PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043  2, 10, 13, 25 ir 33 straipsnių projekto XIVP-1445

2022-10-03

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

Str. d.

p.

1.

2

71

 

 

Argumentai:

Aplinkos oro tarša Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinės vėžio tyrimų agentūros paskelbta kancerogenine žmogui (1 grupė) – sukeliančia vėžį (yra pakankamai įrodymų, kad sukelia plaučių vėžį; yra tiesioginis ryšys tarp oro užterštumo ir padidėjusios šlapimo pūslės vėžio rizikos ir kt.); kietosios dalelės yra priskirtos prie kancerogeninių veiksnių (1 grupė); sumažinus kietųjų dalelių KD2,5 koncentraciją aplinkos ore 10 (dešimčia) µg/m3, apie 6 proc. gali sumažėti bendras mirtingumas, mirtingumo rizika nuo širdies ir kraujagyslių ligų bei plaučių vėžio – atitinkamai 12 proc. ir 14 proc. Kelių transportas yra oro tašos kietosiomis dalelėmis, azoto oksidais ir kitais teršalais bei šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis šaltinis. Tarptautinių vertinimų duomenimis, kelių transporto išmetami azoto oksidai dėl savo greito patekimo į žmogaus organizmą yra daug pavojingesni, nei išmetami iš aukštų kaminų; dyzelinu varomi lengvieji automobiliai realiomis važiavimo sąlygomis (keliuose) išmeta 4-7 kartus daugiau azoto oksidų nei patvirtintas kiekis; apie 10 tūkst. vyresnių nei 30 metų ES (kartu Norvegija ir Šveicarija) žmonių priešlaikinės mirtys dėl kietųjų dalelių KD2,5 ir ozono poveikio susijusios su dyzelinu varomų lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių išmetamais azoto oksidais ir pusė šių mirčių būtų galima išvengti jei keliuose šie automobiliai atitiktų nustatytas normas ir jų papildomai neviršytų.  

2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programoje prie 5.3 uždavinio „Gerinti transporto junglumą šalies viduje, su ES valstybėmis narėmis ir trečiosiomis šalimis, užtikrinti eismo saugumą“ 2 problemos „Lietuvoje eismo saugos lygis žemesnis negu ES vidurkis“ spręstinų priežasčių nurodyta, kad „3. Daugiau kaip pusė eisme dalyvaujančių priemonių yra techniškai netvarkingos“.

Techniškai netvarkingos eisme dalyvaujančios transporto priemonės yra didelė grėsmė ne tik eismo saugumui, bet didina oro užterštumo lygį, kartu kenkia sveikatai, vizualiai matomus dūmus skleidžiančios transporto priemonės kelia vis didesnį socialiai atsakingos visuomenės susirūpinimą ir nepasitenkinimą dėl jų dalyvavimo eisme.

Apie galimai techniškai netvarkingų kelių transporto priemonių eksploatavimą byloja 2021 m. Vilniaus mieste atliktų transporto taršos nuotolinio matavimo rezultatai ir šio projekto vykdytojų įvardijamos galimos rezultatus lemiančios priežastys (ataskaitoje pateikti akcentai, kad Vilniaus mieste daug dyzelinu varomų lengvųjų automobilių (jų vidutinis amžius apie 12 metų); labai taršūs autobusai, sunkiosios transporto priemonės, senesni dyzelinu varomi lengvieji automobiliai; rekomenduojama stiprinti senų automobilių techninę priežiūrą, identifikuoti pačias taršiausias transporto priemones ir atlikti jų pakartotinę techninę apžiūrą; šviesti visuomenę kaip išlaikyti gerą transporto priemonių būklę; peržiūrėti autobusų parko būklę ir užtikrinti tinkamą autobusų (ypač M2 klasės EURO 5 standarto autobusų) techninę priežiūrą).

 Lietuvoje pagal ES reikalavimus sukurta kelių transporto priemonių kontrolės, įskaitant techninius patikrinimus, keliuose sistema, tačiau pagal Lietuvos Respublikos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą  techninius patikrinimus keliuose (2 str. 71 d.) atlikti teisę turinčios policijos pareigūnai (10 str. 9 d. 6 p.) ir Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai (10 str. 10 d. 2 p.) neturi įgaliojimų (25 str. 7 d.) tikrinti lengvųjų transporto priemonių (M1 ir N1 klasės) ir vėliau atlikti šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytus veiksmus, susijusius su draudimu ar laikinu ribojimu joms dalyvauti eisme. Taip pat pagal šį įstatymą (13 str.) draudžiama vairuoti (ne eksploatuoti, už ką Administracinių nusižengimų kodekse yra nustatyta atitinkama atsakomybė ne tik asmeniui (vairuotojui), bet ir juridinio asmens vadovui ar kitam atsakingam asmeniui) techniškai netvarkingą, transporto priemonėms keliamų techninių reikalavimų neatitinkančią transporto priemonę, tačiau neįvardijama, kad visuomenei labai aktualūs vizualiai matomi nebūdingi išmetimai (padidintas dūmingumas) taip pat yra neatitikimas techniniams reikalavimams.

Atsižvelgiant į tai, siūloma pakeisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą Nr. VIII-2043:

 

Pakeisti 2 straipsnio 71 dalį ir ją išdėstyti taip:

„71. Techninis patikrinimas kelyje (toliau – techninis patikrinimas) – policijos ir (ar) Lietuvos transporto saugos administracijos atliekamas netikėtas M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonių, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b ir T5 kategorijų ratinių traktorių, kurie dažniausiai naudojami viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurių didžiausiasis projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h, techninės būklės, krovinio išdėstymo ir (ar) pritvirtinimo patikrinimas kelyje. Techninį patikrinimą sudaro pradinis techninis patikrinimas kelyje ir esant pagrįstam poreikiui išsamesnis techninis patikrinimas techninės apžiūros įmonėje.“

 

2.

10

9

6

Pakeisti 10 straipsnio 9 dalies (policijos funkcijos) 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) kontroliuoja transporto priemonių techninę būklę, vairuotojų vairavimo ir poilsio režimą keliuose, atlieka M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3 ir Oklasių transporto priemonių, T5 kategorijos ratinių traktorių, kurie dažniausiai naudojami viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurių didžiausias projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h, pradinius techninius patikrinimus kelyje;“.

3.

10

10

2 ir 3

Pakeisti 10 straipsnio  10 dalies (Lietuvos transporto saugos administracijos funkcijos) 2 ir 3 punktus ir juos išdėstyti taip:

2) organizuoja ir atlieka M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3 ir O klasių transporto priemonių pradinius techninius patikrinimus kelyje, kontroliuoja, ar N2, N3, O3 ir Oklasių transporto priemonėse krovinys išdėstytas ir (ar) pritvirtintas pagal reikalavimus;

3) turi teisę sustabdyti M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3 ir O klasių transporto priemones, nurodyti jų vairuotojams važiuoti paskui specialiąją transporto priemonę iki patikrinimo ar stovėjimo vietos techniniam patikrinimui atlikti;“.

 

4.

13

2

 

Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Draudžiama vairuoti eksploatuoti techniškai netvarkingą, vizualiai matomus nebūdingus išmetimus skleidžiančią, transporto priemonėms keliamų techninių reikalavimų (toliau – techninių reikalavimų) neatitinkančią transporto priemonę. Prieš pradėdamas važiuoti, motorinės transporto priemonės, traktoriaus, savaeigės mašinos vairuotojas privalo įsitikinti, ar transporto priemonė tvarkinga, ar joje yra pirmosios pagalbos, priešgaisrinės, avarinio sustojimo vietos ženklinimo ir kitos atitinkamai transporto priemonės rūšiai privalomos priemonės, taip pat kelionės metu stebėti transporto priemonės techninę būklę. Tuo atveju, kai važiuojanti transporto priemonė sugenda, įskaitant atsiradusius vizualiai matomus nebūdingus išmetimus, ir dėl to ji neatitinka techninių reikalavimų, o gedimo pašalinti neįmanoma, vairuotojas, laikydamasis būtinų atsargumo priemonių, gali važiuoti iki stovėjimo ar remonto vietos, išskyrus KET nustatytus atvejus.“

 

5.

25

7

2

Pakeisti 25 straipsnio 7 dalies  2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai – motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3 500 kg, arba motorinių transporto priemonių, kurios skirtos ir suprojektuotos vežti daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo;“.

6.

33

3

 

Pakeisti 33 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Pradinio techninio patikrinimo kelyje ar išsamesnio techninio patikrinimo techninės apžiūros įmonėje metu nustačius didelį ir (ar) pavojingą trūkumą, uždraudžiama M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3 ar O4 klasės transporto priemonei, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b ar T5 kategorijos ratiniam traktoriui, kuris dažniausiai naudojamas viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurio didžiausiasis projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h, toliau važiuoti ir laikinai paimami transporto priemonės registracijos dokumentai, kol bus pašalinti nustatyti dideli ir (ar) pavojingi trūkumai. Nustačius Lietuvoje registruotos transporto priemonės pavojingą trūkumą, panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas. Uždraudus transporto priemonei toliau važiuoti, policijos ar Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai gali išduoti leidimą transporto priemonei nuvykti iki vienos iš artimiausių remonto vietų, kurioje galima pašalinti nustatytus trūkumus, jeigu pavojingi trūkumai gali būti ištaisyti taip, kad būtų galima nuvažiuoti iki šios remonto vietos nesukeliant tiesioginio pavojaus toje transporto priemonėje esančių asmenų ar kitų eismo dalyvių saugumui.“

7.

33

7

 

Pakeisti 33 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Priverstinio transporto priemonių nuvežimo ir uždraudimo toliau važiuoti tvarką, M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonių ir T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b, T5 kategorijų ratinių traktorių techninių patikrinimų organizavimo Lietuvos Respublikos keliuose taisykles nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“

 

 

 

Teikia:

Seimo nariai