LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS DĖL GALIMO INFORMACIJOS NUTEKINIMO APIE KRISTIJONO BARTOŠEVIČIAUS ATŽVILGIU TEISĖSAUGOS ATLIEKAMĄ IKITEISMINĮ TYRIMĄ APLINKYBIŲ NUSTATYMO SUDARYMO “

PROJEKTO

 

2023-03-24 Nr. XIVP-2569

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Iš projekte formuluojamo Seimo laikinosios tyrimo komisijos pavadinimo, kuriame nurodomas galimas informacijos apie Kristijono Bartoševičiaus atžvilgiu teisėsaugos atliekamą ikiteisminį tyrimą nutekinimas, preambulės trečioje pastraipoje nurodomo šios komisijos sudarymo tikslo išsiaiškinti aplinkybes, susijusias su netikėtu Seimo nario Kristijono Bartoševičiaus pareiškimu apie Seimo nario mandato atsisakymą ir kiek šios aplinkybės yra galimai susijusios su tuo, kad Kristijonui Bartoševičiui iš anksto galėjo būti atskleista informacija apie jo atžvilgiu teisėsaugos atliekamą ikiteisminį tyrimą, preambulės šeštojoje pastraipoje išdėstytos nuostatos, pagal kurią Seimas sudaro laikinąją tyrimo komisiją suprasdamas informacijos apie atliekamo ikiteisminio tyrimo nutekinimo reikšmę, šiai komisijai formuluojamų klausimų, kyla abejonės, ar šiuo konkrečiu atveju Seimo laikinoji tyrimo komisija įgaliota atlikti tokios apimties tyrimą, šio tyrimo metu neatliks ikiteisminio tyrimo subjektų, įgaliotų atlikti konkrečius ikiteisminio tyrimo veiksmus, funkcijų. Pažymėtina, kad Baudžiamojo kodekso 247 straipsnyje yra įtvirtinta baudžiamoji atsakomybė už ikiteisminio tyrimo duomenų atskleidimą ir gavus tokių duomenų konkretūs ikiteisminio tyrimo subjektai inicijuoja ikiteisminį tyrimą. Dėl išdėstytų priežasčių projekte vartojama terminologija vertintina kaip nekorektiška ir turėtų būti tikslinama.

2. Projekto 4 straipsnio 10 punkte, be kita ko, nurodoma, kad Seimo laikinajai tyrimo komisijai pavestina nustatyti, „kuriems asmenims Generalinėje Prokuratūroje buvo žinoma apie Kristijono Bartoševičiaus atžvilgiu atliekamą ikiteisminį tyrimą ir (arba) faktą, kuomet bus kreipiamasi į Seimą dėl Kristijono Bartoševičiaus neliečiamybės panaikinimo“, šio straipsnio 11 punktu siūloma pavesti nustatyti „kuriems asmenims Lietuvos Policijoje buvo žinoma apie Kristijono Bartoševičiaus atžvilgiu atliekamą ikiteisminį tyrimą ir (arba) faktą, kuomet bus kreipiamasi į Seimą dėl Kristijono Bartoševičiaus neliečiamybės panaikinimo“. Atkreiptinas dėmesys, kad Konstitucinio Teismo 2004 m. gegužės 13 d. ir 2006 m. balandžio 4 d. nutarimuose, taip pat 2006 m. lapkričio 21 d. sprendime konstatuota, kad pagal Konstituciją „Seimas neturi įgaliojimų sudaryti < ...> tokių Seimo laikinųjų tyrimo komisijų, kurioms būtų pavedama ištirti dalykus, kuriuos tiriant būtų įsiterpiama į kitų viešąją valdžią vykdančių, taip pat kitų Konstitucijoje ir (arba) įstatymuose numatytų valstybės bei savivaldybių institucijų įgaliojimus“, todėl įvertintina, ar Seimo laikinosios tyrimo komisijos atliekamas parlamentinis tyrimas tuo aspektu, kiek jis sietinas su ikiteisminio tyrimo eiga, surinktais įrodymais, ikiteisminiame tyrime dalyvaujančiais ar dalyvavusiais pareigūnais bei visų šių aspektų politinis vertinimas, ką turėtų sąlygoti parlamentinio tyrimo iniciatyva, negalėtų būti traktuojamas kaip įtaka ikiteisminiam tyrimui, jame dalyvaujantiems pareigūnams.

Šiuo aspektu pažymėtina tai, jog, nors prokurorų ar pareigūnų, atliekančių ikiteisminio tyrimo veiksmus, vardai ir pavardės nesudaro ikiteisminio tyrimo duomenų, tačiau šioje situacijoje svarbu įvertini, kad ikiteisminis tyrimas dėl galimų Kristijono Bartoševičiaus nusikalstamų veiksmų jau atliekamas, byloje nukentėjusieji galimai yra nepilnamečiai ir (ar) mažamečiai asmenys, todėl, siekiant apsaugoti jų interesus bei nepadaryti neigiamos įtakos nukentėjusiųjų asmenų psichologinei gerovei, visų su ikiteisminiu tyrimu susijusių duomenų sklaida turi būti itin apribota.

4. Projekto 4 straipsnio 12 punkto turinys nesuprantamas, šiame punkte dėstomas teiginys yra neišbaigtas, todėl nurodyta  nuostata tikslintina. Be to, vietoje nuorodos į 1-12 klausimus turėtų būti nuoroda į 1-11 punktuose dėstomus klausimus.

            5. Projekto preambulėje ir 4 straipsnyje netiksliai pateiktus pavadinimus reikia patikslinti pagal oficialius jų pavadinimus - Čilės Respublika, Lietuvos Respublikos Generalinė prokuratūra, Generalinė prokuratūra, Lietuvos Respublikos Generalinė prokurorė, Generalinė prokurorė, Lietuvos policija.

 

 

Departamento direktorius                                                                               Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. (85) 239 6891, el. p. [email protected]

J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. [email protected]

A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. [email protected]