LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 15 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-03-15 Nr. XIVP-3511

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 14 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti, kad maksimalus viešojo vandens tiekėjo kaupiamųjų lėšų sąskaitoje kaupiamų lėšų dydis neturi viršyti dydžio, lygaus 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo. Pažymėtina, kad viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas gali būti nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį. Svarstytina, ar keičiamame įstatyme įtvirtinus siūlomą viešojo vandens tiekėjo kaupiamų lėšų maksimalaus dydžio nustatymo kriterijų, garantiniam vandens tiekėjui pakaktų kaupiamojoje sąskaitoje sukauptų lėšų užtikrinti atitinkamame regione garantinį geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą.

Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad galiojantis keičiamame įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas „ne tik, kad neapsaugo lėšų nuo jų nuvertėjimo, bet ir sudaro sąlygas joms mažėti dėl garantinio vandens tiekėjo patiriamų lėšų administravimo sąnaudų. Tokios sąnaudos būtų gerokai mažesnės, jeigu lėšos būtų kaupiamos kiekvieno viešojo vandens tiekėjo atidarytoje kaupiamųjų lėšų sąskaitoje“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte nėra siūloma nustatyti jokių priemonių, kurios, atitinkamų lėšų kaupimą ir jų administravimą perdavus viešajam vandens tiekėjui, leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo ar sumažintų lėšų administravimo išlaidas. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, o projekte nereikėtų nustatyti konkrečių priemonių, kurios leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo bei sumažintų lėšų administravimo išlaidas.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog galiojančio keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad viešojo vandens tiekimo regione esantys viešieji vandens tiekėjai atitinkamas lėšas moka „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui“. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti nustatant, kad viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas įstatymo projekte siūlomu nustatyti atveju galėtų naudoti ne bet kuris, bet būtent Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas. Pažymėtina, kad nuostata „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas“ vartojama  ir projekto 3 straipsnio 1 dalyje.

Ketvirta, projekto nuostata, kad į kaupiamųjų lėšų sąskaitą draudžiama nukreipti išieškojimą pagal viešojo vandens tiekėjo prievoles, nesusijusias su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu, nėra pakankamai konkreti ir aiški. Neaišku, kokios viešojo vandens tiekėjo prievolės būtų vertinamos kaip „susijusios su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu“. Pažymėtina, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas galėtų naudoti garantinis vandens tiekėjas tuo atveju, kai viešojo vandens tiekėjui panaikinamas licencijos galiojimas. Kokias paslaugas, susijusias su garantiniu vandens tiekimu, galėtų teikti pats viešasis vandens tiekėjas nėra pakankamai aišku. Manytina, kad projekte tokias paslaugas reikėtų įvardinti.

Penkta, pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba apskaičiuoja šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą. Pagal projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 21 punktą ši taryba geriamojo vandens tiekėjui, garantiniam vandens tiekėjui skirtų baudas už šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos nesumokėjimą į toje dalyje nurodytą kaupiamųjų lėšų sąskaitą nustatytais terminais, už ne visos įmokos sumokėjimą. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiu būdu Valstybinė energetikos reguliavimo taryba galėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų mokamų įmokų į jų pačių kaupiamųjų  lėšų sąskaitas mokėjimą (pvz., ar įmoka sumokėta įstatyme nustatytais terminais, ar sumokėta visa įmokos suma). Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto nereikėtų papildyti nuostatomis, nustatančiomis pareigą viešiesiems vandens tiekėjams teikti minėtai tarybai informaciją apie mokamų įmokų į kaupiamųjų lėšų sąskaitas dydžius ir sumokėjimo terminus.

Šešta, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje siūloma nustatyti, kad „kaupiamųjų lėšų sąskaitoje esančios lėšos, viršijančios įstatymuose nustatytą valstybės privalomai draudžiamą sumą, turi būti apdraustos įstatymų nustatyta tvarka“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekte neturėtų būti konkrečiai įvardyti aptariamoje nuostatoje minimi įstatymai.

2.    Siekiant teisinio aiškumo bei siekiant išvengti galimų įstatymo nuostatų taikymo problemų, projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo. Pažymėtina, jog nenustačius įstatymo nuostatų įsigaliojimo datos, įstatymo nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, t. y. tik apytiksliai numanomą dieną. Atsižvelgus į tai, kad įstatymo nuostatoms įgyvendinti dar reikalinga priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, kurie turėtų įsigalioti kartu su įstatymo nuostatomis, ir į tai, kad, aptariamos įmokos mokamos kas ketvirtį, projekte nustatytina konkreti įstatymo įsigaliojimo data, sutampanti su naujo ketvirčio pradžia.

3.    Pagal projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą viešieji vandens tiekėjai per vieną mėnesį nuo šio įstatymo įsigaliojimo turėtų atidaryti atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą ir jos duomenis pateikti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui, kuris per vieną mėnesį nuo šių duomenų gavimo grąžintų viešajam vandens tiekėjui įmokas, jo sumokėtas garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų tvarkymui pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, atskaičius banko sąskaitos mokesčių išlaidas. Svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti nustatant, kad garantinis vandens tiekėjas grąžina viešajam vandens tiekėjui jo sumokėtas įmokas, pervesdamas lėšas į jo atidarytą atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą. Be to, kyla abejonių, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomos įstatymo taikymo nuostatos yra pakankamos, nes nėra aišku, už kurį ketvirtį viešieji vandens tiekėjai į atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą turėtų pervesti pirmąją įmoką. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos pildytinos nuostatomis dėl jo taikymo, aiškiai nustatant pirmąjį ketvirtį, už kurį būtų mokama įmoka pagal naują tvarką.

4.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias sutartis, teikimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis                    

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. + 370 5 209 6164, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt