LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-2936(2)

 

2023-12-13 Nr. 111-P-41

Vilnius

 

1.      Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: Komiteto narę M. Danielę pavaduojanti Seimo narė I. Pakarklytė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė,  padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Pečkauskas, R. Banuškevičienė, J. Sinkevič, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovai A. Armonaitė, N. Morozaitė-Rasmussen, A. Kavaliauskienė, Valstybinės ligonių kasos atstovai G. Kacevičius, T. Ragauskas, Migracijos informacijos centro „Renkuosi Lietuvą“ atstovė E. Oleškevič, VŠĮ „Investuok Lietuvoje“ atstovas V. Trapinskas.

 

 

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-07

1, 2

 

 

N

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio 2 dalimi dėstomas keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostatas, siūlytume kartu patikslinti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje pateiktą nuorodą  į šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1–4 punktų nuostatas (šioje dalyje turėtų būti peržiūrėtos išimtys dėl asmenų, nurodytų keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje). Pritarus šiai pastabai, tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas.

 

 

Pritarti

Pasiūlymai:

 

1. Pasiūlymas: papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šis Įstatymas netaikomas asmenims, kuriems, nors jie ir atitinka šio Įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1–4 ir 6-7 punktų nuostatas, vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentais, taikoma kitos Europos ekonominės erdvės valstybės ar Šveicarijos Konfederacijos teisė.

 

2. Pasiūlymas: papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šis Įstatymas netaikomas asmenims, kuriems, nors jie ir atitinka šio Įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1–4 ir 6-8 punktų nuostatas, vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentais, taikoma kitos Europos ekonominės erdvės valstybės ar Šveicarijos Konfederacijos teisė.

3. Pasiūlymas: buvusius įstatymo projekto 1 ir 2 straipsnius atitinkamai laikyti 3 ir 4 straipsniais.

 

4. Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 1 IR 6 STRAIPSNIO STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

 

5. Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė A. Armonaitė, 2023-12-08

2

 

 

 

Argumentai:

Sveikatos reikalų komitete yra svarstomas Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2936. Šiam įstatymo projektui 2023 m. rugsėjo 28 d. registruotas Pasiūlymas dėl įstatymo įsigaliojimo termino atidėjimo iki 2025 m. sausio 1 d. Įstatymo įsigaliojimo termino atidėjimas iki šios datos gali žymiai paveikti valstybės biudžetą ir lemti 20 proc. aukštos kvalifikacijos darbuotojų pasitraukimą iš Lietuvos dėl sveikatos priežiūros paslaugų neprieinamumo darbuotojų sutuoktiniams ar registruotiems partneriams.

 

2022 metais Viešosios įstaigos „Investuok Lietuvoje“ atliktos apklausos metu nustatyta, kad neįgyvendinus įstatymo projektu siūlomo pokyčio laiku, tiesioginių užsienio investicijų įmonės prognozuoja 20 proc. aukštos kvalifikacijos darbuotojų pasitraukimą iš Lietuvos dėl sveikatos priežiūros paslaugų neprieinamumo darbuotojų sutuoktiniams ar registruotiems partneriams. Įvertinus vienos didžiausių iš Investuok Lietuvoje apklaustų įmonių atvejį, 20 proc. darbuotojų pasitraukimas vien iš šios įmonės lemtų ~4,5 mln. eurų grynųjų pajamų nuostolį iš valstybės biudžeto (neįvertinus valstybės investuotų administracinių ir finansinių resursų, susijusių su iki šiol atliktu specialisto pritraukimu, migracija ir integracija).

 

Šiuo metu jau stebimas išduodamų (pakeičiamų) ES Mėlynųjų kortelių ir atvykstančių aukštos kvalifikacijos specialistų skaičiaus mažėjimas lyginant su praėjusiais metais: Migracijos departamento duomenimis, 2023 m. laikini leidimai gyventi išduoti (pakeisti) 1 439 aukštos kvalifikacijos specialistams.

Migracijos metraščio duomenimis, 2022 m. užsieniečiams, ketinantiems dirbti Lietuvos Respublikoje aukštos profesinės kvalifikacijos reikalaujantį darbą, buvo išduoti (pakeisti) 4 145 leidimai laikinai gyventi (atitinkamai 2021 m. išduota (pakeista) 1428).

T. y., šiais metais stebima 2,8 karto mažiau atvykstančių arba liekančių Lietuvoje aukštos kvalifikacijos specialistų.

Atvykusiems specialistams išlaikyti ir toliau dirbti aukštos pridėtinės vertės sektoriuose būtinos priemonės, skirtos palankesniam sutuoktinių ir registruotų partnerių  sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo teisiniam reguliavimui. Pažymėtina, kad sprendimai išvykti iš Lietuvos į kitas valstybes priimami kompleksiškai, vertinant ir nepakankamai palankias aplinkybes, susijusias su ribotu sutuoktinių sveikatos paslaugų prieinamumu. Be to, jau Lietuvoje gyvenančių specialistų ir šeimos narių išlaikymo kaštai yra mažesni lyginant su jų pritraukimo į Lietuvą priemonių įgyvendinimo kaštais.

 

Skaičiuojama, kad šiuo metu Lietuvoje gyvenantys iš užsienio persikėlę aukštos kvalifikacijos specialistai 2023 m. bendrai lems 85,8 mln. eurų grynųjų biudžeto pajamų iš darbo santykių bei sumokamo PVM, atėmus išlaidas viešosioms paslaugoms.

 

Įgyvendinus pokytį būtų tikimasi išlaikyti iš užsienio pritrauktų aukštos kvalifikacijos specialistų augimą, kurie lemtų didėjančias valstybės biudžeto pajamas iš darbo santykių bei sumokamą PVM. Taip pat būtų sudaromos sąlygos didinti dirbančiųjų dalį pažangiųjų technologijų gamybos ir žinioms imliuose paslaugų sektoriuose Lietuvoje, transformuoti ekonomiką, didinti produktyvumą ir Lietuvos konkurencingumą.

 

Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 2024 m. liepos 1 d.

2.  Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2024 m. gruodžio 31 d. 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Nepritarti

Argumentai: įstatymo projekto iniciatoriai nurodo, kad lėšų poreikis šio įstatymo įgyvendinimui 2024 m. gali sudaryti nuo 1 663 tūkst. iki 1 745 tūkst. eurų., tačiau 2024 m.  valstybės biudžeto projekte papildomų lėšų šiam tikslui nėra numatyta. Tai reiškia, kad nedirbančių įstatymo projekte įvardintų subjektų sveikatos priežiūra būtų dengiama PSDF biudžeto lėšomis, o tai gali pabloginti kitų gyventojų sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę.

 

Manytina, kad įstatymai, kurių įgyvendinimui reikalingos valstybės biudžeto lėšos, turėtų būti priimami ir įsigalioti tik reikalingas lėšas numačius biudžete.

Atsižvelgęs į tai, Komitetas mano, kad įstatymas turėtų įsigalioti 2025 m. sausio 1 d., o rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą turi būti numatytos šio įstatymo įgyvendinimui reikalingos lėšos.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 3, susilaikė – 3.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė