Valstybinio
audito išvada (2024-05-15 Nr. FAE-2):
Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio
Mes atlikome 2023 metų valstybės metinių finansinių ataskaitų
rinkinio, kurį sudaro metinė finansinės būklės, metinė veiklos rezultatų,
metinė pinigų srautų ir metinė grynojo turto pokyčių ataskaitos bei metinių
finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas, auditą.
Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti
sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio“
apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės finansinių ataskaitų rinkinys
parodo tikrą ir teisingą įtrauktų į valstybės grupę viešojo sektoriaus
subjektų 2023 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę, 2023 metų veiklos
rezultatus, grynojo turto pokyčius ir pinigų srautus pagal Lietuvos
Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės
standartus.
Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių
ataskaitų rinkinio
Nustatėme finansinės būklės, veiklos
rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų duomenų
reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1 skyriuje, 1
lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo lygio viešojo
sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (49-iems (iš 523)
audituotiems subjektams teikti pastebėjimai) ir iškraipymai atliekant
konsolidavimo procedūras (ataskaitos 1 skyrius, 11 psl.):
1) 98,35 proc.
(12 474,06 mln. Eur) mokesčių pajamų ir su jomis susijusių gautinų ir
mokėtinų sumų teisingumo negalime patvirtinti dėl audituojamu laikotarpiu
išlikusių aplinkybių, susijusių su apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų
trūkumais (neįgyvendinta 2020 m. teikta rekomendacija) ir dėl sumų
„dubliavimo“, t. y. atvaizdavimo tiek gautinuose, tiek grąžintinuose
mokesčiuose;
2) 13,59 proc. (2 039,85 mln. Eur) rezervų teisingumo negalime
patvirtinti dėl Aplinkos ministerijos apskaitos informacijos trūkumų
apskaitant miško žemės ir medynų vertės pokytį;
3) 46,05 proc. (660,50 mln. Eur) –
tokia dalis mineralinių išteklių vertės yra neteisinga dėl Lietuvos geologijos tarnybos neteisingai
apskaičiuotos požeminio vandens vertės;
4) 314,94 mln. Eur
muziejinių vertybių duomenų teisingumo patvirtinti negalime, nes muziejai
nepatikslino jų tikrosios vertės, neturi visų turimų vertybių analitinio
apskaitos registro, muziejinės vertybės netinkamai inventorizuotos;
5) 75,67 mln. Eur turto ir atitinkamai finansavimo sumų,
įsipareigojimų ir grynojo turto duomenys neteisingi, nes keturių viešojo
sektoriaus subjektų finansinės apskaitos tvarkymo procesai ir ūkinių
operacijų registravimas neatitinka Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo
ir viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų
reikalavimų arba neužtikrinamas atsakingas turto ir finansų valdymas
įstaigoje.
Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir
tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų
rinkinio pagrįsti.
Kiti dalykai dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio
Atkreipiame dėmesį į pastebėjimus, kurie neturi įtakos nuomonei,
tačiau yra svarbūs:
1) suvestinis finansinės apskaitos registras yra didžioji knyga,
finansinė atskaitomybė sudaroma pagal jos sąskaitų apyvartas ir likučius,
todėl ji turi būti parengta iki finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo ir
uždaroma kartu su rinkinio parengimu, t. y. DK uždarymas yra baigiamasis
finansinių ataskaitų parengimo procesų veiksmas. Didžiosios knygos uždarymas
parodo sukauptą veiklos rezultatą ir užtikrina, kad po ataskaitų rinkinio
sudarymo nebus užregistruota naujų ūkinių operacijų, tačiau nustatyta atvejų,
kai šios knygos įrašai, keičiantys sąskaitų likučius ir (ar) apyvartas, buvo
daromi laikotarpyje, kurio finansinių ataskaitų rinkinys jau patvirtintas.
Didžiosios knygos neuždarymą laikome reikšmingu vidaus kontrolės trūkumu,
sudarančiu prielaidas keisti apskaitos duomenis laikotarpio, kurio finansinė
atskaitomybė jau yra parengta ir patvirtinta įstaigos vadovo (ataskaitos 4
skyrius, 24 psl.);
2) valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio pateikimas
Valstybės kontrolei vertinti turėjo trūkumų – pateiktas pavėluotai (2 d. d.).
Turėjo būti pateiktas iki 2024-04-20, pateiktas – 2024-04-24 (ataskaitos 4
skyrius, 25 psl.).
Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų
rinkinio
Mes atlikome 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio,
kurį sudaro valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo, valstybės biudžeto
išlaidų plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų
plano vykdymo (pagal valstybės funkcijas), valstybės biudžeto išlaidų plano
vykdymo (pagal ekonominę klasifikaciją), Vyriausybės rezervo panaudojimo,
biudžetinių įstaigų pajamų įmokų į valstybės biudžetą ir kitų lėšų,
įstatymais, Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų
programoms finansuoti panaudojimo, valstybės biudžeto specialiųjų
tikslinių dotacijų ir kitų lėšų, skirtų savivaldybių biudžetams, panaudojimo,
valstybės investicijų programos vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano
vykdymo (pagal programas, uždavinius, priemones), Vyriausybės skolinimosi,
skolos ir garantuotos skolos limitų ataskaitos bei šio rinkinio aiškinamasis
raštas, auditą.
Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados
skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto
vykdymo ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės
biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas
ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio
rinkinio sudarymą.
Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto
vykdymo ataskaitų rinkinio
Nustatėme valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo 2023-12-31
ataskaitos (pagal ekonominę klasifikaciją) (forma Nr. 5) duomenų reikšmingų
iškraipymų (detali informacija ataskaitos 2 skyriuje, 19 psl.) – reikšminga
išlaidų darbo užmokesčiui, prekių ir paslaugų, ilgalaikio turto, atsargų
įsigijimui ir pan. dalis – 1 329,66 mln. Eur (7,39 proc. visų
asignavimų) – suplanuojama ir atskleidžiama netinkamame valstybės biudžeto
vykdymo ataskaitų rinkinio išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnyje.
Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir
tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų
rinkinio pagrįsti
Pabrėžtini dalykai dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų
rinkinio
Atkreipiame dėmesį į pastebėjimą, kuris neturi įtakos nuomonei,
tačiau yra svarbus. Valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
aiškinamajame rašte nurodyta, jog asignavimų planas 2023 m. padidintas 982,6
mln. Eur (2022 m. buvo 1 343,3 mln. Eur). (ataskaitos 2 skyrius, 18 psl.).
Valstybės biudžeto sudarymo ir vykdymo reguliavimas palieka galimybę
perskirstyti Seimo patvirtintus asignavimus bei valstybės vardu skolintis ir
pasiskolintus pinigus naudoti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai
viršijant Seimo patvirtintą bendrą Valstybės biudžeto rodiklių įstatymu
patvirtintą asignavimų sumą. Ši praktika yra keistina, siekiant užtikrinti,
kad valstybės biudžetas, kaip visuma ir tam tikros jo pozicijos, kiek jos
patvirtinamos Seimo, būtų ir keičiamos ar peržiūrimos Seimo, ir nebūtų kitų
įgaliojimų tai padaryti.
Kiti dalykai dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų
rinkinio
Valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys pateiktas laiku
(2024-03-18), patikslintas rinkinys – 2024-04-23, nors reglamentavimas
išimčių teikti vėliau nenumato. Dauguma keitimų padaryti taisant šio audito
metu nustatytus iškraipymus, tačiau buvo ir kitų, kurių turinio auditoriai
nevertino. Bendra keitimų vertė – 44,36 mln. Eur – mažesnė nei rinkiniui
taikomas kiekybinis reikšmingumas, todėl nuomonės dėl jų nemodifikuojame
(ataskaitos 4 skyrius, 25 psl.).
Valstybės pažangos ataskaitoje pateikti finansiniai duomenys
Mūsų nuomonės apie valstybės metinių finansinių ir biudžeto vykdymo
ataskaitų rinkinius neapima informacijos, pateiktos valstybės pažangos
ataskaitoje, o nuomonė apie valstybės pažangos ataskaitą neteikiama.
Atlikdami valstybės metinių ataskaitų rinkinio auditą turime įvertinti, ar
valstybės pažangos ataskaitoje pateikta informacija ir finansiniai duomenys
atitinka valstybės metinėse finansinėse ir biudžeto vykdymo ataskaitose
pateiktus duomenis, ar nėra reikšmingai nesuderinti su mūsų per auditą
įgytomis žiniomis arba kitaip reikšmingai iškraipyti.
Valstybės pažangos ataskaita pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės
įstatymą turėjo būti pateikta Valstybės kontrolei vertinti iki 2024-04-20.
Ataskaita nepateikta (ataskaitos 3 skyrius, 23 psl.).
<...>
|