LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ
IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 92 STRAIPSNIO
PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-2791
2023-06-21 Nr. 111-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, patarėja E. Bishop.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-25 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Teikiamo įstatymo projekto aiškinamasis raštas neatitinka Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 12 punkto reikalavimų, kadangi aiškinamojo rašto 12 punkte nėra nurodyta kas ir kada turėtų priimti įstatymo įgyvendinimui būtinus įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-25 |
1 |
|
|
2. Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintas Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, siūlytume patikslinti projekto 1 straipsnį, šio straipsnio pakeitimo esmėje rašyti „papildyti 92 straipsnio 4 dalį 6 punktu“ ir tekste dėstyti tik 6 punktą, kuriuo pildoma Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 92 straipsnio 4 dalis (visos 92 straipsnio 4 dalies ir jos punktų dėstyti nereikia). |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 92 straipsnio pakeitimas
Papildyti 92 straipsnio 4 dalį 6 punktu: „6) cukraus ir (ar) saldiklių.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-25 |
2 |
|
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 92 straipsnyje įtvirtinti bendrieji elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių sudėties ir kokybės reikalavimai, kurių laikymosi priežiūrą Lietuvos Respublikoje pagal kompetenciją atlieka Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, nėra aišku, kokius įstatymo įgyvendinamuosius aktus ir kokia valstybės institucija turėtų papildomai priimti. Manytina, kad projekto 2 straipsnio 2 dalies reikėtų atsisakyti kaip perteklinės ir klaidinančios (atitinkamai tikslintinas ir projekto 2 straipsnio pavadinimas bei koreguotina šio straipsnio 1 dalies formuluotė). |
Pritarti iš dalies |
Tikslinga kartu atsižvelgti į tai, kad turi būti nustatyta tinkama įstatymo įsigaliojimo data, atsižvelgiant į šio projekto notifikavimo procedūrą. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis.
Įstatymo įsigaliojimas 1. Šis įstatymas,
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Piliečiai L.V. Sinkevičius, N. Bobinas, D. Žvirdauskas, D. Mockus, A. Zavadskienė, J. Lazdauskienė, J. Andrijauskienė, 2023-06-09 |
|
|
|
Išanalizavę Seime registruotus ir pateiktus Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 2, 92, 95 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-2590(2) ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 92 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-2791 pritariame jiems. Nepaisant to, pažymime, kad šie projektai nepakankamai sprendžia jau dabar kritinę ir sparčiai dar blogėjančią situaciją, kurią sukėlė pildomų elektroninių cigarečių paplitimas nepilnamečių tarpe ir kurią mes, kaip tėvai, ugdymo specialistai, ugdymo įstaigų vadovai bei specialistai, dirbantys su priklausomais nepilnamečiais asmenimis, matome pastaruoju metu. Į rinką įvedant elektronines cigaretes buvo tikimasi, kad jos padės lengviau mesti rūkyti suaugusiems asmenimis. Atsitiko taip, jog Lietuvoje elektroninės cigaretės tapo itin lengvai prieinamos nepilnamečiams ir, negana to, jie pradėjo svaigintis sintetinėmis bei sunkiosiomis psichoaktyviomis medžiagomis, pildami jas į elektronines cigaretes. Tyrimai aiškiai rodo, jog svaiginimasis turi ilgalaikes pasekmes funkciniams ir struktūriniams smegenų sistemos pokyčiams, o jauname amžiuje šie pokyčiai yra itin greiti ir gali būti negrįžtami. Atkreipiame dėmesį, jog minėtas nepilnamečių svaiginimasis turės ilgalaikes pasekmes ne tik šiems vaikams, šeimoms, ugdymo įstaigoms, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje ir visai mūsų Valstybei. National Institute on Drug Abuse (https://nida.nih.govl yra JAV valstybinis institutas, kuris atlieka daugiausiai tyrimų visame pasaulyje, tyrinėjant psichoaktyvias medžiagas ir jų keliamą žalą. Prašome Jūsų, perskaitykite šį straipsnį, kuriame šio instituto direktorė kalba apie psichoaktyvias medžiagas ir pagrindinį rizikos veiksnį - prieinamumą, dėl kurio šiuo metu negalime kalbėti ne tik apie Lietuvos vaikų gerovę, bet ir saugumą: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6910640/ Atsižvelgdami į nuolat renkamus argumentus dėl elektroninių cigarečių daromos žalos sveikatai (žr. tyrimų ataskaitas žemiau po laišku) ir jų pildymo įvairiais narkotikais, Vaiko teisių apsaugos tarnybos fiksuojamais nesmurtiniais vaiko teisių pažeidimais (kurių daugumą sudaro besisvaiginantys nepilnamečiai, vartojantys ei. cigaretes su sintetinių narkotikų skysčiais), ligoninių personalo, kuris nuolat gaivina apsinuodijusius nepilnamečius, bei policijos, kuri gaudo pardavinėjančius nepilnamečius, prašome nedelsiant imtis reikiamų veiksmų ir uždrausti pildomų elektroninių cigarečių (garintuvų) importą bei pardavimą Lietuvos Respublikoje dėl susidariusios visiškai nekontroliuojamos padėties. Atkreipiame dėmesį, kad bendrovių (žr. 36 šaltinį iš sąrašo), pardavinėjančių ei. cigaretes tiek apyvarta, tiek pelnas auga kartais per metus, kas aititinka mokslinių tyrimų teiginius apie spartų jų vartojimo plitimą rinkoje. Esant poreikiui esame pasirengę bendradarbiauti su tėvais, ugdymo įstaigomis, specialistais, teisėsaugos pareigūnais bei žiniasklaidos atstovais ir prisidėti prie operatyvaus šio draudimo įgyvendinimo. |
Nepritarti |
Šis pasiūlymas neatitinka teikiamo įstatymo projekto tikslų ir uždavinių - užpildyti esamo reguliavimo spragas, kuomet rinkai yra tiekiamos elektroninės cigaretės, elektroninių cigarečių pildyklės, turinčios patrauklaus jauniems žmonėms skonio ir patrauklumo savybių ir sumažinti elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių patrauklumą jauniems žmonėms. |
2. |
Nacionalinė elektroninių cigarečių asociacija, 2023-06-14 |
|
|
|
Nacionalinė elektroninių cigarečių asociacija (toliau - NECA), vienija didmeninę ir mažmeninę prekybą elektroninėmis cigaretėmis Lietuvoje vykdančius ūkio subjektus. Susipažinę su Įstatymo projektu pažymime, kad sutinkame su 2023-06-09 Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės pateikta išvada Nr. XIVP-2791 Įstatymo projektui, kurioje konstatuota, kad: (i) 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES (toliau – Direktyva) įpareigoja valstybes nares leisti priedus, kurie yra būtini tabako gaminių gamybai, taip pat ir cukrų, jei jis nesuteikia gaminiui būdingo kvapo ar skonio ir žymiai ar išmatuojamai nepadidina tabako gaminio priklausomybės sukėlimo gebos, toksiškumo arba CMR savybių. (ii) Įstatymo projektas galimai prieštarauja Direktyvai. Nurodome, kad Įstatymo projektu siūlomas įvesti naujas draudimas elektroninių cigarečių skystyje būti cukrų ir (ar) saldiklių apskritai uždraudžia elektroninių cigarečių bet kokį skystį, kadangi elektroninių cigarečių skysčio viena iš pagrindinių sudedamųjų dalių yra augalinis glicerinas, kuris būtent ir yra išgarinamas kaitinimo metu. Augalinis glicerinas yra 100 proc. išgaunamas iš augalinių žaliavų, tokių kaip sojos, palmės ar kokosų aliejus. Dėl to, kad augalinis glicerinas yra išgaunamas iš augalinių žaliavų, jame pagal jo cheminę sudėtį visada yra cukrų. Atitinkamai, pats augalinis glicerinas, kuris yra būtina sudėtinė elektroninės cigaretės skysčio sudėtine dalis, nesukelia elektroninei cigaretei būdingo kvapo ar skonio, kadangi nurodytą skonį sukelia ne glicerinas, o papildomai pridedami saldikliai. Taigi, priėmus Įstatymo projektą būtų apskritai uždraustas elektroninių cigarečių skystis, kas tiesiogiai prieštarauja Direktyvai (Direktyvos preambulės 17 p., 7 str. 1 d.), kuri įpareigoja valstybes nares leisti priedus, kurie yra būtini tabako gaminių gamybai. Taip pat, nepriklausomai nuo to, kad Įstatymo projektas tiesiogiai prieštarauja Direktyvos reikalavimams, papildomai, NECA nuomone, Įstatymo projektu siūlomas priimti naujas draudimas bet kokiu atveju privalėtų būti suderintas su Europos Komisija taikant notifikavimo procedūrą. Visų pirma, privalomą notifikavimo procedūrą tiesiogiai numato Direktyvos preambulės 47 punktas. Pastebėtina, kad aplinkybę, jog elektroninių cigarečių skonį veikiantys draudimai turi būti notifikuoti, anksčiau yra nurodžius ir Teisingumo ministerija bei Vyriausybė bei praktikoje tokio pobūdžio įstatymo projektai būdavo notifikuojami. Antra, Įstatymo projektu nustatytas reguliavimas laikytinas techniniu reglamentu, remiantis 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka. Trečia, pabrėžtina, kad, NECA žiniomis, nei vienoje Europos Sąjungos šalyje nėra priimto Įstatymo projektu siūlomo draudimo, o pats siūlomas įvesti draudimas akivaizdžiai veiktų laisvą prekių judėjimą ES rinkoje. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14). Techninių reglamentų nenotifikavimas laikytinas Europos Sąjungos teisės pažeidimu. |
Nepritarti |
Įstatymo projektas neprieštarauja Direktyvai, nes projekte siūlomi draudimai elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, t. y. su tabako gaminiais susijusiems gaminiams, bet ne tabako gaminiams. Direktyvos 2014/40/ES 7 straipsnis reglamentuoja tabako gaminių, bet ne elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių sudedamąsias dalis. Pastarųjų sudėties ir pateikimo į ES rinką reikalavimus nustato šios direktyvos 20 straipsnis. Vadovaujantis šios direktyvos 24 straipsnio 3 dalimi, „Valstybė narė taip pat gali uždrausti tam tikros kategorijos tabako ar susijusius gaminius, remdamasi su konkrečia tos valstybės narės padėtimi susijusiais motyvais ir su sąlyga, kad nuostatos yra grindžiamos būtinumu apsaugoti visuomenės sveikatą, atsižvelgiant į aukšto lygio žmonių sveikatos apsaugą, pasiektą įgyvendinant šią direktyvą.“ Atsižvelgiant į tai, po šio projekto svarstymo Seime stadijos jis bus teikiamas notifikavimui nustatyta tvarka. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-06-09 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 9(2) straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2791 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas. 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB (toliau - Direktyva 2014/40/ES) 7 straipsnio 1 dalis nustato, kad valstybės narės draudžia pateikti rinkai būdingo kvapo ar skonio tabako gaminius. Valstybės narės nedraudžia naudoti priedų, kurie yra būtini tabako gaminių gamybai, pavyzdžiui, cukraus, skirto džiovinimo proceso metu prarastam cukrui pakeisti, jeigu tie priedai nesuteikia gaminiui būdingo kvapo ar skonio ir žymiai ar išmatuojamai nepadidina tabako gaminio priklausomybės sukėlimo gebos, toksiškumo arba CMR savybių[1]. Valstybės narės praneša Komisijai apie priemones, kurių imtasi pagal šią dalį. Atitinkamai, atkreipiame dėmesį, kad direktyva įpareigoja valstybes nares leisti priedus, kurie yra būtini tabako gaminių gamybai, taip pat ir cukrų, jei jis nesuteikia gaminiui būdingo kvapo ar skonio ir žymiai ar išmatuojamai nepadidina tabako gaminio priklausomybės sukėlimo gebos, toksiškumo arba CMR savybių. Atitinkamai, Įstatymo projektu nustatomas reguliavimas, nesant papildomo pagrindimo (duomenų) dėl cukraus sukeliamo tabako gaminio priklausomybės sukėlimo gebos, toksiškumo ar CMR savybių padidinimo prieštarauja Direktyvai 2014/40/ES. |
Nepritarti |
Projekte siūlomi draudimai elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, t. y. su tabako gaminiais susijusiems gaminiams, bet ne tabako gaminiams. Direktyvos 2014/40/ES 7 straipsnis reglamentuoja tabako gaminių, bet ne elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių sudedamąsias dalis. Pastarųjų sudėties ir pateikimo į ES rinką reikalavimus nustato šios direktyvos 20 straipsnis. Vadovaujantis šios direktyvos 24 straipsnio 3 dalimi, „Valstybė narė taip pat gali uždrausti tam tikros kategorijos tabako ar susijusius gaminius, remdamasi su konkrečia tos valstybės narės padėtimi susijusiais motyvais ir su sąlyga, kad nuostatos yra grindžiamos būtinumu apsaugoti visuomenės sveikatą, atsižvelgiant į aukšto lygio žmonių sveikatos apsaugą, pasiektą įgyvendinant šią direktyvą.“ Atsižvelgiant į tai, po šio projekto svarstymo Seime stadijos jis bus teikiamas notifikavimui nustatyta tvarka. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2791(2) ir Komiteto išvadai .
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, teikiama patobulinta įstatymo projekto 1 straipsnio formuluotė.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 92 straipsnio pakeitimas
Papildyti 92 straipsnio 4 dalį 6 punktu: „6) cukraus ir (ar) saldiklių.“ |
Pritarti |
|
2. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14 |
2 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir tai, kad turi būti nustatyta tinkama įstatymo įsigaliojimo data, atsižvelgiant į šio projekto notifikavimo procedūrą, teikiama patobulinta įstatymo projekto 2 straipsnio formuluotė.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis.
Įstatymo įsigaliojimas
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Danielė, L. Slušnys.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas