LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

BAUDŽIAMOJO KODEKSO 114, 119, 120 IR 121 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-08-28 Nr. XIVP-3001

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Įstatymo projektu siūloma griežtinti atsakomybę už šiuo metu galiojančios redakcijos Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 120 straipsnyje numatytą nusikalstamą veiką - kolaboravimą, tačiau kyla abejonių, ar projekte siūlomas bausmės didinimas už šią padarytą nusikalstamą veiką yra proporcingas šios nusikalstamos veikos pavojingumui. Atkreiptinas dėmesys, jog bausmių rūšis ir jų dydžius, visų pirma, turi lemti nusikalstamos veikos pavojingumo pobūdis. Į veikos pavojingumą kaip į vieną iš esminių kriterijų nustatant bausmes dėmesį atkreipia ir Konstitucinis Teismas[1]. Iš projekto aiškinamojo rašto matyti, kad šiuo atveju apatinės ir viršutinės laisvės atėmimo bausmės ribų didinimui reikšmės turėjo BK 117 straipsnis, nustatantis atsakomybę už išdavystę, kurio sankcijoje nustatyta laisvės atėmimo bausmė nuo penkerių iki penkiolikos metų. Šio aspektu pažymėtina, kad kolaboravimas yra veika iš esmės tapati ir padėjimui kitai valstybei veikti prieš Lietuvos Respubliką (BK 118 straipsnis), nes asmuo padeda veikloje, kuri yra priešiška valstybės interesams, tik kolaboravimas vykdomas okupacijos ar aneksijos sąlygomis, o padėjimas kitai valstybei veikti prieš Lietuvos Respubliką – taikos metu arba iškilus karo grėsmei, tačiau abiem atvejais yra veikiama prieš Lietuvos valstybę, jos suverenitetą. Padėjimas kitai valstybei veikti prieš Lietuvos Respubliką (BK 118 straipsnis) pagal BK 11 straipsnio 5 dalį priklauso sunkiems nusikaltimams, o kolaboravimas – pagal projektą priklausytų labai sunkių nusikaltimų kategorijai (BK 11 straipsnio 6 dalis), nors pagal šiuo metu numatytą sankciją kolaboravimas priklauso apysunkių nusikaltimų grupei (BK 11 straipsnio 4 dalis). Svarstytina, ar projektu siūloma sankcija, pagal kurią kolaboravimas priklausytų labai sunkių nusikaltimų kategorijai, nėra pernelyg griežta, ar toks bausmės griežtinimas darys atitinkamą įtaką praktikai.

 

 

 

Viešosios teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                  Jurgita Meškienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]



[1] Konstitucinio Teismo 2012 m. birželio 4 d. nutarime konstatuota, jog „Įstatymų leidėjas gali, atsižvelgdamas į nusikalstamų veikų pobūdį, pavojingumą (sunkumą), mastą, kitus požymius, kitas turinčias reikšmės aplinkybes, įtvirtinti diferencijuotą teisinį reguliavimą ir nustatyti skirtingą baudžiamąją atsakomybę už atitinkamas nusikalstamas veikas“.