Projektas Nr. XIVP-2902(2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2025 m.                d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą Nr. VIII-1605 ir išdėstyti jį taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIEŠOJO KELEIVINIO TRANSPORTO LENGVATŲ

ĮSTATYMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas nustato asmenis, kuriems teikiamos važiavimo viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos teritorijoje lengvatos, šių lengvatų rūšis ir vežėjų išlaidų (negautų pajamų), susijusių su viešojo keleivinio transporto lengvatų taikymu, kompensavimo (atlyginimo) tvarką bei šaltinius.

2. Šio įstatymo nuostatos suderintos su Europos Sąjungos teisės aktais, nurodytais šio įstatymo priede.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Europos Sąjungos valstybės narės ir Europos ekonominės erdvės valstybės piliečio šeimos nariai – sutuoktinis, tiesioginiai palikuonys, kuriems nesukakę 21 metai arba kurie yra išlaikytiniai, įskaitant sutuoktinio tiesioginius palikuonis, kuriems nesukakę 21 metai arba kurie yra išlaikytiniai, Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės piliečio, jo sutuoktinio išlaikomi giminaičiai pagal tiesiąją aukštutinę liniją.

2. Viešasis keleivinis transportas – keleivių vežimo nustatytais maršrutais nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi.

3. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžiamos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme, , Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekse,.

 

3 straipsnis. Įstatymo taikymas

1. Įstatymas taikomas:

1) Lietuvos Respublikos piliečiams;

2) kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių, Šveicarijos Konfederacijos piliečiams;

3) Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių, Šveicarijos Konfederacijos piliečių šeimos nariams, turintiems Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelę;

4) užsienio valstybių piliečiams ar asmenims be pilietybės, turintiems leidimą laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje;

5) užsienio valstybių piliečiams ar asmenims be pilietybės, turintiems Lietuvos Respublikos ilgalaikio gyventojo leidimą gyventi Europos Sąjungoje.

2. Šiame įstatyme numatytos viešojo keleivinio transporto lengvatos teikiamos vykstantiems viešuoju keleiviniu transportu:

1) reguliariaisiais reisais autobusais ir troleibusais;

2) keleiviniais traukiniais vietiniais maršrutais 2 ir 3 klasės vagonuose;

3) reguliariaisiais reisais vidaus vandenų laivais.

3. Šiame įstatyme numatytos viešojo keleivinio transporto lengvatos teikiamos, kai maršruto pradžios ir pabaigos punktai yra Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

VIEŠOJO KELEIVINIO TRANSPORTO LENGVATŲ RŪŠYS IR ASMENYS, KURIEMS JOS TEIKIAMOS

 

4. straipsnis. Viešojo keleivinio transporto lengvatų rūšys

1. Lietuvos Respublikoje teikiamos šios viešojo keleivinio transporto lengvatos:

1) teisė į važiavimo išlaidų kompensaciją;

2) teisė įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų nuolaida;

3) teisė įsigyti važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida.

2. Savivaldybių tarybos gali teikti kitas, nei nustatytas šiame įstatyme, viešojo transporto lengvatas savivaldybių tarybų patvirtintais pagrindais ir tvarka. Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.

 

5 straipsnis. Važiavimo išlaidų kompensavimas mokiniams ir kitais atvejais

Savivaldybės, kurių teritorijose yra švietimo įstaigos ir kitos šiame straipsnyje išvardytos įstaigos, savo nustatyta tvarka kompensuoja visas transporto išlaidas:

1) kaimuose ir miesteliuose gyvenantiems bendrojo ugdymo programas vykdančių mokyklų 9–12 klasių (gimnazijų 1–4 klasių), profesinio mokymo įstaigų ir neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniams, šių įstaigų darbo dienomis važiuojantiems į jas iki 40 km ir atgal viešuoju keleiviniu transportu; neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniams ši lengvata taikoma ir ne darbo dienomis; priešmokyklinio ugdymo ir 1–8 klasių mokiniams – pavėžėjimo iki artimiausios atitinkamą priešmokyklinio ugdymo ar bendrojo ugdymo programą vykdančios mokyklos išlaidas;

2) vaikų globos įstaigose, vaikų socializacijos centruose, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų bendrabučiuose gyvenantiems mokiniams, važiuojantiems viešuoju keleiviniu transportu.

 

·             LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399:

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 28 d. sprendimo Nr. SV-S-436 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, 2023 m. liepos 5 d. sprendimo Nr. SV-S-1014 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1–1.4 papunkčius, 2023 m. gruodžio 13 d. sprendimo Nr. SV-S-1211 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

<...>

3.         Iš esmės pritarti Įstatymo projektui ir su juo susijusiems Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2905 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

3.1.      2023 m. kovo 8 d. Europos Komisijos komunikate Tarybai COM(2023) 141 final, kuriuo teikiamos 2024 m. fiskalinės politikos gairės, dėmesys atkreipiamas į bendrosios nukrypti leidžiančios išlygos taikymo nutraukimą nuo 2024 metų ir poreikį vykdyti apdairią fiskalinę politiką. Valstybės narės raginamos nusistatyti tokius fiskalinius tikslus, kad skola būtų patikimai ir nuolat mažinama arba išliktų apdairaus lygio. Be to, privalu užtikrinti, kad stabilumo programos įgyvendinimo laikotarpiu valdžios sektoriaus deficitas neviršytų 3 procentų bendrojo vidaus produkto arba būtų sumažintas iki mažesnės nei 3 procentų bendrojo vidaus produkto vertės ir vidutiniu laikotarpiu, pagal nesikeičiančios politikos scenarijų, išliktų mažesnis nei 3 procentai bendrojo vidaus produkto vertės. Valdžios sektoriaus deficito valdymas mažėjimo linkme lemia būtinybę užtikrinti, kad prisiimami nauji ilgalaikiai įsipareigojimai būtų padengti naujais ilgalaikiais pajamų šaltiniais. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte pateiktas argumentas, kad Liuksemburge ir Maltoje yra nemokamas viešasis transportas visiems asmenims, netaikytinas Lietuvai, nes skiriasi šalių išsivystymo lygis: Europos Sąjungos statistikos tarnybos duomenimis, bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, 2022 metais Liuksemburge sudarė 83 940 eurų, Maltoje – 23 810 eurų, o Lietuvoje – 14 970 eurų. Vertinant ribotas valstybės finansines galimybes, siūlytina:

3.1.1.   atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo (toliau – Keičiamas įstatymas) 5 straipsnyje siūlomos vaikams iki 3 metų (imtinai) amžiaus, kurie užima atskiras sėdimąsias ar miegamąsias vietas, ir vaikams nuo 4 iki 7 metų (imtinai) amžiaus transporto lengvatos – įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida. Tokios lengvatos įgyvendinimas 225 tūkst. vaikų pareikalautų papildomai 16,3 mln. eurų lėšų, iš jų 1,7 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 14,6 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina palikti dabar galiojančias Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai viešuoju keleiviniu transportu vežtis du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos bei keleiviui, vežančiam vaiką (vaikus) iki 7 metų (imtinai) viešuoju keleiviniu transportu, suteikiama teisė vaikui (vaikams) iki 7 metų (imtinai) įgyti vienkartinį arba terminuotą vardinį važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida. Atitinkamai siūlytina papildyti Keičiamo įstatymo 5 ir 7 straipsnius;

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

„1. Lietuvos Respublikoje teikiamos šios transporto lengvatos:

1) teisė įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida teisė į transporto išlaidų kompensaciją;“.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Teisė įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida

Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 100 procentų nuolaida turi teisę:

1)  vaikai iki 3 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2)  vaikai nuo 4 iki 7 metų (imtinai).

5 straipsnis. Važiavimo išlaidų kompensavimas mokiniams ir kitais atvejais

Savivaldybės, kurių teritorijoje yra švietimo ir kitos įstaigos, savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas:

1) kaimuose ir miesteliuose gyvenantys bendrojo ugdymo programas vykdančių mokyklų 9–12 klasių (gimnazijų 1–4 klasių), profesinio mokymo įstaigų ir neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniai, šių mokyklų ar įstaigų darbo dienomis važiuojantys į mokyklą ar įstaigą iki 40 km ir atgal viešuoju keleiviniu transportu; neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniams ši lengvata taikoma ir ne darbo dienomis; priešmokyklinio ugdymo ir 1–8 klasių mokinių pavėžėjimas kompensuojamas iki artimiausios atitinkamą bendrojo ugdymo programą vykdančios mokyklos;

2) vaikų globos įstaigose, vaikų socializacijos centruose, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų bendrabučiuose gyvenantys mokiniai, važiuojantys viešuoju keleiviniu transportu.“

Be to, siūloma teisę nemokamai vežtis vieną ar du vaikus iki 7 metų (imtinai) numatyti atitinkamo transporto kodeksuose (įst. projektai Nr. XIVP-2903, XIVP-2904 ir XIVP-2905) prie keleivių teisių.

Įstatymo projekte siūloma suvienodinti nuolaidas vienkartiniams ir terminuotiems vardiniams bilietams, taip mažinti administracinę naštą ir skatinti gyventojus dažniau naudotis viešuoju keleiviniu transportu. Todėl įstatymo projekte nevardijamos bilietų rūšys ir visos kartu įvardijamos kaip važiavimo bilietas vykti viešuoju keleiviniu transportu.

Atsižvelgiant į tai siūloma tikslinti įstatymo projekto:

1)     1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalį papildant nauju 1 punktu (buvusius 1-3 punktus atitinkamai laikant 2-4 punktais) ir jį išdėstyti taip:

1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2) 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį papildant nauju 1 punktu (buvusius 1-3 punktus atitinkamai laikant 2-4 punktais) ir jį išdėstyti taip:

„1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

 

6 straipsnis. Teisė įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų nuolaida

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę:

1) asmenys, kuriems nustatytas neįgalumo lygis, ir juos lydintys asmenys (vieno asmens –vienas lydintis asmuo);

2) asmenys, kuriems nustatytas 025 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis arba didelių specialiųjų poreikių lygis arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti I grupės invalidais) ir juos lydintys asmenys (vieno asmens – vienas lydintis asmuo);

3) asmenys, kuriems gydyti nuolat reikalinga hemodializė, ir juos lydintys asmenys (vieno asmens – vienas lydintis asmuo), taip pat onkologinėmis ligomis sergantys asmenys;

4) 80 metų ir vyresni asmenys;

5) asmenys, kurie dalyvavo likviduojant Černobylio atominės elektrinės avarijos padarinius;

6) žuvusių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjų šeimos nariai, nukentėję nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos;

7) pasipriešinimo 1940–1990 m. okupacijoms dalyviai – kariai savanoriai ir laisvės kovų dalyviai;

8) nuo 1939–1990 m. okupacijų nukentėję asmenys – politiniai kaliniai ir tremtiniai, buvę getų, koncentracijos ar kitokio tipo prievartinių stovyklų kaliniai;

9) Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjai, nukentėję nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos;

10) asmenys, kurie būtinosios karinės tarnybos ar karinių mokymų sovietinėje armijoje metu atliko tarnybą Afganistane.

2. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais su 80 procentų nuolaida turi teisę:

1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimantys atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2) vaikai nuo 8 iki 18 metų;

3) vyresni kaip 18 metų asmenys, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant asmenis, kurių mokymą pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa vykdo profesinio mokymo teikėjai, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai; asmenys, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, taip pat ir jų akademinių atostogų, profesinio mokymo teikėjų suteiktų dėl ligos, nėštumo ar vaiko priežiūros, laikotarpiu;

4) aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys pagal nuolatinės formos studijų programą, Lietuvos Respublikos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių piliečiai bei jų šeimos nariai, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių narių ar Europos ekonominės erdvės valstybių aukštosiose mokyklose pagal nuolatinės formos studijų programą.

 

7 straipsnis. Teisė įsigyti važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d.  nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis arba vidutinių specialiųjų poreikių lygis arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti II grupės invalidais).

 

·             LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399:

3.1.2.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytos 50 procentų lengvatos įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų. Toks pasiūlymas gerokai išplėstų asmenų, turinčių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida, ratą: Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2023 m. liepos 1 d. duomenimis, tokių asmenų skaičius sudaro 235 143, ir tai pareikalautų papildomai tiek valstybės biudžeto, tiek savivaldybių biudžetų lėšų. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 4,7 mln. eurų, Lietuvos savivaldybių asociacijos 2023 m. rugsėjo 21 d. pateiktais savivaldybių duomenimis, tokiam pasiūlymui įgyvendinti visoms savivaldybėms reikėtų apie 15,3 mln. eurų papildomų lėšų iš savivaldybių biudžetų. Be to, Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 60 metų ir vyresnių asmenų išlaidos transportui sudaro tik 7,7 procento vidutinių vartojimo išlaidų, o 50–59 metų asmenų grupės – 13,3 procento, todėl nemanytina, kad transporto lengvatų teikimas šiai amžiaus grupei yra pagrįstas ir būtų socialiai teisingas, kaip tai nurodyta Įstatymų projektų aiškinamajame rašte. Todėl siūlytina palikti dabar galiojančias Transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: 50 procentų lengvata taikoma asmenims nuo 70 iki 80 metų, o 80 procentų – asmenims, sulaukusiems 80 metų ir vyresniems;

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 50 procentų nuolaida turi teisę:

1) asmenys, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d.  nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis arba vidutinių specialiųjų poreikių lygis, arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti II grupės invalidais);

2) Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų;

3) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. 

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d.  nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis arba vidutinių specialiųjų poreikių lygis, arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti II grupės invalidais).

2. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys nuo 70 iki 80 metų.“

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį, papildant ją nauju 5 punktu:

5) Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų;“

 

·             LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399:

3.1.3.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems viešuoju keleiviniu transportu kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. Vertinant, kad vaikų iki 18 metų (imtinai) yra apie 550 tūkst. ir jei su vienu vaiku keliautų tik vienas iš tėvų ir tik vieną kelionę nurodytomis dienomis, tokios lengvatos įgyvendinimas pareikalautų papildomai apie 12,1 mln. eurų lėšų, iš jų 0,83 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 11,3 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Papildomų lėšų poreikis būtų didesnis, jeigu abu tėvai važiuotų ne vieną kartą savaitgaliais ir valstybinių švenčių dienomis.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma naikinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą:

3) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.“

 

Taip pat siūloma papildyti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį papildyti nauju 6 punktu ir jį išdėstyti taip:

6) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.

Lėšos šiai lengvatai įgyvendinti numatytos 2025 m. valstybės biudžeto projekte nuo 2025 m. balandžio 1 d.

 

2. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys nuo 70 iki 80 metų.

3. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę:

1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimantys atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2) vaikai nuo 8 iki 18 metų;

3) vyresni kaip 18 metų asmenys, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant asmenis, kurių mokymą pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa vykdo profesinio mokymo teikėjai, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai; asmenys, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, taip pat ir jų akademinių atostogų, profesinio mokymo teikėjų suteiktų dėl ligos, nėštumo ar vaiko priežiūros, laikotarpiu;

4) aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys pagal nuolatinės formos studijų programą, Lietuvos Respublikos, kitų Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių, Šveicarijos Konfederacijos piliečiai bei jų šeimos nariai, studijuojantys Europos Sąjungos valstybių narių ar Europos ekonominės erdvės valstybių aukštosiose mokyklose pagal nuolatinės formos studijų programą;

5) Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų;

6) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.

 

8 straipsnis. Viešojo keleivinio transporto lengvatų teikimas

1. Teisę naudotis viešojo keleivinio transporto lengvata turintys asmenys, įsigydami važiavimo bilietą su nuolaida, privalo pateikti šio įstatymo 5, 6 arba 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinantį dokumentą (pažymėjimą) (toliau – statusą patvirtinantis dokumentas). Šis reikalavimas netaikomas šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nurodytiems lydintiems asmenims, taip pat kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus.

2. Statusą patvirtinančio dokumento pateikimo viešąjį keleivinį transportą kontroliuojantiems pareigūnams ir vežėjams tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Teikiant važiavimo viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos teritorijoje lengvatas, galioja kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių, Šveicarijos Konfederacijos, taip pat kitų užsienio valstybių išduoti statusą patvirtinantys dokumentai.

4. Asmuo, turintis teisę naudotis viešojo keleivinio transporto lengvata, privalo turėti statusą patvirtinantį dokumentą įlipdamas į transporto priemonę ir visos kelionės metu ir viešąjį keleivinį transportą kontroliuojantiems pareigūnams ar vežėjui pareikalavus jį pateikti kartu su įsigytu važiavimo bilietu su nuolaida.

 

 

TREČIASIS SKIRSNIS

VEŽĖJŲ IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMO (NEGAUTŲ PAJAMŲ ATLYGINIMO) TVARKA IR ŠALTINIAI

 

9 straipsnis. Vežėjų išlaidų kompensavimo (negautų pajamų atlyginimo) tvarka ir šaltiniai

Vežėjų išlaidos (negautos pajamos), susijusios su viešojo keleivinio transporto lengvatų taikymu, kompensuojamos (atlyginamos) pagal su jais sudarytas sutartis iš valstybės ir savivaldybių biudžetų Vyriausybės nustatyta tvarka:

1) išlaidos, patirtos dėl šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje nustatytų lengvatų, taikomų asmenims, vykstantiems keleiviniais traukiniais, – iš valstybės biudžeto;

2) išlaidos, patirtos dėl šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje nustatytų lengvatų, taikomų asmenims, vykstantiems vidaus vandenų laivais, – iš savivaldybių, kuriose įregistruotos šių vežėjų įmonės, biudžetų;

3) išlaidos, patirtos dėl šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje nustatytų lengvatų, taikomų asmenims, vykstantiems tolimojo susisiekimo maršrutais autobusais, – iš valstybės biudžeto;

4) išlaidos, patirtos dėl šio įstatymo 6 ir 7 straipsniuose nustatytų lengvatų, taikomų asmenims, vykstantiems autobusais ir troleibusais vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais, – iš savivaldybių biudžetų; jeigu keleiviai vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas, – iš šių savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.

 

 

 

Lietuvos Respublikos

viešojo keleivinio transporto

lengvatų įstatymo

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/54/ES dėl priemonių, kad darbuotojai galėtų lengviau naudotis laisvo darbuotojų judėjimo teisėmis.

 

––––––––––––––––“.

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. balandžio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir savivaldybių tarybos iki 2025 m. kovo 15 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

 

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas                                                                    

·             Seimo Ekonomikos komitetas, 2024 m. birželio 19 d.:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui:

- patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą; patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje išdėstytas pastabas bei įvertinti LR Vyriausybės išvadoje išdėstytus pasiūlymus;

- pasiūlyti Vyriausybei, rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą, įvertinti ir, esant poreikiui - numatyti lėšas, reikalingas įgyvendinti svarstomų įstatymų projektų (XIVP-2902, XIVP-2903, XIVP-2904. XIVP-2905) nuostatas.

Komiteto nuomonė - Įvertinta.

 

·             Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024 m. birželio 20 d.:

Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam – Biudžeto ir finansų – komitetui jį tobulinti pagal  Teisės departamento, Teisingumo ministerijos ir Vyriausybės išvadas, įvertinant finansines galimybes įstatymo projekto nuostatas įgyvendinti nuo 2025 m. sausio 1 d.

Komiteto nuomonė - Įvertinta.