LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO

NR. IX-751  19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2406(2)

 

2018-12-05  Nr.109-P-48

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Rasa Budbergytė, Vytautas Kamblevičius, Mykolas Majauskas, Vida Ačienė, Valius Ąžuolas, Andrius Kubilius, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-11-19)

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma nustatyti lengvatinį 9 procentų pridėtinės vertės mokesčio (toliau - PVM) tarifą buitiniams energijos vartotojams, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, tiekiamoms malkoms, medžio skiedroms, traiškytai medienai, medienos plokščių ir atraižų šalutiniams produktams, žievei, pjuvenoms, drožlėms ir iš medienos biomasės pagamintiems briketams ir (ar) granulėms, atitinkantiems teisės aktuose nustatytus kietajam biokurui taikomus kokybės reikalavimus. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatų atžvilgiu taikytini 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos (toliau –PVM direktyva) reikalavimai. PVM direktyvos 122 straipsnyje yra numatyta galimybė taikyti lengvatinį tarifą tik malkoms skirtai medienai. Be to, PVM direktyvos 98 straipsnio 1 ir 2 dalyse numatyta, kad valstybės narės gali taikyti lengvatinius tarifus tik Direktyvos III priede nustatytoms kategorijoms priklausančių prekių tiekimui ar paslaugų teikimui. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūloma PVM lengvata „medžio skiedroms, traiškytai medienai, medienos plokščių ir atraižų šalutiniams produktams, žievei, pjuvenoms, drožlėms ir iš medienos biomasės pagamintiems briketams ir (ar) granulėms“ atitiktų PVM direktyvos nuostatas.

Nepritarti

Pagal 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos direktyvą, lengvatinį PVM tarifą galima taikyti malkoms skirtai medienai, be to, panašaus pavidalo medienos produktams PVM lengvatą taiko ir kelios kitos ES valstybės narės tokios kaip Latvija ir Vokietija.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-11-19)

 

 

 

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad patalpos gali būti šildomos ne tik malkomis, medžio skiedromis, traiškyta mediena ir pan., bet ir dujomis, elektra. Tačiau projekto rengėjai siūlo taikyti lengvatinį 9 procentų PVM tarifą tik malkoms, medžio skiedroms, traiškytai medienai, medienos plokščių ir atraižų šalutiniams produktams, žievei, pjuvenoms, drožlėms ir iš medienos biomasės pagamintiems briketams ir (ar) granulėms. Pažymėtina, kad įstatymu gali būti nustatytas nevienodas apmokestinimas vienos ar kitos rūšies šildymo atžvilgiu, tačiau, tokiu atveju turi būti aiškiai įvardijami objektyvūs tokio skirtingo apmokestinimo kriterijai. Atsižvelgus į tai, kad projekto aiškinamajame rašte nenurodytos objektyvios priežastys, pateisinančios tokio šildymo išskyrimą iš kitų tarpo, diskutuotina, ar toks teisinis reguliavimas nesudarytų sąlygų pažeisti Mokesčių administravimo įstatymo 7 straipsnyje įtvirtinto mokesčių mokėtojų lygybės principo, o tuo pačiu nediskriminuotų kitų gyventojų, besišildančių gyvenamąsias patalpas kitomis energijos rūšimis.

Nepritarti

Lengvatinio PVM tarifo nustatymas akmens anglims ir durpėms neatitiktų Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos, pagal kurios nuostatas valstybės narės lengvatinius PVM tarifus gali nustatyti pasirinktinai tik šioje direktyvoje nurodytoms prekėms ir paslaugoms, o nustatyti lengvatinį PVM tarifą gamtinėms dujoms ir elektros energijai galima būtų tik pasikonsultavus su Europos Komisija.

Kartu pažymėtina, kad nustačius PVM lengvatą gyventojų namų ūkiuose  šilumos energijai ir karštam vandeniui paruošti naudojamoms gamtinėms dujoms, elektros energijai tokios PVM lengvatos taikymas būtų sunkiai administruojamas, nes PVM yra apskaičiuojamas prekių tiekimo momentu ir tokio kuro tiekimo metu daugeliu atveju būtų itin sudėtinga ar net neįmanoma nustatyti, kokia šių prekių dalis būtų naudojama šilumos energijai ir karštam vandeniui paruošti, o kokia – kitoms buitinėms reikmėms (pvz., maistui gaminti ir pan.).

 Be to, lengvatinio 9 proc. PVM tarifo taikymas gyventojams elektros energijai (visiems tikslams) ir gamtinėms dujoms (visiems tikslams) sąlygotų ženklius valstybės biudžeto pajamų netekimus.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-11-19)

 

 

 

Atkreipiame dėmesį, kad 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-2715), kuriame valstybės biudžeto pajamos iš pridėtinės vertės mokesčio jau yra suplanuotos, yra pateiktas Seimui svarstyti, todėl manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė.

Pritarti

2018 m. gruodžio 3 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 1185

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-11-19)

 

 

 

Įstatymo projekto nuostatos įsigaliotų 2019 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> naują mokesčio tarifą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, kad mokesčių įstatymai, <...> darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.

Nepritarti

Komitetas siūlo Įstatymo projektą priimti kartu su 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-2715.

Mokesčių administravimo įstatymo 3 str. 4 dalyje nustatyta, kad šio straipsnio 3 dalis netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams bei teisės aktams, kurie derinami su Europos Sąjungos teisės aktų nuostatomis.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-11-19)

 

 

 

 Projekto 2 straipsnyje esantis žodis „dieną“ keistinas trumpiniu „d.“.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas,

2018-12-03

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. lapkričio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-991 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-2406(2)

Pritarti

 

 

 

       6. Komiteto sprendimas: Pritarti Įstatymo projektui Nr. XIIIP-2406(2) ir Komiteto išvadoms.

 ir 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6; prieš – 2; susilaikė –1 .

    

  8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas.

     

 9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Projektas XIIIP-2406(2) ir jo lyginamasis variantas. 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                              Stasys Jakeliūnas

s įstatymo Nr. I-172 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė