2023-10-25

 

PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

NEKILNOJAMOJO TURTO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. X-233 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJA REDAKCIJA)

NR. XIVP-2932(3)

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

6

1

Argumentai:

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo Nr. X-233 pakeitimo įstatymo projektu (toliau –Projektas) siūloma keisti esamą fizinių asmenų nekomercinei veiklai naudojamam nekilnojamajam turtui taikomos mokesčio lengvatos modelį, pereinant prie apmokestinimo priklausomai nuo turimų nekilnojamojo turto objektų, o ne nuo bendros jų verčių sumos, kas savo esme yra socialiai jautrus klausimas. Projekte pasiūlytos plačios tarifų „žirklės“ visam turtui neatsižvelgiant į turto paskirtį ar savininką sudarė prielaidas iš anksto kvestionuoti galimus savivaldos sprendimus, kuriais galimai būtų nustatomi aukšti tarifai ir šiuo metu lengvatiniu būdu apmokestinamam fizinių asmenų nekilnojamajam turtui, nors viršutinė tarifų riba yra orientuotą į reguliacinės mokesčių funkcijos įgalinimą, kai jie išnaudojami tinkamai turto neprižiūrinčių savininkų atžvilgiu.

 

Atsižvelgiant į tai, siūlome:

1) išlaikyti galiojantį bendrą tarifų intervalą (0,5-3 procentai) komercinio naudojimo fizinių ir juridinių asmenų nekilnojamajam turtui;

2) nustatyti lengvatinį tarifų intervalą (0,05-0,5 procento) fizinių asmenų išvardintos paskirties nekilnojamajam turtui, įskaitant pagrindinio gyvenamojo būsto vertei viršijančiai 1,5 atitinkamos savivaldybės verčių medianos (iki šios vertės pagrindinis gyvenamasis būstas būtų neapmokestinamas);

3) nustatyti aukštesnį tarifų intervalą (0,5-4 procento) apleistam ar neprižiūrimam nekilnojamajam turtui.

 

Tai, iš vienos pusės, išlaikytų status quo  komercinio naudojimo nekilnojamojo turto atžvilgiu, kur savivaldybių tarybų praktika nustatant tarifus galioja jau eilę metų; iš kitos pusės, nekilnojamojo turto, kurio atžvilgiu savivaldybių tarybos naujai įgytų teisę reguliuoti tarifus, užtikrintų subalansuotą apmokestinimą; ir trečia, leistų užtikrinti mokesčio mokėtojų tikrumą, kad aukštesnis tarifų intervalas būtų išnaudojamas tik apleisto ar neprižiūrimo nekilnojamojo turto atžvilgiu.

 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Mokesčio tarifai tarifas - :

1) nuo 0,5 0,05 procento iki 3 4 procentų nekilnojamojo turto mokestinės vertės, jeigu šioje dalyje nenustatyta kitaip;

2) nuo 0,05 procento iki 0,5 procento pagrindinio gyvenamojo būsto mokestinės vertės dalies, viršijančios 1,5 savivaldybės, kurioje yra nekilnojamasis turtas, nekilnojamojo turto verčių medianos, taip pat fizinių asmenų gyvenamosios, kitos (sodų), kitos (fermų), kitos (šiltnamių), kitos (ūkio), garažų, pagalbinio ūkio, mokslo, religinės, poilsio paskirties statinių (patalpų) ir inžinerinių statinių mokestinės vertės, jei šioje dalyje nurodytos paskirties nekilnojamasis turtas (arba jo dalis) neterminuotai ar ilgesniam kaip vieno mėnesio laikotarpiui nėra perduotas naudotis juridiniam asmeniui arba nėra apleistas ar neprižiūrimas nekilnojamasis turtas;

3) nuo 0,5 procento iki 4 procento apleisto ar neprižiūrimo nekilnojamojo turto mokestinės vertės.

Konkrečius mokesčio tarifus nustato savivaldybės taryba.“

 

 

 

 

 

 

Teikia:

 

Gintarė Skaistė

 

Mindaugas Lingė