LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Papildomo komiteto IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2023 METŲ VALSTYBĖS METINIŲ ATASKAITŲ RINKINIO PATVIRTINIMO“ PROJEKTO NR. xIVP-3774

 

2024-05-31 Nr. 103-P-22

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava,  Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Audrius Petrošius (pavaduojantis Gintarę Skaistę), Algirdas Sysas; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Danguolė Krištopavičienė – Valstybės kontrolės Finansinio audito 1-ojo departamento vadovė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Monika Navickienė – ministrė, Justina Jakštienė – viceministrė, Martynas Šiurkus – viceministras, Ana Selčinskienė – kanclerė, Ugnė Užgalė – Strateginių sprendimų paramos grupės vadovė; Finansų ministerijos atstovai: Jūratė Tidikienė – Viešojo sektoriaus finansinių ataskaitų konsolidavimo skyriaus vedėja, Audrius Želionis – Valstybės iždo departamento vyresnysis patarėjas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-16

 

 

 

 

 

 

Išvada dėl <...> Seimo nutarimo projekto Nr. XIVP-3774:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Įvertinta.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR  Valstybės kontrolė, 2024-05-15

 

 

 

Valstybinio audito išvada (2024-05-15 Nr. FAE-2):

Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio

Mes atlikome 2023 metų valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio, kurį sudaro metinė finansinės būklės, metinė veiklos rezultatų, metinė pinigų srautų ir metinė grynojo turto pokyčių ataskaitos bei metinių finansinių ataskaitų aiškinamasis raštas, auditą.

Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės finansinių ataskaitų rinkinys parodo tikrą ir teisingą įtrauktų į valstybės grupę viešojo sektoriaus subjektų 2023 m. gruodžio 31 d. finansinę būklę, 2023 metų veiklos rezultatus, grynojo turto pokyčius ir pinigų srautus pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus.

Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio

Nustatėme finansinės būklės, veiklos rezultatų, grynojo turto pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 1 skyriuje, 1 lentelėje), kuriuos lėmė iškraipymai žemesniojo konsolidavimo lygio viešojo sektoriaus subjektų finansinių ataskaitų rinkiniuose (49-iems (iš 523) audituotiems subjektams teikti pastebėjimai) ir iškraipymai atliekant konsolidavimo procedūras (ataskaitos 1 skyrius, 11 psl.):

1) 98,35 proc. (12 474,06 mln. Eur) mokesčių pajamų ir su jomis susijusių gautinų ir mokėtinų sumų teisingumo negalime patvirtinti dėl audituojamu laikotarpiu išlikusių aplinkybių, susijusių su apskaitai tvarkyti naudojamų informacinių sistemų trūkumais (neįgyvendinta 2020 m. teikta rekomendacija) ir dėl sumų „dubliavimo“, t. y. atvaizdavimo tiek gautinuose, tiek grąžintinuose mokesčiuose;

2) 13,59 proc. (2 039,85 mln. Eur) rezervų teisingumo negalime patvirtinti dėl Aplinkos ministerijos apskaitos informacijos trūkumų apskaitant miško žemės ir medynų vertės pokytį;

3) 46,05 proc. (660,50 mln. Eur) – tokia dalis mineralinių išteklių vertės yra neteisinga dėl Lietuvos geologijos tarnybos neteisingai apskaičiuotos požeminio vandens vertės;

4) 314,94 mln. Eur muziejinių vertybių duomenų teisingumo patvirtinti negalime, nes muziejai nepatikslino jų tikrosios vertės, neturi visų turimų vertybių analitinio apskaitos registro, muziejinės vertybės netinkamai inventorizuotos;

5) 75,67 mln. Eur turto ir atitinkamai finansavimo sumų, įsipareigojimų ir grynojo turto duomenys neteisingi, nes keturių viešojo sektoriaus subjektų finansinės apskaitos tvarkymo procesai ir ūkinių operacijų registravimas neatitinka Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų reikalavimų arba neužtikrinamas atsakingas turto ir finansų valdymas įstaigoje.

Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio pagrįsti.

Kiti dalykai dėl valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio

Atkreipiame dėmesį į pastebėjimus, kurie neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbūs:

1) suvestinis finansinės apskaitos registras yra didžioji knyga, finansinė atskaitomybė sudaroma pagal jos sąskaitų apyvartas ir likučius, todėl ji turi būti parengta iki finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo ir uždaroma kartu su rinkinio parengimu, t. y. DK uždarymas yra baigiamasis finansinių ataskaitų parengimo procesų veiksmas. Didžiosios knygos uždarymas parodo sukauptą veiklos rezultatą ir užtikrina, kad po ataskaitų rinkinio sudarymo nebus užregistruota naujų ūkinių operacijų, tačiau nustatyta atvejų, kai šios knygos įrašai, keičiantys sąskaitų likučius ir (ar) apyvartas, buvo daromi laikotarpyje, kurio finansinių ataskaitų rinkinys jau patvirtintas. Didžiosios knygos neuždarymą laikome reikšmingu vidaus kontrolės trūkumu, sudarančiu prielaidas keisti apskaitos duomenis laikotarpio, kurio finansinė atskaitomybė jau yra parengta ir patvirtinta įstaigos vadovo (ataskaitos 4 skyrius, 24 psl.);

2) valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio pateikimas Valstybės kontrolei vertinti turėjo trūkumų – pateiktas pavėluotai (2 d. d.). Turėjo būti pateiktas iki 2024-04-20, pateiktas – 2024-04-24 (ataskaitos 4 skyrius, 25 psl.).

Sąlyginė nuomonė dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Mes atlikome 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio, kurį sudaro valstybės biudžeto pajamų plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal valstybės funkcijas), valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal ekonominę klasifikaciją), Vyriausybės rezervo panaudojimo, biudžetinių įstaigų pajamų įmokų į valstybės biudžetą ir kitų lėšų, įstatymais, Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais skiriamų programoms finansuoti panaudojimo, valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų lėšų, skirtų savivaldybių biudžetams, panaudojimo, valstybės investicijų programos vykdymo, valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo (pagal programas, uždavinius, priemones), Vyriausybės skolinimosi, skolos ir garantuotos skolos limitų ataskaitos bei šio rinkinio aiškinamasis raštas, auditą.

Mūsų nuomone, išskyrus mūsų išvados skyriuje „Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio“ apibūdintų dalykų poveikį, 2023 metų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys visais reikšmingais atžvilgiais parengtas ir pateiktas pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius šio rinkinio sudarymą.

Pagrindas pareikšti sąlyginę nuomonę dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Nustatėme valstybės biudžeto išlaidų plano vykdymo 2023-12-31 ataskaitos (pagal ekonominę klasifikaciją) (forma Nr. 5) duomenų reikšmingų iškraipymų (detali informacija ataskaitos 2 skyriuje, 19 psl.) – reikšminga išlaidų darbo užmokesčiui, prekių ir paslaugų, ilgalaikio turto, atsargų įsigijimui ir pan. dalis – 1 329,66 mln. Eur (7,39 proc. visų asignavimų) – suplanuojama ir atskleidžiama netinkamame valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnyje.

Mes manome, kad mūsų surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami sąlyginei nuomonei dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio pagrįsti

Pabrėžtini dalykai dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Atkreipiame dėmesį į pastebėjimą, kuris neturi įtakos nuomonei, tačiau yra svarbus. Valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio aiškinamajame rašte nurodyta, jog asignavimų planas 2023 m. padidintas 982,6 mln. Eur (2022 m. buvo 1 343,3 mln. Eur). (ataskaitos 2 skyrius, 18 psl.). Valstybės biudžeto sudarymo ir vykdymo reguliavimas palieka galimybę perskirstyti Seimo patvirtintus asignavimus bei valstybės vardu skolintis ir pasiskolintus pinigus naudoti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai viršijant Seimo patvirtintą bendrą Valstybės biudžeto rodiklių įstatymu patvirtintą asignavimų sumą. Ši praktika yra keistina, siekiant užtikrinti, kad valstybės biudžetas, kaip visuma ir tam tikros jo pozicijos, kiek jos patvirtinamos Seimo, būtų ir keičiamos ar peržiūrimos Seimo, ir nebūtų kitų įgaliojimų tai padaryti.

Kiti dalykai dėl valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio

Valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys pateiktas laiku (2024-03-18), patikslintas rinkinys – 2024-04-23, nors reglamentavimas išimčių teikti vėliau nenumato. Dauguma keitimų padaryti taisant šio audito metu nustatytus iškraipymus, tačiau buvo ir kitų, kurių turinio auditoriai nevertino. Bendra keitimų vertė – 44,36 mln. Eur – mažesnė nei rinkiniui taikomas kiekybinis reikšmingumas, todėl nuomonės dėl jų nemodifikuojame (ataskaitos 4 skyrius, 25 psl.).

Valstybės pažangos ataskaitoje pateikti finansiniai duomenys

Mūsų nuomonės apie valstybės metinių finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius neapima informacijos, pateiktos valstybės pažangos ataskaitoje, o nuomonė apie valstybės pažangos ataskaitą neteikiama. Atlikdami valstybės metinių ataskaitų rinkinio auditą turime įvertinti, ar valstybės pažangos ataskaitoje pateikta informacija ir finansiniai duomenys atitinka valstybės metinėse finansinėse ir biudžeto vykdymo ataskaitose pateiktus duomenis, ar nėra reikšmingai nesuderinti su mūsų per auditą įgytomis žiniomis arba kitaip reikšmingai iškraipyti.

Valstybės pažangos ataskaita pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą turėjo būti pateikta Valstybės kontrolei vertinti iki 2024-04-20. Ataskaita nepateikta (ataskaitos 3 skyrius, 23 psl.).

<...>

Įvertinta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam Seimo nutarimo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

8. Komiteto paskirta pranešėja: Paulė Kuzmickienė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Paulė Kuzmickienė

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė