LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
3, 9, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 38,
63, 67 IR 68 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIVP-3210(2)
2024-06-05 Nr. 113-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto
pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas,
komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas
Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis
Strelčiūnas, Rita Tamašunienė,
Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Kristina Šinkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Kedūnė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys D. Griškevičius, 2024-05-14
|
12 |
|
|
|
Argumentai: Įstatymo pakeitimo projektu siūloma skelbti mero potvarkius savivaldybės interneto svetainė. Šis nuostata nesuderinama su Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtintais teisėkūros tikslingumo, proporcingumo, pagarbos asmens teisėms ir laisvėms, efektyvumo, sistemiškumo principais. Pirma, jei būtų priimtas toks VSĮ pakeitimas, kiltų pareiga skelbti visus mero potvarkius. Pažymėtina, kad skiriami individualaus ir norminio pobūdžio administraciniai teisės aktai. Įsigaliojus naujos redakcijos VSĮ, didžioji dalis mero potvarkių yra individualaus taikymo administraciniai teisės aktai, o juose esanti informacija negali būti viešinama, pvz. meras priima potvarkius dėl asmens globos, rūpybos, laikinos priežiūros, vaiko vidutinės priežiūros priemonės skyrimo, finansinės paramos skyrimo, būsto nuomos mokesčio dalies finansavimo, veiklos organizavimo, atostogų, komandiruočių, personalo (priėmimo, perkėlimo, skatinimo, nuobaudų, atleidimo) ir pan. Šių teisės aktų išviešinimas pažeistų įstatymus reglamentuojančius asmens duomenų ir (ar) privatumo apsaugą. Tokio pobūdžio teisės aktų nuasmeninimas reikalautų neproporcingai daug administracinių resursų, o visuomenės informavimo (atvirumo bei skaidrumo) prasme šie teisės aktai (nuasmeninti) būtų beverčiai. Antra, įstatymuose jau yra nustatyta pareiga skelbti mero priimamus norminius ir kitus teisės aktų nustatyta tvarka privalomus skelbti potvarkius. Vadovaujantis VSĮ 71 straipsnio 1 dalimi, Savivaldybės institucijų norminiai teisės aktai oficialiai skelbiami ir įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad savivaldybės institucijų teisės taikymo aktai, kuriuos skelbti Teisės aktų registre privaloma pagal teisės aktus, oficialiai skelbiami Teisės aktų registre ir įsigalioja Teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. Teisėkūros pagrindų įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 16 punkte nurodyta, kad Teisės aktų registro objektai yra savivaldybių institucijų norminiai teisės aktai, taip pat savivaldybių merų priimami teisės aktai, kuriuos skelbti Teisės aktų registre privaloma pagal teisės aktus..
Pasiūlymas: Panaikinti projekto 12 straipsnį: „
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 1 , susilaikė – 1 .
|
2. |
Seimo narys D. Griškevičius, 2024-05-16
|
3 |
1 |
|
|
Argumentai: Dalyvavimas posėdžiuose yra tik viena iš savivaldybės tarybos nario veiklos formų. Be to, tarybos narys privalo priimti savivaldybės nuolatinius gyventojus ir ne rečiau kaip vieną kartą per metus atsiskaityti savivaldybės nuolatiniams gyventojams reglamento nustatyta tvarka (VSĮ 10 str. 5 p.), turi teisę teikti savivaldybės tarybos sprendimų projektus (VSĮ 17 str. 10 d.), iš savivaldybės valdomų įmonių gauti visą savivaldybės tarybos nario veiklai reikalingą su savivaldybės taryboje nagrinėjamais ar rengiamais nagrinėti klausimais susijusią informaciją, dalyvauti diskusijose svarstomais klausimais, raštu ir žodžiu pateikti pastabas dėl savivaldybės tarybos sprendimų projektų, dėl savivaldybės tarybos darbo tvarkos ir kitais klausimais, kreiptis su paklausimais į savivaldybės institucijų, savivaldybės administracijos, kitų savivaldybės įstaigų, įmonių ir organizacijų, taip pat valstybės institucijų, kurios veikia savivaldybės teritorijoje, vadovus ir valstybės tarnautojus (9 str. 1 d. 2 p.), tarp savivaldybės tarybos posėdžių tęsia savo veiklą savivaldybės tarybos savivaldybės tarybos narių frakcijose, grupėse ir mišrioje grupėje (VSĮ 16 str. 2 d.). Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama) (12 str. 1 d.). VSĮ neišskiria, už kurias konkrečiai VSĮ 10 straipsnyje nustatytas pareigas jam yra apmokama, todėl konstatuotina, kad apmokama už visas savivaldybės tarybos nario pareigas, įskaitant ir tas, už kurias nenumatytas savivaldybės tarybos nario atlyginimo mažinimas. Savivaldybės tarybos narys turi teisę gauti atlygį už visą jo kaip savivaldybės tarybos nario veiklą, priešingu atveju nepagrįstai būtų paneigta teisė į teisingą apmokėjimą, kuomet atliekant platesnes funkcijas, atlyginimo mokėjimo mažinimas būtų nepagrįstai susietas su vienos iš tarybos nario pareigų atlikimu ar neatlikimu. Konstitucijos 127 dalyje nustatyta, kad Lietuvos biudžetinę sistemą sudaro savarankiškas Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas, taip pat savarankiški vietos savivaldybių biudžetai, 121 straipsnio 1 dalyje – kad savivaldybės sudaro ir tvirtina savo biudžetą, o 120 straipsnyje – kad savivaldybės pagal Konstitucijos bei įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai. Atlyginimas savivaldybės tarybos nariams mokamas iš savivaldybės biudžeto. Atsižvelgdama į Konstitucijos laiduojamą savivaldybės biudžeto savarankiškumą, savivaldybės taryba privalo turėti teisę pati nustatyti konkrečią savivaldybės tarybos nario atlyginimo mažinamo tvarką ir dydį. Šiuo metų VSĮ nustatytas atlyginimo mažinimas paneigia Konstitucijos laiduojamą teisę į teisingą apmokėjimą, be to, yra nelankstus, riboja savivaldybių tarybų savarankiškumą, neskatina tarybos narių būti aktyviems, t, y. būti daugiau nei vieno komiteto, komisijos nariu. Atsižvelgiant į tai, siūloma suteikti savivaldybių taryboms diskrecijos teisę nustatyti tarybos nario atlyginimo mažinimo tvarką ir sąlygas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 3 straipsnio 1 dalį: „1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas gali būti mažinamas reglamente nustatyta tvarka ir sąlygomis proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui, išskyrus savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos posėdžius, kuriuos savivaldybės tarybos narys praleidžia dėl jo vykimo į komandiruotę atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas.“ |
Seimo narys pasiūlymą atsiėmė
|
|
3. |
Seimo narys J. Razma, 2024-06-04 |
2 |
2 |
|
|
Pasiūlymas: 9 straipsnio 1 dalies naują 6 punktą išdėstyti taip: „6) gauti iš mero, vicemero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės administracijos ar kitų savivaldybės įstaigų, savivaldybės valdomų įmonių informaciją, įskaitant dokumentus ir kitą medžiagą, kuri būtina tarybos nario funkcijoms atlikti. Ši informacija pateikiama susipažinti tarybos nariui laikantis įstatymų nustatytos tvarkos, taikomos susipažinimui su valstybės, tarnybos, komercine paslaptį sudarančia, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusia informacija. Ši informacija tarybos nariui gali būti suteikiama duodant prieigą prie savivaldybės elektroninės dokumentų valdymo sistemos;“. |
Nepritarti |
Argumentai: Siūlomas įstatymo pakeitimas sukeltų neproporcingą finansinių ir žmogiškųjų išteklių naštą savivaldybių administracijoms ir savivaldybių valdomoms įmonėms. Tai pat kiltų didelė rizika pažeisti asmens duomenų apsaugą bei gali būti atskleista įmonių komercinė paslaptis.
Balsavimo rezultatai: už – 1 , prieš – 6 , susilaikė – 5 .
|
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas