LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO 2022 M. GRUODŽIO 30 D. DEKRETU NR. 1K-1215 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PRIIMTO LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKININKO ŪKIO ĮSTATYMO NR. VIII-1159 11 STRAIPSNIO PAKETIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1712 GRĄŽINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI SVARSTYTI“ TEIKIAMŲ SIŪLYMŲ
2023-01-20 Nr. XIVP-2207GR
Vilnius
Įvertinę Lietuvos Respublikos Prezidento 2022 m. gruodžio 30 d. dekretu Nr. 1K-1215 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo priimto Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo Nr. VIII-1159 11 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1712 grąžinimo Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti“ (toliau – Dekretas) pateiktų siūlymų atitiktį Konstitucijai ir įstatymams, teikiame šias pastabas:
1. Dekreto 2 straipsniu siūloma pakeisti Ūkininko ūkio įstatymo Nr. VIII-1159 11 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1712 (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsniu keičiamo Ūkininko ūkio įstatymo 11 straipsnio 1 dalį ir joje numatyti, kad „Neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje (išskyrus miestams po 1995 m. birželio 1 d. nustatyta tvarka priskirtas teritorijas) esančioje žemės ūkio paskirties žemėje ūkininkas, kuris pastaruosius 3 metus yra deklaravęs pajamas iš žemės ūkio veiklos, gali statyti vieną ūkininko sodybą (vieną gyvenamosios paskirties pastatą su pagalbinio ūkio pastatais). Reikalavimas pastaruosius 3 metus deklaruoti pajamas iš žemės ūkio veiklos netaikomas kitos paskirties pastatų, reikalingų ūkininko veiklai vykdyti, statybai. Ūkininko sodyba (gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio pastatais) statomi nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 2 hektarai, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip. Kitos paskirties pastatai, reikalingi ūkininko veiklai vykdyti, gali būti statomi ir nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 0,5 hektarai, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip. Saugomose teritorijose ūkininko sodybos pastatų statyba turi būti numatyta saugomų teritorijų specialiojo teritorijų planavimo dokumentais nustatytose vietose. Kai žemės ūkio paskirties žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, nepatenkančioje į nacionalinę saugomą teritoriją, ūkininko sodybos pastatų statyba galima ne mažesnėje kaip 2 hektarai jo dalyje, esančioje už šios Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijos ribų.“ Siūlomas reguliavimas svarstytinas dėl šių priežasčių.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje yra apibrėžta sąvoka „ūkininko sodyba“, kuri suprantama kaip „nuosavybės teise priklausančiame žemės sklype pastatytas vienas gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio ir kitos paskirties (fermų, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo) pastatais, reikalingais ūkininko veiklai vykdyti“, t. y. šiose galiojančio įstatymo nuostatose skliaustuose yra pateiktas baigtinis sąrašas pastatų, kurie priskirtini ūkininko sodybai ir laikytini pagal šį įstatymą kitos paskirties pastatais, reikalingais ūkininko veiklai vykdyti. Dekreto 2 straipsniu teikiamo siūlymo nuostatose vartojama sąvoka „kitos paskirties pastatai, reikalingi ūkininko veiklai vykdyti“, kurios turinys Ūkininko ūkio įstatymo kontekste nėra pakankamai aiškus, nes iš jos neaišku, ar kitos paskirties pastatais būtų laikomi tik Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nurodytame baigtiniame sąraše išvardinti kitos paskirties pastatai, t. y. fermos, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo pastatai, ar kitos paskirties pastatais galėtų būti laikomi ir kokios kitos, nei išvardinta baigtiniame sąraše, paskirties pastatai.
Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Dekreto 1 straipsnio 5 punkto b papunktyje išdėstytuose keičiamo įstatymo grąžinimo Seimui pakartotinai svarstyti motyvuose nurodyta, kad „Siekiant įstatymo tikslų – užkirsti kelią statyti ūkininko sodybas nesiverčiant žemės ūkio veikla, galimi ir proporcingesni apribojimai, leidžiant statyti pagalbinius ūkio ir kitos paskirties pastatus ir mažesniame nei 2 ha žemės ūkio paskirties žemės sklype“. Iš esmes analogiškos nuostatos yra pakartotos ir Dekreto 1 straipsnio 7 punkte. Pažymėtina, kad Dekreto 2 straipsnyje teikiamame siūlyme siūloma nustatyti, kad mažesniame kaip 2 hektarai (bet ne mažesniame kaip 0,5 hektaro) žemės ūkio paskirties žemės sklype gali būti statomi tik kitos paskirties pastatai, o pagalbinio ūkio pastatai gali būti statomi tik ne mažesniame kaip 2 hektarai žemės ūkio paskirties žemės sklype. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar Dekreto 2 straipsnyje teikiamo siūlymo tikslai nurodytoje apimtyje atitinka Dekreto 1 straipsnyje nurodytus keičiamo įstatymo grąžinimo Seimui pakartotinai svarstyti motyvus.
Trečia, iš Dekreto 2 straipsniu teikiamo siūlymo nėra pakankamai aišku, ar kitos paskirties pastatų, reikalingų ūkininko veiklai vykdyti, statyba būtų galima ne mažesniame kaip 0,5 hektarai žemės ūkio paskirties žemės sklype, esančiame saugomose teritorijose (ypač tuo atveju, kai žemės ūkio paskirties žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, patenkančioje į nacionalinę saugomą teritoriją). Jei šių pastatų statyba tokiuose žemės ūkio paskirties žemės sklypuose būtų galima, tai nėra aiškus teikiamo siūlymo tarpusavio santykis su kitomis teikiamo siūlymo nuostatomis, nustatančiomis, kad, kai žemės ūkio paskirties žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, nepatenkančioje į nacionalinę saugomą teritoriją, ūkininko sodybos pastatų (įskaitant ir kitos paskirties pastatus) statyba galima ne mažesniame kaip 2 hektarai jo dalyje, esančioje už šios Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijos ribų. Esant šiam neaiškumui, svarstytina, ar teikiamu siūlymu siūlomas reguliavimas nesukuria nevienodų sąlygų statant ūkininko sodybos kitos paskirties pastatus skirtingo dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypuose, kai šio žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, priklausomai nuo to, ar ši teritorija patenka į nacionalinę saugomą teritoriją, ar nepatenka.
2. Dekreto 2 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnį ir jame nustatyti, kad „Įstatymas įsigalioja nuo 2023 m. liepos 1 d.“ Dekreto 1 straipsnio 5 punkto c papunktyje nurodoma, kad „nustačius žymiai griežtesnes sąlygas ūkininko sodybai statyti, kurių įgyvendinimas ne visais atvejais priklauso nuo paties ūkininko <...> ir nenumačius Įstatymo įsigaliojimo pereinamojo laikotarpio, būtų pažeisti teisėti jau esamų ūkininkų, neatitinkančių naujo teisinio reguliavimo sąlygų, lūkesčiai, jei jie dar yra tik pateikę dokumentus statybos leidimui gauti, bet nėra jo gavę. Todėl yra būtina atidėti ūkininkų sodybas statyti ribojančių sąlygų taikymą pusės metų laikotarpiui.“ Atsižvelgiant į tai, atkreiptinas dėmesys, kad Dekreto 2 straipsniu teikiamu siūlymu siūloma nustatyti tik vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, tačiau jokių „įstatymo įsigaliojimo pereinamojo laikotarpio“ nuostatų bei nuostatų, reglamentuojančių įstatymo taikymą, nėra siūloma nustatyti, todėl pagal siūlomą reguliavimą ūkininkai iki pat naujo teisinio reguliavimo įsigaliojimo dienos galės „pateikti dokumentus statybos leidimui gauti“. Atsižvelgiant į tai, abejotina, kad Dekreto 1 straipsnio 5 punkto c papunktyje nurodyti keičiamo įstatymo grąžinimo Seimui pakartotinai svarstyti motyvai ir tikslai bus pasiekti vien tik nustatant vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą.
Be to, atkreiptinas dėmesys, kad Seimo priimto keičiamo įstatymo 2 straipsnyje, reglamentuojančiame įstatymo taikymą, nustatyta, kad „Ūkininko sodybos pastatų, kurių statybą leidžiantys dokumentai išduoti arba šie pastatai pradėti statyti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, statybai taikomas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas“. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą, norint statyti ūkininko sodybos pastatus, reikia parengti Žemės įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai ir (ar) žemės ūkio veiklai reikalingų statinių statybos vietai parinkti. Parengus kaimo plėtros žemėtvarkos projektą, Statybos įstatymo nustatytais atvejais yra rengiami ūkininko sodybos statinių projektai ir išduodami statybą leidžiantys dokumentai. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad, nustatant naują teisinį reguliavimą ir siekiant užtikrinti ūkininkų, pagal galiojantį teisinį reguliavimą jau pradėjusių realizuoti teisę statyti ūkininko sodybos pastatus (galbūt įskaitant pradėjusių rengti kaimo plėtros žemėtvarkos projektus, rengiančių statinių projektus ar pateikusių dokumentus statybos leidimui gauti, bet jo dar negavusių), teisėtus lūkesčius, keičiamame įstatyme turėtų būti nustatytos nuostatos, reglamentuojančios aiškų įstatymo nuostatų taikymo mechanizmą.
Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,
laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]