LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

APYLINKIŲ TEISMŲ ĮSTEIGIMO IR JŲ VEIKLOS TERITORIJŲ NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. I-2375 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2136 2 IR 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO PROJEKTO NR. XIVP-3839(2)

 

2024-06-25 Nr. 102-P-24

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo narys J. Varkalys, teisingumo ministrė E. Dobrowolska, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja E. Tamošiūnienė, Nacionalinės teismų administracijos atstovai: A. Jatkevičius, V. Petravičienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovai: M. Masteikienė, S. Švedas, Teisingumo ministerijos atstovė S. Delekaitė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-21

 

2

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas, išskyrus 1 straipsnio ir šio įstatymo 3, 5 ir 7 dalis, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar iki projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūlomos nustatyti įstatymo įsigaliojimo datos šios procedūros galėtų būti užbaigtos.

 

Nepritarti

 

 

Argumentai:

Įvertinus Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę ir tai, kad dėl projekto Seime likusi tik priėmimo stadija, teisėkūros procedūros bus tinkamai užbaigtos iki 2024 m. liepos 1 d.

Visi teisėkūros subjektai yra informuoti ir, atsižvelgiant į būtinybę užtikrinti tinkamą teismų veiklos tęstinumą teismų reformos kontekste, taip pat tinkamą teismų pertvarkos pabaigimą, yra suinteresuoti visas reikiamas procedūras atlikti iki 2024 m. liepos 1 d.

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-21

2

2

 

 

2. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalį, kurioje nustatyta, kad iki 2024 m. birželio 30 d. parengiami Respublikos Prezidento dekretų, kuriais iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama keičiamo įstatymo 2 straipsniu, teisėjai, pakeitimai, nurodant po šio įstatymo įsigaliojimo veikiantį atitinkamą apylinkės teismą ar teismo rūmus. Taigi, priėmus įstatymą ir, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnį, pasikeitus Respublikos Prezidento dekrete nurodytam apylinkės teismui ar to teismo rūmams, į kurį Respublikos Prezidento dekretu atitinkami teisėjai buvo paskirti, Respublikos Prezidento dekretai dėl teisėjų paskyrimo nebus keičiami. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 1 straipsniu taip pat buvo keičiama apylinkių teismų struktūra bei, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalies nuostatas, analogiško turinio Respublikos Prezidento dekretai buvo parengti. Taigi, projekto 2 straipsnio 2 dalimi pripažinus netekusia galios keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalį, keičiamo įstatymo 1 ir 2 straipsnių nuostatos būtų įgyvendinamos nevienodai, nors šiuose straipsniuose teismų struktūriniai pakeitimai yra tokio paties pobūdžio. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, bei siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir vienodo to paties įstatymo nuostatų įgyvendinimo, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūlomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalies pripažinimo netekusia galios nereikėtų atsisakyti.

 

Nepritarti

 

Argumentai:

Apylinkių teismų teisėjai po 2024 m. liepos 1 d. įsigaliosiančios teismų pertvarkos bus laikomi paskirtais į tą apylinkės teismą ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos teritorijoje veikė teismo rūmai, į kuriuos jie buvo paskirti iki teismų pertvarkos, tokia formuluotė laikytina pakankamai aiškia, siekiant užtikrinti teisėtą tęstinį teisėjų įgaliojimų vykdymą, o keičiamo įstatymo  Nr. XIV-2136 3 straipsnio 8 dalis laikytina pertekline. Atsižvelgiant į tai, taip pat į Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos išreikštą nuomonę ir siekiant išvengti papildomos administracinės naštos keičiant teisėjų paskyrimų dekretus, tikslinga atsisakyti 3 straipsnio 8 dalies nuostatų.

Be to, pastebėtina ir tai, kad 2018 m. vykdant teismų reformą ir keičiantis teismų veiklos teritorijoms, teisėjų paskyrimo į pareigas dekretai taip pat nebuvo keičiami.

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

Jonas Varkalys

Ričardas Juška

Juozas Baublys

Viktoras Pranckietis

Edita Rudelienė

ir kt.

2024-06-20

 

1

 

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma numatyti, kad Telšių apylinkės teismą sudarys ir Telšių apylinkės teismo Plungės rūmai, kurių veiklos teritorija – Plungės rajono savivaldybės teritorija, Rietavo savivaldybės teritorija ir Skuodo rajono savivaldybės teritorija.

Pažymėtina, kad tokiu atveju šios teritorijos patektų į Šiaulių apygardos teismo veiklos teritoriją. Tai Plungės rajono, Rietavo ir Skuodo rajono savivaldybių gyventojams neabejotinai apsunkintų dalyvavimą teisminiuose procesuose.

Todėl siūlytina Plungės apylinkės teismą jungti prie Klaipėdos apylinkės teismo, išskiriant Klaipėdos apylinkės teismo Klaipėdos rūmus ir Klaipėdos apylinkės teismo Plungės rūmus.

Plungės apylinkės teismo prijungimas prie Klaipėdos apylinkės teismo yra objektyvus ir dėl kitų teisėsaugos institucijų (Klaipėdos apygardos prokuratūros ir Klaipėdos apskrities policijos įstaigų) darbo analogišku teritoriniu principu, taip pat dėl teismo paslaugų prieinamumo žmogui, sudarant galimybes atlikti procesinius veiksmus kuo arčiau asmens gyvenamosios vietos.

Be to, reforma siekiama sudaryti sąlygas teisėjams specializuotis. Tačiau Telšių apylinkės teisme specializacijos nėra. Todėl neaišku, kaip Plungės apylinkės teisme dirbančių teisėjų perkėlimas į Telšių apylinkės teismą sudarys sąlygas specializacijai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr. I-2375 nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymą Nr. I-2375 ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

APYLINKIŲ TEISMŲ ĮSTEIGIMO IR JŲ VEIKLOS TERITORIJŲ NUSTATYMO

ĮSTATYMAS

 

1 straipsnis. Apylinkių teismų įsteigimas, jų struktūros ir buveinės nustatymas

Lietuvos Respublikoje įsteigiami šie apylinkių teismai:

1) Alytaus apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Alytaus apylinkės teismo Alytaus rūmai ir Alytaus apylinkės teismo Druskininkų rūmai; šio teismo buveinė yra Alytaus apylinkės teismo Alytaus rūmuose;

2) Kauno apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Kauno apylinkės teismo Kauno rūmai ir Kauno apylinkės teismo Kėdainių rūmai; šio teismo buveinė yra Kauno apylinkės teismo Kauno rūmuose;

3) Klaipėdos apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Klaipėdos apylinkės teismo Klaipėdos rūmai ir Klaipėdos apylinkės teismo Plungės rūmai;

4) Marijampolės apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Marijampolės apylinkės teismo Marijampolės rūmai ir Marijampolės apylinkės teismo Vilkaviškio rūmai; šio teismo buveinė yra Marijampolės apylinkės teismo Marijampolės rūmuose;

5) Panevėžio apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Panevėžio apylinkės teismo Biržų rūmai, Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmai ir Panevėžio apylinkės teismo Rokiškio rūmai; šio teismo buveinė yra Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmuose;

6) Plungės apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Plungės apylinkės teismo Kretingos rūmai, Plungės apylinkės teismo Palangos rūmai ir Plungės apylinkės teismo Plungės rūmai; šio teismo buveinė yra Plungės apylinkės teismo Plungės rūmuose;

76) Šiaulių apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Šiaulių apylinkės teismo Radviliškio rūmai, Šiaulių apylinkės teismo Raseinių rūmai ir Šiaulių apylinkės teismo Šiaulių rūmai; šio teismo buveinė yra Šiaulių apylinkės teismo Šiaulių rūmuose;

87) Tauragės apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Tauragės apylinkės teismo Šilutės rūmai ir Tauragės apylinkės teismo Tauragės rūmai; šio teismo buveinė yra Tauragės apylinkės teismo Tauragės rūmuose;

98) Telšių apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Telšių apylinkės teismo Mažeikių rūmai, Telšių apylinkės teismo Plungės rūmai ir Telšių apylinkės teismo Telšių rūmai; šio teismo buveinė yra Telšių apylinkės teismo Telšių rūmuose;

109) Utenos apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Utenos apylinkės teismo Anykščių rūmai, Utenos apylinkės teismo Ignalinos rūmai, Utenos apylinkės teismo Utenos rūmai ir Utenos apylinkės teismo Zarasų rūmai; šio teismo buveinė yra Utenos apylinkės teismo Utenos rūmuose;

1110) Vilniaus regiono apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Vilniaus regiono apylinkės teismo Šalčininkų rūmai, Vilniaus regiono apylinkės teismo Trakų rūmai, Vilniaus regiono apylinkės teismo Ukmergės rūmai ir Vilniaus regiono apylinkės teismo Vilniaus rajono rūmai; šio teismo buveinė yra Vilniaus regiono apylinkės teismo Vilniaus rajono rūmuose;

1211) Vilniaus miesto apylinkės teismas.

 

2 straipsnis. Apylinkių teismų ir jų teismo rūmų veiklos teritorijos

1. Alytaus apylinkės teismo veiklos teritorija apima Alytaus miesto savivaldybės teritoriją, Alytaus rajono savivaldybės teritoriją, Birštono savivaldybės teritoriją, Druskininkų savivaldybės teritoriją, Lazdijų rajono savivaldybės teritoriją, Prienų rajono savivaldybės teritoriją ir Varėnos rajono savivaldybės teritoriją. Alytaus apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Alytaus rūmų veiklos teritorija – Alytaus miesto savivaldybės teritoriją, Alytaus rajono savivaldybės teritoriją, Birštono savivaldybės teritoriją, Lazdijų rajono savivaldybės teritoriją ir Prienų rajono savivaldybės teritoriją;

2) Druskininkų rūmų veiklos teritorija – Druskininkų savivaldybės teritoriją ir Varėnos rajono savivaldybės teritoriją.

2. Kauno apylinkės teismo veiklos teritorija apima Jonavos rajono savivaldybės teritoriją, Kaišiadorių rajono savivaldybės teritoriją, Kauno miesto savivaldybės teritoriją, Kauno rajono savivaldybės teritoriją ir Kėdainių rajono savivaldybės teritoriją. Kauno apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Kauno rūmų veiklos teritorija – Kaišiadorių rajono savivaldybės teritoriją, Kauno miesto savivaldybės teritoriją ir Kauno rajono savivaldybės teritoriją;

2) Kėdainių rūmų veiklos teritorija – Jonavos rajono savivaldybės teritoriją ir Kėdainių rajono savivaldybės teritoriją.

3. Klaipėdos apylinkės teismo veiklos teritorija apima Klaipėdos miesto savivaldybės teritoriją, Klaipėdos rajono savivaldybės teritoriją, ir Kretingos rajono savivaldybės teritoriją, Neringos savivaldybės teritoriją, Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją, Skuodo rajono savivaldybės teritoriją ir Palangos miesto savivaldybės teritoriją. Klaipėdos apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Klaipėdos rūmų veiklos teritorija – Klaipėdos miesto savivaldybės teritoriją, Klaipėdos rajono savivaldybės teritoriją, Kretingos rajono savivaldybės teritoriją, Neringos savivaldybės teritoriją ir Palangos miesto savivaldybės teritoriją;

2) Plungės rūmų veiklos teritorija – Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją.

4. Marijampolės apylinkės teismo veiklos teritorija apima Marijampolės savivaldybės teritoriją, Kazlų Rūdos savivaldybės teritoriją, Kalvarijos savivaldybės teritoriją, Šakių rajono savivaldybės teritoriją ir Vilkaviškio rajono savivaldybės teritoriją. Marijampolės apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Marijampolės rūmų veiklos teritorija – Marijampolės savivaldybės teritoriją, Kazlų Rūdos savivaldybės teritoriją ir Kalvarijos savivaldybės teritoriją;

2) Vilkaviškio rūmų veiklos teritorija – Šakių rajono savivaldybės teritoriją ir Vilkaviškio rajono savivaldybės teritoriją.

5. Panevėžio apylinkės teismo veiklos teritorija apima Biržų rajono savivaldybės teritoriją, Kupiškio rajono savivaldybės teritoriją, Panevėžio miesto savivaldybės teritoriją, Panevėžio rajono savivaldybės teritoriją, Pasvalio rajono savivaldybės teritoriją ir Rokiškio rajono savivaldybės teritoriją. Panevėžio apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Biržų rūmų veiklos teritorija – Biržų rajono savivaldybės teritoriją ir Pasvalio rajono savivaldybės teritoriją;

2) Panevėžio rūmų veiklos teritorija – Panevėžio miesto savivaldybės teritoriją ir Panevėžio rajono savivaldybės teritoriją;

3) Rokiškio rūmų veiklos teritorija – Kupiškio rajono savivaldybės teritoriją ir Rokiškio rajono savivaldybės teritoriją.

6. Plungės apylinkės teismo veiklos teritorija apima Kretingos rajono savivaldybės teritoriją, Palangos miesto savivaldybės teritoriją, Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją. Plungės apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Kretingos rūmų veiklos teritorija – Kretingos rajono savivaldybės teritoriją;

2) Palangos rūmų veiklos teritorija – Palangos miesto savivaldybės teritoriją;

3) Plungės rūmų veiklos teritorija – Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją.

7.6. Šiaulių apylinkės teismo veiklos teritorija apima Joniškio rajono savivaldybės teritoriją, Kelmės rajono savivaldybės teritoriją, Pakruojo rajono savivaldybės teritoriją, Radviliškio rajono savivaldybės teritoriją, Raseinių rajono savivaldybės teritoriją, Šiaulių miesto savivaldybės teritoriją ir Šiaulių rajono savivaldybės teritoriją. Šiaulių apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Radviliškio rūmų veiklos teritorija – Joniškio rajono savivaldybės teritoriją, Pakruojo rajono savivaldybės teritoriją ir Radviliškio rajono savivaldybės teritoriją;

2) Raseinių rūmų veiklos teritorija – Kelmės rajono savivaldybės teritoriją ir Raseinių rajono savivaldybės teritoriją;

3) Šiaulių rūmų veiklos teritorija – Šiaulių miesto savivaldybės teritoriją ir Šiaulių rajono savivaldybės teritoriją.

8.7. Tauragės apylinkės teismo veiklos teritorija apima Jurbarko rajono savivaldybės teritoriją, Pagėgių savivaldybės teritoriją, Šilalės rajono savivaldybės teritoriją, Šilutės rajono savivaldybės teritoriją ir Tauragės rajono savivaldybės teritoriją. Tauragės apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Šilutės rūmų veiklos teritorija – Šilutės rajono savivaldybės teritoriją;

2) Tauragės rūmų veiklos teritorija – Jurbarko rajono savivaldybės teritoriją, Pagėgių savivaldybės teritoriją, Šilalės rajono savivaldybės teritoriją ir Tauragės rajono savivaldybės teritoriją.

9.8. Telšių apylinkės teismo veiklos teritorija apima Akmenės rajono savivaldybės teritoriją, Mažeikių rajono savivaldybės teritoriją, Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją, Skuodo rajono savivaldybės teritoriją ir Telšių rajono savivaldybės teritoriją. Telšių apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Mažeikių rūmų veiklos teritorija – Akmenės rajono savivaldybės teritoriją ir Mažeikių rajono savivaldybės teritoriją;

2) Plungės rūmų veiklos teritorija Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją;

232) Telšių rūmų veiklos teritorija – Telšių rajono savivaldybės teritoriją.

10.9. Utenos apylinkės teismo veiklos teritorija apima Anykščių rajono savivaldybės teritoriją, Ignalinos rajono savivaldybės teritoriją, Molėtų rajono savivaldybės teritoriją, Švenčionių rajono savivaldybės teritoriją, Utenos rajono savivaldybės teritoriją, Visagino savivaldybės teritoriją ir Zarasų rajono savivaldybės teritoriją. Utenos apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Anykščių rūmų veiklos teritorija – Anykščių rajono savivaldybės teritoriją ir Molėtų rajono savivaldybės teritoriją;

2) Ignalinos rūmų veiklos teritorija – Ignalinos rajono savivaldybės teritoriją ir Švenčionių rajono savivaldybės teritoriją;

3) Utenos rūmų veiklos teritorija – Utenos rajono savivaldybės teritoriją;

4) Zarasų rūmų veiklos teritorija – Visagino savivaldybės teritoriją ir Zarasų rajono savivaldybės teritoriją.

11.10. Vilniaus regiono apylinkės teismo veiklos teritorija apima Elektrėnų savivaldybės teritoriją, Šalčininkų rajono savivaldybės teritoriją, Širvintų rajono savivaldybės teritoriją, Trakų rajono savivaldybės teritoriją, Ukmergės rajono savivaldybės teritoriją ir Vilniaus rajono savivaldybės teritoriją. Vilniaus regiono apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Šalčininkų rūmų veiklos teritorija – Šalčininkų rajono savivaldybės teritoriją;

2) Trakų rūmų veiklos teritorija – Elektrėnų savivaldybės teritoriją ir Trakų rajono savivaldybės teritoriją;

3) Ukmergės rūmų veiklos teritorija – Širvintų rajono savivaldybės teritoriją ir Ukmergės rajono savivaldybės teritoriją;

4) Vilniaus rajono rūmų veiklos teritorija – Vilniaus rajono savivaldybės teritoriją.

12.11. Vilniaus miesto apylinkės teismo veiklos teritorija apima Vilniaus miesto savivaldybės teritoriją.“

 

Nepritarti

Argumentai:

Seimas, kaip teismų steigėjas, vadovaudamasis Civiliniu kodeksu, Biudžetinių įstaigų įstatymu ir išsamiais, objektyviais statistiniais duomenimis,2023 m. birželio 29 d. Seimo nutarimu Nr. XIV-2135 „Dėl apylinkės teismo reorganizavimoׅ“ pritarė Plungės apylinkės teismo reorganizavimo konkrečiu – išdalijimo būdu procedūrų pradėjimui, šio teismo teises ir pareigas išdalijant Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui.

Dabartiniai pakeitimai yra Plungės apylinkės teismo reorganizavimo tęsinys pagal aukščiau paminėtus teisės aktus. Šie pakeitimai parengti sistemiškai įvertinus kriterijų visumą: teismo paslaugų prieinamumą, bylų srautus, teismo sudėtį ir žmogiškuosius išteklius, teismo infrastruktūrą ir kt.

Norint keisti reorganizavimo datą, reikia keisti 2023 m. birželio 29 d. Seimo nutarime Nr. XIV-2135 „Dėl apylinkės teismo reorganizavimoׅ“ nurodytą datą, t. y. 2024 m. liepos  1 d.

Plungės apylinkės teismą prijungus prie Klaipėdos apylinkės teismo, išliktų neišspręstas Telšių apylinkės teismo teisėjų specializacijos klausimas (kadangi teisme dirba tik 17 teisėjų, o pagal tarptautines rekomendacijas, turėtų būti nors 20), taip pat būtų netolygiai paskirstomi teisėjų darbo krūviai.

Sprendimų apskundimo tvarka apeliacine instancija dalyje bylų pasikeis, tačiau absoliuti dauguma bylų apeliacine tvarka yra nagrinėjamos rašytinio proceso tvarka (pavyzdžiui, remiantis naujausios Lietuvos teismų veiklos ataskaitos duomenimis, per visus 2023 m. buvo surengti tik 44 žodiniai civilinių bylų nagrinėjimai apeliacine tvarka visoje Lietuvoje).

Pakeitimai tiesioginės įtakos prokuratūros darbui neturės, nes kaip ir iki šiol ikiteisminis tyrimas (kuriam vadovauja ir jį organizuoja prokuratūra) bus atliekamas nusikaltimo padarymo vietoje, o vėliau prokuroro perduodamas į tyrimo atlikimo vietos apylinkės teismą (jo rūmus).

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.

 

2.

Seimo nariai:

Jonas Varkalys

Ričardas Juška

Juozas Baublys

Viktoras Pranckietis

Edita Rudelienė

ir kt.

2024-06-20

 

2

1

 

 

Argumentai:

Apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2136 (toliau - Įstatymas) 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3839(2) (toliau - Projektas) 1 straipsniu siekiama pakeisti Įstatymo 2 straipsnį ir reorganizuoti Plungės apylinkės teismą išdalijimo būdu, šio teismo teises ir pareigas, pastatus, kitą turtą išdalijant Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui. Toks reorganizavimas nėra vien techninis sprendimas, o esminė pertvarka, kuriai reikia laiko ir tinkamo pasirengimo:

1) Dėl Plungės apylinkės teismo reorganizavimo turės būti atleista dalis teismo darbuotojų, o įstatymai jų įspėjimui apie atleidimą nustato griežtus terminus;

2) Pakis teismų sprendimų apskundimo apeliacine tvarka sistema, kadangi dalis teismo sprendimų turės būti skundžiami Klaipėdos apygardos teismui, o kita dalis – Šiaulių apygardos teismui. Vykti bylų šalims iki Šiaulių yra beveik dvigubai toliau nei iki Klaipėdos;

3) Šiai reformai nepritaria ir prokuratūra bei policija, kadangi dėl pokyčių iš esmės pakis ir jų darbo organizavimo tvarka, veiklos teritorijos bus reikalinga daugiau finansinių lėšų.

4) Nėra aiškūs tokio reorganizavimo tikslas ir siekiami pokyčiai. Reorganizavus teismą nebus pasiekta jokio žymesnio finansinių lėšų sutaupymo ar teisėjų darbo krūvio pokyčių. Plungės apylinkės teismo teisėjų darbo krūviai yra netgi didesni nei kitų apylinkių teismų. Plungės apylinkės teismui šiuo metu priklausantys pastatai išliks, ten liks dirbti tie patys teisėjai.

Projektu siekiama nustatyti, kad pakeitimai turi įsigalioti jau 2024 m. liepos 1 d., t.y. iki šio termino lieka mažiau nei 2 savaitės. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71 straipsnio pirmoji dalis numato, kad Respublikos Prezidentas Seimo priimtą įstatymą ne vėliau kaip per dešimt dienų po įteikimo arba pasirašo ir oficialiai paskelbia, arba motyvuotai grąžina Seimui pakartotinai svarstyti. Taigi net ir priėmus įstatymą iki 2024 m. liepos 1 d., būtų pažeisti Respublikos Prezidento konstituciniai įgaliojimai per dešimt dienų priimti sprendimą pasirašyti įstatymą ar jį motyvuotai grąžinti Seimui pakartotinai svarstyti.

Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta ir į tai, kad dėl nesavalaikiai užregistruoto Projekto visiškai nebus pasiruošta tinkamai įgyvendinti įstatymo nuostatas ir tai gali sukelti didelės tiek finansinės, tiek reputacinės žalos valstybei, Įstatymo įsigaliojimo terminas nukeltinas į 2025 m. sausio 1 d. Iki įstatymo įsigaliojimo 2025 m. sausio 1 d. būtų galima atsakingai įvertinti reformų tikslus ir apsvarstyti alternatyvius sprendimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,1. Šis įstatymas, išskyrus 1 straipsnį ir šio straipsnio 3, 5 ir 7 dalis,įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2025 m. sausio 1 d.

 

Nepritarti

Argumentai:

Pasiūlymas susijęs  su pirmuoju pasiūlymu.

 

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                      (Parašas)                                                                                                                                                                                    Irena Haase

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė