LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (3)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 4.84 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
XIVP-228(3)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Ireną Haasę pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovas Dainius Čergelis, Aplinkos ministerijos Europos Sąjungos investicijų ir ekonominių priemonių departamento Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vedėja Živilė Liberienė
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: nėra.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Kęstutis Mažeika 2022-06-27 |
1 |
3 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymu siekiama, kad bendrojo naudojimo objektų administratorių vykdomi pirkimai būtų analogiški kaip yra perkamos paslaugos ir darbai daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) atvejais. Būtent LR Vyriausybės 2009-12-16 d. nutarime Nr. 1725, kuriuo patvirtintas „Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisyklių patvirtinimo ir daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti skirto kaupiamojo įnašo ir (ar) kitų įmokų didžiausios mėnesinės įmokos nustatymas“, 2.5. punkte nustatyti reikalavimai darbų ir paslaugų pirkimui. Pasiūlyme išdėstomi analogiški reikalavimai, numatant administratoriams pirkimus vykdyti per centrinės perkančiosios organizacijos valdomas ir administruojamas sistemas, tačiau nustatomos ir protingos išimtys kada administratoriai turi teisę nepirkti darbų per CPO. Teikiamo pasiūlymo argumentacija yra susijusi su tuo, kad atnaujinimo (modernizavimo) darbai ir paslaugos finansuojamos iš valstybės lėšų, o nustatyti reikalavimai tokiems pirkimams tinkamai užtikrina valstybės lėšų panaudojimą bei skaidrumą, todėl naudojant privačias kitų asmenų lėšas galima pagrįstai taikyti jau kituose teisės aktuose nustatytus reikalavimus atnaujinimo (modernizavimo) darbų ir paslaugų pirkimuose. Pasiūlymas užtikrina siekiamus LR CK 4.84 str. projekto rengėjų tikslus – skaidrumo užtikrinimą bei mažesnes kainas vartotojams. Teikiamas pasiūlymas leis administratoriams užtikrinti skaidrius pirkimus, atrenkant rangovus ir pasiūlant vartotojams geriausias kainas.
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 3. Pakeisti 4.84 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Bendrojo naudojimo objektų
administratoriai administruoja bendrojo naudojimo objektus pagal Vyriausybės
patvirtintus nuostatus. Bendrojo naudojimo objektų administratorius, kuris
yra perkančioji organizacija, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų
pirkimų įstatyme, su administruojamu namu susijusias paslaugas, prekes ir
darbus perka vadovaudamasis šiuo įstatymu. Bendrojo naudojimo objektų
administratorius, kuris nėra perkančioji organizacija, pirkimus atlieka
vadovaudamasis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka,
naudodamasis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos
valdomomis ir administruojamomis informacinėmis
sistemomis. Nepavykus šių paslaugų ar darbų įsigyti per centrinės
perkančiosios organizacijos valdomas ir administruojamas elektronines pirkimų
sistemas, arba, kai šiose elektroninėse pirkimų sistemose siūlomos įsigyti
paslaugos, darbai, prekės neatitinka pirkimus vykdančio administratoriaus
poreikių, dėl kurių paslaugos, darbai arba prekės gali būti neįsigytos, arba,
kai administratorius paslaugas, darbus arba prekes gali įsigyti efektyvesniu
būdu, racionaliai naudodamas savininkų lėšas, šios paslaugos, darbai arba
prekės perkami LR Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta
tvarka. Sprendimą dėl paslaugų, darbų arba
prekių pirkimo vykdymo ne per centrinės perkančiosios organizacijos
administruojamas ir valdomas elektronines pirkimų sistemas pirkimus vykdantis
administratorius, prieš vykdydamas paslaugų, darbų, prekių pirkimus, privalo
teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoti butų ir kitų patalpų
savininkus. Pirkti kitu būdu taip pat leidžiama,
|
Nepritarti |
Argumentai: Pažymėtina, kad komitete patobulinta Civilinio kodekso 4.84 straipsnio 8 dalies redakcija (Projekto 1 straipsnio 3 dalis) buvo išdiskutuota dvejuose komiteto organizuotuose klausymuose. Projekte XIVP-228(3) aiškiai įtvirtintos išimtys, kada administratoriai pirkimus gali atlikti kitu būdu (ne naudojantis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis informacinėmis sistemomis), t.y., -kai nėra galimybės paslaugų, prekių ir darbų įsigyti naudojantis šiomis sistemomis, - taip pat kai namo bendrojo naudojimo objektų gedimų, defektų šalinimo, avarijų lokalizavimo darbus administratorius privalo organizuoti nedelsiant, kad būtų išvengta pavojaus žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai, arba galimi dideli materialiniai nuostoliai. Pabrėžtina ir tai, kad pagal svarstomą projektą, pirkimas naudojantis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis sistemomis nebūtų imperatyvi norma, jei butų ir kitų patalpų savininkai priimtų sprendimą netaikyti šio reikalavimo.
Tuo tarpu Seimo nario pasiūlyme teikiamos išimtys, kuomet administratoriai pirkimus galėtų atlikti kitu būdu ne tik dar labiau išplečiamos, bet ir vertintinos kaip pernelyg neapibrėžtos. Pavyzdžiui, į vieną iš siūlomų išimčių panašaus pobūdžio formuluotė, leidžianti pirkti kitu būdu, nepavykus paslaugų ar darbų įsigyti per centrinės perkančiosios organizacijos valdomas ir administruojamas elektronines pirkimų sistemas, buvo aptarta Komitete projekto svarstymo komitete stadijoje. Tuomet tokios formuluotės buvo atsisakyta, atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos argumentus, kad „pirkimą vykdyti naudojantis CPO administruojamomis elektroninėmis pirkimų sistemomis administratoriui gali nepavykti dėl įvairių subjektyvių priežasčių, pvz. nepakankamo pirkimą vykdančio administratoriaus atstovo kompiuterinio raštingumo ar jų manymu sudėtingos CPO sistemos ir pan. Tokiu būdu administratoriui paliekama teisinė spraga interpretuoti nepavykusį pirkimą sau naudinga linkme, kad po to pirkimą galėtų vykdyti iš savo nuožiūra pasirinktų prekių ir paslaugų tiekėjų, galimai didesnę nei rinkos kainą ir pan.“
Teikiamo pasiūlymo kontekste pabrėžtina ir tai, kad visose Civilinio kodekso 4.84 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto svarstymo stadijose buvo akcentuojama turto savininko interesų pirmenybė. Tuo tarpu administratoriaus pareigos pirkimus atlikti naudojantis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis informacinėmis sistemomis išimčių sąrašo išplėtimas sąlygotų taikymo neaiškumus, kontrolės apsunkinimą, o tuo pačiu ir gyventojų interesų užtikrinimo galimybių mažėjimą.
|
4. Balsavimo rezultatai: už –1, prieš – 6, susilaikė –2 (balsavimui teikta, ar pritarti Seimo nario K. Mažeikos pasiūlymui).
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė