LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973 2, 46, 47 IR 52 STRAIPSNIŲ

 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIVP-1737(2)

 

2022-06-28  Nr. 108-P-31

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Paulius Saudargas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-06-27

2

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma Gamtinių dujų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatyti SGD terminalo operatoriui pareigą nenaudoti SGD terminalo pajėgumų suskystintoms dujoms tiekti iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui, taip pat pareigą perdavimo ir skirstymo sistemų operatoriams neleisti perdavimo ir skirstymo sistemų naudotojams naudojantis šiomis sistemomis tiekti gamtines dujas į (per) Lietuvos Respublikos teritoriją tiesiogiai iš valstybių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir nacionalinio saugumo interesų užtikrinimui (išskyrus gamtinių dujų tranzitą į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį). Teisės departamentas laikosi savo nuomonės, išdėstytos Teisės departamento 2022-05-31 išvadoje, jog įstatymu negali būti nustatoma pareiga ūkio subjektui vadovautis nenorminio pobūdžio teisės aktu. Tokia teisėkūros praktika laikytina ydinga ir galimai nederanti su teisinės valstybės principu. Siūlytume projektą tobulinti ir arba pavesti valstybės institucijai nustatyti sąrašą valstybių, iš kurių tiekiamoms gamtinėms dujoms būtų taikomi projekte nurodyti draudimai, arba šias valstybes (šią valstybę, jeigu turima omenyje tik Rusijos Federacija) įvardinti įstatyme, tuo labiau, kad įstatyme yra nustatoma taisyklės išimtis dėl gamtinių dujų tranzito į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį.

Nepritarti

Komiteto nuomonė ir šios pastabos vertinimas pateiktas 2022 m. birželio 22 d. išvados Nr. 108-P-30 2 punkte.

Komiteto argumentai:

Nacionalinio saugumo strategijoje nurodomos valstybės, keliančios grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, tarp jų ir Rusijos Federacija.

Pažymėtina, kad įstatymo projekto parengimą paskatino būtent Rusijos Federacijos pradėta karinė invazija į Ukrainą bei vykdoma agresyvi ir neprognozuojama energetikos politika.

Pažymėtina, kad nauja teisinė norma, t.y.  draudimas tiekti dujas, būtų nustatomas Gamtinių dujų įstatymu.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, Įstatymo projektu siūlomų 46 straipsnio 31 ir 32 dalių nuostatose esanti nuoroda  į Nacionalinio saugumo strategiją, kurioje yra nurodyta Rusijos Federacija kaip kelianti grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui, yra pakankama Įstatymo projekto tikslams pasiekti ir papildomas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamas sąrašas valstybių ir tiekimo įmonių, kurios pagal Nacionalinio saugumo strategiją kelia grėsmę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui būtų neproporcingas ir pridėtinės vertės nesukurtų.

 2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-06-27

4

 

 

 

2. Projekto 4 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti keičiamo įstatymo 52 straipsnio 1 dalį 4 punktu ir nustatyti, kad gamtinių dujų įmonės, pateikdamos argumentuotus motyvus, gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema, jeigu „įgyvendina šio įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatytus draudimus“. Pastebėtina, kad projekto 2 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 46 straipsnio 31 ir 32 dalyse nustatyti draudimus gamtinių dujų įmonėms (SGD terminalo, perdavimo ir skirstymo sistemų operatoriams), o pagal analizuojamą projekto nuostatą gamtinių dujų įmonės gali atsisakyti suteikti teisę naudotis sistema, bet gali ir neatsisakyti. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, analizuojamos projekto nuostatos nereikėtų dėstyti atskira straipsnio dalimi, atitinkamai ją suredagavus. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo 52 straipsnio 2 dalyje nustatytą Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją. 

Pritarti

Įvertinant Teisės departamento pastabą, siūlome patikslinti projekto 4 straipsnį.

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 52 straipsnio 1 dalį 3 punktu:

3) teisės naudotis sistema suteikimas keltų grėsmę Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesams ir Vyriausybės nustatytų gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių įgyvendinimui.

2. Papildyti 52 straipsnį 6 dalimi:

6. Gamtinių dujų įmonės, pateikdamos argumentuotus motyvus, atsisako suteikti teisę naudotis sistema, jeigu jos įgyvendina šio įstatymo 46 straipsnio 31  ir 32 dalyse nustatytus draudimus.

3.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-06-27

5

 

 

 

3. Siekiant teisinio aiškumo projekto 5 straipsnyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 3  straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies įgyvendinamuosius teisės aktus“.

Pritarti

Įvertinant Teisės departamento pastabą, siūlome patikslinti projekto 5 straipsnio formuluotę.

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo projekto 5 straipsnį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2022 m. rugsėjo 1 d. priima šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                     Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė