PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 STRAIPSNIŲ IR VI1 SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIVP-4009(2)
2024-11-05
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
4 (9) |
|
|
Argumentai: Konstitucinis Teismas yra ne kartą pažymėjęs, kad žemė – ypatingas nuosavybės teisės objektas (2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. kovo 14 d., 2006 m. kovo 30 d. nutarimai). Žemės sklypų turėjimas nuosavybės teise gali būti viena iš esminių sąlygų verslui pradėti ir jam plėtoti, viena iš būtinų ūkinės veiklos vykdymo prielaidų (2006 m. kovo 30 d. nutarimas). Žemės, kaip riboto ištekliaus, tinkamas naudojimas yra žmogaus ir visuomenės išlikimo ir raidos sąlyga, tautos gerovės pagrindas; jos, kaip gamtos ištekliaus, racionalaus naudojimo užtikrinimas yra viešasis interesas, kurį garantuoti yra valstybės konstitucinė priedermė (2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. kovo 14 d., 2006 m. kovo 30 d. nutarimai). Valstybės pareiga užtikrinti, kad žemė būtų naudojama racionaliai, kad ji būtų saugoma, kyla inter alia iš Konstitucijos 54 straipsnio nuostatų, kad valstybė rūpinasi natūralios gamtinės aplinkos, gyvūnijos ir augalijos, atskirų gamtos objektų ir ypač vertingų vietovių apsauga, prižiūri, kad su saiku būtų naudojami, taip pat atkuriami ir gausinami gamtos ištekliai (1 dalis), kad įstatymu draudžiama inter alia niokoti žemę, jos gelmes, vandenis, teršti vandenis, skurdinti augaliją ir gyvūniją (2 dalis), iš konstitucinio socialinės darnos imperatyvo, kitų Konstitucijos nuostatų (2006 m. kovo 30 d. nutarimas). Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad teisiškai reguliuojant santykius, susijusius su žemės naudojimu verslui, ūkinei veiklai, būtina paisyti žemės, kaip gamtos ištekliaus, prigimties ir jos, kaip nekilnojamojo turto, specifikos; iš Konstitucijos kyla galimybė ir būtinybė su žemės, kaip ypatingo nuosavybės teisės objekto (ir vienos iš verslo sąlygų – ūkinės veiklos vykdymo prielaidų), įsigijimu bei valdymu, taip pat su perleidimu susijusius santykius teisiškai reguliuoti taip, kad nebūtų sudaryta prielaidų pakenkti žemei kaip ypatingai Konstitucijos ginamai ir saugomai vertybei, pažeisti kitų konstitucinių vertybių; minėta iš Konstitucijos kylanti galimybė ir būtinybė suponuoja inter alia tai, kad šių santykių teisinis reguliavimas negali neturėti tam tikrų ypatumų, palyginti su kitų nuosavybės santykių teisiniu reguliavimu; su žemės (kaip ir kitų gamtinės aplinkos objektų) nuosavybe ir naudojimu susijusių santykių diferencijuoto teisinio reguliavimo pagrindai kyla iš pačios Konstitucijos; žemės (inter alia žemės nuosavybės, naudojimo) santykių teisinis reguliavimas gali būti diferencijuojamas pagal tai, ar atitinkami žemės sklypai priskirtini žemės ūkio paskirties, ar kitokios paskirties žemei; diferencijuotai reguliuodamas santykius, susijusius su žemės nuosavybe ir naudojimu, įstatymų leidėjas, atsižvelgdamas į žemės rūšį (kategoriją), gali nustatyti žemės teisinį režimą, inter alia nuosavybės, naudojimo, ūkinės veiklos ir kitos veiklos sąlygas, apribojimus, draudimus; minėti apribojimai, draudimai turi būti konstituciškai pagrįsti (2006 m. kovo 30 d. nutarimas). Šiuo metu, siekiant išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypą, net jei jis yra suformuotas ir įregistruotas Nekilnojamojo turto registre, asmuo turi laukti, kol Nacionalinė žemės tarnyba pradės rengti atitinkamos kadastro vietovės žemės reformos žemėtvarkos projektą ar jam prilyginamą žemės sklypo planą ir laukti, kol toks projektas bus patvirtintas. Praktikoje procesas užtrunka ir kelis metus. Remiantis Nacionalinės žemės tarnybos duomenimis, šiuo metu tokių „neįveiklintų“ valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų yra virš dviejų tūkstančių. Siekiant užtikrinti racionalų valstybinės žemės naudojimą, taip pat maksimalios naudos visuomenei, siūloma papildyti Žemės įstatymo 9 straipsnį 91 dalimi, nustatančia kad Nekilnojamojo turto registre įregistruoti ir žemės sklypams keliamus reikalavimus atitinkantys valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai galėtų būti išnuomojami atitinkamiems subjektams, nelaukiant šių sklypų įtraukimo į žemės reformos žemėtvarkos projekto procesą.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo 4 straipsnio, kuriuo keičiamas Žemės įstatymo 9 straipsnis, 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Pakeisti 9 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 5. Valstybinės žemės sklypas (jo dalis), išskyrus šio straipsnio 6–91 ir 28 dalyse nustatytus atvejus, išnuomojamas aukciono būdu asmeniui, kuris pasiūlo didžiausią nuomos mokestį. Kai aukciono būdu išnuomotas valstybinės žemės sklypas (jo dalis) nepradėtas naudoti pagal paskirtį, nėra pradėti rengti statinių ir kitos veiklos projektai ar nėra pradėtos vykdyti kitos aukciono sąlygos, valstybinės žemės nuomos teisė neperleidžiama. Šiuo atveju, siekdamas pakeisti sutarties šalį ar sutarties atsisakyti, valstybinės žemės sklypo (jo dalies) nuomininkas kreipiasi dėl vienašalio valstybinės žemės nuomos sutarties nutraukimo. Aukciono būdu išnuomotame valstybinės žemės sklype (jo dalyje) valstybinės žemės sklypo (jo dalies) nuomininkui pastačius naujus statinius ar įrenginius, valstybinės žemės nuomos sutartis nenutraukiama. Šiuo atveju, perleidus valstybinės žemės sklypo (jo dalies) nuomos teisę, keičiant sutarties šalį ir sudarant susitarimą dėl valstybinės žemės nuomos aukciono būdu sutarties pakeitimo, kitos šios sutarties sąlygos nekeičiamos. Toks valstybinės žemės sklypas (jo dalis) valstybinės žemės sklypo (jo dalies) nuomininko pageidavimu gali būti jam parduodamas šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nustatytomis sąlygomis. Valstybinė žemė aukciono būdu ar be aukciono išnuomojama Vyriausybės nustatyta tvarka.“
2. Papildyti Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo 4 straipsnį, kuriuo keičiamas Žemės įstatymo 9 straipsnis, 61 dalimi ir ją išdėstyti taip: „61. Papildyti 9 straipsnį 91 dalimi ir ją išdėstyti taip: 91. Kaimo gyvenamojoje vietovėje esantys valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo nuomos sutarties termino pasibaigimo ar jos nutraukimo, Nacionalinės žemės tarnybos vadovo ar jo įgalioto viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo sprendimu įtraukiami į nuomotinų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąrašą. Į šį sąrašą negali būti įtraukiami valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai, kurie neturi privažiavimo ar neatitinka kitų žemės ūkio paskirties žemės sklypams keliamų reikalavimų. Sprendimas dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų įtraukimo į nuomotinų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąrašą jo priėmimo dieną paskelbiamas Žemės informacinėje sistemoje ir jį priėmusios institucijos interneto svetainėje. Nuomotinų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąraše esantys valstybinės žemės sklypai į naujai rengiamus žemės reformos žemėtvarkos projektus ar jiems prilyginamus žemės sklypų planus neįtraukiami. Nuomotinų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąraše esantys valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai išnuomojami asmenims, turintiems šio straipsnio 8 dalies 1 ir 2 punktuose nustatytą pirmumo teisę. Jeigu keli vienodą pirmumo teisę turintys asmenys pageidauja išsinuomoti tą patį valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypą, jis išnuomojamas uždaro aukciono būdu dalyvaujant tik šiems asmenims. Jeigu tokių asmenų nėra, nuomotinų žemės ūkio paskirties sąraše esantys žemės sklypai išnuomojami asmenims, kurių nuosavybės teise turimi ar iš valstybės nuomojami valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai ribojasi su pageidaujamu išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypu (žemės sklypais). Jeigu šioje dalyje nurodytų asmenų nėra, nuomotinų žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąraše esantys žemės sklypai išnuomojami aukciono būdu. Sudarius nuomos sutartį dėl nuomotinų valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų sąraše esančio valstybinės žemės sklypo, skelbiamame sąraše pažymima, kad jis išnuomotas.“ |
2. |
11 (32) |
|
|
Argumentai: Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 9 straipsniu, Statybos įstatymo ir Žemės įstatymo 36 straipsniu Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos atlieka valstybinės priežiūros funkciją teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo srityse. Siekiant užtikrinti skaidrumą ir priežiūros funkcijos vykdymo nešališkumą, valstybinę teritorijų planavimo priežiūrą vykdanti institucija nedalyvauja prižiūrimuose teritorijų planavimo, statybos ar žemės naudojimo procesuose, nepriima sprendimų jiems vykstant. Vadovaujantis Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 9 punktu, žemės valdos projektų ir jų rengimo procesų priežiūrą atlieka Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos, kuri, be kita ko, pagal Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalyje nurodytą kompetenciją gali būti ir žemės valdos projektų (žemės reformos žemėtvarkos projektų) organizatore, kas reiškia, jog tarnyba pati organizuoja šių projektų rengimą, juos derina, tvirtina ir pati vykdo jų priežiūrą. Pažymėtina, kad vadovaujantis Teritorijų planavimo įstatymo 16 straipsnio 1 d. 1 p., žemės valdos projektais įgyvendinami teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai, taigi rengiami žemės valdos projektai negali jiems prieštarauti. Vertinant nuosekliai ir siekiant didesnės žemės valdos projektų kokybės, skaidrumo, manytina, kad žemės valdos projektų priežiūrą turi atlikti ta pati priežiūros funkcijas vykdanti institucija, kuri prižiūri aukštesnės galios planavimo dokumentus – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija, o Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos, turėtų vykdyti tik žemės reformos žemėtvarkos projektų organizatoriaus funkcijas.
Pasiūlymas: Papildyti Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo 11 straipsnį, kuriuo keičiamas Žemės įstatymo 32 straipsnis, 1 ir 2 dalimis, buvusią 1 dalį laikyti 3 dalimi: „1. Pripažinti netekusiu galios 32 straipsnio 3 dalies 9 punktą.
2. Pakeisti 32 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: 1) organizuoja
ir vykdo žemės naudojimo valstybinę priežiūrą |
3. |
26 |
|
|
Argumentai: Pritarus aukščiau nurodytiems pasiūlymams ir atsižvelgiant į tai, kad jų įgyvendinimui suinteresuotoms institucijoms reikės pasiruošti, siūloma nustatyti vėlesnę atitinkamų Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo nuostatų įsigaliojimo datą ir įgyvendinamąsias nuostatas dėl pradėtų procesų.
Pasiūlymas: Pakeisti Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 22, 23, 29, 32, 34, 35, 37, 40, 41, 43, 45, 47, 54, 55, 56, 64, 66 straipsnių ir VI1 skyriaus pakeitimo įstatymo 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnį, 4 straipsnio 3, 6(1) dalis, 8 straipsnio 2, 4 dalis, 9 straipsnio 1 dalį, 11 straipsnio 1, 2 dalis ir šio straipsnio 4 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 2. Šio įstatymo 8 straipsnio 2, 4 dalys ir 9 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d. 3. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 ir 6(1) dalis įsigalioja 2025 m. kovo 1 d. 4. Šio įstatymo 11 straipsnio 1 ir 2 dalis įsigalioja 2025 m. liepos 1 d. 5. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 2 d.
11. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėti, bet nebaigti rengti ir nepatvirtinti žemės reformos žemėtvarkos projektai ar jiems prilyginami žemės sklypų planai baigiami rengti ir tvirtinami iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Žemės reformos žemėtvarkos projektas ar jam prilyginamas žemės sklypo planas laikomas pradėtu rengti, jeigu yra priimtas Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) vadovo arba jo įgalioto viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo įsakymas dėl teritorijos žemėtvarkos projektui rengti patvirtinimo.“ |
Teikia
Seimo narys Simonas Gentvilas