LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 62 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-516
2022-03-23 Nr. 109-P-16
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Algirdas Butkevičius, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr.. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-27 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 62 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį papildyti nustatant, kad negali būti atskaitomas „pirkimo arba importo PVM už lengvąjį automobilį, skirtą vežti ne daugiau kaip 8 žmones (neskaičiuojant vairuotojo), arba nurodytos klasės automobilį, priskiriamą visureigių kategorijai, jeigu automobilis nebus tiekiamas arba išnuomojamas, taip pat juo nebus teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos. Tie patys apribojimai taikomi atskaitant pirkimo PVM už nurodytų kategorijų automobilių nuomą. Šie apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 Eurų vertės (įskaitant PVM) ir nurodytų kategorijų automobiliams, jeigu jie pagal teisės aktus, reglamentuojančius transporto priemonių klasifikavimą ir kodavimą, priskiriami specialios paskirties transporto priemonėms“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto formuluotė „apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 eurų vertės (įskaitant PVM)“ neturėtų būti suformuluota tiksliau, pavyzdžiui, „apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams, jeigu M1 klasės elektromobilio vertė neviršija 50 000 eurų (įskaitant PVM)“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-27 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, taip pat į tai, kad dėl projekto nuostatų įgyvendinimo sumažės iš pridėtinės vertės mokesčio gaunamos valstybės pajamos, manytina, jog turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-27 |
2 |
|
|
3. Siekiant teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo bei įgyvendinimo.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas siūlo papildyti projekto nuostatas dėl taikymo. Kadangi įgyvendinamųjų teisės aktų parengti nereikės, todėl projekto nuostatos dėl įgyvendinimo nepildytinos. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-05-27 |
2 |
|
|
4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas: 4.1. projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje; 4.2. vienintelė projekto 2 straipsnio dalis nenumeruotina. |
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2021-06-11 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-516 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projektas vertintinas pagal 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos su visais pakeitimais (toliau – PVM direktyva) nuostatas. Įstatymo projektu siūloma netaikyti apribojimo dėl pirkimo arba importo PVM atskaitos M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 Eurų vertės (įskaitant PVM). PVM direktyvoje numatyta teisė į PVM atskaitą yra sudedamoji PVM sistemos dalis, kurios iš esmės negalima riboti. Teisės į atskaitą principui taikoma PVM direktyvos 176 straipsnyje nustatyta nukrypti leidžianti nuostata, kol Taryba priims šiame straipsnyje numatytas nuostatas. Todėl valstybės narės gali toliau taikyti savo iki įstojimo į Europos Sąjungą dienos galiojusius teisės aktus dėl atskaitos apribojimo. Iki šios dienos pagal PVM direktyvos 176 straipsnio nuostatą nėra Europos Sąjungoje priimta teisės aktų, nustatančių kitas išlaidas, už kurias PVM neatskaitomas. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikoje gali būti išlaikomi teisės į atskaitą apribojimai, kurie šiuo metu yra nustatyti galiojančiame Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – PVMĮ) 62 straipsnyje. Paminėtina, kad PVMĮ 62 straipsnyje nustatytas draudimas taikyti PVM atskaitą lengviesiems automobiliams buvo priimtas dar 2002 m. kovo 5 d. įstatymu Nr. IX-751. Tuo pačiu atkreiptinas dėmesys į PVM direktyvos 176 straipsnio pirmosios pastraipos antrąjį sakinį, kuriame pabrėžiama, kad, nors ir nebūtų nustatyti tam tikri teisės į atskaitą apribojimai, PVM jokiomis aplinkybėmis neatskaitomas už išlaidas, kurios nėra vien tik veiklos išlaidos, pavyzdžiui, išlaidos, patirtos įsigyjant prabangos prekes, pramogaujant ar pasilinksminant. Jei išlaidos negali būti atribojamos nuo privačių ar vykdomos ekonominės veiklos išlaidų, PVM direktyva draudžia atskaityti PVM už išlaidas, kurios nėra vien tik ekonominės veiklos išlaidos. Pagal šiuo metu galiojančią PVMĮ 62 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatą įsigyjant lengvąjį automobilį (iki 8 vietų neskaičiuojant vairuotojo), įskaitant ir elektromobilį, perpardavimui, automobilių nuomos paslaugoms teikti ar keleivių pervežimo už atlygį paslaugoms teikti (pvz. taksi) mokėtinas pirkimo ar importo PVM turėtų būti atskaitomas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad siekiant nepažeisti PVM direktyvos 176 straipsnio, pritarus Įstatymo projektui, turėtų būti užtikrintas sisteminis PVMĮ nuostatų taikymas, kad teisė į PVM atskaitą nebūtų suteikiama, jei turtas (pvz., M1 klasės elektromobilis iki 50 000 Eurų vertės) įsigytas tik privačių asmeninių poreikių tenkinimo tikslais, t. y. jei negali būti laikomas verslui naudojamu turtu.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas:
6.1. Atsižvelgiant į siekį sumažinti vartotojų Lietuvoje priklausomumą nuo iškastinio kuro naudojimo, išaugusias naftos produktų kainas ir sąlyginai nedideles valstybės biudžeto netektis, Komitetas siūlo pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-516(2) įvertinant LRS Kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Komitetas pritarė ir Komiteto išvadai.
6.2. Seimui pritarus Įstatymo projektui, Komitetas siūlo Lietuvos Respublikos Vyriausybei peržiūrėti paramos skyrimo elektromobiliams tvarką, kad skiriama parama būtų intensyvesnė ir prieinama tik fiziniams asmenims.
7. Balsavimo rezultatai: už – 10 (Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis); prieš – 0 ; susilaikė – 1 (Valius Ąžuolas).
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Andrius Palionis.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-516(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė