LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-19 Nr. XIVP-205

Vilnius

 

            Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiant Vietos savivaldos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 6 ir 7 straipsnius siūloma nustatyti, kad „dalyvavimas vykdant savivaldybės teritorijoje esančių želdynų, želdinių apsaugą, atliekant jų tvarkymą ir kūrimą, inventorizacijos, apskaitos, atskirųjų želdynų žemės sklypų kadastrinių matavimų ir įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą organizavimą ir stebėseną“ būtų ne savivaldybės savarankiškoji funkcija, o valstybinė (valstybės perduota savivaldybei) funkcija. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Toks pakeitimas leistų numatyti tinkamą valstybės biudžeto lėšų poreikį ir aiškius finansavimo mechanizmus, nes savivaldybės nebus pajėgios tinkamai įgyvendinti naujų nuostatų reikalavimus, nes želdynų ir želdinių priežiūrai bei inventorizacijai reikalingi ne tik finansiniai, bet ir didžiuliai žmogiškieji ir laiko ištekliai“. Šios projekto nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.

1.1.        Želdynų įstatymo 2 straipsnio 31 dalis nustato, kad želdynų ir želdinių savininku be kitų šioje dalyje nurodytų subjektų yra ir savivaldybė, įstatymų nustatyta tvarka įgijusi nuosavybės teisę arba į žemę, kurioje yra želdynų, želdinių, arba tik į želdinius. Atsižvelgiant į tai, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kodėl projekte nurodytos savivaldybių funkcijos, susijusios su želdynų ir želdinių apsauga, tvarkymu, kūrimu ir kt., būtų finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų net ir tuo atveju, kai želdynai ir želdiniai yra įkurti ar įveisti žemėje, kuri nuosavybės teise priklauso savivaldybei. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 punktą savivaldybės savarankiškoji funkcija yra savivaldybei nuosavybės teise priklausančios žemės ir kito turto valdymas, naudojimas ir disponavimas juo. Pažymėtina, kad pagal Konstitucinio Teismo doktriną turto savininkas turi teisę su jam priklausančiu turtu atlikti bet kokius veiksmus, išskyrus uždraustus įstatymu, naudoti savo turtą ir lemti jo likimą bet kokiu būdu, kuriuo nepažeidžiamos kitų asmenų teisės ir laisvės. Kita vertus, Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos 23 straipsnio nuostatas, ne kartą yra konstatavęs, kad nuosavybė įpareigoja. Savininkas, naudodamas savo turtą, su juo turi elgtis atsakingai ir rūpestingai (Konstitucinio Teismo 2002 m. gegužės 27 d., 2006 m. kovo 14 d., 2008 m. gegužės 20 d., 2008 m. spalio 30 d. nutarimai). 

1.2.        Projekto nuostatos nedera nei su Želdynų įstatymo 25 straipsnio 1 ir 2 punktų nuostatomis, kuriose nustatyta, kad želdynų ir želdinių, esančių valstybinėje ir savivaldybei priskirtoje žemėje, apsaugos, tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo darbai, be kita ko, finansuojami ir iš savivaldybės biudžeto lėšų bei savivaldybių Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų, nei su Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatomis, nustatančiomis, jog šios programos lėšos naudojamos želdynų ir želdinių apsaugai, tvarkymui, būklės stebėsenai, želdynų kūrimui, želdinių veisimui, inventorizacijai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, kartu su projektu reikėtų teikti ir minėtų įstatymų pakeitimų projektus.

1.3. Želdynų įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4 punktai nustato, kad savivaldybės organizuoja savivaldybės teritorijoje esančių želdynų ir želdinių inventorizavimą ir apskaitą, vykdo jų būklės stebėseną; organizuoja valstybinėje ir savivaldybei priskirtoje žemėje esančių želdynų ir želdinių apsaugą, pertvarkymą ir priežiūrą, želdynų kūrimą ir naujų želdinių veisimą; organizuoja atskirųjų želdynų žemės sklypų kadastrinius matavimus ir įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą. Tuo tarpu projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 40 punkte siūloma nustatyti, kad valstybinė (valstybės perduota savivaldybei) funkcija yra dalyvavimas vykdant savivaldybės teritorijoje esančių želdynų, želdinių apsaugą, atliekant jų tvarkymą ir kūrimą, inventorizacijos, apskaitos, atskirųjų želdynų žemės sklypų kadastrinių matavimų ir įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą organizavimą ir stebėseną. Pažymėtina, kad, nustatant savivaldybės funkcijas, projekto nuostatose vartojama konstrukcija „dalyvavimas vykdant apsaugą, atliekant tvarkymą, kūrimą, organizavimą ar stebėseną“ gali būti suprantama taip, kad savivaldybė ne pati vykdo ar atlieka įstatyme nustatytas funkcijas, o tik dalyvauja šių funkcijų vykdyme ar atlikime. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti derinamos su minėtomis Želdynų įstatymo nuostatomis.

1.4. Minėta, kad projektu siekiama savarankiškąją savivaldybės funkciją „dalyvavimas vykdant savivaldybės teritorijoje esančių želdynų, želdinių apsaugą, atliekant jų tvarkymą ir kūrimą, inventorizacijos, apskaitos, atskirųjų želdynų žemės sklypų kadastrinių matavimų ir įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą organizavimą ir stebėseną“ pakeisti valstybine (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija. Pagal galiojančio įstatymo 50 straipsnio 7 dalį lėšos valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti skiriamos iš valstybės biudžeto arba valstybės piniginių fondų ir pervedamos savivaldybėms kaip specialioji tikslinė dotacija. Projektas inicijuojamas prasidėjusiais biudžetiniais metais (Biudžeto sandaros įstatymas, Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas) bei  savarankiškų savivaldybių biudžetų patvirtinimo etape (Vietos savivaldos įstatymo 51 straipsnis, Biudžeto sandaros įstatymo 26 straipsnio 5 dalis). Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamų įstatymo nuostatų (jeigu įstatymas būtų priimtas 2021 metais) įgyvendinimas gali turėti įtakos 2021 metų valstybės biudžeto asignavimams, turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl projektu siūlomo įtvirtinti teisinio reguliavimo. 

1.5. Jeigu projektu teikiamas įstatymas būtų priimtas 2021 metais, jis įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, t.y. jis turėtų būti taikomas šiais biudžetiniais metais. Pažymėtina, kad Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnyje įtvirtinta, kad „Mokesčių įstatymai, kiti įstatymai <...> jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto <...> asignavimams <...>, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Taigi projekte būtina aptarti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą ir jo įgyvendinimui skirtas nuostatas, skirtas tinkamam įstatymo inkorporavimui į teisės sistemą ir pasirengimui įgyvendinti įstatymą (numatyti lėšas funkcijų vykdymui, priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus - aiškinamojo rašto 8 ir 11 punktai).

2.    Projekto aiškinamojo rašto 12 punkte nurodoma, kad „Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingas lėšas bus pavesta apskaičiuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba jos įgaliotai institucijai iki šio įstatymo įsigaliojimo“. Pažymėtina, kad Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 13 punkte nustatyta, kad projekto aiškinamajame rašte turi būti nurodyta kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais). Nurodyti lėšų poreikį projektu teikiamo įstatymo įgyvendinimui yra šio projekto iniciatorių, o ne Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos pareiga. Taigi busimas pavedimas „Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai“ apskaičiuoti projektų įgyvendinimui reikalingas lėšas negali būti sukuriamas projekto aiškinamajame rašte ir tai padaryti negali būti pavedama „iki šio įstatymo įsigaliojimo“. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams). Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta.

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad Seime šiuo metu priėmimo stadijoje yra svarstomas Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 pakeitimo įstatymo projektas (nauja redakcija) (Reg. Nr. XIIIP-4383(2) ir su juo susijęs Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-5157(2). Šiuose projektuose ir vertinamajame projekte siūlomas įtvirtinti skirtingas teisinis reguliavimas.

 

Departamento direktorius                                                                                               Andrius Kabišaitis

 

 

N. Azguridienė, tel. (85) 239 6546, el. p. [email protected]

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]