LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ ĮSTATYMO NR. XII-717 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJA REDAKCIJA)
(NR. XIIIP-3623)
2019-09-18 Nr. 103-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, A. Olendraitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vyr. patarėja NVO ir bendruomenių plėtros klausimais, A. Raišys – Specialiųjų tyrimų tarnybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyr. specialistas, M. Žaltauskas – Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centro direktorius, R. Jokubauskas – NVO teisės instituto direktorius, A. Černiauskaitė – NVO teisės instituto teisininkė, R. Povilaitis – Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacijos pirmininkas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 33 straipsnio 2 dalimi ir Teisėkūros pagrindų įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi, pateikiu pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3623. 1. Siūlau Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3623 (toliau – Projektas) 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo (toliau – šis įstatymas) tikslas – kurti palankią aplinką nevyriausybinėms organizacijoms, užtikrinti tinkamas jų veiklos ir plėtros sąlygas, įgalinti jas dalyvauti viešojoje politikoje.“.
|
Nepritarti. |
Palankios aplinkos nevyriausybinėms organizacijoms kūrimas yra plati sąvoka apimanti visapusišką NVO sektorių stiprinančios aplinkos kūrimą. Pažymėtina tai, kad demokratinės valstybės siekia įgalinti visuomenę dalyvauti sprendimų priėmime, o ne atskiras NVO. NVO laikytinos priemone, padedančia efektyviau užtikrinti didesnį visuomenės dalyvavimą priimant visuomenei svarbius sprendimus. |
2. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
2. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
„2. Šis įstatymas nustato nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės
politikos formavimo ir įgyvendinimo principus, subjektus, formuojančius ir
įgyvendinančius nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės politiką,
|
Nepritarti. |
Šiuo metu galiojančiame NVO plėtros įstatyme, taip pat ir naujame įstatymo projekte, suteikiamas teisinis pagrindas nacionalinei struktūrai – nevyriausybinių organizacijų tarybai. Todėl, manytina, kad ir šiame straipsnyje, nusakančiame įstatymo reguliavimo apimtį, tai būtina nurodyti. Pažymėtina, kad NVO yra nepriklausomos nuo valstybės ir savivaldybių, taigi nėra aišku, kas konkrečiai turima omenyje siūlant reglamentuoti NVO veiklą savivaldybėje. |
3. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnį papildyti nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Jeigu yra prieštaravimų tarp šio įstatymo normų ir kitų įstatymų, vadovaujamasi ir taikomas šis įstatymas.“.
|
Nepritarti. |
Vadovaujantis teisės principais, įstatymai negali prieštarauti vieni kitiems, jie turi būti tarpusavyje suderinti, siekiant užtikrinti harmoningą teisės veikimą valstybėje. |
4. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
4. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 4 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:
„3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir
valstybės institucijos bei įstaigos, įgyvendinančios nevyriausybinių
organizacijų plėtros valstybės politiką su toje viešosios politikos srityje
veikiančiomis skėtinėmis nacionalinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis 1) rengiamų teisės aktų projektų, susijusių su nevyriausybinių organizacijų veikla; 2) planuojamų programų, pagal kurias konkurso būdu finansuojami nevyriausybinių organizacijų projektai.“.
|
Nepritarti |
Nėra aišku kokiu pagrindu siūloma išbraukti svarbų NVO ir valstybės institucijų bendradarbiavimo instrumentą iš įstatymo projekto. |
5. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
5. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 4 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Savivaldybės taryba pagal kompetenciją: 1) atsižvelgiant į valstybės politiką nevyriausybinių organizacijų plėtros srityje, nustatytus nacionalinius prioritetus bei vietos bendruomenės poreikius, nustato ilgalaikius nevyriausybinių organizacijų plėtros tikslus, savivaldybės biudžeto lėšomis finansuotinas nevyriausybinių organizacijų veiklos sritis; 2) nustato viešosios ir grupinės
naudos nevyriausybinių organizacijų finansavimo iš savivaldybės biudžeto
kriterijus ir tvarką
|
Nepritarti. |
Nėra aiški argumentacija bei kas, priėmus siūlymą, savivaldybėje tvirtintų savivaldybės NVO tarybos sudėtį. Manytina, kad savivaldybių atveju, turėtų būti taikoma nacionalinės NVO atžvilgiu taikoma analogija. |
6. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
6. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 5 straipsnį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. nevyriausybinių organizacijų nagrinėjami klausimai ir pasiūlymų teikimas
|
Nepritarti. |
Nėra aišku kokius teisinius santykius siekiama sukurti teikiant šį siūlymą. Visos NVO (tiek skėtinės, tiek ir nacionalinės bei regioninės) gali nagrinėti sektoriaus plėtros klausimus bei, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymu, teikti siūlymus valstybės institucijoms. Nėra aišku kokiu pagrindu siūloma atsisakyti Nacionalinės NVO tarybos, vienintelio formalizuoto NVO ir valstybės institucijų bendradarbiavimo instrumento, veiklos reglamentavimo. |
7. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
7. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 6 straipsniu ir jį išdėstyti taip: 6 straipsnis. Nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijų veiklos vykdymas ir jos deklaravimas savivaldybės administracijoje (alternatyva: deklaravimas ne savivaldybės administracijoje)
1. Nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdyti draudžiama. 2. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdo per savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą. Nevyriausybinėms organizacijoms, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijoms šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdyti ne per savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą draudžiama. 3. Šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla privalo būti deklaruojama. 4. Šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą turi teisę deklaruoti tik nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos. 5. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaruoja savivaldybės administracijoje. 6. Nevyriausybinėmis organizacijomis ar jų asociacijomis, savivaldybės administracijoje deklaravusiomis šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, laikomos nevyriausybinės organizacijos ar jų asociacijos, kurioms nėra draudžiama vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą. 7. Draudžiama vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą šioms nevyriausybinėms organizacijoms ar jų asociacijoms: 1) nedeklaravusioms savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos nevyriausybinėms organizacijoms, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės; 2) nevyriausybinių organizacijų asociacijoms, nedeklaravusioms šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos savivaldybės administracijoje; 3) pateikusioms savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą dėl šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos deklaravimo nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės; 4) savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusioms nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. 8. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijos, pateikusios savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą, kuriuo atsisakoma vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nuo jo pateikimo savivaldybės administracijoje momento nelaikomos nevyriausybinėmis organizacijomis ar jų asociacijomis, deklaravusiomis savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą. 9. Nevyriausybinė organizacija, vykdžiusi šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, kuri pasibaigia, kai nevyriausybinių organizacijų asociacija, kurios narė ji yra, pateikia savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą, kuriuo deklaruojama šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, nelaikoma nevyriausybine organizacija, deklaravusia savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nuo šio pareiškimo pateikimo savivaldybės administracijoje momento. 10. Savivaldybės administracijos direktorius ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos deklaravimo, o šio straipsnio 8 dalyje nurodytu atveju – nuo rašytino pareiškimo, kuriuo atsisakoma vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, pateikimo savivaldybės administracijoje, raštiškai nurodo kiekvienai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusiai nevyriausybinei organizacijai ir nevyriausybinių organizacijų asociacijai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusią ar šią veiklą vykdyti atsisakiusią nevyriausybinę organizaciją, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociaciją.“.
|
Nepritarti. |
Teikiamas siūlymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos prieštarauja Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatoms, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
8. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
8. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „7 straipsnis. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo sprendimai 1. Savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, vienasmenių valdymo organų susirinkimas: (alternatyva: vienasmeniai valdymo organai bendru įsakymu) 1) tvirtina savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus (alternatyva: veiklos nuostatus); 2) sudaro savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą. 2. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą savo sprendimu sudaro ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus savo sprendimu patvirtina savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, vienasmenių valdymo organų susirinkimas. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą savo sprendimu sudaro ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus savo sprendimu patvirtina savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų vienasmenių valdymo organų susirinkimas. 3. Sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo priimami bendru sutarimu ir registruojami kiekvienoje nevyriausybinių organizacijų asociacijoje, deklaravusioje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje, ir deklaravusioje savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą nevyriausybinėje organizacijoje, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka. 4. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka registruojami kiekvienoje deklaravusioje savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą nevyriausybinėje organizacijoje, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka registruojami kiekvienoje nevyriausybinių organizacijų asociacijoje, deklaravusioje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje. 5. Savivaldybės administracijai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo priėmimo pateikiama šio sprendimo teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta kopija. 6. Sprendimą dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimą dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo pasirašo visi vienasmeniai valdymo organai. 7. Sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo registruojami ir oficialiai skelbiami Teisės aktų registre Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. 8. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdį šaukia ir jam vadovauja jauniausias pagal amžių vienasmenis valdymo organas. 9. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdyje privalo dalyvauti ir jame balsuoti visi vienasmeniai valdymo organai.“.
|
Nepritarti. |
Teikiamas siūlymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos prieštarauja Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatoms, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
9. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
9. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Draudimas būti savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nariais 1. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nariais negali būti: 1) savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių administracijų direktoriai, savivaldybių įstaigų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 2) valstybės institucijų ir įstaigų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 3) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų narių, kurie yra juridiniai asmenys (išskyrus valstybę, savivaldybes, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas), vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų nariai; 4) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) ne valdymo organų narių, kurie yra valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 5) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyviai fiziniai asmenys, taip pat dalyvių, kurie yra juridiniai asmenys (išskyrus valstybę ir savivaldybes), vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų nariai; 6) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančių valstybės institucijų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 7) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos – savivaldybių administracijų direktoriai, taip pat dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančių institucijų valstybės politikai – savivaldybių tarybų nariai, vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 8) valstybės politikai, išskyrus savivaldybių tarybų narius, valstybės pareigūnai, teisėjai, kariai. 2. Šio straipsnio 1 dalyje vartojama juridinio asmens dalyvio (akcininko, nario, dalininko ir pan.) sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, tai yra asmuo, kuris turi nuosavybės teisę į juridinio asmens turtą, arba asmuo, kuris nors ir neišsaugo nuosavybės teisių į juridinio asmens turtą, bet įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu.“.
|
Nepritarti. |
Savivaldybės NVO tarybos sudarymo tvarka reglamentuojama atskiru poįstatyminiu teisės aktu. |
10. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
|
|
|
10. Siūlau buvusį Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 6 straipsnį laikyti 9 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „
1. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos narių kadencija yra dveji metai. Atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos ir savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. 2. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos. 3. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją iš savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos narių renka savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryba. 4. Nevyriausybinei organizacijai, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijai atsisakius vykdyti šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nevyriausybinės organizacijos, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijos, atsisakiusios vykdyti šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, deleguoto atstovo įgaliojimai savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryboje nutrūksta. Nutrūkus savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nario, kuris yra jos pirmininkas ar pirmininko pavaduotojas, įgaliojimams, nutrūksta ir jo, kaip savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo, įgaliojimai. 5. Nevyriausybinių organizacijų asociacijai deklaravus šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje, savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios (alternatyva: vykdžiusios) nevyriausybinės organizacijos, kuri yra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, deleguoto atstovo įgaliojimai savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryboje nutrūksta. Nutrūkus savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nario, kuris yra jos pirmininkas ar pirmininko pavaduotojas, įgaliojimams, nutrūksta ir jo, kaip savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo, įgaliojimai. 6. Atstovų delegavimo į savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą ir prireikus jų atšaukimo tvarka, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ir pirmininko pavaduotojo rinkimo tvarka, taip pat savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos darbo organizavimo, sprendimų rengimo, svarstymo ir priėmimo tvarka nustatomos savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatuose. 7. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryba veikia vadovaudamasi šiuo įstatymu ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatais. Savivaldybės administracija savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos techniškai neaptarnauja.
1) teikia pasiūlymus savivaldybės institucijoms dėl savivaldybės teritorijoje veikiančių nevyriausybinių organizacijų stiprinimo; 2) dalyvauja rengiant savivaldybės institucijų teisės aktų, susijusių su nevyriausybinių organizacijų plėtra, projektus; 3) dalyvauja savivaldybei atliekant analizę dėl savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimo ir teikia pasiūlymus dėl viešųjų paslaugų teikimo; 4) dalyvauja darbo ar ekspertų
grupėse nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės politikos klausimams
svarstyti
|
Nepritarti. |
Teikiamas siūlymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos prieštarauja Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatoms, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
11. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
2 |
|
|
11. Siūlau Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus
šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros
įstatymo 6 straipsnio 6 ir 7 dalis, 7 straipsnį, 8 straipsnį, 9
straipsnio 1, 2, 3, 6 dalis ir šio straipsnio 2, 2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 12 straipsnis įsigalioja 2021 m. sausio 1 d. 3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta nevyriausybinės organizacijos sąvoka asociacijoms, iki šio įstatymo įsigaliojimo gavusioms finansavimą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programą ir pagal šią programą įgyvendinančioms vietos plėtros strategijas, taikoma nuo 2024 m. sausio 1 d. 4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta nevyriausybinės organizacijos sąvoka viešajai įstaigai Rytų Europos studijų centrui taikoma nuo 2023 m. sausio 1 d. 5. Nevyriausybinės organizacijos ir jų asociacijos šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje deklaruoja iki 2020 m. sausio 15 d. Jei nevyriausybinė organizacija yra nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ji, deklaruodama šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, privalo nurodyti ir nevyriausybinių organizacijų asociaciją, kurios narė ji yra. Nevyriausybinių organizacijų asociacija, deklaruodama šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, privalo nurodyti ir nevyriausybines organizacijas, kurios yra jos narės. 6. Savivaldybės administracijos direktorius iki 2020 m. vasario 1 d. raštiškai pateikia kiekvienai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusiai nevyriausybinei organizacijai, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusiai nevyriausybinių organizacijų asociacijai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų sąrašą. 7. Visi vienasmeniai valdymo organai iki 2020 m. kovo 31 d. susirenka į vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdžius.
|
Nepritarti. |
Teikiamas siūlymas prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos prieštarauja Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatoms, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
12. |
Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija 2019-07-12 |
9 |
3 |
|
Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija, atsižvelgdama į LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtą LR Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo naujos redakcijos projektą, kuris 2019 m. liepos 11 dieną LR Seimo posėdyje po pateikimo buvo vienbalsiai priimtas. teikia siūlymą dėl 9 straipsnio pakeitimo, reglamentuojant nevyriausybinių organizacijų (NVO) fondo finansinį šaltinį. Pažymėtina, kad ir LR Vyriausybės išvadoje teigiama, jog NVO fondas turi turėti aiškiai nurodytą finansinį šaltinį: ,Jš NVO plėtros įstatymo projekto nėra aišku kas sudaro NVO fondo lėšas, kuo remiantis tvirtinamas jų dydis ir kaip jos bus numatomos planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus. Vyriausybės programoje numatyta, kad NVO fondas finansuojamas iš gyventojų nepaskirtos 2 proc. GPM dalies (278 p.). Iš pateikto projekto nėra aišku, ar šio fondo finansavimą numatoma sieti su minėtu finansavimo šaltiniu. Jei būtų nuspręsta fondą finansuoti iš minėtos GPM dalies, svarstytina ar nėra tikslinga kartu teikti ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pakeitimų projektą“ LR nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo projekte siūlome reglamentuoti NVO fondo įkūrimą (9 straipsnis), nustatant NVO fondo lėšų šaltinį, finansuojamas sritis ir veikimo schemą: Finansavimo šaltinis: siūlome 9 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Lėšos Fondui sudaromos iš nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų nepaskirtos gyventojų pajamų mokesčio dalies ne pelno subjektams. Planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus, NVO fondui numatoma Vyriausybės nustatyta procentinė dalis nuo praėjusių metų gyventojų nepaskirto gyventojų pajamų mokesčio ne pelno subjektams". Šiuo siūlymu keičiama NVO plėtros įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies formuluotė, kuri dabar yra tokia:
|
Nepritarti. |
Komitetas pritarė iniciatorių pateiktai 9 straipsnio 3 dalies formuluotei. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba 2019-07-29 |
7 |
1 |
|
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo
Nr. IX-904 Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą teikiame šias pastabas: 1. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad nevyriausybinėms organizacijoms finansavimas gali būti skiriamas iš valstybės ir savivaldybių biudžeto lėšų jų veiklai stiprinti; tiksliniams jų veiklos projektams įgyvendinti; gebėjimų, reikalingų viešosioms paslaugoms teikti, stiprinimo projektams įgyvendinti. Projekto 9 straipsnis reglamentuoja Nevyriausybinių organizacijų fondo, į kurį bus pervedamos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirtos biudžeto lėšos, numatytos nevyriausybinių organizacijų plėtros politikai įgyvendinti. Projekto nuostatose nėra aiškiai nustatyta, kokiai veiklai finansuoti gali būti naudojamos į šį fondą pervestos biudžeto lėšos, taip pat neaišku, ar valstybė ir savivaldybės gali finansuoti nevyriausybines organizacijas biudžeto lėšomis ne per numatomą kurti fondą. Neaiškus nevyriausybinių organizacijų finansavimo biudžeto lėšomis reglamentavimas didina korupcijos riziką panaudojant biudžeto lėšas, todėl siūlome tikslinti Projekto nuostatas aiškiai nurodant, kokiems konkretiems tikslams gali būti naudojamos biudžeto lėšos, bei aiškias nevyriausybinių organizacijų finansavimo biudžeto lėšomis procedūras.
|
Nepritarti. |
Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad NVO finansavimas gali būti skiriamas iš Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybių biudžetų: 1) jų veiklai stiprinti; 2) tiksliniams jų veiklos projektams įgyvendinti; 3) gebėjimų, reikalingų viešosioms paslaugoms teikti, stiprinimo projektams įgyvendinti.
Šiomis nuostatomis siekiama reglamentuoti kryptis, kurioms finansuoti gali būti teikiamas finansavimas iš valstybės ir savivaldybių biudžetų.
Atskiro straipsnio nuostatomis sudaromas teisinis pagrindas NVO fonui veikti. 9 str. 1 d. numatyta, kad šio fondo tikslas yra stiprinti NVO institucinius gebėjimus. Šiame straipsnyje taip pat numatyta, kad Fondas veikia pagal Vyriausybės patvirtintus fondo nuostatus. Taip pat, vadovaujantis gerąja užsienio valstybių praktiką (pvz. Estija, Lenkija) manytina, kad detalios finansavimo teikimo procedūros turi būti numatytos poįstatyminiuose teisės aktuose, atitinkamai įstatymų lygmenyje reglamentuojant svarbiausius principus ir kryptis. |
2. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba 2019-07-29 |
8 |
|
|
2. Projekto 8 straipsnyje nustatyta, kad <...Asignavimų valdytojas, skirstydamas valstybės ir savivaldybių lėšas nevyriausybinių organizacijų veiklai finansuoti, atsižvelgia į organizacijos veiklos pobūdį, juridinio asmens dalyvius, kuriems skirta organizacijos veikla, konkrečią siūlomą finansuoti organizacijos iniciatyvą ar projektą, ir priskiria nevyriausybinę organizaciją grupinės ar viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms...>. Šioje nuostatoje išvardinti kriterijai, kuriais vadovaudamasis asignavimų valdytojas priskirs nevyriausybines organizacijas prie grupinės ar viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų. Projekte nėra nustatyta, kaip išvardinti kriterijai ar jų reikšmės lemia, kuriai nevyriausybinių organizacijų grupei bus priskiriama konkreti nevyriausybinė organizacija. Kadangi grupinės ir viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų finansavimo dydis skiriasi, todėl nenustačius, kaip nuostatoje išvardinti kriterijai įtakoja konkrečios nevyriausybinės organizacijos priskyrimą konkrečiai grupei, padidėja korupcijos rizika, kad asignavimų valdytojas, pasinaudodamas nepakankamai aiškiu ir skaidriu teisiniu reglamentavimu, savo nuožiūra nuspręstų konkrečios nevyriausybinės organizacijos priskyrimą konkrečiai grupei. Atsižvelgdami į tai, siūlome nustatyti aiškius kriterijus, kuriais vadovaujantis nevyriausybinė organizacija būtų priskiriama grupinės naudos ar viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms.
|
Pritarti iš dalies. |
Įstatymo projekte yra numatyti kriterijai, į ką asignavimų valdytojas turėtų atsižvelgti, siekdamas įvertinti ar organizacija priskirtina viešosios ar grupinės naudos NVO. Tačiau svarstytina galimybė nacionaliniu mastu patvirtinti taisykles asignavimų valdytojams, kuriose būtų numatyti detalizuoti kriterijai, kuriais vadovaujantis konkrečios NVO bus priskiriamos viešosios arba grupinės naudos organizacijos tipui. |
3. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba 2019-07-29 |
9 |
3 |
|
3. Projekto 9 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad <...Fondo lėšas sudaro Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skiriami asignavimai, numatomi nevyriausybinių organizacijų plėtrai, ir kitos teisėtai įgytos lėšos...>. Iš šios nuostatos neaišku, kokios kitos teisėtai įgytos ir kokių asmenų ar institucijų skirtos lėšos gali būti pervedamos į fondą. Aiškiai nenustatyti fondo lėšų finansavimo šaltiniai gali padidinti korupcijos riziką ir tuo pasinaudojant išvengti kitų įstatymų nustatytų apribojimų, pavyzdžiui, dėl politinių partijų finansavimo ar labdaros paramos įstatymo apribojimų, todėl siūlome aiškiai nustatyti, kokios kitos teisėtai įgytos lėšos bei kokių asmenų ar institucijų skiriamos, gali būti naudojamos finansuoti Nevyriausybinių organizacijų fondą.
|
Nepritarti. |
Nėra aišku kokie įstatymų nustatyti apribojimai turimi omenyje. Manytina, kad lėšos iš visų šaltinių į NVO fondą gali pateikti tik laikantis visų įstatymuose numatytų reikalavimų ar apribojimų. Dirbtinai siaurinant galimų lėšų ratą, tikėtina, kad ateityje kitiems asignavimų valdytojams siekiant prisidėti prie Nacionalinio NVO fondo stiprinimo, tam galimai būtų užkirstas kelias.
|
4. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba 2019-07-29 |
9 |
6 |
|
4. Projekto 9 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad <...Sprendimus dėl Fondo strateginių programų krypčių ir lėšų tam tikroms fondo veiklos kryptims skyrimo Nuostatuose nustatyta tvarka priima Fondo taryba (toliau – Taryba), kurios institucinę sudėtį socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu 3 metams tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Personalinę Fondo sudėtį tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras. Tarybos sudarymo tvarka, Tarybos narių kompetencijos reikalavimai nustatomi Nuostatuose...>. Pagal šią nuostatą siūloma, kad Fondo lėšų skirstymo procedūras įgyvendintų socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sudaryta Fondo taryba. Kadangi Fondo taryba skirstytų Fondui skirtas biudžeto lėšas, todėl siekdami skaidraus biudžeto lėšų skirstymo ir panaudojimo proceso, siūlome institucinę Fondo tarybos sudėtį, narių kompetencijos ir nepriekaištingos reputacijos reikalavimus, tarybos sudarymo ir sprendimų priėmimo tvarką reglamentuoti įstatyme.
|
Pritarti. |
|
5. |
Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnyba 2019-07-29 |
10 |
1 |
|
5. Projekto 10 straipsnio 1 dalies, kurioje reglamentuota, kokiais atvejais finansavimas iš valstybės ar savivaldybės biudžetų nevyriausybinėms organizacijoms neskiriamas, 4 punkte nustatyta, kad <...juridinis asmuo, naudodamas valstybės ir (ar) savivaldybės biudžetų lėšas, buvo neįvykdęs valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų naudojimo sutarties su ta pačia valstybės ir (ar) savivaldybės institucija, kuri priėmė sprendimą dėl valstybės ir (ar) savivaldybės biudžetų lėšų skyrimo, ar netinkamai ją įvykdęs ir tai buvo esminis (kaip nurodyta sutartyje) valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų naudojimo sutarties pažeidimas...>. Pagal šią nuostatą darytina išvada, kad finansavimas juridiniam asmeniui neskiriamas tik tais atvejais jeigu jis neįvykdė ar netinkamai įvykdė sutartį tik su ta institucija, kuri buvo priėmusi sprendimą skirti lėšas. Manome, kad toks finansavimo neskyrimo pagrindas yra ydingas antikorupciniu požiūriu ir sudaro juridiniams asmenims sąlygas piktnaudžiauti, kai neįvykdęs ar netinkamai įvykdęs lėšų panaudojimo sutartį, gali gauti lėšas iš kitos valstybės ir savivaldybės institucijos, su kuri dar nebuvo jam skyrusi lėšų, be jokių pasekmių, todėl siūlome tikslinti nuostatą nustatant, kad finansavimas neskiriamas tais atvejais, kai juridinis asmuo neįvykdė ar netinkamai įvykdė su bet kuria valstybės ar savivaldybės institucija sudarytą sutartį pagal šioje nuostatoje nustatytas sąlygas.
|
Pritarti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo nariai S. Gentvilas, D. Šakalienė, R. Miliūtė, ir kt. |
9 |
3 |
|
Argumentai: Remiantis įstatymo projekto rengėjo aiškinamojo rašto duomenimis nevyriausybinių organizacijų fondui įsteigti ir jo veiklai užtikrinti reikės 3-5 milijonų. Taip pat rengėjai informuoja, kad „Šiuo metu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos administruojamas priemones nevyriausybinių organizacijų gebėjimams stiprinti: 2018 m. lėšų poreikis – 2 027 612,90 Eur, 2019 m. lėšų poreikis – 2 239 195,26 Eur“. Vertinant nevyriausybinių organizacijų didėjantį aktyvumą, profesionalumą bei ekonomines aplinkybes siūloma didinti nevyriausybinių organizacijų fondo lėšas, finansus skiriant iš nepaskirstytos gyventojų pajamų mokesčių dalies skirtos paramos gavėjams ir (ar) politinėms partijoms. Tokiu būdu būtų užtikrintas pakankamas lėšų kiekis nevyriausybinių organizacijų stiprinimui.
Pasiūlymas parengtas kartu su NVO koalicija.
Pasiūlymas: Siūloma pakeisto 9 straipsnio 3 dalį ir išdėstyti ją taip:
3. |
Nepritarti. |
Komitetas pritarė iniciatorių pateiktai 9 straipsnio 3 dalies formuluotei. |
6. Komiteto sprendimas: pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3623 ir siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui projektą tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei institucijų pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už - 7 , prieš – 0, susilaikė – 3.
8. Komiteto paskirti pranešėjas: Tomas Tomilinas.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė