Projektas Nr. XIVP-1508(2)

 (sujungti projektai Nr. XIVP-1508 ir Nr. XIVP-1645)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043

2, 10 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 171 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS

 

2023 m.          Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Dviračių juosta – dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirta važiuojamosios kelio dalies juosta, atskirta horizontaliojo ženklinimo linija ir pažymėta dviračio simboliu.“

·   Seimo narys Kasparas Adomaitis 2023-06-06:

Pakeisti 1 straipsnį, kuriuo keičiamas 2 straipsnis, ir jį išdėstyti taip:

1. Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Dviračių juosta – dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirta važiuojamosios kelio dalies juosta, atskirta horizontaliojo ženklinimo linija ir pažymėta dviračio simboliu.“

2. Pakeisti 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Dviračių takas – dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirtas kelias arba kelio dalis, pažymėti tam skirtais kelio ženklais. Dviračių takas privalo būti atskirtas nuo kelio ar jo dalių kelio inžinerinėmis priemonėmis.“

31. Papildyti 2 straipsnį 311 dalimi:

„311. Elektrinė mikrojudumo priemonė – vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė (elektrinis paspirtukas, elektra varomas riedis, elektra varoma riedlentė, elektrinis balansinis vienratis ir pan.), kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o atskaitos taško aukštis, jeigu vairuotojui įrengta sėdimoji vieta, ne didesnis kaip 540 mm. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nepriskiriami.“

42. Pakeisti 2 straipsnį 33 dalį ir ją išdėstyti taip:

„33. Mopedas – dviratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis didesnis kaip 25 km/h, bet ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui), ar triratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis didesnis kaip 25 km/h, bet ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).“

53. Pakeisti 2 straipsnio 40 dalį ir ją išdėstyti taip:

„40. Motorinis dviratis – ne mažiau kaip du ratus turinti transporto priemonė, varoma ja važiuojančio asmens raumenų jėga, naudojant pedalus ar rankenas, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir pagalbinį vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h. Pagalbinis variklis nustoja veikti transporto priemonei pasiekus 25 km/h greitį. Neįgaliųjų vežimėliai prie motorinių dviračių nepriskiriami.

64. Papildyti 2 straipsnį 44² dalimi ir ją išdėstyti taip:

„44². Neįgaliojo vežimėlis – rankomis arba elektros varikliu varoma neįgaliojo judumo priemonė su ratais.“

5. Pakeisti 2 straipsnio 471 dalį ir ją išdėstyti taip:

„471. Pažeidžiamas eismo dalyvis – pėsčiasis, dviračio, motorinio dviračio vairuotojas ar keleivis, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas, kitas eismo dalyvis – mopedo, motociklo, triračio, lengvojo keturračio, keturračio ar galingojo keturračio vairuotojas ar keleivis, kurie eisme dalyvauja nebūdami motorinėje transporto priemonėje (kabinoje (salone) arba kėbule).“

76. Pakeisti 2 straipsnio 49 dalį ir ją išdėstyti taip:

„49. Pėsčiasis – asmuo, esantis kelyje ne transporto priemonėje, taip pat važiuojantis neįgaliųjų vežimėliu, riedučiais, riedlente be variklio, paspirtuku be variklio, vedantis dviratį, motorinį dviratį, mopedą, motociklą, ridenantis ar besinešantis elektrinę mikrojudumo priemonę, traukiantis (stumiantis) rogutes, vaikišką ar kitokį vežimėlį. Pėsčiuoju nelaikomas kelyje dirbantis asmuo.“

87. Pakeisti 2 straipsnio 50 dalį ir ją išdėstyti taip:

„50. Pėsčiųjų perėja – pėsčiųjų perėjimo per kelią vieta, pažymėta nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir ženklinimo linijomis arba tik kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“. Pėsčiųjų perėja gali būti žymima vien ženklinimo linijomis KET nustatytais atvejais. Pėsčiųjų perėjos ribas žymi ženklinimo linijos, o jeigu jų nėra, – įsivaizduojamos tiesės, einančios nuo kelio ženklų statmenai per kelią.“

98. Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

„67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais.““

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto argumentai:

Patikslintos projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalys (nepritarta išbraukimui), balsavimo rezultatai dėl šio pakeitimo: už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra), papildant žodžiais „motorinių dviračių“. Nepritarta projekto sąvokos „motorinis dviratis“ pakeitimui 1 str. 5 dalyje (balsavimo rezultatai dėl šio pakeitimo už – 4, prieš – nėra, susilaikė – 5). Pritarta pažeidžiamo eismo dalyvio sąvokos įrašymui (balsavimo rezultatai dėl šio pakeitimo: už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra).

Komiteto pasiūlymas:

1. Pakeisti 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Dviračių juosta – dviračių, motorinių  dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirta važiuojamosios kelio dalies juosta, atskirta horizontaliojo ženklinimo linija ir pažymėta dviračio simboliu.“

2. Pakeisti 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Dviračių takas – dviračių, motorinių  dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirtas kelias arba kelio dalis, pažymėti tam skirtais kelio ženklais. Dviračių takas privalo būti atskirtas nuo kelio ar jo dalių kelio inžinerinėmis priemonėmis.“

 

2. Pakeisti 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Dviračių takas – dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui skirtas kelias arba kelio dalis, pažymėti tam skirtais kelio ženklais. Dviračių takas privalo būti atskirtas nuo kelio ar jo dalių kelio inžinerinėmis priemonėmis.“

3. Papildyti 2 straipsnį 311 dalimi:

„311. Elektrinė mikrojudumo priemonė – vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė (elektrinis paspirtukas, elektra varomas riedis, elektra varoma riedlentė, elektrinis balansinis vienratis ir pan.), kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o atskaitos taško aukštis, jeigu vairuotojui įrengta sėdimoji vieta, ne didesnis kaip 540 mm. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nepriskiriami.“

 

·   Valstybinė lietuvių kalbos komisija 2023-05-:

Pranešame, kad Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Terminologijos pakomisė gegužės 10 d. posėdyje apsvarstė Seimo Terminijos komisijos pateiktus Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIH-2043 2, 10 ir 25 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 17(1) straipsniu įstatymo projekto NR. XIVP-1508(2) terminus elektrinė mikrojudumo priemonė, neįgaliojo vežimėlis ir jų apibrėžtis (terminų straipsnių rinkinys Nr. 4566). Terminams neprieštarauta. Termino elektrinė mikrojudumo priemonė apibrėžtį siūloma redaguoti, tikslinti (žodžiu riedis lietuvių kalboje įvardijama tam tikra elektrinė priemonė, todėl požymis elektra varomas yra perteklinis, prie kitų priemonių turėtų būti vienodai nurodoma elektrinis): Elektrinė mikrojudumo priemonė – vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė (elektrinis paspirtukas, elektra varomas riedis, elektra varoma elektrinė riedlentė, elektrinis balansinis vienratis, riedis ir pan.), kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h, o sėdimosios vietos, jeigu ji įrengta, atskaitos taško aukštis, jeigu vairuotojui įrengta sėdimoji vieta, ne didesnis kaip 540 mm. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nepriskiriami.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

33 dalį ir ją išdėstyti taip:

33. Mopedas – dviratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis didesnis kaip 25 km/h, bet ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui), ar triratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis didesnis kaip 25 km/h, bet ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).“

5. Pakeisti 2 straipsnio 40 dalį ir ją išdėstyti taip:

„40. Motorinis dviratistransporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h. Neįgaliųjų vežimėliai prie motorinių dviračių nepriskiriami.

6. Papildyti 2 straipsnį 44² dalimi ir ją išdėstyti taip:

„44². Neįgaliojo vežimėlis rankomis arba elektros varikliu varoma neįgaliojo judumo priemonė su ratais.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-22:

3. Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytas teisės technikos taisykles, projekto 1 straipsnio 6 dalies pakeitimo esmėje reikėtų išbraukti žodžius „ir ją išdėstyti taip“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

7. Pakeisti 2 straipsnio 49 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „49. Pėsčiasis – asmuo, esantis kelyje ne transporto priemonėje, taip pat važiuojantis neįgaliųjų vežimėliu, riedučiais, riedlente be variklio, paspirtuku be variklio, vedantis dviratį, motorinį dviratį, mopedą, motociklą, ridenantis ar besinešantis elektrinę mikrojudumo priemonę, traukiantis (stumiantis) rogutes, vaikišką ar kitokį vežimėlį. Pėsčiuoju nelaikomas kelyje dirbantis asmuo.“

8. Pakeisti 2 straipsnio 50 dalį ir ją išdėstyti taip:

„50. Pėsčiųjų perėja – pėsčiųjų perėjimo per kelią vieta, pažymėta nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir ženklinimo linijomis arba tik kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“. Pėsčiųjų perėja gali būti žymima vien ženklinimo linijomis KET nustatytais atvejais. Pėsčiųjų perėjos ribas žymi ženklinimo linijos, o jeigu jų nėra, – įsivaizduojamos tiesės, einančios nuo kelio ženklų statmenai per kelią.“

9. Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

„67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais.“

 

                                                                                                                               Seimo narys Andrius Bagdonas 2023-05-15:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

„67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais KET nustatytais atvejais.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai).

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 1, susilaikė – 6.

 

·   Seimo narys Julius Sabatauskas 2023-05-22:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

„67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių eismui; kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais, jis gali būti naudojamas dar ir  motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai).

 

Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – nėra, susilaikė – 5.

 

·   Seimo nariai: Andrius Vyšniauskas Vilius Semeška Irena Haase 2023-05-23:

Papildyti 1 straipsnio 9 dalį, kurioje numatomas Saugaus eismo įstatymo 2 straipsnio 67 dalies pakeitimas, ir jį išdėstyti taip:

 67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis negali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais  išskyrus Savivaldybės tarybos ar jos įgalioto asmens nustatytose vietose.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai).

 

Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 1, susilaikė – 4.

 

·   Seimo nariai: Andrius Bagdonas Jurgis Razma Antanas Matulas Rita Tamašunienė ir kt. 2023-05-25:

Papildyti 1 straipsnio 9 dalį, kurioje numatomas Saugaus eismo įstatymo 2 straipsnio 67 dalies pakeitimas, ir jį išdėstyti taip:

67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais išskyrus Savivaldybės tarybos ar jos įgalioto asmens nustatytose vietose.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už – 5, prieš – nėra, susilaikė – 4.

 

·   Seimo nariai: Julius Sabatauskas Kęstutis Vilkauskas Orinta Leiputė ir kt. 2023-06-05:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių eismui; kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta KET nustatyta tvarka, jis gali būti naudojamas dar ir  motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai).

 

Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – nėra, susilaikė – 6.

 

·   Seimo narė Morgana Danielė 2023-05-25:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:                               „67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais. Kai šaligatvis ar jo dalis nepažymėta dviračių tako kelio ženklais, juo važiuoti gali dviračiai su vaikiškomis kėdutėmis ar priekabomis.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai).

 

Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – nėra, susilaikė – 8.

 

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) organizuoja mokinių (vaikų) mokymą, per kurį įgyjama saugaus važiavimo dviračiais, motoriniais dviračiais ir elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis žinių ir įgūdžių;“.

 

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 171 straipsniu

Papildyti Įstatymą 171 straipsniu:

171 straipsnis. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taikomi reikalavimai ir draudimai

 1. Elektrine mikrojudumo priemone leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą. Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius neribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalo prižiūrėti suaugęs asmuo.

 

·   Seimo narys Kasparas Adomaitis 2023-06-06:

Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Papildyti Įstatymą 171 straipsniu:

„171 straipsnis. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taikomi reikalavimai ir draudimas

1. Elektrine mikrojudumo priemone leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, šaligatviu gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą. Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius neribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalo prižiūrėti suaugęs asmuo.

2. Važiuoti leidžiama tik su tvarkingą stabdį ir garso signalą, baltą šviesos žibintą priekyje ir raudoną šviesos žibintą gale, taip pat iš abiejų šonų oranžinius šviesą atspindinčius elementus turinčia elektrine mikrojudumo priemone. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams, važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taip pat rekomenduojama naudoti kūno apsaugos priemones (pavyzdžiui, alkūnių, kelių apsaugas ir kt.).

3. Važiuodami dviračių taku, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti kuo arčiau šio tako (jiems skirtos tako dalies) dešiniojo krašto. Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis (baltu dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo nekelti pavojaus pėstiesiems.

4. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams draudžiama:

1) važiuoti šaligatviais, išskyrus 2 straipsnio 67 dalyje nurodytą atvejį;

2) važiuoti pėsčiųjų takais;

3) važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, išskyrus KET nustatytus atvejus;

4) važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais;

5) važiuoti per pėsčiųjų perėjas;

6) vežti keleivius;

7) kirsti kelią tam nepritaikytose vietose;

8) važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo, jeigu jis įrengtas;

9) vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams;

10) kad jų elektrinė mikrojudumo priemonė būti velkama kitos transporto priemonės;

11) savo elektrine mikrojudumo priemone vilkti kitą transporto priemonę;

12) važiuoti įsikibus į kitą transporto priemonę;

13) važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu, o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu.

5. Su į elektrinę mikrojudumo priemonę arba į motorinį dviratį savo konstrukcija panašia transporto priemone, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis, leidžiama dalyvauti viešajame eisme, jeigu yra atliktos šios transporto priemonės motorinėms transporto priemonėms privalomos procedūros (atitikties įvertinimas, registracija, privalomoji techninė apžiūra, galioja transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas), o šios transporto priemonės vairuotojas vykdo šiame įstatyme motorinės transporto priemonės vairuotojui nustatytus reikalavimus.““

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Nėra tikslinga papildyti kaip siūloma Seimo nario pasiūlyme.

 

Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – nėra, susilaikė – 5.

 

2. Važiuoti leidžiama tik su tvarkingą stabdį ir garso signalą, baltą šviesos žibintą priekyje ir raudoną šviesos žibintą gale, taip pat iš abiejų šonų oranžinius šviesą atspindinčius elementus turinčia elektrine mikrojudumo priemone. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams, važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taip pat rekomenduojama naudoti kūno apsaugos priemones (pavyzdžiui, alkūnių, kelių apsaugas ir kt.).

3. Važiuodami dviračių taku, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti kuo arčiau šio tako (jiems skirtos tako dalies) dešiniojo krašto. Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis (baltu dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo nekelti pavojaus pėstiesiems.

4. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams draudžiama:

1) važiuoti šaligatviais, išskyrus 2 straipsnio 67 dalyje nurodytą atvejį;

2) važiuoti pėsčiųjų takais;

3) važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, išskyrus KET nustatytus atvejus;

4) važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais;

5) važiuoti per pėsčiųjų perėjas;

6) vežti keleivius;

7) kirsti kelią tam nepritaikytose vietose;

8) važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo, jeigu jis įrengtas;

9) vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams;

10) kad jų elektrinė mikrojudumo priemonė būti velkama kitos transporto priemonės;

11) savo elektrine mikrojudumo priemone vilkti kitą transporto priemonę;

12) važiuoti įsikibus į kitą transporto priemonę;

13) važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu, o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu.

 

·   Seimo narys Andrius Bagdonas 2023-05-15:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 171 straipsniu

Papildyti Įstatymą 171 straipsniu:

17straipsnis. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taikomi reikalavimai ir draudimai

 1. Elektrine mikrojudumo priemone leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą. Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius neribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalo prižiūrėti suaugęs asmuo.

2. Važiuoti leidžiama tik su tvarkingą stabdį ir garso signalą, baltą šviesos žibintą priekyje ir raudoną šviesos žibintą gale, taip pat iš abiejų šonų oranžinius šviesą atspindinčius elementus turinčia elektrine mikrojudumo priemone. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams, važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taip pat rekomenduojama naudoti kūno apsaugos priemones (pavyzdžiui, alkūnių, kelių apsaugas ir kt.).

3. Važiuodami dviračių taku, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti kuo arčiau šio tako (jiems skirtos tako dalies) dešiniojo krašto. Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis (baltu dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo nekelti pavojaus pėstiesiems.

4. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams draudžiama:

1) važiuoti šaligatviais, išskyrus 2 straipsnio 67 dalyje nurodytą atvejį;

2 1) važiuoti pėsčiųjų takais;

3 2) važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, išskyrus KET nustatytus atvejus;

4 3) važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais;

5 4) važiuoti per pėsčiųjų perėjas;

6 5) vežti keleivius;

7 6) kirsti kelią tam nepritaikytose vietose;

8 7) važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo, jeigu jis įrengtas;

9 8) vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams;

10 9) kad jų elektrinė mikrojudumo priemonė būti velkama kitos transporto priemonės;

11 10) savo elektrine mikrojudumo priemone vilkti kitą transporto priemonę;

12 11) važiuoti įsikibus į kitą transporto priemonę;

13 12) važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu, o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu.

5. Su į elektrinę mikrojudumo priemonę arba į motorinį dviratį savo konstrukcija panašia transporto priemone, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis, leidžiama dalyvauti viešajame eisme, jeigu yra atliktos šios transporto priemonės motorinėms transporto priemonėms privalomos procedūros (atitikties įvertinimas, registracija, privalomoji techninė apžiūra, galioja transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas), o šios transporto priemonės vairuotojas vykdo šiame įstatyme motorinės transporto priemonės vairuotojui nustatytus reikalavimus.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Seimo narys siūlo keisti 4 –ą dalį. Kadangi buvo pritarta Seimo narių A. Bagdono, J. Razmos, A. Matulo ir kt. 2023-05-25 pasiūlymui dėl šaligatvio sąvokos (1 str. 9 daliai), tai šis pasiūlymas nėra tikslingas.

 

Balsavimo rezultatai: už – nėra, prieš – 1, susilaikė – 7.

 

5. Su į elektrinę mikrojudumo priemonę arba į motorinį dviratį savo konstrukcija panašia transporto priemone, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis, leidžiama dalyvauti viešajame eisme, jeigu yra atliktos šios transporto priemonės motorinėms transporto priemonėms privalomos procedūros (atitikties įvertinimas, registracija, privalomoji techninė apžiūra, galioja transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas), o šios transporto priemonės vairuotojas vykdo šiame įstatyme motorinės transporto priemonės vairuotojui nustatytus reikalavimus.“

 

·   Seimo nariai: Andrius Vyšniauskas Vilius Semeška Irena Haase 2023-05-23:

Papildyti įstatymo 3 straipsnį, kuriame numatomas įstatymo papildymas 171 straipsniu, šį straipsnį papildant 6 dalimi.  

6. Elektrin mikrojudumo priemonių statymas yra draudžiamas savivaldybės tarybos nustatytose vietose.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už – 8, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

·   Seimo nariai: Julius Sabatauskas Kęstutis Vilkauskas Orinta Leiputė ir kt. 2023-06-05:

Papildyti įstatymo 3 straipsnį, kuriame numatomas įstatymo papildymas 171 straipsniu, šį straipsnį papildant 6 dalimi.  

„6. Elektrinių mikrojudumo priemonių statymo tvarką nustato KET.”

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Pritarta Seimo narių A. Vyšniausko, V. Semeškos ir I. Haase 2023-05-23 pasiūlymui šiai daliai.

 

Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – nėra, susilaikė – 5.

 

4 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Papildyti 25 straipsnį 12 dalimi:

„12. Elektrinės mikrojudumo priemonės, motorinio dviračio arba savo konstrukcija į juos panašios transporto priemonės, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis, pardavėjas privalo informuoti pirkėją raštu, ar su parduodama transporto priemone pagal šio įstatymo nuostatas jis galės teisėtai dalyvauti viešajame eisme.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-22:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad „elektrinės mikrojudumo priemonės, motorinio dviračio arba savo konstrukcija į juos panašios transporto priemonės, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis <...>“ pardavėjas raštu informuotų pirkėją „<...>ar su parduodama transporto priemone pagal šio įstatymo nuostatas jis galės teisėtai dalyvauti viešajame eisme.“ Svarstytina, ar projektu keičiamame įstatyme siūlomas įtvirtinti teisinis reglamentavimas nėra civilinės teisės reguliavimo dalykas, kadangi bendrąsias pirkimo – pardavimo sutarties normas reguliuoja Civilinis kodeksas, todėl vertinant iš sistemiškumo principo perspektyvos kyla abejonių dėl tokio reglamentavimo būtinumo. Be to, keičiamo įstatymo 25 straipsnyje įtvirtinti bendrieji reikalavimai motorinėms transporto priemonėms ir priekaboms, todėl siūlomas teisinis reguliavimas sistemiškai nedera su straipsnio reguliavimo objektu. Svarstytina galimybė arba keisti straipsnio pavadinimą, kad jis atitiktų ir naujo pobūdžio reguliavimą, arba siūlomą reguliavimą dėstyti kitoje keičiamo įstatymo vietoje atskiru straipsniu su deramu pavadinimu.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

     4 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 25 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

25 straipsnis. Bendrieji reikalavimai motorinėms transporto priemonėms ir priekaboms.“

 

Balsavimo rezultatai (balsuota 2023-05-24 komiteto posėdyje): už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

              5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. rugsėjo 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, jos įgaliota institucija, švietimo, mokslo ir sporto ministras ar jo įgaliota institucija iki 2023 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

·   Seimo nariai: Andrius Bagdonas Irena Haase Edita Rudelienė Andrius Vyšniauskas 2023-05-25 Irena se Eude:

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. rugsėjo 1 d. 2024 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, jos įgaliota institucija, švietimo, mokslo ir sporto ministras ar jo įgaliota institucija iki 2023 m. rugpjūčio gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už – 5, prieš – 1, susilaikė – 2.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-05-22:

2. Norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Pasiūlymas bendro pobūdžio. Projekto 1 straipsnio 3 dalyje, 3 straipsnio 2, 3 ir 5 dalyse skliaustuose pateikti paaiškinimai ir pan., yra pagal Vyriausybės išvados pasiūlymus. Klausymų metu šių nuostatų taikytojai nepateikė pastabų dėl projekte esančių paaiškinimų skliaustuose kaip galinčių praktikoje kelti  taikymo keblumų.

Pasiūlymas:

 

Balsavimo rezultatai (balsuota 2023-05-24 komiteto posėdyje): už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra.