gydytojas, išskyrus gydytoją
rezidentą, turi teisę verstis medicinos praktika savanoriškos veiklos
pagrindais pagal Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymą tik
sveikatos priežiūros įstaigoje, teikiančioje stacionarines, ambulatorines ir
(ar) dienos stacionaro paliatyviosios pagalbos paslaugas, ir tik sudaręs su
ja savanoriškos veiklos sutartį.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-06-18
|
3
|
|
|
|
2. Projekto
3 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies
nuostata, nustatanti, kad gydytojas medicinos
praktika savanoriškos veiklos pagrindais verčiasi pagal sveikatos apsaugos
ministro nustatytą kompetenciją, suponuoja, kad sveikatos apsaugos ministras
turi įtvirtinti atskirą, tik sveikatos priežiūros įstaigoje, teikiančioje
stacionarines, ambulatorines ir (ar) dienos stacionaro paliatyviosios
pagalbos paslaugas, savanoriškos veiklos pagrindais medicinos praktika
besiverčiantiems gydytojams taikomą kompetenciją. Jeigu tokia atskira
kompetencija turės būti patvirtinta, projekto 5 straipsnis pildytinas
2 dalimi, nustatančia pareigą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministrui iki 2020 m. rugpjūčio 31 d. priimti įstatymo įgyvendinimui
reikalingus teisės aktus. Atitinkamai šio straipsnio pavadinimas dėstytinas
taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“, o šio straipsnio 1 dalyje
reikėtų įtvirtinti išimtį dėl 2 dalies ankstesnio įsigaliojimo. Jeigu
atskiros kompetencijos sveikatos apsaugos ministras neturės tvirtinti, o
gydytojas medicinos praktika versis tomis pačiomis bendrosiomis sąlygomis,
taikomomis visiems Lietuvos Respublikoje medicinos praktika besiverčiantiems
gydytojams, pildomo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies nuostata,
nustatanti, kad gydytojas medicinos
praktika savanoriškos veiklos pagrindais verčiasi pagal sveikatos apsaugos
ministro nustatytą kompetenciją, brauktina kaip perteklinė ir klaidinanti.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas: pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„3 straipsnis. Įstatymo
papildymas 51 straipsniu
Papildyti Įstatymą 51 straipsniu:
„51 straipsnis. Gydytojo
vertimosi medicinos praktika savanoriškos veiklos pagrindais sąlygos
1. Gydytojas, išskyrus gydytoją
rezidentą, turi teisę verstis medicinos praktika savanoriškos veiklos pagrindais pagal Lietuvos Respublikos
savanoriškos veiklos įstatymą tik sveikatos priežiūros įstaigoje,
teikiančioje stacionarines, ambulatorines ir (ar) dienos stacionaro
paliatyviosios pagalbos paslaugas, ir tik sudaręs su ja savanoriškos veiklos
sutartį. Gydytojas medicinos praktika savanoriškos veiklos pagrindais verčiasi
pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą kompetenciją.
2. Gydytojas, versdamasis medicinos
praktika šio straipsnio 1 dalyje
nustatytomis sąlygomis, turi tas pačias šio Įstatymo ir kitų teisės
aktų, reguliuojančių medicinos praktiką, nustatytas teises ir pareigas.“
|