LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 62 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-516

 

2022-03-23  Nr. 109-P-16

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Algirdas Butkevičius, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-27

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 62 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį papildyti nustatant, kad negali būti atskaitomas „pirkimo arba importo PVM už lengvąjį automobilį, skirtą vežti ne daugiau kaip 8 žmones (neskaičiuojant vairuotojo), arba nurodytos klasės automobilį, priskiriamą visureigių kategorijai, jeigu automobilis nebus tiekiamas arba išnuomojamas, taip pat juo nebus teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos. Tie patys apribojimai taikomi atskaitant pirkimo PVM už nurodytų kategorijų automobilių nuomą. Šie apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 Eurų vertės (įskaitant PVM) ir nurodytų kategorijų automobiliams, jeigu jie pagal teisės aktus, reglamentuojančius transporto priemonių klasifikavimą ir kodavimą, priskiriami specialios paskirties transporto priemonėms“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto formuluotė „apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 eurų vertės (įskaitant PVM)“ neturėtų būti suformuluota tiksliau, pavyzdžiui, „apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams, jeigu M1 klasės elektromobilio vertė neviršija 50 000 eurų (įskaitant PVM)“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-27

 

 

 

2. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, taip pat į tai, kad dėl projekto nuostatų įgyvendinimo sumažės iš pridėtinės vertės mokesčio gaunamos valstybės pajamos, manytina, jog turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-27

2

 

 

3. Siekiant teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo bei įgyvendinimo.

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo papildyti projekto nuostatas dėl taikymo. Kadangi įgyvendinamųjų  teisės aktų parengti nereikės, todėl projekto nuostatos dėl įgyvendinimo nepildytinos.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-27

2

 

 

4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

4.1. projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje;

4.2. vienintelė projekto 2 straipsnio dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2021-06-11

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-516 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projektas vertintinas pagal 2006  m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos su visais pakeitimais (toliau – PVM direktyva) nuostatas. Įstatymo projektu siūloma netaikyti apribojimo dėl pirkimo arba importo PVM atskaitos M1 klasės elektromobiliams iki 50 000 Eurų vertės (įskaitant PVM).

PVM direktyvoje numatyta teisė į PVM atskaitą yra sudedamoji PVM sistemos dalis, kurios iš esmės negalima riboti. Teisės į atskaitą principui taikoma PVM direktyvos  176 straipsnyje nustatyta nukrypti leidžianti nuostata, kol Taryba priims šiame straipsnyje numatytas nuostatas. Todėl valstybės narės gali toliau taikyti savo iki įstojimo į Europos Sąjungą dienos galiojusius teisės aktus dėl atskaitos apribojimo. Iki šios dienos pagal PVM direktyvos 176 straipsnio nuostatą nėra Europos Sąjungoje priimta teisės aktų, nustatančių kitas išlaidas, už kurias PVM neatskaitomas. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikoje gali būti išlaikomi teisės į atskaitą apribojimai, kurie šiuo metu yra nustatyti galiojančiame Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – PVMĮ) 62 straipsnyje. Paminėtina, kad PVMĮ 62 straipsnyje nustatytas draudimas taikyti PVM atskaitą lengviesiems automobiliams buvo priimtas dar 2002 m. kovo 5 d. įstatymu Nr. IX-751.

Tuo pačiu atkreiptinas dėmesys į PVM direktyvos 176 straipsnio pirmosios pastraipos antrąjį sakinį, kuriame pabrėžiama, kad, nors ir nebūtų nustatyti tam tikri teisės į atskaitą apribojimai, PVM jokiomis aplinkybėmis neatskaitomas už išlaidas, kurios nėra vien tik veiklos išlaidos, pavyzdžiui, išlaidos, patirtos įsigyjant prabangos prekes, pramogaujant ar pasilinksminant. Jei išlaidos negali būti atribojamos nuo privačių ar vykdomos ekonominės veiklos išlaidų, PVM direktyva draudžia atskaityti PVM už išlaidas, kurios nėra vien tik ekonominės veiklos išlaidos.

Pagal šiuo metu galiojančią PVMĮ 62 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatą įsigyjant lengvąjį automobilį (iki 8 vietų neskaičiuojant vairuotojo), įskaitant ir elektromobilį, perpardavimui, automobilių nuomos paslaugoms teikti ar keleivių pervežimo už atlygį paslaugoms teikti (pvz. taksi) mokėtinas pirkimo ar importo PVM turėtų būti atskaitomas.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad siekiant nepažeisti PVM direktyvos 176 straipsnio, pritarus Įstatymo projektui, turėtų būti užtikrintas sisteminis PVMĮ nuostatų taikymas, kad teisė į PVM atskaitą nebūtų suteikiama, jei turtas (pvz., M1 klasės elektromobilis iki 50 000 Eurų vertės) įsigytas tik privačių asmeninių poreikių tenkinimo tikslais, t. y. jei negali būti laikomas verslui naudojamu turtu.

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-12-22

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. birželio 23 d. sprendimo Nr. SV-S-135 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.5 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-516 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui paskatinti elektromobilių įsigijimą, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių: 

1. Siūlymas susiaurinti teisės į pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) atskaitą apribojimus, suteikiant teisę į PVM atskaitą įsigyjant M1 klasės elektromobilius iki 50 000 eurų vertės, nėra tinkama priemonė aplinkai draugiškų automobilių įsigijimui skatinti, nes pagal 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos su visais pakeitimais nuostatas teisės į įsigyjamų (importuojamų) prekių ir paslaugų pirkimo (importo) PVM atskaitą ar jos dalį suteikimas iš esmės turi būti siejamas su apmokestinamojo asmens apmokestinamųjų PVM sandorių vykdymu.

2. Atsižvelgiant į tai, kad jau ir šiuo metu įsigyjant lengvąjį automobilį (iki 8 vietų, neskaičiuojant vairuotojo), įskaitant elektromobilį, perpardavimui, automobilių nuomos paslaugoms teikti ar keleivių pervežimo už atlygį paslaugoms teikti pirkimo ar importo PVM arba jo dalis gali būti įtraukta į PVM atskaitą, toks siūlymas keltų riziką asmeniniais tikslais naudotinus elektromobilius įsigyti apmokestinamųjų asmenų vardu.

3. Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas per metus galėtų netekti apie 2 mln. eurų. Jeigu atsiradusi galimybė atskaityti tokių elektromobilių PVM paskatintų jų įsigijimą, iš biudžeto galėtų būti atskaitoma proporcingai daugiau PVM.

4. Jau šiuo metu yra taikomos arba numatytos taikyti šios alternatyvios elektromobilių įsigijimo skatinimo priemonės:

4.1. 2021 metais juridiniams asmenims, vadovaujantis Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimas“ tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. D1-615 „Dėl Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimas“ tvarkos aprašo patvirtinimo“, kompensuojama dalis išlaidų už įsigytus naujus elektromobilius. Kompensacijos skiriamos Lietuvoje veiklą vykdantiems juridiniams asmenims, kurie įsigyja naujus M1, M2, N1, Nklasių elektromobilius. Už kiekvieną naują Mar N1 klasės elektromobilį skiriama 4 000 eurų išmoka, už kiekvieną naują M2 ar N2 klasės elektromobilį – 10 000 eurų. Papildoma 1 000 eurų išmoka numatyta už kiekvieną sunaikintą ir iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro išregistruotą M1 klasės transporto priemonę. Šiam tikslui 2021 metais iš Klimato kaitos programos yra skirta 5 mln. eurų, t. y. 1,5 mln. eurų daugiau nei 2020 metais.

4.2. 2021 metais fiziniams asmenims, vadovaujantis Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“ kompensacinių išmokų tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. D1-175 „Dėl Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“ kompensacinių išmokų tvarkos aprašo patvirtinimo“, taip pat skiriamos kompensacinės išmokos už elektromobilių įsigijimą, kurios dydis vienam pareiškėjui yra 2 500 eurų, įsigijus naudotą (ne senesnį negu 5 metai), ir 5 000 eurų, įsigijus naują elektromobilį. Pareiškėjas, norintis gauti papildomą 1 000 eurų kompensaciją, turi sunaikinti M1 klasės transporto priemonę ir ją išregistruoti. Šiai priemonei įgyvendinti 2021 metais iš Klimato kaitos programos skirta 5 mln. eurų, t. y. tokia pati suma kaip ir 2020 metais.

4.3. 2022 metais elektromobilių įsigijimo fiziniams ir juridiniams asmenims skatinimą planuojama finansuoti iš Modernizavimo fondo. Modernizavimo fondo nacionalinėse finansavimo kryptyse 2021–2022 metams, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2021 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. D1-477/1-187 „Dėl Modernizavimo fondo nacionalinių finansavimo krypčių 2021–2022 metams patvirtinimo“, finansavimo krypčiai, skirtai elektromobilių fiziniams ir juridiniams asmenims įsigijimui skatinti, numatyta skirti 50 mln. eurų. Dėl šios krypties finansavimo 2021 metais yra pateikta 15 mln. eurų dydžio paraiška Europos Komisijai ir Europos investicijų bankui. Pritarus šios paraiškos finansavimui, už Modernizavimo fondo projektų atranką ir priežiūrą atsakinga Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra skelbs kvietimus įmonėms ir fiziniams asmenims teikti paraiškas nuo 2022 metų.

4.4. Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis numatyta finansuoti privačių elektromobilių įkrovimo prieigų infrastruktūros įrengimą namų ūkiuose, daugiabučių namų kiemuose, įmonių, įstaigų ir organizacijų darbovietėse. Šiai priemonei iki 2026 metų numatyta skirti 46 mln. eurų.

Atsižvelgti

Atsižvelgiant į siekį sumažinti vartotojų Lietuvoje  priklausomumą nuo iškastinio kuro naudojimo, išaugusias naftos produktų kainas ir sąlyginai nedideles valstybės biudžeto netektis, Komitetas siūlo pritarti galimybei leisti atskaityti pirkimo ar importo PVM už įsigyjamus M1 klasės elektromobilius, jeigu M1 klasės elektromobilio vertė neviršija 50 000 eurų (įskaitant PVM).

Atsižvelgiant į tai, kad pritarus siūlomiems pakeitimams, juridiniams asmenims įsigyjant elektromobilius būtų sudaryta galimybė taikyti PVM atskaitą, Komiteto nuomone, Lietuvos Respublikos Vyriausybė turėtų peržiūrėti paramos skyrimo elektromobiliams tvarką, kad skiriama parama būtų intensyvesnė ir prieinama tik fiziniams asmenims.

 

 

6. Komiteto sprendimas:

6.1. Atsižvelgiant į siekį sumažinti vartotojų Lietuvoje priklausomumą nuo iškastinio kuro naudojimo, išaugusias naftos produktų kainas ir sąlyginai nedideles valstybės biudžeto netektis, Komitetas siūlo pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-516(2) įvertinant LRS Kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms Komitetas pritarė ir Komiteto išvadai.

6.2. Seimui pritarus Įstatymo projektui, Komitetas siūlo Lietuvos Respublikos Vyriausybei peržiūrėti paramos skyrimo elektromobiliams tvarką, kad skiriama parama būtų intensyvesnė ir prieinama tik fiziniams asmenims.

7. Balsavimo rezultatai: už – 10 (Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis); prieš – 0 ; susilaikė – 1 (Valius Ąžuolas).

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Andrius Palionis.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-516(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                               Mykolas Majauskas

 

                                                                                                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė