LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO Nr. I-430 2, 5, 6, 10, 14, 18, 19, 20, 26, 27, 30, 31, 32, 33 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ir 7 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-749

 

2021-09-29  Nr. 113-P-22

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

            Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Biudžeto departamento vyresnioji patarėja Neringa Čirbė, Finansų ministerijos Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vedėja Audronė Čekanavičienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė ir Ekonomikos ir susisiekimo klausimais Dovilė Sujetaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-09

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Siekiant teisinio aiškumo bei siekiant išvengti galimų taikymo problemų, siūlytina projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje esančioje formuluotėje „<...> ir kurios įmokamos į valstybės biudžetą <...>“ vietoje esančio žodelio „ir“ rašyti kablelį.

 

Pritarti

 

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-09-09

3

2

 

2. Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 punkte siūloma, be kita ko, nustatyti, kad ,,asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių teikiamai socialinei paramai (išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, t. y. institucijų ir įstaigų mokama socialinė parama pinigais arba teikiama natūra savo darbuotojams (arba darbuotojų, gaunančių socialinę paramą, paveldėtojams ir išlaikytiniams)) pagal ekonominę klasifikaciją finansuoti“. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokia darbdavių teikiama ar institucijų ar įstaigų mokama socialinė parama turima omenyje, kadangi nei keičiamame įstatyme, nei kituose įstatymuose sąvoka „darbdavių socialinė parama“ nėra apibrėžta. Pabrėžtina, kad tiek Valstybės tarnybos įstatyme, tiek Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatyme biudžetinių įstaigų darbuotojams numatytas tik materialinės pašalpos mokėjimas. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnyje yra nustatyta, kad valstybės biudžeto asignavimai yra naudojami įstatymams įgyvendinti, todėl neaišku, kokius įstatymus įgyvendins darbdaviai teikdami tokią socialinę paramą savo darbuotojams.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-749 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2021-09-29

10

2

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūlomas terminas, kad savivaldybių tarybos biudžetus pasitvirtintų iki sausio 31 dienos, yra  nerealus, nes su biudžetų projektais turi susipažinti tarybų nariai, po to jie turi būti apsvarstyti komitetuose, turi būti skiriama laiko su jais susipažinti gyventojams ir pateikti savo pastabas ir pasiūlymus, aptarti projektus su biudžetinių įstaigų vadovais, be to, tarybų sprendimų projektus dėl biudžetų vertina Vyriausybės atstovai ir pan.

Taigi, per įstatymo projekte siūlomą dvigubai sutrumpintą terminą faktiškai tampa neįmanoma tinkamai atlikti visų išvardintų darbų.

Atsižvelgdami į tai, siūlome savivaldybių biudžetų tvirtinimo terminų nekeisti ir palikti galiojančią nuostatą, kad savivaldybių tarybos biudžetus patvirtina per du mėnesius nuo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 10 straipsnio 2 dalį.

 „2. Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Savivaldybių tarybos biudžetus patvirtina iki sausio 31 dienos, jeigu Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas nepriimamas iki biudžetinių metų pradžios per vieną mėnesį nuo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo. Jeigu savivaldybių biudžetų projektai laiku nepatvirtinami, biudžetai vykdomi šio Įstatymo 29 straipsnyje nustatyta tvarka.“

 

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2021-09-29

7

2

3

10

17

2

 

 

1

2

 

Argumentai:

Siūlome nustatyti, kad tvirtinant biudžetą nebebūtų išskiriama, kokiai paskirčiai – darbo užmokesčiui, investicijoms ar kitoms išlaidoms – turi būti naudojami asignavimai.

Tiek valstybės, tiek savivaldybių asignavimų valdytojai galėtų jiems vykdomoms programoms patvirtintas biudžeto lėšas naudoti taip, kad geriausiai galėtų pasiekti jiems keliamus tikslus ir efektyviai naudoti skirtas lėšas. Tai leistų išvengti perteklinių prekių įsigijimo metų pabaigoje, taip pat būtų paskata taupyti asignavimus ir taip susikurti galimybę skatinti darbuotojus.

Toks pakeitimas suteiktų daugiau laisvės ir lankstumo asignavimų valdytojams priimti sprendimus, kokiomis priemonėmis geriausiai galima pasiekti rezultatus, tuo pačiu nustatant ir didesnę vadovų atsakomybę už rezultato pasiekimą.

Atitinkamai siūlome keisti ir kitas susijusias įstatymo projekto nuostatas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 18 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) bendra valstybės biudžeto asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, suma, jų paskirstymas pagal valstybės veiklos sritis ir asignavimų valdytojus programoms įgyvendinti. Žvalgybos institucijoms ir valstybinėms aukštosioms mokykloms asignavimai tvirtinami neišskiriant iš jų darbo užmokesčio;“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Asignavimų valdytojų ir ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas ir turinčių pavaldžių biudžetinių įstaigų, vadovų pareigos ir atsakomybė

1. Biudžeto asignavimų valdytojai privalo:

1) naudoti skirtus asignavimus savo vadovaujamos įstaigos programoms vykdyti, paskirstyti juos pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kuriems galimybė biudžeto lėšas gauti numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose, Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis Strateginio valdymo įstatymu, arba Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai, administravimo tvarką (toliau – kiti subjektai), programoms vykdyti;

2) organizuoti iš biudžeto finansuojamų programų rengimą ir vykdymą;

3) nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos biudžetinės įstaigos ir (ar) pavaldžių biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimų valdytojai, kurių vadovaujamose biudžetinėse įstaigose yra kolegialus valdymo organas, programų sąmatas tvirtina gavę kolegialaus valdymo organo pritarimą;

4) kontroliuoti ir vykdyti savo vadovaujamų biudžetinių įstaigų įsipareigojimus, atlikti pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiamų ataskaitų rinkinių analizę;

5) užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

2. Ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas ir turinčių pavaldžių biudžetinių įstaigų, vadovai privalo:

1) naudoti atitinkamo asignavimų valdytojo (ministro ar jo įgalioto asmens) jiems skirtas biudžeto lėšas pagal nustatytą paskirtį, paskirstyti jas pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms programoms vykdyti;

2) organizuoti iš biudžeto finansuojamų programų rengimą ir vykdymą;

3) nustatyti ir tvirtinti pavaldžių biudžetinių įstaigų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms asignavimų valdytojo skirtų bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų;

4) kontroliuoti ir vykdyti savo vadovaujamos įstaigos įsipareigojimus, atlikti pavaldžių biudžetinių įstaigų pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiamų ataskaitų rinkinių analizę;

5) užtikrinti programų vykdymo ir programoms vykdyti skirtų lėšų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

3. Biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų vadovams už šio įstatymo ir kitų biudžeto asignavimų paskirstymą ir panaudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus skiriamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatytos administracinės nuobaudos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

1.  Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. Asignavimų valdytojų teisės

Biudžeto asignavimų valdytojas turi teisę:

1) biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas Vyriausybės nustatyta tvarka praneša apie tai Finansų ministerijai, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas – savivaldybės administracijai jos nustatyta tvarka), neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimų suma darbo užmokesčiui yra maksimali ir jos ekonomija, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama turtui įsigyti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, įskaitant asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o nesant investicijų projektų – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus;

2) biudžetiniais metais vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą programai vykdyti, suderinęs su Finansų ministerija (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas) arba su savivaldybės administracija (savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas);

3) nustatyti ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas ir turinčių pavaldžių biudžetinių įstaigų, vadovams šio straipsnio 1–2 punktuose nustatytas teises ir apie tai pranešti Finansų ministerijai.“

2. Pakeisti 6 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas Vyriausybės nustatyta tvarka praneša apie tai Finansų ministerijai, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas – savivaldybės administracijai jos nustatyta tvarka), neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų., iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių teikiamai socialinei paramai (išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, t. y. institucijų ir įstaigų mokama socialinė parama pinigais arba teikiama natūra savo darbuotojams (arba darbuotojų, gaunančių socialinę paramą, paveldėtojams ir išlaikytiniams)) pagal ekonominę klasifikaciją finansuoti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o nesant investicijų projektų – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 26 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) bendra asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ar savivaldybių administracijos padaliniams programoms vykdyti.“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalis ir 11 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“

 

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė