LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
3, 9, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 38, 63, 67 IR 68 
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3210(2)

 

 

2024-06-05 Nr. 113-P-21

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė,
Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Kristina Šinkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Kedūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

6

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 25 straipsnio 5 dalį mero sprendimai įforminami potvarkiais, nėra teisinio poreikio projekto 6 straipsnyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nurodyti mero išleidžiamo teisės akto formą – „potvarkiu“; šioje nuostatoje vietoj formuluotės „mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija“ siūlytume įrašyti formuluotę „meras sudaro savivaldybės kolegiją“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui iš mero, vicemerų, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkų, Etikos komisijos pirmininko, Antikorupcijos komisijos pirmininko ir opozicijos lyderio mero potvarkiu sudaroma savivaldybės kolegija meras sudaro savivaldybės kolegiją (toliau – kolegija).“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

9

3

 

 

2. Projekto 9 straipsnio 3 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies pirmame sakinyje po komisijos apibūdinimo „kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys“, po kablelio, prieš žodį „skiriamas“ įrašytinas praleistas žodis „pirmininku“ (nes nenurodyta, kuo skiriamas savivaldybės tarybos narys).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Savivaldybės tarybos sprendimu sudaromos komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, pirmininku skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžiama šio įstatymo 11 straipsnyje, savivaldybės tarybos narys. Komisijos, kurios pirmininku skiriamas savivaldybės tarybos narys, pirmininkas, išskyrus Etikos komisijos pirmininką ir Antikorupcijos komisijos pirmininką, komisijos narių siūlymu komisijos sprendimu nesuėjus terminui netenka savo įgaliojimų, jeigu jis neatitinka šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Jeigu šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkų įgaliojimai nutrūksta nesuėjus terminui, per 2 mėnesius nuo jų įgaliojimų nutrūkimo dienos šio įstatymo nustatyta tvarka turi būti paskirti nauji šiame įstatyme nustatytų komisijų pirmininkai.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

14

1

 

 

3. Projekto 14 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalies trečiame ir ketvirtame sakiniuose atitinkamai prieš žodžius „atostogų“ ir „atostogas“ reikėtų įrašyti žodžius „kasmetinių“ ir „kasmetines“. Tačiau trečiąjį sakinį siūlytume išdėstyti taip: „Kasmetines atostogas meras suteikia sau potvarkiu.“

Kita vertus, atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 3 dalį meras turi teisę ir į tikslines atostogas (nėštumo ir gimdymo, tėvystės, mokymosi, nemokamas), svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas ne keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje, kurioje reglamentuojama mero teisė į kasmetines atostogas, o atskiroje po 3 dalies einančioje šio straipsnio dalyje (pavyzdžiui, 31 dalyje), kad jis apimtų ir tikslinių atostogų suteikimą merui bei savivaldybės tarybos informavimą apie jas (tokiu atveju keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 dalyje trečias ir ketvirtas sakiniai išbrauktini, o 31 dalyje nustatytina: „Atostogas meras suteikia sau potvarkiu. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.       Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Meras turi teisę į 22 darbo dienų trukmės kasmetines minimaliąsias atostogas. Merui už kiekvienų 5 metų tarnybos stažą, kaip jis apibrėžiamas Valstybės tarnybos įstatyme, suteikiamos 3 darbo dienos kasmetinių papildomų atostogų, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip 37 darbo dienos. Meras priima potvarkius dėl atostogų sau suteikimo. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka  informuojama savivaldybės taryba.“ Papildyti 29 straipsnį 31 dalimi:

„31. Atostogas meras suteikia sau potvarkiu. Apie merui suteiktas atostogas reglamento nustatyta tvarka informuojama savivaldybės taryba.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

15

1

 

 

4. Projekto 15 straipsnio 1 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyti naują mero pavadavimo pagrindą – mero paskirtas vicemeras turėtų pavaduoti merą ir tuo atveju, kai meras savo pareigų neitų „dėl nusišalinimo“. Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomo teisinio reguliavimo aspektus.

4.1. Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą meras, kaip valstybės politikas, turi pareigą deklaruoti savo privačius interesus ir, siekiant užkirsti kelią kilti interesų konfliktui, nusišalinti nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus ar kitokio tarnybinių pareigų atlikimo, susijusio su jo privačiais interesais (1 straipsnis, 2 straipsnio 5 dalis, 3 straipsnio 2 dalis, 11 straipsnis). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad galiojančiame Vietos savivaldos įstatyme reguliuojamas tik savivaldybės tarybos nario pareiškimas apie nusišalinimą dėl interesų konflikto (10 straipsnio 1 dalies 4 punktas, 17 straipsnio 16 dalis), o mero nusišalinimas niekaip nesureguliuotas, todėl nėra aišku, ką ir kaip meras turėtų informuoti apie pareikštą nusišalinimą ir kas turėtų spręsti, ar jo nusišalinimą priimti.

Nepritarti

Argumentai:

Pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo normas, meras, nusišalindamas, pareiškia apie savo nusišalinimą ir niekas neturi jo nusišalinimo patvirtinti, kadangi meras yra tiesiogiai renkamas politikas ir nėra kolegialios institucijos narys.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

15

1

 

 

4.2. Mero nusišalinimas nuo dalyvavimo sprendžiant tam tikrus klausimus, kad būtų išvengta interesų konflikto, yra visai kitokia teisinė situacija nei mero atostogos ar laikinasis nedarbingumas, dėl kurių meras laikinai negali eiti savo pareigų, t. y. laikinai negali vykdyti visų savo įgaliojimų. Esant interesų konfliktui turi būti nusišalinama tik nuo tam tikrų įgaliojimų vykdymo, susijusio su privačiais interesais, tačiau visi kiti įgaliojimai, dėl kurių interesų konfliktas nekyla, gali ir turi būti vykdomi; kitaip tariant, nusišalinimo dėl interesų konflikto institutas nesuponuoja nusišalinimo apskritai nuo pareigų vykdymo. Taigi mero nusišalinimas nesudaro teisinių prielaidų kilti tokiems mero pavadavimo santykiams, kokie kyla merui laikinai negalint eiti savo pareigų dėl atostogų ar laikinojo nedarbingumo. Atsižvelgdami į tai, siūlome projekto 15 straipsnio 1 dalimi teikiamo pakeitimo atsisakyti, o tai, kaip vicemerui turėtų būti pavedama vykdyti konkrečius mero įgaliojimus (spręsti tam tikrus konkrečius klausimus), nuo kurių vykdymo meras nusišalino dėl interesų konflikto, sureguliuoti atskirai (pavyzdžiui, kartu su mero nusišalinimo teisiniu reguliavimu), nesiejant to su mero pavadavimo jam laikinai negalint eiti savo pareigų institutu.

Nepritarti

Argumentai:

Sistemiškai vertinant Vietos savivaldos įstatymo normas, merui nusišalinus, atitinkamas funkcijas, apimančias nusišalinimo klausimą, atlieka vicemeras ir savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys pagal mero pavadavimą ir laikiną pareigų ėjimą reglamentuojančias įstatymines normas.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

15

18

2

3

 

 

5. Projekto 15 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje ir projekto 18 straipsnio 3 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 11 punkte siūlome išbraukti perteklinį žodį „įstatyme“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Merą pavaduojantis vicemeras vykdo visus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus mero įgaliojimus, išskyrus nustatytuosius šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4, 5, 7, 15, 19, 20 ir 21 punktuose. Vicemerui pavaduojant merą, šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 15 punkte nustatytus mero įgaliojimus vykdo savivaldybės taryba, o šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 4, 5 ir 7 punktuose nustatytus mero įgaliojimus – laikinai savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 34 straipsnio 6 dalį 11 punktu:

11) vykdo kitus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus įgaliojimus.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

22

3

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės kontrolierius yra biudžetinės įstaigos vadovas (Vietos savivaldos įstatymo 67 straipsnio 2, 3 dalys) ir turi Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1, 3 dalyse bei Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatytus įgaliojimus, projekto 22 straipsnio 3 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 1 punkto formuluotė „tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir pareiginius nuostatus“ keistina formuluote „nustato savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 22 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 67 straipsnio 9 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) teikia savivaldybės tarybai tvirtinti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatus, tvirtina savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, didžiausią valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių, pareigybių sąrašą, pareigybių aprašymus ir pareiginius nuostatus nustato savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, tvirtina pareigybių aprašymus; Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus ir Darbo kodekso nustatyta tvarka priima į darbą ir iš jo atleidžia darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, atlieka kitas savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos personalo valdymo funkcijas;“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

22

 

23(N)

25(N)

9 10

 

 

7. Projekto 22 straipsnio 9 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 67 straipsnį papildyti nauja 13 dalimi ir joje, be kita ko, nustatyti, kad  savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas atliekamas nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigijus Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 3 dalį savivaldybėse turi būti įsteigtos centralizuoto vidaus audito tarnybos, o pagal šio straipsnio 7 dalį viešojo juridinio asmens vidaus auditui atlikti vidaus audito paslaugos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka gali būti įsigyjamos šioje dalyje numatytais atvejais (iš kurių nė vienas neapima galimybės savivaldybėje įsteigtai centralizuoto vidaus audito tarnybai įsigyti vidaus audito paslaugas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka). Taigi diskutuotina, ar siūlomas teisinis reguliavimas derėtų su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 7 dalimi.

Pritarti

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 22 straipsnio 9 ir 10 dalis:

„9. Papildyti 67 straipsnį nauja 13 dalimi:

„13. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų.

10. Buvusią 67 straipsnio 13 dalį laikyti 14 dalimi.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą 23 straipsniu:

„23 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 67 straipsnį nauja 13 dalimi:

„13. Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos vidaus auditas savivaldybės tarybos iniciatyva atliekamas ne rečiau kaip kartą per 5 metus, nepriklausomo vidaus audito paslaugas įsigyjant Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka iš savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai skirtų asignavimų.

2. Buvusią 67 straipsnio 13 dalį laikyti 14 dalimi.“

Buvusį 23 straipsnį laikyti 24 straipsniu.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą 25 straipsniu:

„25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šio įstatymo 23 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2024 m. rugsėjo 10 d. pateikia Lietuvos Respublikos Seimui įstatymų, susijusių su šio įstatymo priėmimu, projektus.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

4

6

 

 

8. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos).

8.1. Projekto 4 straipsnio 6 dalyje nurodytoje pakeitimo esmėje išbrauktinas žodis „nauju“, nes keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje dar nėra 38 punkto.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Papildyti 15 straipsnio 2 dalį nauju 38 punktu:

„38) gyvenamųjų vietovių ar jų dalių suskirstymo (sugrupavimo) į seniūnaitijas tvirtinimas;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

9

7

 

 

8.2. Pagal Rekomendacijų 157 punktą, kai pernumeruotos struktūrinės dalys keičiamos tuo pačiu teisės aktu, toliau teisės akto tekste rašomas naujas struktūrinės dalies numeris, todėl projekto 9 straipsnio 7 dalyje nurodytoje siūlomo pakeitimo esmėje vietoj skaitmens „10“ įrašytinas skaitmuo „11“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Pakeisti 22 straipsnio 10 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Savivaldybės tarybos sudaromų komisijų nariai, kurie nėra savivaldybės tarybos nariai, komisijų posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą taip pat už darbą savivaldybės tarybos sudaromose komisijose, kurių sudarymas nustatytas kitais įstatymais, jiems apmokant Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nustatyta tvarka.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-27

18

 

 

 

8.3. Pagal Rekomendacijų 160 punktą, pripažinus netekusia galios teisės akto struktūrinę dalį, turinčią eilės numerį, po jos einančių struktūrinių dalių pernumeruoti nereikia, todėl projekto 18 straipsnio 2 dalies atsisakytina, o šio straipsnio 3 dalis pernumeruotina 2 dalimi.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

18 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusiu galios 34 straipsnio 6 dalies 6 punktą.

2. Buvusius 34 straipsnio 6 dalies 7, 8, 9, 10 punktus laikyti atitinkamai 6, 7, 8, 9 punktais.

3 2. Papildyti 34 straipsnio 6 dalį 11 punktu:

„11) vykdo kitus šiame įstatyme ir kituose įstatymuose nustatytus įgaliojimus.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys D. Griškevičius,

2024-05-14

 

12

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo pakeitimo projektu siūloma skelbti mero potvarkius savivaldybės interneto svetainė. Šis nuostata nesuderinama su Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtintais teisėkūros tikslingumo, proporcingumo, pagarbos asmens teisėms ir laisvėms, efektyvumo, sistemiškumo principais.

Pirma, jei būtų priimtas toks VSĮ pakeitimas, kiltų pareiga skelbti visus mero potvarkius. Pažymėtina, kad skiriami individualaus ir norminio pobūdžio administraciniai teisės aktai. Įsigaliojus naujos redakcijos VSĮ, didžioji dalis mero potvarkių yra individualaus taikymo administraciniai teisės aktai, o juose esanti informacija negali būti viešinama, pvz. meras priima potvarkius dėl asmens globos, rūpybos, laikinos priežiūros, vaiko vidutinės priežiūros priemonės skyrimo, finansinės paramos skyrimo, būsto nuomos mokesčio dalies finansavimo, veiklos organizavimo, atostogų, komandiruočių, personalo (priėmimo, perkėlimo, skatinimo, nuobaudų, atleidimo) ir pan. Šių teisės aktų išviešinimas pažeistų įstatymus reglamentuojančius asmens duomenų ir (ar) privatumo apsaugą.  Tokio pobūdžio teisės aktų nuasmeninimas reikalautų neproporcingai daug administracinių resursų, o visuomenės informavimo (atvirumo bei skaidrumo) prasme šie teisės aktai (nuasmeninti) būtų beverčiai.

Antra, įstatymuose jau yra nustatyta pareiga skelbti mero priimamus norminius ir kitus teisės aktų nustatyta tvarka privalomus skelbti potvarkius. Vadovaujantis VSĮ 71 straipsnio 1 dalimi, Savivaldybės institucijų norminiai teisės aktai oficialiai skelbiami ir įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. To paties straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad savivaldybės institucijų teisės taikymo aktai, kuriuos skelbti Teisės aktų registre privaloma pagal teisės aktus, oficialiai skelbiami Teisės aktų registre ir įsigalioja Teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. Teisėkūros pagrindų įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 16 punkte nurodyta, kad Teisės aktų registro objektai yra savivaldybių institucijų norminiai teisės aktai, taip pat savivaldybių merų priimami teisės aktai, kuriuos skelbti Teisės aktų registre privaloma pagal teisės aktus..

 

Pasiūlymas:

Panaikinti projekto 12 straipsnį:

12straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 25 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Mero sprendimai įforminami potvarkiais. Mero potvarkiai skelbiami savivaldybės interneto svetainėje.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 1 , susilaikė – 1 .

 

2.

Seimo narys D. Griškevičius,

2024-05-16

 

3

1

 

 

Argumentai:

Dalyvavimas posėdžiuose yra tik viena iš savivaldybės tarybos nario veiklos formų. Be to, tarybos narys privalo priimti savivaldybės nuolatinius gyventojus ir ne rečiau kaip vieną kartą per metus atsiskaityti savivaldybės nuolatiniams gyventojams reglamento nustatyta tvarka (VSĮ 10 str. 5 p.), turi teisę teikti savivaldybės tarybos sprendimų projektus (VSĮ 17 str. 10 d.), iš savivaldybės valdomų įmonių gauti visą savivaldybės tarybos nario veiklai reikalingą su savivaldybės taryboje nagrinėjamais ar rengiamais nagrinėti klausimais susijusią informaciją, dalyvauti diskusijose svarstomais klausimais, raštu ir žodžiu pateikti pastabas dėl savivaldybės tarybos sprendimų projektų, dėl savivaldybės tarybos darbo tvarkos ir kitais klausimais, kreiptis su paklausimais į savivaldybės institucijų, savivaldybės administracijos, kitų savivaldybės įstaigų, įmonių ir organizacijų, taip pat valstybės institucijų, kurios veikia savivaldybės teritorijoje, vadovus ir valstybės tarnautojus (9 str. 1 d. 2 p.), tarp savivaldybės tarybos posėdžių tęsia savo veiklą savivaldybės tarybos savivaldybės tarybos narių frakcijose, grupėse ir mišrioje grupėje (VSĮ 16 str. 2 d.).

Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama) (12 str. 1 d.). VSĮ neišskiria, už kurias konkrečiai VSĮ 10 straipsnyje nustatytas pareigas jam yra apmokama, todėl konstatuotina, kad apmokama už visas savivaldybės tarybos nario pareigas, įskaitant ir tas, už kurias nenumatytas savivaldybės tarybos nario atlyginimo mažinimas.

Savivaldybės tarybos narys turi teisę gauti atlygį už visą jo kaip savivaldybės tarybos nario veiklą, priešingu atveju nepagrįstai būtų paneigta teisė į teisingą apmokėjimą, kuomet atliekant platesnes funkcijas, atlyginimo mokėjimo mažinimas būtų nepagrįstai susietas su vienos iš tarybos nario pareigų atlikimu ar neatlikimu.

Konstitucijos 127 dalyje nustatyta, kad Lietuvos biudžetinę sistemą sudaro savarankiškas Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas, taip pat savarankiški vietos savivaldybių biudžetai, 121 straipsnio 1 dalyje – kad savivaldybės sudaro ir tvirtina savo biudžetą, o 120 straipsnyje – kad savivaldybės pagal Konstitucijos bei įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai. Atlyginimas savivaldybės tarybos nariams mokamas iš savivaldybės biudžeto.

Atsižvelgdama į  Konstitucijos laiduojamą savivaldybės biudžeto savarankiškumą, savivaldybės taryba privalo turėti teisę pati nustatyti konkrečią savivaldybės tarybos nario atlyginimo mažinamo tvarką ir dydį.

Šiuo metų VSĮ nustatytas atlyginimo mažinimas paneigia Konstitucijos laiduojamą teisę į teisingą apmokėjimą, be to, yra nelankstus, riboja savivaldybių tarybų savarankiškumą, neskatina tarybos narių būti aktyviems, t, y. būti daugiau nei vieno komiteto, komisijos nariu.

Atsižvelgiant į tai, siūloma suteikti savivaldybių taryboms diskrecijos teisę nustatyti tarybos nario atlyginimo mažinimo tvarką ir sąlygas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnio 1 dalį:

„1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės tarybos nario atlyginimas gali būti mažinamas reglamente nustatyta tvarka ir sąlygomis proporcingai savivaldybės tarybos nario praleistų to mėnesio savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos, kurių narys savivaldybės tarybos narys yra, posėdžių skaičiui, išskyrus savivaldybės tarybos, komitetų, nuolatinių komisijų ir savivaldybės kolegijos posėdžius, kuriuos savivaldybės tarybos narys praleidžia dėl jo vykimo į komandiruotę atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas.“

Seimo narys pasiūlymą atsiėmė

 

 

3.

Seimo narys J. Razma,

2024-06-04

2

2

 

 

Pasiūlymas: 9 straipsnio 1 dalies naują 6 punktą išdėstyti taip:

     „6) gauti iš mero, vicemero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės administracijos ar kitų savivaldybės įstaigų, savivaldybės valdomų įmonių informaciją, įskaitant dokumentus ir kitą medžiagą, kuri būtina tarybos nario funkcijoms atlikti. Ši informacija pateikiama susipažinti tarybos nariui laikantis įstatymų nustatytos tvarkos, taikomos susipažinimui su valstybės, tarnybos, komercine paslaptį sudarančia, su asmens duomenimis, kurių viešinimas neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimų, susijusia informacija. Ši informacija tarybos nariui gali būti suteikiama duodant prieigą prie savivaldybės elektroninės dokumentų valdymo sistemos;“.

Nepritarti

Argumentai:

Siūlomas įstatymo pakeitimas sukeltų neproporcingą finansinių ir žmogiškųjų išteklių naštą savivaldybių administracijoms ir savivaldybių valdomoms įmonėms. Tai pat kiltų didelė rizika pažeisti asmens duomenų apsaugą bei gali būti atskleista įmonių komercinė paslaptis.

 

Balsavimo rezultatai: už – 1 , prieš – 6 , susilaikė – 5 .

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas