LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1234 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-2987
2 STRAIPSNIO
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2095(3)

 

2023-04-28 Nr. 113-P-11

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Valentinas Bukauskas, Domas Griškevičius, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Seimo komitetų biurų atstovai: Kultūros komiteto biuro patarėjai Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė, Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė.

Seimo nariai: Vytautas Juozapaitis, Gintautas Paluckas, Rasa Petrauskienė, Jurgis Razma, Kęstutis Vilkauskas.

Seimo narių padėjėjai/patarėjai: Jurgitos Šiugždinienės padėjėjai Antanas Jankūnas ir Vytautas Vaitiekūnas, Vytauto Juozapaičio patarėjas Kęstutis Kaminskas.

Kviestieji asmenys: Etninės kultūros globos tarybos Strateginių veiklos krypčių administravimo skyriaus patarėjas Valdas Voveris; Finansų ministerijos atstovai: viceministras Gediminas Norkūnas, Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė; Krašto apsaugos ministerijos atstovai: Karo tarnybos ir personalo departamento Personalo valdymo skyriaus vedėja Liana Naujalytė ir patarėja Erika Batisienė, Teisėkūros skyriaus vedėjas Tomas Vainius; Lietuvos administracinių ginčų komisijos atstovai: Administravimo ir teisinės pagalbos skyriaus vedėja Edita Galiauskaitė ir patarėja Rūta Mockevičienė; Lietuvos generalinė prokurorė Nida Grunskienė; Lietuvos kultūros tarybos vyresnioji patarėja Gerda Leonavičienė; Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovai: pirmininko pavaduotoja Lina Urbonovičienė ir generalinė sekretorė Daiva Kvedaraitė; Lietuvos radijo ir televizijos komisijos atstovai: pirmininkas Rimantas Bagdzevičius ir Teisės skyriaus vedėjas Vadim Gasperskij; Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos atstovai: Respublikos Prezidento patarėjai Paulius Baltokas ir Simonas Mikšys; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijos pirmininkė Loreta Soščekienė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos atstovai: pirmininkė Irena Petraitienė ir pirmininko pavaduotojas Vidmantas Punelis; Lietuvos verslo konfederacijos generalinė direktorė Ineta Rizgelė; Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos atstovai: Dokumentų ir archyvų valdymo ir naudojimo skyriaus vedėja Daiva Lukšaitė, Veiklos administravimo ir finansų skyriaus vedėja Rasa Miškelevičiūtė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovai: lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė, Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Mokestinių ginčų komisijos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patarėjas Gintautas Vilkelis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė, Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Aleksandra Gudelevičiūtė; Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Saulius Džiautas; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir valdybos pirmininkė Daiva Čeporiūtė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Vytautas Šilinskas ir Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, patarėja Indrė Vaicekauskaitė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius, Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Goda Kuznecovaitė; Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento direktorė Laima Taparauskienė; Teisėjų tarybos pirmininkė Sigita Rudėnaitė, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė; Teisingumo ministerijos atstovai: kancleris Augustas Ručinskas ir Teisinio atstovavimo grupės vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Regionų plėtros tarybų atstovai: Šiaulių regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Valerijus Simulik ir Utenos regiono plėtros tarybos administracijos direktorius Nerijus Čepauskas; Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos atstovai: Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus vyriausioji patarėja Eivilė Žemaitytė; Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius; Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Teisės departamento Tiesioginių mokesčių skyriaus vedėjas Rolandas Ragėnas; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, ministro patarėjas Edvardas Žukauskas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas Jūra Ivonaitytė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, patarėja Giedrė Sušinskaitė; Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai: direktorius Darius Vedrickas ir Teisės skyriaus vedėja Sonata Vaitukaitytė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Kauno ir Marijampolės apskrityse Andrius Cechanavičius, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas; Vyriausybės kanceliarijos atstovai: Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis ir Viešojo valdymo grupės vadovė Jurgita Žilinskienė; Žurnalistų etikos inspektorė Gražina Ramanauskaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-11-15

*

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Jurgis Razma,

2022-11-08

1

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 1 straipsniu, kuriuo keičiama 2 straipsnio 11 dalis, nustatoma: „Viešojo administravimo subjekte, kurio teisinė forma – biudžetinė įstaiga, sudaroma valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai). Ši komisija, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtas rekomendacijas, peržiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui. Šiame sąraše esančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turi būti panaikintos arba vietoje jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės.“

Pagal nustatomą teisinį reguliavimą valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai), atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos parengtas rekomendacijas, peržiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui.

 Atsižvelgiant į tai, kad kriterijai, pagal kuriuos valstybės tarnautojui paliekamas valstybės tarnautojo statusas arba jis jo netenka, bus nustatyti tik  vidaus reikalų ministerijos parengtose rekomendacijose, todėl sprendimas priskirti ar nepriskirti  valstybės tarnautojo pareigybei pavestas funkcijas vidaus administravimui, nebus vienodas  valstybės tarnyboje ir tais atvejais, kai funkcijų turinys bus tapatus. Toks priskyrimas nebuvo tinkamai įvykdytas ankstesniu laikotarpiu, po įvykdyto priskyrimo nemaža dalis technines funkcijas vykdančių darbuotojų tapo valstybės tarnautojais. Atkreiptinas dėmesys, kad sprendimo galia tenka laikinai suburtai Komisijai, kuri sudaryta iš valstybės tarnautojų ir priima galutinį sprendimą (komisijos sprendimo niekas netikrina). Tai neatitinka konstitucinio atsakingo valdymo ir skaidrumo principų. Atsižvelgiant į tai, siūlau nustatyti aiškius kriterijus, pagal kuriuos konkrečios funkcijos, apibūdinant jų turinį, yra arba nėra  priskirtinos vidaus administravimui. Kartu sudaryti galimybę dėl atskirų valstybės tarnybos institucijų specifikos, kilus ginčui, perduoti jį spręsti Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgiant į vidaus reikalų ministro įsakymu nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

Be to, pagal Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalį ministras vadovauja ministerijai, sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad ministras vadovauja ministerijai, todėl būtent ministras gali išleisti (priimti) teisės aktus, o ne ministerija, kuri gali tik rengti teisės aktų projektus (ne priimti, išleisti teisės aktus), todėl šis straipsnis koreguotinas, nustatant,  kad   ministras, o ne ministerija nustato kriterijus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 2 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

 <...>

11. Viešojo administravimo subjekte, kurio teisinė forma – biudžetinė įstaiga, sudaroma valstybės tarnautojų pareigybių vertinimo komisija, į kurią įtraukiami ir toje biudžetinėje įstaigoje veikiančios profesinės sąjungos ar darbo tarybos atstovas (atstovai). Ši komisija, atsižvelgdama vadovaudamasi į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ministro parengtas rekomendacijasįsakymu nustatytais kriterijais, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos priskirtinos vidaus administravimuiperžiūri biudžetinės įstaigos pareigybių sąraše esančias valstybės tarnautojų pareigybes, įvertina šioms pareigybėms pavestas funkcijas ir nustačiusios, kad konkrečiai valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijos yra priskirtinos vidaus administravimui, sudaro tokių pareigybių sąrašą ir pateikia jį biudžetinės įstaigos vadovui tvirtinti. Kilus ginčui tarp Komisijos narių daugumos sprendimo ir įstaigos vadovo, pastarasis gali perduoti jį spręsti  Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovui, atsižvelgdamas į vidaus reikalų ministro įsakymu nustatytus kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui.

 Šiame sąraše esančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turi būti panaikintos arba vietoje vietoj jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės.“

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina pasiūlymo daliai, kuria nustatoma, kad ne Vidaus reikalų ministerija tvirtina rekomendacijas, tačiau vidaus reikalų ministras savo įsakymu.

Iš pasiūlymo nėra aišku, kokia Vyriausybės įgaliota įstaiga turėtų nagrinėti ginčus. Būtų neracionalu Vyriausybės įgaliotai įstaigai pavesti spręsti vienos rūšies ad hoc ginčus.

Įstatymo projektu siūlomas vidaus administravimo funkcijų „išgryninimo“ mechanizmas yra pakankamas. Kriterijai, kas yra laikoma viešuoju administravimu, yra nustatyti Viešojo administravimo įstatyme.

 

2.

Seimo narys Jurgis Razma,

2022-11-08

2

2

 

 

2. Argumentai:

 

 Pakeitus ir papildžius projekto 1 straipsnį kartu keistina ir 2 straipsnio (Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas) 2 dalis pagal kurią Vidaus reikalų ministerija iki 2023 m. liepos 1 d. parengia, o valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija savo interneto svetainėje paskelbia šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytas rekomendacijas.

Atsižvelgiant į tai, kad tiek rekomendacijos, tiek ministro įsakymu nustatyti kriterijai yra norminis teisės aktas, o pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 1 dalį norminis teisės aktas įsigalioja kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, jeigu pačiame teisės akte nenumatyta vėlesnė įsigaliojimo data, išskyrus šio straipsnio 12 dalyje numatytus atvejus (teritorijų planavimo dokumentus), todėl ministro aktas turi būti skelbiamas teisės aktų registre. Ministro akto paskelbimas valstybės  tarnybos politiką įgyvendinančios institucijos interneto svetainėje nėra oficialus paskelbimas ir toks aktas bus laikomas neįsigaliojusiu ir atitinkamai neprivalomas vykdyti.

Todėl siūlau 2 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad Vidaus reikalų ministras iki 2023 m. liepos 1 d. savo įsakymu nustato ir paskelbia  kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas priskirtinos vidaus administravimui. Šiuos kriterijus  valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija patalpina ir savo interneto svetainėje.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir visą šį straipsnį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

2. Vidaus reikalų ministerija ministras iki 2023 m. liepos 1 d. parengia įsakymu nustato kriterijus, pagal kuriuos  valstybės tarnautojo pareigybei pavestos funkcijas nepriskirtinos vidaus administravimui, ir šį įsakymą paskelbia  teisės aktų registre. Šį įsakymą o valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija patalpina savo interneto svetainėje. šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytas rekomendacijas.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina pasiūlymo daliai, kad ne Vidaus reikalų ministerija parengia rekomendacijas, tačiau vidaus reikalų ministras jas patvirtina savo įsakymu.

Likusi pasiūlymo dalis sukurtų perteklinį teisinį reguliavimą, todėl jos atsisakytina.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2095(4) ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2023-04-28

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgus į Seimo nario pasiūlymą, kuriam komitetas pritarė iš dalies, taip pat įvertinus tai, kad projekto įsigaliojimo datą būtina suderinti su Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2066(4) nustatyta įsigaliojimo data, keistinas įstatymo projekto 2 straipsnis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. liepos 1 d. 2024 m. sausio 1 d.

2. Vidaus reikalų ministerija ministras iki 2023 m. liepos 1 d. gruodžio 31 d. parengia įsakymu patvirtina rekomendacijas, o valstybės tarnybos politiką įgyvendinanti institucija savo interneto svetainėje paskelbia šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytas rekomendacijas.“

Pritarti

 

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Audrius Petrošius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                                          Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas