LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 10, 12, 17, 22, 28, 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 101 STRAIPSNIU ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2024-08-02 Nr. XIVP-1086(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgiant į tai, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius teisės aktus priima ministras, o ne ministerija, projekto 1 straipsniu keičiamo Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 281 dalyje vietoj formuluotės „žemės ūkio ministerijos“ įrašytina formuluotė „žemės ūkio ministro“. Atitinkamai tikslintini keičiamo įstatymo 10 ir 101 straipsniai.

2.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje antras sakinys išbrauktinas kaip perteklinis. Pažymėtina, jog nepritarus šiai pastabai būtų neaiškus keičiamo įstatymo 10 ir 101 straipsnių santykis.

3.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio dėstomoji dalis derintina su šio straipsnio pavadinimu, pirmame jos sakinyje po žodžių „Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti“ įrašant žodį „naminius“. Pastebėtina, kad priešingu atveju projektu siūlomas teisinis reguliavimas suponuotų bendrojo pobūdžio taisyklę, kad Lietuvos Respublikoje tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys turėtų teisę gaminti tik šiame straipsnyje nurodytos tūrinės etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus ir tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti.

4.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnyje ir kitose keičiamo įstatymo nuostatose nenuosekliai vartojama sąvoka „ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas“ vietoj šios sąvokos vartojant formuluotes „ūkininko gaminamas tradicinis alkoholinis gėrimas“, „tradicinis alkoholinis gėrimas“. Siekiant teisinio aiškumo šios sąvokos vartojimas vienodintinas visame projekte. Tuo atveju, jeigu yra reikalinga, įvestinas sąvokos „ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas“ trumpinys.

5.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu, taip pat siūloma nustatyti, kas sudaro šį identifikacinį numerį – vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas, įrangos žymėjimo einamieji metai, mėnuo, diena. Teikiamas siūlymas svarstytinas. Nors įrangos identifikacinis numeris skirtas identifikuoti konkrečią įrangą, tam tikrais atvejais dėl projekte pasiūlyto įrangos identifikacinio numerio sudarymo įrangą identifikuoti gali būti sudėtinga – jeigu ūkininkas naudoja ne vieną įrangą ir jas pažymėtų tą pačią dieną arba jeigu tą pačią dieną toje pačioje vietovėje keli ūkininkai žymėtų įrangą – visa tokia įranga bus pažymėta tokiu pačiu identifikaciniu numeriu. Taip pat svarstytina, ar įrangos identifikacinio numerio sudarymas turi būti nustatytas įstatymu, pavyzdžiui, ar nepakaktų šio teisinio reguliavimo nustatyti įstatymą įgyvendinančiame teisės akte. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog vietovėms yra nustatomi pašto kodai, o ne pašto indeksai.

6.          Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad prieš 48 valandas iki tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką bei kitus duomenis. Atsižvelgiant į tai, kad tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procesas trunka ne vieną dieną, iš projekto nuostatų nėra aišku, ką konkrečiai reiškia „tiksli gamybos data“, kai tuo pačiu reikalaujama nurodyti „planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką“. Be to, šioje dalyje formuluotė „įrangos numerį“ tikslintina nurodant „įrangos identifikacinį numerį“.

7.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 8 dalyje vartojama formuluotė „nesaugios priemaišos“. Atkreiptinas dėmesys, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus šios formuluotės turinys, todėl projektas atitinkamai tikslintinas.

8.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba turi teisę dalyvauti tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese ir ūkininkas privalo tam sudaryti tinkamas sąlygas. Iš projekto nuostatų ir kitų keičiamo įstatymo nuostatų nėra aišku, kokia apimtimi aptariama tarnyba dalyvautų gamybos procese – ar ūkininkas privalėtų atskleisti tarnybai patį gamybos procesą ir ar jis privalėtų keisti gamybos procesus, jeigu dėl jų specifikos tarnybos atstovai negalėtų dalyvauti ir kuo skirtųsi tarnybos dalyvavimas gamybos procese šiuo atveju nuo įprastai tarnybos atliekamų patikrinimų. Atsižvelgus į tai, projektas tikslintinas.

9.         Pažymėtina, jog 2024 m. birželio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 2, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 28, 29, 33, 34, 341, 38, 38 straipsnių, III skyriaus ketvirtojo skirsnio, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2621, kuriuo buvo pakeistos ir projektu siūlomos keisti keičiamo įstatymo struktūrinės dalys – 12 straipsnio 1 dalis, 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir 29 straipsnio 2 dalis. Atsižvelgus į tai, atitinkamai tikslintinas projektas – pakeičiant projekto 4 straipsnį, projekto 5 straipsnio 3 dalį, projekto 7 straipsnio 2 dalį ir projekto 8 straipsnį.

10.     Atsižvelgiant į tai, kad „ūkininko“ trumpinys yra įvestas projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 1 dalyje, šis trumpinys turėtų būti nuosekliai naudojamas projekto 5 straipsnio 1 ir 4 dalyse, kaip perteklinių atsisakant „ūkininko“ trumpinio turinį detalizuojančių nuostatų „kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus“, „laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje“.

11.     Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikoje parduoti draudžiama naminius alkoholinius gėrimus ir ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje. Pažymėtina, jog ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas nustatomas keičiamo įstatymo 101 straipsnyje, tačiau šiame straipsnyje nėra nustatoma, kad kaimo turizmo sodyba turi „priklausyti“ ūkininkui. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas vienodinant vartojamą teisinę terminiją. Taip pat ši pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 7 punktui ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 daliai.

12.     Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalis nustatant, jog ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų ne naminių alkoholinių gėrimų, o ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų.

13.     Projekto 9 straipsnyje nustatytos datos tikslintinos atsižvelgus į tai, kad jos jau yra praėjusios.

14.     Siekiant teisinio aiškumo projekto 10 straipsnio 2 dalyje  vartojama formuluotė „ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų“ tikslintina ją vartojant su nuoroda į įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Alkoholio kontrolės įstatymo 2 straipsnio 281 dalį.

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnioji patarėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                    Irena Šambaraitė

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5)  209 6843, el. p. [email protected]