LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKAI TIEKIAMŲ GALIMAI ŽEMESNĖS KOKYBĖS MAISTO PRODUKTŲ SUDARYMO“ PROJEKTO

 

2017-10-06 Nr. XIIIP-1145

Vilnius

 

              Įvertinę projektą pagal jo santykį su Konstitucija, įstatymais bei teisės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:

              1. Siekiant aiškumo, reikėtų suvienodinti projekte vartojamas sąvokas „maisto produktai“ (nutarimo pavadinimas), „maisto prekės“ (projekto preambulės antroji pastraipa), „produktai“ (projekto preambulės antroji pastraipa, 4 straipsnis). Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Produktų saugos įstatymo 3 straipsnio 1 dalį sąvoka „produktas“ savo turiniu apima ne tik maisto produktus, bet ir kitus vartotojams skirtus gaminius bei paslaugas, todėl projekto 4 straipsnyje siūlomi nustatyti įpareigojimai komisijai savo turiniu yra platesnio pobūdžio nei pats komisijos pavadinimas.

              2. Reikėtų suvienodinti projekte vartojamas sąvokas „Lietuvos vartotojai“ (projekto preambulės trečioji pastraipa), „Lietuvos Respublikos vartotojai“ (projekto 4 straipsnio trečioji pastraipa), „vartotojai“ (projekto 4 straipsnio ketvirtoji pastraipa).

              3. Projekto 4 straipsnio trečiojoje pastraipoje komisijai suformuluotas įpareigojimas „nustatyti priežastis, kodėl VMVT tik dabar atliko rinkos tyrimą, kurio metu nustatyta, jog Lietuvos Respublikos rinką pasiekia kitokias savybes turintys tuo pačiu prekės ženklu pažymėti produktai, nei kitas Europos Sąjungos valstybes nares ir atsakingus asmenis, kurių neveikimas sudarė sąlygas diskriminuoti Lietuvos Respublikos vartotojus“ savo turiniu nėra aiškus. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Maisto įstatymo 11 straipsnio 3 dalį valstybinė maisto kontrolė yra atliekama be išankstinio įspėjimo, reguliariai, pagal iš anksto sudarytas programas (jose numatomas tikrinimų dažnumas ir kontrolės pobūdis), taip pat kilus įtarimui, kad buvo pažeisti šio įstatymo bei kitų teisės aktų reikalavimai. Tuo tarpu projekto nuostatos suponuoja tai, kad Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, atlikusi tyrimą „tik dabar“, padarė pažeidimą ir dėl to yra kalti atsakingi asmenys. Be to, šios projekto nuostatos yra teisiškai ydingos ir tuo aspektu, kad yra reziumuojama atsakingų asmenų kaltė (neveikimas sudarė sąlygas diskriminuoti Lietuvos Respublikos vartotojus) nors dar nėra nustatyta, ar tiekimas Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos valstybių narių rinkai besiskiriančių tuo pačiu prekės ženklu pažymėtų maisto produktų turi vartotojų teisių pažeidimo požymių, ar ne (projekto 4 straipsnio ketvirtojoje pastraipoje komisija įpareigojama tai nustatyti).

4. Projekto 4 straipsnio ketvirtojoje pastraipoje siūlomo įpareigojimo turinys galimai suponuoja tyrimo veiksmų, būdingų kitoms valstybės institucijoms, pavyzdžiui, Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai, Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, atlikimą, todėl, svarstytina, ar šis punktas dera su Konstitucinio Teismo doktrina, kurioje buvo analizuota Seimo laikinųjų tyrimo komisijų veikla. Konstitucinis Teismas 2006 m. balandžio 4 d. nutarime nurodė: „Iš konstitucinio valdžių padalijimo principo, kitų Konstitucijos nuostatų darytina išvada, kad Seimas neturi įgaliojimų sudaryti ir tokių laikinųjų tyrimo komisijų, kurioms būtų pavedama ištirti dalykus, kuriuos tiriant būtų įsiterpiama į kitų viešąją valdžią vykdančių, taip pat kitų Konstitucijoje ir (arba) įstatymuose numatytų valstybės bei savivaldybių institucijų įgaliojimus“.

              5. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 4 straipsnį reikia suredaguoti pagal Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 53 punktą, kuris numato, kad Seimo nutarimus sudaro straipsniai, straipsnių dalys ir punktai. Straipsnio dalių punktai žymimi arabiškais skaitmenimis su uždaromuoju skliaustu.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. [email protected]