LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 393, 5571 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1605
2023-12-06 Nr. 102-P-62
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Kviestieji asmenys: Antrasis operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos Teisės skyriaus vadovė Audronė Jakučionienė, Valstybės saugumo departamento direktoriaus pavaduotojas Vaidotas Mažeika, Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnė Kristina Sakauskienė, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausioji patarėja Agnė Katkutė, Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius, Transporto kompetencijų agentūra, VšĮ Administravimo departamento skyriaus vadovė Virginija Šomkienė, Lietuvos transporto saugos administracijos Civilinės aviacijos skyriaus vyriausiasis specialistas Markas Movsesjan, Transporto kompetencijų agentūra, VšĮ Civilinės aviacijos departamento direktorius Vidmantas Plėta, Transporto kompetencijų agentūra, VšĮ Strateginio planavimo ir finansų skyriaus patarėjas Mantas Kerdokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas Andrius Šaparnis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-05-02 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-05-17 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 557(1) ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1605 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
1 |
|
|
Projekto 1 straipsniu yra siūloma keisti ANK 393 straipsnio 3 dalį. Ta pati dalis yra keičiama ir kitu Vyriausybės teiktu projektu Nr. XIVP-3267. Šiame projekte yra siūloma keisti šios dalies dispoziciją ir sankciją ir ši dalis yra dėstoma taip: „ užtraukia baudą nuo Įstatymų nuostatos turėtų būti suderintos tarpusavyje. |
Pritarti iš dalies |
2023-04-27 buvo priimti Aviacijos įstatymo (AĮ) pakeitimai dėl bepiločių orlaivių, kurie buvo sąlygoti ES Reglamento 2019/947 nuostatų. Vadovaujantis AĮ 18 str. 7 dalimi, žvalgybos institucijos turi teisę nustatyti laikinas bepiločių orlaivių sistemų (UAS) geografines zonas, kaip jos suprantamos pagal Reglamentą (ES) 2019/947, kuriose bepiločių orlaivių skrydžiai ribojami arba draudžiami. Atlikdamos savo funkcijas, įstaigos Vyriausybės nustatyta tvarka turi teisę laikinose bepiločių orlaivių sistemų (UAS) geografinėse zonose taikyti technines bepiločių orlaivių nutupdymo ir (ar) neutralizavimo priemones. Šios laikinos bepiločių orlaivių sistemų (UAS) geografinės zonos nustatomos kariuomenės vado nustatyta tvarka, suderinta su vidaus reikalų ministru ir LTSA, ir jos negali galioti ilgiau, negu to reikalauja jų nustatymą lėmusios priežastys. Atitinkamos institucijos pasirašo su vieninteliu bendros informacijos paslaugos teikėju veiklos susitarimus dėl informacijos apie laikinas bepiločių orlaivių sistemų (UAS) geografines zonas skelbimo. Šiuo metu TTK yra svarstomas kitas projektas Nr. XIVP-3267, kuriame siūloma nustatyti baudas už UAS naudojimo sąlygų geografinėse zonose pažeidimus (ANK 393 str. 8 d.) Laikantis šių nuostatų, žvalgybos institucija, nustačiusi pagal nurodytą tvarką UAS neskraidymo zonas virš savo teritorijų, galės taikyti ANK 393 str. ne 3, o 8 dalį. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekto 1 straipsnį išbraukti, o ANK 589 str. 12 punktą išdėstyti taip: „12) Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento – dėl šio kodekso 393 straipsnio 4, 5, 8, 9 dalyse, 506 straipsnio 4 dalyje, 508, 509, 553, 554, 555, 5571 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“. |
4. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
2 |
|
|
Projekto 3 straipsniu yra siūloma suteikti teisę Valstybės saugumo departamentui pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl 393 straipsnio 3 dalyje nustatytų administracinių nusižengimų. Atkreiptinas dėmesys, kad 3 dalyje nustatytas nusižengimas, kuris padaromas pirmą kartą, tuo tarpu 8 dalyje numatyta atsakomybė už tos pačios veikos pakartotinumą. Svarstytina, ar nereikėtų papildyti ANK 589 straipsnio 12 punkto nuoroda ir į 393 straipsnio 8 dalį. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsnį siūlytina išdėstyti taip: 2 straipsnis. 589 straipsnio pakeitimas Pakeisti 589 straipsnio 12 punktą ir jį išdėstyti taip: „12) Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento – dėl šio kodekso 393 straipsnio 4, 5, 8, 9 dalyse, 506 straipsnio 4 dalyje, 508, 509, 553, 554, 555, 5571 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“. |
5. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
3 |
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra nagrinėjamas įstatymo projektas Nr. XIVP-3267, kuriame keičiamos nuostatos, susijusios su svarstomu projektu ir įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., siūlytina pavėlinti svarstomo įstatymo įsigaliojimo datą. Taip bus išvengta juridinės technikos klaidų ir redakcijų neatitikimo. |
Pritarti |
Projekto 3 straipsnis dėstytinas taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. vasario 1 d.“
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2022-09-15 |
|
|
|
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, susipažinęs su Jūsų pateiktu derinti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1605, informuoja, kad pagal kompetenciją pastabų ir siūlymų neturi. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2022-09-28 |
|
|
|
Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, pagal kompetenciją išnagrinėjusi pateiktus derinti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektus, informuoja, kad abiejuose projektuose turėtų būti koreguojamos įstatymų pakeitimo įsigaliojimo datos. Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. |
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2022-09-29 |
|
|
|
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, įvertinęs Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo projektą Nr. XIVP-1605, pasiūlymų ar pastabų šiems projektams neturi. |
Atsižvelgti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba 2022-09-30 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, susipažinusi su Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1604 ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 5571 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1605, jiems pastabų ir pasiūlymų neturi. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas 2023-02-15 |
|
|
|
* |
Pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393, 557(1) ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1605 ir pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti projektą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktas pastabas, kurioms komitetas pritaria. |
Pritarti iš dalies |
Komitetas įstatymo projektą patobulino. |
2. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas 2023-11-08 |
|
|
|
* |
Pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1605 ir komiteto išvadai. |
Pritarti iš dalies |
Komitetas įstatymo projektą patobulino. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Algirdas Stončaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė