image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Valdybai

 

E. pristatymo sistema

 

 

Į 2023-09-27 Nr. SV-S-1109

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL įstatymų projektų nr. xivp-3023, XIVP-3024 ir xivp-3025

 

2023 m. spalio   d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalimi (gautas Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos prašymas) atliko Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto[1] Nr. XIVP-3023, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 19 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto[2] Nr. XIVP-3024 ir Lietuvos Respublikos centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo įstatymo Nr. XII-791 4 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto[3] Nr. XIVP-3025 antikorupcinį vertinimą.

Dėl Lietuvos Respublikos centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo įstatymo Nr. XII-791 4 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto  Nr. XIVP-3025 kritinių, kitų antikorupcinių ar kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 19 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3024 (toliau – Projektas Nr. XIVP-3024) ir Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3023 (toliau – Projektas Nr. XIVP-3023) teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus:

1.                   Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neturime.

2.                   Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.             Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomos nuostatos gali būti interpretuojamos dviprasmiškai (kad atnaujinamas gali būti ne tik nekilnojamasis, bet ir kitas turtas), o siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Projekto Nr. XIVP-3024 aiškinamojo rašto turinio.

Projekto Nr. XIVP-3024 1 straipsnio 4 dalimi siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – Turto įstatymas) 19 straipsnio 5 dalį ir nustatyti (siūlomos nuostatos išskirtos paryškintu šriftu), kad:

„5. Centralizuotai valdomas administracinės paskirties valstybės nekilnojamasis turtas, įskaitant šio straipsnio 1 dalies 6 punkte numatytiems tikslams naudojamą administracinės paskirties valstybės nekilnojamąjį turtą, taip pat sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti, gali būti atnaujinamas, kai jis atitinka bent vieną iš šių požymių:

1) yra fiziškai ar funkciškai (technologiškai) nusidėvėjęs;

2) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka yra pripažįstamas avariniu;

3) neatitinka nekilnojamajam turtui teisės aktuose keliamų reikalavimų arba Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytų apsirūpinimo administracinės paskirties nekilnojamuoju turtu, reikalingu valstybinėms funkcijoms atlikti, normatyvų;

4) neatitinka Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytų administracinės paskirties valstybės nekilnojamojo turto panaudojimo efektyvumo rodiklių;

5) neatitinka kitų pagrįstų valstybės institucijų ar įstaigų poreikių atliekant valstybines funkcijas.

6) sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas, kuris naudojamas sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti gali būti atnaujinamas, kai jis atitinka  Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatytas sąlygas.“

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomos nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

2.1.1. Atkreipiame dėmesį, kad galiojančio Turto įstatymo 19 straipsnio 5 dalies nuostatų kontekstas susijęs su centralizuotai valdomo valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimu. Tuo tarpu Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomos nuostatos gali būti interpretuojamos, kad atnaujinamas gali būti ne tik nekilnojamas turtas, bet taip pat ir kitas (ne tik nekilnojamasis) sveikatos priežiūros reikmėms ir medicinos pagalbai teikti naudojamas turtas.

Šiuo atveju aktualu yra tai, kad Projekto Nr. XIVP-3024 aiškinamajame rašte nurodyti teisinio reglamentavimo pokyčių tikslai siejami tik su sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties nekilnojamojo turto atnaujinimu, todėl įgyvendinant šiuos tikslus ir siekiant teisinio aiškumo siūlytume minėtas Projekto Nr. XIVP-3024 nuostatas tikslinti.

2.1.2. Projekto Nr. XIVP-3024 aiškinamajame rašte nurodoma[4], kad siekiant atnaujinti sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties nekilnojamąjį turtą būtina, kad turtas ne tik atitiktų vieną iš Turto įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1 – 5 punktuose nurodytų sąlygų, bet taip pat ir Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymas) 36 straipsnio 10 dalyje nustatytas (papildomas) sąlygas. Tačiau pagal Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomą teisinį reglamentavimą sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turto (atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą 2.1.1 pastabą - ne tik nekilnojamojo, bet ir galimai kito) atnaujinamas galėtų būti vykdomas, jeigu atitiktų tik kurią nors vieną iš Įstatymo 19 straipsnio 5 dalies 1 – 6 punktuose nurodytų sąlygų.

Taigi, manytume, šiuo atveju taip pat kyla abejonių dėl Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomų nuostatų atitikties Projekto aiškinamajam raštui.

2.2. Projektais Nr. XIVP-3023 ir Nr. XIVP-3024 siūlomos sąlygos, kad turtas gali būti atnaujinamas viešosios įstaigos dalininkų sprendimo pagrindu, stokoja pagrįstumo ir teisinio aiškumo.

Kaip minėjome aukščiau išdėstytoje 2.1.2 pastaboje, sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turtas galėtų būti atnaujinamas, jeigu atitiktų tik Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 36 straipsnio 10 dalies nuostatose nustatytas sąlygas. Tokios „sąlygos“ nustatomos Projektu Nr. XIVP-3023 siūlomomis nuostatomis, numatančiomis, kad:

„10. Jeigu valstybės viešajai įstaigai, kai valstybė turi pusę ar daugiau kaip pusę balsų visuotiniame viešosios įstaigos dalininkų susirinkime, jos patikėjimo teise valdomo valstybės nekilnojamojo turto dalis (statiniai, patalpos) naudojama atliekant valstybines funkcijas (sveikatos priežiūros reikmėms, medicinos pagalbai teikti) šios įstaigos poreikių nebeatitinka, dalininkas (dalininkai) gali priimti sprendimą šiuos statinius, patalpas kartu su jam eksploatuoti reikalingu žemės sklypu atnaujinti. Šio nekilnojamojo turto atnaujinimo projektas yra tvirtinamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka taikant šiame įstatyme numatytus nekilnojamojo turto atnaujinimo būdus“.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto Nr. XIVP-3023 siūlymai svarstytini keliais aspektais:

2.2.1. Minėtos Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (36 straipsnio 10 dalies) nuostatos iš esmės nenustato jokių turto atnaujinimo požiūriu aktualių sąlygų, o tik reglamentuoja viešosios įstaigos dalininkų (dalininko) teisę priimti sprendimą dėl turto, kuris (jų nuomone) nebeatitinka įstaigos poreikių, atnaujinimo. Šiuo atveju manytume, kad gali būti svarstytina, ar toks viešosios įstaigų dalininkų sprendimas nenustatant kitų papildomų sąlygų ar priežasčių (pavyzdžiui: reikšmingų turto atnaujinimo aspektu) visais atvejais gali būti laikomas pagrįstu. Be to, manytume, sprendimo priėmimą gali sąlygoti subjektyvi dalininkų nuomonė, todėl atskirais atvejais gali kilti abejonių dėl sprendimo objektyvumo.

2.2.2. Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomų Turto įstatymo pakeitimų kontekste minėtose Projekto Nr. XIVP-3023 nuostatose vartojama formuluotė „dalininkas (dalininkai) gali priimti sprendimą“ gali būti interpretuojama dviprasmiškai, kad:

a) arba dalininkų (dalininko) priimtas sprendimas yra galutinio pobūdžio ir gali būti vienintelis pagrindas dėl turto atnaujinimo procedūrų inicijavimo ir įgyvendinimo (kitaip sakant, kad tokio sprendimo kiti subjektai, dalyvaujantis turto atnaujinimo procese, paneigti ar pakeisti negali);

b) arba dalininkų sprendimas yra tik pradinė iniciatyva, kurio pagrindu vadovaujantis Valstybės nekilnojamojo turto centralizuoto valdymo, naudojimo, disponavimo juo ir centralizuotai valdomo administracinės paskirties valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo tvarkos aprašu (toliau – Aprašas), patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. vasario 11 d. nutarimu Nr. 148 (su pakeitimais[5]), inicijuojamas turto atnaujinimo poreikio vertinimas (bei atliekamos kitos procedūros) ir (jeigu toks poreikis pagrįstas bei yra galimybių) atnaujinimo projektų rengimas bei įgyvendinimas (kitaip sakant, kad dalininkų (dalininko) sprendimas yra pagrindas inicijuoti procedūras dėl turto atnaujinimo poreikio vertinimo, o galutinį sprendimą dėl turto atnaujinimo priimtų ne viešosios įstaigos dalininkai (dalininkas), bet centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas).

Atkreipiame dėmesį, kad nors Projektu Nr. XIVP-3024 teikiami siūlymai ir suponuoja nuomonę dėl Aprašo tobulinimo reglamentuojant su sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties turto atnaujinimu susijusias procedūras, tačiau kaip tai bus reglamentuojama (pavyzdžiui: ar bus išlaikoma galiojančiu Aprašu nustatyto teisino reglamentavimo koncepcija, kad esminius sprendimus priima centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas) neaišku. Atsižvelgdami į tai ir siekiant išvengti sąlygų dviprasmiškumams, siūlytume apsvarstyti Projektais Nr. XIVP-3023 ir Nr. XIVP-3024 teikiamų nuostatų tobulinimo tikslingumą.

2.3. Projektu Nr. XIVP-3023 siūloma formuluotė („žemės sklypo atnaujinimas“) svarstytina teisinio aiškumo aspektu.

Projekto Nr. XIVP-3023 siūlomose nuostatose vartojama „statinių / patalpų kartu su jam eksploatuoti reikalingu žemės sklypu atnaujinimo“ formuluotė, kurios turinys (ta apimtimi, kaip turėtų būti suvokiamas ir įgyvendinamas „žemės sklypo atnaujinimas“) nėra aiškus.

Išvengiant sąlygų dviprasmiškoms interpretacijoms ir siekiant teisinio aiškumo siūlytume minėtas Projekto Nr. XIVP-3023 nuostatas tobulinti (pavyzdžiui: atskleisti minėtos formuluotės esmę).

3.      Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Atlikus Projekto Nr. XIVP-3023 ir Nr. XIVP-3024 antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad juo siūlomos nuostatos gali būti ydingos antikorupciniu požiūriu, kadangi:

a)                  Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomos nuostatos gali būti interpretuojamos dviprasmiškai ir žymiai plačiau negu nustato galiojantis Įstatymas (pavyzdžiui: kad atnaujinamas gali būti ne tik sveikatos priežiūros ir gydymo paskirties nekilnojamasis turtas, bet ir kitas turtas);

b)                  Projektu Nr. XIVP-3024 siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka Projekto aiškinamojo rašto turinio;

c)                   Projektais Nr. XIVP-3023 ir Nr. XIVP-3024 siūlomos sąlygos, kad turtas gali būti atnaujinamas viešosios įstaigos dalininkų sprendimo pagrindu, stokoja pagrįstumo ir teisinio aiškumo;

d)                  Projektu Nr. XIVP-3023 siūloma formuluotė („žemės sklypo atnaujinimas“) svarstytina teisinio aiškumo aspektu.

 

Direktorius                                                                                                      Linas Pernavas

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/307e8870400f11eeb4b9a076396dcf81?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=8a97096f-42a2-444a-89e7-d09b6525f62f.

[2] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/39d0e571401011eeb4b9a076396dcf81?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=8a97096f-42a2-444a-89e7-d09b6525f62f.

[3] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/814d5f50401011eeb4b9a076396dcf81?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=8a97096f-42a2-444a-89e7-d09b6525f62f.

[4] Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „<...> padaroma viena išlyga dėl sąlygų, kurioms esant valstybės viešųjų  sveikatos priežiūros įstaigų nekilnojamojo turto atnaujinimo projektas gali būti teikiamas tvirtinti –būtina atitikti ne tik  vieną iš sąlygų nurodytų Disponavimo įstatyme, bet ir atitikti, kaip minėta, papildomas sąlygas, numatytas SPĮ 36 str. 10 d.“.

[5] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/97d52951b83e11e4a939cd67303e5a1f/asr.