DERINIMO PAŽYMA

dėl Lietuvos respublikos vyriausybės nutarimo „DĖL Lietuvos respublikos vyrIausybės 2005 m. spalio 28 d. nutarimo nr. 1151 „dėl leidimų naudoti angliavandenilių IŠTEKLIus Išdavimo tvarkOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ pakeitimo“ PROJEKTO

 

 

Nr.

Institucijos pavadinimas, rašto data ir numeris

Pastabos ir pasiūlymai

Argumentai, kodėl į pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta ar atsižvelgta iš dalies

1.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2014-10-08 raštas Nr. (1.6.) 2T-1214

Pakartotinai atkreipiame dėmesį į tai, kad Projekto nuostatomis dėl leidimų naudoti angliavandenilių išteklius (toliau – leidimas) (žr. Projekto 13 – 17 punktų nuostatas bei galiojančio Aprašo 16 – 19 punktų nuostatas) galiojimo sustabdymo/panaikinimo gali būti išplečiamas arba, priešingai, susiaurinamas Žemės gelmių įstatymo (toliau – Įstatymas) 17 bei 18 straipsniuose nustatytas teisinis reguliavimas. Pavyzdžiui, Įstatymo 18 straipsnyje reglamentuotas leidimų galiojimo sustabdymas arba panaikinimas, numatant tuos pačius pagrindus. Viena vertus, toks įstatyminis teisinis reguliavimas yra ydingas, kita vertus, nesudaro pagrindo Vyriausybei aprašo projekte nustatyti papildomus, Įstatyme nenumatytus, ūkinės veiklos ribojimus (pavyzdžiui, pagal galiojančio Aprašo 16 punktą, numatytas leidimo  galiojimo sustabdymas iki 1 metų, tačiau toks ribojimas nėra nustatytas Įstatyme). Nei Projekte, nei galiojančio Aprašo 18 punkte  nėra aptartas leidimo galiojimo termino pasibaigimas, kaip pagrindas pasibaigti leidimo galiojimui. Be to, dėstomame Projekte dėstomame Aprašo 19.1.2 papunktyje vartojama formuluotė „rašytinis prašymas“, o Įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 4 punkte – „paraiška“.

Atsižvelgta iš dalies.

Numatoma rengti Žemės gelmių įstatymo pakeitimo projektą, kuriame bus siekiama aiškiau reglamentuoti leidimų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo pabaigos ir galiojimo panaikinimo sąlygas. Manome, kad priėmus minėtą projektą būtų tikslinga atitinkamai koreguoti Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašo nuostatas.

Pažymėtina, kad leidimas naudoti angliavandenilių išteklius išduodamas neterminuotam laikui.

Projekte visiškai atsisakoma nuostatų dėl pakartotinių leidimų išdavimo. Svarstytina, ar, nesant procedūrinių taisyklių, būtų pakankamos Įstatymo 12 straipsnio 6 dalies nuostatos, jog visi pakartotiniai leidimai naudoti žemės gelmių išteklius tame pačiame kasybos sklype išduodami be konkurso. Kartu primintina, kad pakartotinių leidimų samprata nėra atskleista Įstatyme.

Neatsižvelgta.

Žemės gelmių įstatymo 12 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad visi pakartotiniai leidimai naudoti žemės gelmių išteklius tame pačiame kasybos sklype išduodami be konkurso. Minėto įstatymo 3 straipsnio 4 dalis kasybos sklypą apibrėžia kaip žvalgybos metu ištirtą žemės gelmių dalį, apimančią nustatyta tvarka patvirtintą naudingųjų iškasenų išteklių kiekį ir naudotojui suteikiamą telkinio (arba jo dalies) plotą. Angliavandenilių išteklių naudojimo atveju suteikiama teisė atitinkamame plote naudoti angliavandenilių išteklius, o kasybos sklypas suteikiamas naudingųjų iškasenų, išskyrus angliavandenilius, atveju (įstatymo 12 straipsnio 4 dalis). Todėl manytume, kad Žemės gelmių įstatymo 12 straipsnio 6 dalies nuostata dėl pakartotinio leidimo netaikoma angliavandenilių ištekliams.

Siūlytina įvertinti galimybę tobulinti galiojančio Aprašo 2 punktą, įvardijant aplinkybes (sąlygas), kurioms esant, leidime gali būti numatyti ir angliavandenilių tyrimai.

Neatsižvelgta.

Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašo 2 punktas atitinka Žemės gelmių įstatymo 12 straipsnio 5 dalies nuostatoms. Žemės gelmių įstatymas nenumato galimybės Vyriausybei nustatyti sąlygas, kada leidime naudoti išteklius numatomi angliavandenilių tyrimai.

2.

Lietuvos Respublikos ūkio ministerija,

2014-09-19 raštas Nr. (26.2-81)3-5023

Projekte turėtų būti tiksliau reglamentuota, kokia tvarka ir kokiais kriterijais vadovaujantis bus atrinktas asmuo, kuriam bus suteiktas leidimas naudoti angliavandenilių išteklius greta esančiame plote ne konkurso būdu. Taip pat, turėtų būti nustatyti aiškūs kriterijai ir tvarka, kuriais vadovaujantis Aplinkos ministerija nuspręs, kuriam asmeniui bus suteiktas leidimas, jei pretenduojančių gauti leidimą asmenų bus daugiau nei vienas.

Manome, kad Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius gretimame plote ne konkurso būdu tvarka galimai prieštarauja Konkurencijos politikos nuostatų taikymo gairių patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 12 d. nutarimo Nr. 1510 (toliau – Gairės) 16.5 punkto nuostatoms. Jame nustatyta, kad nustatant taisykles kurios tiesiogiai ar netiesiogiai gali paveikti ūkio subjektų patekimą į rinką, turi būti laikomasi skaidrumo, aiškumo, proporcingumo ir lygiateisiškumo principų. Gairių 16.8 punkte taip pat nustatyta, kad atvejais, kai priimami sprendimai gali tiesiogiai ar netiesiogiai riboti pavienių ūkio subjektų ar jų grupių konkurencijos laisvę, turi būti laikomasi skaidrumo, aiškumo, proporcingumo ir lygiateisiškumo principų.

Atkreipiame dėmesį, kad aiškių atrankos taisyklių nebuvimas gali suteikti piktnaudžiavimo ir neskaidrios veiklos galimybę. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos Paslaugų įstatymo 5 straipsnį, leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis leidimą gavę teikėjai, turi būti įtvirtinti įstatyminiu lygmeniu. Atsižvelgiant į tai, esminiai leidimų naudoti angliavandenilių išteklius gretimame plote ne konkurso būdu išdavimo kriterijai turėtų būti įtvirtinti įstatyme.

Neatsižvelgta.

Žemės gelmių įstatymo 12 str. 6 d. nustato, kad leidimas naudoti tradicinių angliavandenilių išteklius gali būti suteiktas be konkurso Vyriausybės nustatyta tvarka greta esančio ploto leidimą turėtojui, kurio prašymas pagrįstas geologinėmis ar su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusiomis priežastimis. Pagal Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašo 13 punktą Aplinkos ministerija, apsvarsčiusi visas aplinkybes, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo dėl leidimo išdavimo projektą arba pateikia pareiškėjui motyvuotą atsakymą, nurodydama jo prašymo atmetimo priežastis. Esant dviem ar daugiau prašymų būtų svarstomos kiekvieno iš pareiškėjų prašyme nurodytos geologinės ar su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusios priežastys ir, atsižvelgiant į geologinių ir (ar) su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusių priežasčių pagrįstumą ir pateiktų geologinių ir (arba) su išteklių gavyba susijusių duomenų pakankamumą, patikimumą ir tikslumą, sprendžiamas leidimo ar esant galimybėms leidimų dviems ar daugiau pareiškėjų išdavimo.

Numatoma rengti Žemės gelmių įstatymo pakeitimo projektą, kuriame bus siekiama aiškiau reglamentuoti leidimų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo pabaigos ir galiojimo panaikinimo sąlygas.

 

 

Žemės gelmių įstatymas ir Projektas nurodo, kad teikiant prašymą gauti leidimą besiribojančiame plote turi būti nurodomos geologinės ar kitos su tradicinių angliavandenilių gavyba susijusios priežastys. Aprašo 7.2 punkte siūloma nustatyti, kad pareiškėjas taip pat turi pateikti dokumentus ir duomenis, patvirtinančius prašyme nurodytas geologines ar su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusias priežastis. Aprašo 12 punkte numatoma, kad Aplinkos ministerija turi teisę reikalauti iš pareiškėjų pateikti papildomus duomenis ir dokumentus, patvirtinančius prašyme nurodytas geologines ir kitas su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusias priežastis. Pagal siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą nėra aišku, kokios priežastys būtų pripažįstamos geologinėmis ar susijusios su tradicinių angliavandenilių gavyba. Atsižvelgiant į tai, leidimo išdavimo tvarka neatitinka Paslaugų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytų objektyvumo, aiškumo ir nedviprasmiškumo, skaidrumo ir prieinamumo susipažinti kriterijų.

Atkreipiame dėmesį, kad jei įgyvendinant Aprašo 7.2 punktą jo taikymas būtų aiškinamas kaip poreikis atlikti ekonominio poreikio vertinimą, toks teisinis reguliavimas prieštarautų Paslaugų įstatymo 3 straipsnio 5 punktui, kuris nurodo, kad valstybės narės negali nustatyti reikalavimų, susijusių su ekonominio poreikio vertinimu. Be to, minėtame straipsnyje išvardintus reikalavimus valstybėms narėms draudžiama nustatyti.

Neatsižvelgta.

Žemės gelmių įstatymo 12 str. 6 d. nustato, kad leidimas naudoti tradicinių angliavandenilių išteklius gali būti suteiktas be konkurso Vyriausybės nustatyta tvarka greta esančio ploto leidimą turėtojui, kurio prašymas pagrįstas geologinėmis ar su tradicinių angliavandenilių išteklių gavyba susijusiomis priežastimis. Pažymėtina, kad įgaliojimai Vyriausybei aiškinti minėtos įstatymo nuostatos turinio tiesiogiai neišplaukia iš Žemės gelmių įstatymo, todėl pagrindo Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos apraše detalizuoti Žemės gelmių įstatyme nurodytas priežastis nėra.

 

 

Žemės gelmių įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Naudojimo planą tvirtina Lietuvos geologijos tarnyba“. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos geologijos tarnyba tvirtindama naudojimo planą turėtų patikrinti, ar naudojimo planas atitinka teisės aktuose nustatytus reikalavimus, siūlome atsisakyti Projekto 19.3 papunkčio nuostatos, kad leidimas gali būti panaikinamas, jeigu „angliavandenilių išteklių naudojimo plane numatyti žemės gelmių ir išteklių naudojimo būdas ir priemonės neatitinka teisės aktuose nustatytų reikalavimų“.

Žemės gelmių įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punkte yra analogiška nuostata, tad siūlome parengti įstatymo pakeitimo projektą, kuris pripažintų šį punktą netekusiu galios.

Mūsų nuomone, įvertinus šias pastabas ir pasiūlymus, Projektas taptų aiškesnis ir būtų išvengta jo teksto įvairaus traktavimo.

Atsižvelgta iš dalies.

Numatoma rengti Žemės gelmių įstatymo pakeitimo projektą, kuriame bus siekiama aiškiau reglamentuoti leidimų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo pabaigos ir galiojimo panaikinimo sąlygas. Šiame projekte bus siekiama atsisakyti Žemės gelmių įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatos. Manome, kad priėmus minėtą projektą būtų tikslinga atitinkamai koreguoti Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašo nuostatas.

3

Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės departamento 2014-11-10 išvada Nr. NV-3489

Atsižvelgiant į keičiamą punktų kiekį ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisekūros pagrindų įstatymo 14 str. 3 d., Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašas turėtų būti dėstomas nauja redakcija.

Neatsižvelgta.

Atsižvelgiant į tai, kad daugiau nei pusė Projektu daromų pakeitimų yra redakciniai, manome netikslinga Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašą dėstyti nauja redakcija. Numatoma rengti Žemės gelmių įstatymo pakeitimo projektą, kuriame bus siekiama aiškiau reglamentuoti leidimų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo pabaigos ir galiojimo panaikinimo sąlygas. Priėmus šį projektą iš esmės turės būti keičiamas ir dėstomas nauja redakcija Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašas.

Siūlome pakartotinai įvertinti Teisingumo ministerijos pastabą ir siūlymą (2014-10-08 išvada Nr. (1.6.)2T-1214) dėl Projekto nuostatų derinimo su Žemes gelmių įstatymo 17, 18 str. ir atkreipiame dėmesi, kad ketinimai rengti įstatymo pakeitimo projektą nėra pakankamas argumentas Projekto nuostatoms pagrįsti.

Neatsižvelgta.

Numatoma rengti Žemės gelmių įstatymo pakeitimo projektą, kuriame bus siekiama aiškiau reglamentuoti leidimų išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo pabaigos ir galiojimo panaikinimo sąlygas. Manome, kad priėmus minėtą projektą būtų tikslinga atitinkamai koreguoti Leidimų naudoti angliavandenilių išteklius išdavimo tvarkos aprašo nuostatas.