1.
|
2
|
71
|
|
Argumentai:
Aplinkos oro tarša Pasaulio sveikatos organizacijos
Tarptautinės vėžio tyrimų agentūros paskelbta kancerogenine žmogui (1 grupė)
– sukeliančia vėžį (yra pakankamai įrodymų, kad sukelia plaučių vėžį; yra
tiesioginis ryšys tarp oro užterštumo ir padidėjusios šlapimo pūslės vėžio
rizikos ir kt.); kietosios dalelės yra priskirtos prie kancerogeninių
veiksnių (1 grupė); sumažinus kietųjų dalelių KD2,5 koncentraciją
aplinkos ore 10 (dešimčia) µg/m3, apie 6 proc. gali sumažėti
bendras mirtingumas, mirtingumo rizika nuo širdies ir kraujagyslių ligų bei
plaučių vėžio – atitinkamai 12 proc. ir 14 proc. Kelių transportas yra oro
tašos kietosiomis dalelėmis, azoto oksidais ir kitais teršalais bei šiltnamio
efektą sukeliančiomis dujomis šaltinis. Tarptautinių vertinimų duomenimis,
kelių transporto išmetami azoto oksidai dėl savo greito patekimo į žmogaus
organizmą yra daug pavojingesni, nei išmetami iš aukštų kaminų; dyzelinu
varomi lengvieji automobiliai realiomis važiavimo sąlygomis (keliuose) išmeta
4-7 kartus daugiau azoto oksidų nei patvirtintas kiekis; apie 10 tūkst.
vyresnių nei 30 metų ES (kartu Norvegija ir Šveicarija) žmonių priešlaikinės
mirtys dėl kietųjų dalelių KD2,5 ir ozono poveikio susijusios su dyzelinu
varomų lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių išmetamais azoto oksidais
ir pusė šių mirčių būtų galima išvengti jei keliuose šie automobiliai
atitiktų nustatytas normas ir jų papildomai neviršytų.
2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos
Respublikos susisiekimo ministerijos susisiekimo plėtros programoje prie 5.3 uždavinio „Gerinti
transporto junglumą šalies viduje, su ES valstybėmis narėmis ir trečiosiomis
šalimis, užtikrinti eismo saugumą“ 2 problemos „Lietuvoje eismo saugos
lygis žemesnis negu ES vidurkis“ spręstinų priežasčių nurodyta, kad „3. Daugiau kaip pusė eisme dalyvaujančių
priemonių yra techniškai netvarkingos“.
Techniškai netvarkingos eisme dalyvaujančios
transporto priemonės yra didelė grėsmė ne tik eismo saugumui, bet didina oro
užterštumo lygį, kartu kenkia sveikatai, vizualiai matomus dūmus
skleidžiančios transporto priemonės kelia vis didesnį socialiai atsakingos
visuomenės susirūpinimą ir nepasitenkinimą dėl jų dalyvavimo eisme.
Apie galimai techniškai netvarkingų kelių transporto
priemonių eksploatavimą byloja 2021 m. Vilniaus mieste atliktų transporto
taršos nuotolinio matavimo rezultatai ir šio projekto vykdytojų įvardijamos
galimos rezultatus lemiančios priežastys (ataskaitoje
pateikti akcentai, kad Vilniaus mieste daug dyzelinu varomų lengvųjų
automobilių (jų vidutinis amžius apie 12 metų); labai taršūs autobusai,
sunkiosios transporto priemonės, senesni dyzelinu varomi lengvieji
automobiliai; rekomenduojama stiprinti senų automobilių techninę priežiūrą,
identifikuoti pačias taršiausias transporto priemones ir atlikti jų
pakartotinę techninę apžiūrą; šviesti visuomenę kaip išlaikyti gerą
transporto priemonių būklę; peržiūrėti autobusų parko būklę ir užtikrinti
tinkamą autobusų (ypač M2 klasės EURO 5 standarto autobusų) techninę
priežiūrą).
Lietuvoje pagal ES reikalavimus sukurta kelių
transporto priemonių kontrolės, įskaitant techninius patikrinimus, keliuose
sistema, tačiau pagal Lietuvos Respublikos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą
techninius patikrinimus keliuose (2 str. 71 d.) atlikti teisę turinčios
policijos pareigūnai (10 str. 9 d. 6 p.) ir Lietuvos transporto saugos
administracijos pareigūnai (10 str. 10 d. 2 p.) neturi įgaliojimų (25 str. 7
d.) tikrinti lengvųjų transporto priemonių (M1 ir N1 klasės) ir vėliau
atlikti šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytus
veiksmus, susijusius su draudimu ar laikinu ribojimu joms dalyvauti eisme. Taip
pat pagal šį įstatymą (13 str.) draudžiama vairuoti (ne eksploatuoti, už ką
Administracinių nusižengimų kodekse yra nustatyta atitinkama atsakomybė ne
tik asmeniui (vairuotojui), bet ir juridinio asmens vadovui ar kitam
atsakingam asmeniui) techniškai netvarkingą, transporto priemonėms keliamų
techninių reikalavimų neatitinkančią transporto priemonę, tačiau neįvardijama,
kad visuomenei labai aktualūs vizualiai matomi nebūdingi išmetimai
(padidintas dūmingumas) taip pat yra neatitikimas techniniams
reikalavimams.
Atsižvelgiant į tai, siūloma pakeisti Saugaus eismo
automobilių keliais įstatymą Nr. VIII-2043:
Pakeisti 2
straipsnio 71 dalį ir ją išdėstyti taip:
„71. Techninis patikrinimas kelyje (toliau –
techninis patikrinimas) – policijos ir (ar) Lietuvos transporto saugos
administracijos atliekamas netikėtas M1, M2, M3, N1, N2, N3,
O3, O4 klasių transporto priemonių, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b,
T4.3b ir T5 kategorijų ratinių traktorių, kurie dažniausiai
naudojami viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurių didžiausiasis
projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h, techninės būklės, krovinio
išdėstymo ir (ar) pritvirtinimo patikrinimas kelyje. Techninį patikrinimą
sudaro pradinis techninis patikrinimas kelyje ir esant pagrįstam poreikiui
išsamesnis techninis patikrinimas techninės apžiūros įmonėje.“
|
2.
|
10
|
9
|
6
|
Pakeisti
10 straipsnio 9 dalies (policijos funkcijos) 6 punktą ir jį išdėstyti
taip:
„6) kontroliuoja transporto priemonių techninę būklę,
vairuotojų vairavimo ir poilsio režimą keliuose, atlieka M1,
M2, M3, N1, N2, N3, O3 ir
O4 klasių transporto priemonių, T5 kategorijos
ratinių traktorių, kurie dažniausiai naudojami viešuosiuose keliuose vežimams
už atlygį ir kurių didžiausias projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h,
pradinius techninius patikrinimus kelyje;“.
|
3.
|
10
|
10
|
2 ir 3
|
Pakeisti
10 straipsnio 10 dalies (Lietuvos transporto saugos administracijos
funkcijos) 2 ir 3 punktus ir juos išdėstyti taip:
„2) organizuoja ir atlieka M1, M2, M3,
N1, N2, N3, O3 ir O4
klasių transporto priemonių pradinius techninius patikrinimus kelyje,
kontroliuoja, ar N2, N3, O3 ir O4 klasių
transporto priemonėse krovinys išdėstytas ir (ar) pritvirtintas pagal
reikalavimus;
3) turi teisę sustabdyti M1, M2, M3,
N1, N2, N3, O3 ir O4
klasių transporto priemones, nurodyti jų vairuotojams važiuoti paskui
specialiąją transporto priemonę iki patikrinimo ar stovėjimo vietos
techniniam patikrinimui atlikti;“.
|
4.
|
13
|
2
|
|
Pakeisti
13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Draudžiama vairuoti eksploatuoti
techniškai netvarkingą, vizualiai matomus nebūdingus išmetimus
skleidžiančią, transporto priemonėms keliamų techninių reikalavimų
(toliau – techninių reikalavimų) neatitinkančią transporto priemonę. Prieš
pradėdamas važiuoti, motorinės transporto priemonės, traktoriaus, savaeigės
mašinos vairuotojas privalo įsitikinti, ar transporto priemonė tvarkinga, ar
joje yra pirmosios pagalbos, priešgaisrinės, avarinio sustojimo vietos
ženklinimo ir kitos atitinkamai transporto priemonės rūšiai privalomos
priemonės, taip pat kelionės metu stebėti transporto priemonės techninę
būklę. Tuo atveju, kai važiuojanti transporto priemonė sugenda, įskaitant
atsiradusius vizualiai matomus nebūdingus išmetimus, ir dėl to ji
neatitinka techninių reikalavimų, o gedimo pašalinti neįmanoma,
vairuotojas, laikydamasis būtinų atsargumo priemonių, gali važiuoti iki
stovėjimo ar remonto vietos, išskyrus KET nustatytus atvejus.“
|
6.
|
33
|
3
|
|
Pakeisti
33 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Pradinio
techninio patikrinimo kelyje ar išsamesnio techninio patikrinimo techninės
apžiūros įmonėje metu nustačius didelį ir (ar) pavojingą trūkumą,
uždraudžiama M1, M2, M3, N1, N2,
N3, O3 ar O4 klasės transporto priemonei, T1b,
T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b
ar T5 kategorijos ratiniam traktoriui, kuris dažniausiai
naudojamas viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurio didžiausiasis
projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h, toliau važiuoti ir laikinai
paimami transporto priemonės registracijos dokumentai, kol bus pašalinti
nustatyti dideli ir (ar) pavojingi trūkumai. Nustačius Lietuvoje registruotos
transporto priemonės pavojingą trūkumą, panaikinamas privalomosios techninės
apžiūros dokumentų galiojimas. Uždraudus transporto priemonei toliau važiuoti,
policijos ar Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai gali
išduoti leidimą transporto priemonei nuvykti iki vienos iš artimiausių
remonto vietų, kurioje galima pašalinti nustatytus trūkumus, jeigu pavojingi
trūkumai gali būti ištaisyti taip, kad būtų galima nuvažiuoti iki šios
remonto vietos nesukeliant tiesioginio pavojaus toje transporto priemonėje
esančių asmenų ar kitų eismo dalyvių saugumui.“
|
7.
|
33
|
7
|
|
Pakeisti
33 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Priverstinio transporto priemonių nuvežimo
ir uždraudimo toliau važiuoti tvarką, M1, M2, M3,
N1, N2, N3, O3, O4 klasių
transporto priemonių ir T1b, T2b, T3b, T4.1b,
T4.2b, T4.3b, T5 kategorijų ratinių
traktorių techninių patikrinimų organizavimo Lietuvos Respublikos keliuose
taisykles nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“
|