LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO KOMITETas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-907 22, 23, 26, 28 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2087(3)

 

2022-12-21  Nr. 141-P-35

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Asta Kubilienė, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Linas Slušnys, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.

Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė, Valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas, Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Živilė Kindurytė, Valstybės kontrolės patarėjas Aurimas Miškinis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-15

1

(22)

 

(3N)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Siekiant teisinio reguliavimo sistemiškumo ir atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnyje nustatytus nepriekaištingos reputacijos kriterijus, siūlome atitinkamai pakeisti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies 1-4 punktuose išvardintus nepriekaištingus reputacijos kriterijus.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į:

1) Konstitucinio Teismo 2022-10-20 nutarimą Nr. KT130-N13/2022 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto (2018 m. birželio 29 d. redakcija) 9 straipsnio 2 dalies 2 punkto, 9 straipsnio 2 dalies (2021 m. gruodžio 23 d. redakcija) 3 punkto atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“, kuriame nustatyta, kad Vidaus tarnybos statuto nuostatos tiek, kiek šiame statute įtvirtinta nepriekaištingos reputacijos sąlyga susieta su visomis nusikalstamomis veikomis, nediferencijuojant jų pagal pavojingumą ir pobūdį ir neatsižvelgiant į atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindą, prieštarauja Konstitucijai;

2) taip pat dėl tinkamo šio Konstitucinio teismo nutarimo įgyvendinimo atsiradusį poreikį kompleksiškai peržiūrėti su nepriekaištingos reputacijos institutu susijusį teisinį reguliavimą;

siūlytina pagrindiniam komitetui sistemiškai įvertinti Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2066(3) ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2067(3) – Nr. XIVP-2103(3) pakete atitinkamoms viešojo sektoriaus darbuotojų kategorijoms nustatytus nepriekaištingos reputacijos kriterijus ir, esant reikalui, atlikti tam tikrus šių projektų pakeitimus.  

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-15

3

(26)

3N

(7N)

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 26 straipsnio 2 dalį, Valstybės kontrolės darbuotojas gali būti nušalintas nuo darbo ir Darbo kodekso nustatytais atvejais, ir įvertinus tai, kad pagal Darbo kodekso 49 straipsnio 3 dalį, darbdavys, tirdamas darbuotojo galimo padaryto darbo pareigų pažeidimo aplinkybes, gali nušalinti darbuotoją nuo darbo iki trisdešimt kalendorinių dienų mokėdamas jam vidutinį jo darbo užmokestį, siūlytina projekto 3 straipsniu kartu pakeisti keičiamo įstatymo 26 straipsnio 6 dalį (pernumeruotą 7 dalį) ir numatyti, kad už nušalinimo nuo darbo laikotarpį Valstybės kontrolės darbuotojui darbo užmokestis nemokamas, išskyrus Darbo kodekse nustatytus atvejus.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktai pastabai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 26 str. 6 d.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projekto 3 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „3. Pakeisti 26 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

67. Už nušalinimo nuo darbo laikotarpį Valstybės kontrolės darbuotojui darbo užmokestis nemokamas, išskyrus Darbo kodekse nustatytus atvejus. Valstybės kontrolės darbuotojas, nuo darbo nušalintas nepagrįstai ar nepasitvirtinus nušalinimą lėmusioms aplinkybėms, grąžinamas į eitas pareigas ir per 10 darbo dienų nuo dienos, kurią Valstybės kontrolės darbuotojas vėl pradėjo dirbti, jam išmokamas darbo užmokestis už nušalinimo nuo darbo laikotarpį, taip pat delspinigiai, kurių dydis tvirtinamas teisės aktų nustatyta tvarka.“

2. Atitinkamai suderinti įstatymo projekto 3 straipsnio dalių numeraciją.

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-15

4

(28)

1

(3)

 

3. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje brauktini žodžiai ,,ir apmokėjimo sąlygos“, kadangi Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas nustato tik valstybės pareigūnų darbo užmokesčio dydžius (žr. kartu teikiamo Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekto XIVP-2099(3) 1 straipsnį).  Be to, šioje nuostatoje palikta dalis lyginamojo varianto.

Pritarti

 Argumentai:

Atsižvelgiant į šią Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 28 str. 3 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybės kontrolieriaus ir valstybės kontrolieriaus pavaduotojų darbo užmokesčio dydžiai ir apmokėjimo sąlygos nustatyti Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatyme.“

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-15

 

 

4

(28)

2

(4),

4

(6),

5

(7)

 

4. Projekto 4 straipsniu keičiamo Valstybės kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 28 straipsnio 4, 6 ir 7 dalių nuostatos tiek, kiek pagal jas šiame įstatyme būtų nustatyti tik minimalūs Valstybės kontrolės darbuotojų pareiginės algos koeficientai, o maksimalius pareiginės algos koeficientus, kurie negalėtų viršyti valstybės kontrolieriui nustatyto darbo užmokesčio, nustatytų valstybės kontrolierius, prieštarauja Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalies nuostatai, kuria įtvirtinta piliečių teisė lygiomis sąlygomis stoti į valstybės tarnybą, 48 straipsnio 1 dalies nuostatai, kuria užtikrinta kiekvieno žmogaus teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą, 128 straipsnio 1 dalies nuostatai, kad sprendimus dėl valstybės esminių turtinių įsipareigojimų priima Seimas. Argumentai dėl šių nuostatų prieštaravimo Konstitucijai yra analogiški Teisės departamento išvadoje dėl kartu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3), pateiktiems argumentams dėl tame projekte nauja redakcija dėstomo Valstybės tarnybos įstatymo (toliau – Valstybės tarnybos įstatymas) nuostatų prieštaravimo Konstitucijai.

Nepritarti

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2022-11-16 išvadoje Nr. 102-P-48 preliminariai įvertinta, kad projekto 4 str. keičiamo įstatymo 28 str. 4, 6 ir 7 d. nuostatos tiek, kiek pagal jas šiame įstatyme būtų nustatyti tik minimalūs Valstybės kontrolės (toliau – VK) darbuotojų pareiginės algos koeficientai, o maksimalius pareiginės algos koeficientus, kurie negalėtų viršyti valstybės kontrolieriui nustatyto darbo užmokesčio, nustatytų valstybės kontrolierius, neprieštarauja Konstitucijos 33 str. 1 d. (kuria įtvirtinta piliečių teisė lygiomis sąlygomis stoti į valstybės tarnybą), 48 str. 1 d. (kuria užtikrinta kiekvieno žmogaus teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą), 128 str. 1 d. (nurodančia, kad sprendimus dėl valstybės esminių turtinių įsipareigojimų priima Seimas) nuostatoms.

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-15

4

(28)

2

(4)

 

Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal tokį reguliavimą valstybės kontrolierius Valstybės kontrolės darbuotojams galėtų nustatyti dar didesnius pareiginių algų koeficientus negu būtų nustatyti Lietuvos Respublikos įstaigų vadovams (žr. Valstybės tarnybos įstatymo 2 priede įstaigų vadovams nustatytus pareiginės algos koeficientų intervalus) arba valstybės pareigūnams, nes Valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymu Valstybės kontrolieriui siūloma nustatyti pareiginės algos koeficientą –4,5, o pavyzdžiui, Žvalgybos kontrolieriaus įstaigos vadovui ar Seimo kontrolieriaus įstaigos vadovui – 4 (žr. kartu teikiamo Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2099(3), priede siūlomus nustatyti fiksuotus valstybės pareigūnų pareiginės algos koeficientus).

Pritarti

Argumentai:

Galiojančiame VK įstatyme įtvirtinta, kad VK darbuotojų darbo apmokėjimo sistemą nustato valstybės kontrolierius. Pagal joje detalizuojamus algos nustatymo kriterijus (žinojimo ir žinių sudėtingumą, problemų sprendimą, veiklos sudėtingumą, darbo krūvį, atsakomybės lygį, papildomų įgūdžių ar svarbių einamoms pareigoms gebėjimų turėjimą ir pan.) valstybės kontrolierius turi diskreciją nustatyti VK darbuotojams darbo užmokestį (toliau – DU) iš atitinkamai pareigybei VK įstatyme įtvirtinto koeficientų intervalo.

Projekte VK darbuotojo DU maksimalų dydį susiejant su valstybės kontrolieriui nustatytu DU, intervalinis DU įtvirtinimas VK įstatyme išlieka, įstaigos vadovui suteikiant platesnę diskreciją nustatyti darbuotojui teisingą DU institucijai skirtų asignavimų ribose, šią teisę įgyvendinant tiesiogiai vadovaujantis Konstitucija ir bendraisiais teisės principais. Pažymėtina, kad projekte siūlomas teisinis reguliavimas sudarytų galimybes išskirtinių kompetencijų darbuotojams trumpalaikiu periodu išimtiniais atvejais mokėti jų turimą kvalifikaciją atitinkantį DU, tinkamai atlyginti už didelės apimties, specifinių įgūdžių ir kompetencijos reikalaujančius VK veiklos produktus. Projektuojama darbo apmokėjimo sistema būtų artimesnė visai darbo rinkai, leistų konkuruoti, pritraukti ir išlaikyti reikiamos kompetencijos darbuotojus, užtikrinti efektyvų darbo užmokesčio biudžeto valdymą.

Visgi vertinant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą viešojo sektoriaus darbuotojams nustatomų pareiginės algos koeficientų proporcingumo atžvilgiu, siūlytina pagrindiniam komitetui, sistemiškai vertinant Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2066(3) ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2067(3) – Nr. XIVP-2103(3) nuostatas, kartu įvertinti, ar nustatant minėtus koeficientus išlaikomos atitinkamos proporcijos, atsižvelgiant į šių darbuotojų statusą ir pareigybes.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo Nr. I-907 22, 23, 26, 28 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2087(3) ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Budbergytė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Zigmantas Balčytis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audito komiteto biuro patarėja Diana Andriūnaitė