LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius, tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2021-06- Nr. |
Į 2021-05-24 Nr. S-2021-2702-XIVP-522 |
Lietuvos Respublikos Seimui
Dėl Lietuvos respublikos Civilinio kodekso 6.914 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-522 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.914 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-522 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projektas vertintinas pagal 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/92/ES dėl mokesčių, susijusių su mokėjimo sąskaitomis, palyginamumo, mokėjimo sąskaitų perkėlimo ir galimybės naudotis būtiniausias savybes turinčiomis mokėjimo sąskaitomis (toliau – Direktyva 2014/92/ES), nuostatas. Įstatymo projektu siūloma numatyti, kad bankas, Civilinio kodekso 6.914 straipsnio 3 dalyje nustatytais atvejais, turi gauti leidimą atsisakyti atidaryti banko sąskaitą. Prašymas dėl teismo leidimo atsisakyti atidaryti banko sąskaitą nagrinėjamas supaprastinto proceso tvarka.
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Direktyvos 2014/92/ES 16 straipsnio 3 dalyje valstybėms narėms yra nustatyta pareiga užtikrinti, kad kredito įstaigos, siūlančios būtiniausias savybes turinčias mokėjimo sąskaitas, visais atvejais pernelyg nedelsdamos ir ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po išsamios paraiškos gavimo dienos atidarytų būtiniausias savybes turinčią mokėjimo sąskaitą arba atmestų vartotojo paraišką dėl būtiniausias savybes turinčios mokėjimo sąskaitos. Šio straipsnio 4 dalis numato, kad kredito įstaigos privalo atmesti paraišką dėl būtiniausias savybes turinčios mokėjimo sąskaitos, jei atidarius tokią sąskaitą būtų pažeistos 2015 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/849 dėl finansų sistemos naudojimo pinigų plovimui ar teroristų finansavimui prevencijos, kuria iš dalies keičiamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 648/2012 ir panaikinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2005/60/EB bei Komisijos direktyva 2006/70/EB, su visais pakeitimais, įtvirtintos nuostatos dėl pinigų plovimo prevencijos ir kovos su teroristų finansavimu[1]. Be kita ko Direktyvos 2014/92/ES 16 straipsnio 5 ir 6 dalyse valstybėms narėms yra leidžiama nustatyti papildomus atvejus, kada kredito įstaigoms, siūlančioms būtiniausias savybes turinčias mokėjimo sąskaitas, būtų leidžiama atmesti paraišką dėl tokios sąskaitos. O šio straipsnio 7 dalyje nustatyta prievolė valstybėms narėms užtikrinti, kad 4, 5 ir 6 dalyse nurodytais atvejais priėmusi sprendimą kredito įstaiga nedelsdama raštu ir nemokamai informuotų vartotoją apie atsisakymą patenkinti paraišką ir konkrečias atmetimo priežastis, nebent toks pranešimas prieštarautų nacionalinio saugumo, viešosios tvarkos ar Direktyvos (ES) 2015/849 tikslams. Paraiškos atmetimo atveju kredito įstaiga informuoja vartotoją apie skundo dėl atmetimo pateikimo procedūrą, vartotojo teisę kreiptis į atitinkamą kompetentingą instituciją ir paskirtą alternatyvaus ginčų sprendimo įstaigą bei pateikia atitinkamus kontaktinius duomenis. Kartu pažymėtina, kad šios Direktyvos 2014/92/ES nuostatos į nacionalinę teisę buvo perkeltos Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo 71 straipsniu, kuris taip pat yra taikomas kredito įstaigoms (bankams).
Remiantis šiomis Direktyvos 2014/92/ES nuostatomis bei jas į nacionalinę teisę perkeliančiomis Mokėjimo įstatymo 71 straipsnio nuostatomis, darytina išvada, kad kredito įstaigoms suteikiami aiškūs ir apibrėžti įgaliojimai, kada jos gali bei privalo (pinigų plovimo prevencijos ir kovos su teroristų finansavimu prevencijos tikslais) atmesti paraiškas dėl būtiniausias savybes turinčių mokėjimo sąskaitų atidarymo. Taip pat yra nustatyti aiškūs įpareigojimai kredito įstaigoms dėl informacijos suteikimo asmeniui, kurio paraiška dėl tokios sąskaitos atidarymo buvo atmesta. Tuo tarpu Įstatymo projektu teikiamas siūlymas bankui visais atvejais kreiptis į teismą, siekiant gauti leidimą atsisakyti atidaryti banko sąskaitą, ne tik padidintų administracinę naštą bankams bei padidintų teismų darbo krūvį, bet ir apsunkintų Direktyvos 2014/92/ES 16 straipsnio bei jį perkeliančių nacionalinių nuostatų įgyvendinimą.
Teisingumo ministrė |
Evelina Dobrovolska
|
Petras Butrimas, tel. (8 5) 266 2888, el. p. [email protected]
[1] Pvz., Direktyvos (ES) 2015/849 14 straipsnio 4 dalyje, kuri į nacionalinę teisę buvo perkelta Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 18 ir 19 dalimis, yra numatyta prievolė valstybėms narėms nacionalinėje teisėje nustatyti, kad tais atvejais, kai finansų įstaiga ar kitas įpareigotasis subjektas negali laikytis Direktyvos (ES) 2015/849 13 straipsnio 1 dalies pirmos pastraipos a, b arba c punkte nustatytų deramo klientų tikrinimo reikalavimų, finansų įstaiga ar kitas įpareigotasis subjektas nevykdytų sandorių per banko sąskaitą, nepradėtų verslo santykių ar nevykdytų sandorio, taip pat nutrauktų verslo santykius bei apsvarstytų galimybę pranešti ES finansinės žvalgybos padaliniams apie įtartiną sandorį, susijusį su klientu.