image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos Seimo                                                              Į 2022-07-19 Nr. 2022-S-34

Lietuvos regionų frakcijai                                          

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 4, 7, 8, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-104

 

2022 m. rugpjūčio   d. Nr. 4-01-

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Lietuvos regionų frakcijos prašymą, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) atliko Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 4, 7, 8, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-104  (toliau – Įstatymas) antikorupcinį vertinimą[1].

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Įstatymo teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.              Kritinių antikorupcinių pastabų ir / ar pasiūlymų neturime.

2.              Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Pagal Įstatymo 2 straipsnio 2 dalies nuostatas fiziniai asmenys, kurie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir atvejais tiesiogiai dalyvauja likviduojant ekstremaliąją situaciją ir šalinant jos padarinius (toliau – Fiziniai asmenys), turi paramos gavėjo statusą ir jiems netaikomos Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos  įstatymo (toliau – Labdaros ir paramos įstatymas) 13 straipsnio nuostatos (reglamentuojančios paramos gavėjo statuso suteikimo / panaikinimo tvarką).

Pagal Įstatymo 2 straipsnio 3 dalies nuostatas šie Fiziniai asmenys paramos gavėjais tampa ir įgyja teisę gauti paramą, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir atvejais tiesiogiai dalyvauja likviduojant ekstremaliąją situaciją ir šalinant jos padarinius.

Pagal Įstatymo 5 straipsnio nuostatas šie Fiziniai asmenys turi teisę netvarkyti pagal šį įstatymą gaunamos ir panaudojamos paramos apskaitos, neprivalo atsiskaityti už gaunamą paramą ir (ar) jos panaudojimą ir jiems netaikomos Labdaros ir paramos įstatymo 11 straipsnio („labdaros ir paramos apskaita ir viešinimas“) nuostatos.

Taigi, pagal aukščiau išdėstytas Įstatymo nuostatas Fiziniams asmenims paramos gavėjo statusas suteikiamas automatiškai (ir galioja iki ekstremaliosios situacijos pasibaigimo), o tokie asmenys atleidžiami nuo pareigos vykdyti gautos paramos apskaitą bei vykdyti kitokias labdaros ir paramos įstatymo 11 straipsnyje nustatytas prievoles.

Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymą įgyvendinančiojo Atvejų, kada fiziniai asmenys gali būti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatyto paramos dalyko gavėjais, ir paramos teikimo šiems gavėjams tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro  2021 m. vasario 22 d. įsakymu Nr. 1K-53 (toliau – Aprašas), nuostatos nustato teisinio reguliavimo modelį, pagal kurį parama lėšomis Fiziniams asmenims teikiama per juridinį asmenį, kuriame šie asmenys vykdo ekstremaliosios situacijos likvidavimo ir jos padarinių šalinimo darbus ir su tuo susijusias funkcijas. Pagal Aprašo 6 punkto (6.1 – 6.2 papunkčių) nuostatas juridiniai asmenys, paskirstę ir išmokėję Fiziniams asmenims lėšas, atitinkamus duomenis pateikia paramos teikėjui (apie tai, kokia paramos teikėjo lėšų suma skirta ir išmokėta konkrečiam fiziniam asmeniui) bei Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) (apie iš kiekvieno paramos teikėjo gautas ir konkrečiam fiziniam asmeniui skirtas ir išmokėtas lėšas).

Taigi, pagal Aprašo nuostatas duomenų apie Fiziniams asmenims suteiktą paramą pateikimo prievolė nustatyta juridiniam asmeniui.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos Įstatymo ir Aprašo nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

2.1.              Pagal teisinį reglamentavimą esminės ir Fiziniams asmenims suteiktos paramos kontrolės užtikrinimo požiūriu reikšmingos pareigos (pateikti duomenis) suteiktos juridiniam asmeniui, kuris priima (iš paramos teikėjo) ir paskirsto (Fiziniams asmenims) paramą. Tačiau kadangi pagal Įstatymą paramos paskirstymo funkcijas įgyvendinančio juridinio asmens pareigų arba galimų įpareigojimų turinys yra siauresnis (negu atvejais, jeigu juridinis asmuo būtų tiesioginis paramos gavėjas), egzistuoja rizika, kad juridinis asmuo, žinodamas apie duomenų apie suteiktą paramą didesnio latentiškumo aspektą (ypatingai atvejais, kada paramos teikiama anonimiškai) gali siekti pasielgti nesąžiningai (pavyzdžiui: gautą paramą paskirstyti neužtikrindamas paramos skyrimo visiems Fiziniams asmenims principo ar net siekti pasisavinti Fiziniams asmenims skirtos paramos lėšas).

2.2.            Manytume, kad juridinio asmens nesąžiningo elgesio rizikos veiksniams pasireikšti gali būti palankios Įstatymo nuostatos, kad Fiziniams asmenis paramos gavėjo statusas suteikiamas automatiškai, o konkrečius tokį statusą turinčius (ir potencialius paramos gavėjus) Fizinius asmenis galima identifikuoti tik atlikus papildomus veiksmus (pavyzdžiui, iš su juridiniu asmeniu sudarytų savanoriavimo sutarčių). Taip pat konkrečių Fizinių asmenų (kuriems parama buvo paskirstyta) tapatybės identifikavimas tiesiogiai priklauso nuo juridinio asmens valios ir sąžiningumo teikiant duomenis Apraše nustatytiems subjektams.

Atsižvelgdami į išdėstytą ir siekiant sumažinti paminėtus rizikos veiksnius, siūlytume apsvarstyti Labdaros ir paramos įstatymo tobulinimo tikslingumą juridiniams ir / ar fiziniams asmenims nustatant papildomas pareigas (pavyzdžiui: susijusias su gautos ir / ar paskirstytos paramos  privalomu viešinimu, deklaravimu ir pan.).

3.      Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atlikus Įstatymo antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Įstatymu nustatytas teisinis reglamentavimas gali būti ydingas antikorupciniu požiūriu, kadangi galimai sudaro prielaidas juridinių asmenų nesąžiningam elgesiui ir apsunkina paramos teisėtumo ir kontrolės funkcijų įgyvendinimo užtikrinimą.

 

Specialiųjų tyrimų tarnyba papildomai informuoja, kad Valstybinė mokesčių inspekcija 2022 m. rugpjūčio 9 d. (raštas Nr. R-3280) Specialiųjų tyrimų tarnybą informavo, kad iki 2022 m. gegužės 22 d. iš juridinių asmenų nėra pateikta duomenų apie 2021 m. Fiziniams asmenims suteiktą paramą.

 

Laikinai einantis direktoriaus pareigas                                                                    Jovitas Raškevičius

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected] 



[1] Prieiga internetu: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/45ba61f04a9411eb8d9fe110e148c770.