LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽELDYNŲ ĮSTATYMO NR. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-3100

 

2024-03-13   Nr. 108-P-12

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo narys Simonas Gentvilas, Lietuvos Respublikos aplinkos viceministras Kęstutis Šetkus, Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, Gamtos apsaugos politikos grupės patarėjas Mindaugas Žolynas, AB „Via Lietuva“ Infrastruktūros palaikymo ir vystymo grupės vadovas Martynas Gedaminskas, AB „Via Lietuva“ atstovė Jolanta Nemaniūtė-Gužienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

1

(5)

 

(2)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio siūloma išdėstyti taip: „2. Savivaldybių vykdomosios institucijos ar įgalioti savivaldybių administracijų direktoriai:”. Atkreiptinas dėmesys, kad iš vertinamosios projekto nuostatos turinio nėra aišku, kuri savivaldybės institucija turėtų teisę įgalioti savivaldybės administracijos direktorių vykdyti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1-14 punktuose nurodytas funkcijas. Projekto nuostatas reikėtų papildyti, tokią instituciją įvardinant, t. y., svarstytina, ar minėtose projekto nuostatose po žodžio „ar“ nereikėtų įrašyti žodžio „jų“ (jei siekiama, kad savivaldybių administracijų direktorius įgaliotų savivaldybių vykdomosios institucijos).

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 1.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

2

(7)

 

(2)

 

2.    Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje, be kita ko, nustatyta, kad priklausomųjų želdynų įrengimas ar pertvarkymas numatomas statinių ir įrenginių projektuose. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „statinių projektais“ nereikėtų įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektais“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies paskutiniojo sakinio nuostatoms.

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 2.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

3

(8)

 

(3)

 

3.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad priklausomųjų želdynų norma privaloma rengiant statinio projektus. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje nustatyta, kad priklausomasis želdynas – želdynas, esantis statiniams ir įrenginiams skirtame žemės sklype. Taigi, pagal keičiamame įstatyme nustatytą sąvokos „priklausomasis želdynas“ apibrėžtį priklausomasis želdynas yra įrengiamas statiniui skirtame žemės sklype. Be to, Statybos įstatymo 2 straipsnio 61 dalyje nustatyta, kad statinio projektas – normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytos sudėties dokumentų, kuriuose pateikiami statytojo sumanyto statinio sprendiniai (statinio projekto dalys, skaičiavimai, brėžiniai), skirtų statybą leidžiančiam dokumentui gauti, statybai vykdyti ir statybos užbaigimo procedūroms atlikti, visuma. Taigi, pagal sąvokos „statinio projektas“ apibrėžimą statinio projektą sudarančiuose dokumentuose yra nurodomi statytojo sumanyto statinio sprendiniai, bet ne statinio žemės sklype esančių želdinių sprendiniai. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siekiant teisės aktų sistemos suderinamumo, neturėtų būti kartu keičiamas ir Statybos įstatymo 2 straipsnio 61 dalyje pateiktas sąvokos „statinio projektas“ apibrėžimas.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

4

(13)

4

(3)

 

 

(16)

4.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal Želdynų įstatymo 2 straipsnio 28 dalį želdynų atnaujinimas yra vienas iš želdynų tvarkymo darbų, bei siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies 16 punktą siūlytina išdėstyti taip: „kertami ar kitaip pašalinami iš augimo vietos tvarkant botanikos sodus“.

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 4.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

4

(13)

 

(6)

 

5.    Projekto 4 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad prašymus dėl leidimo išdavimo gali pateikti ne tik valstybinės žemės valdytojas, bet ir tokios žemės naudotojas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymo nuostatų tarpusavio suderinamumo, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu atitinkamai nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 3 punkto ir 5 dalies nuostatų, kuriose leidimo išdavimas ir galiojimo panaikinimas siejamas tik su valstybinės žemės valdytoju.

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 5.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

4

(13)

6

(9)

 

6.    Projekto 4 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalyje siūloma, be kita ko, nustatyti, kad „Želdinių atkuriamosios vertės kompensacijų lėšos naudojamos viešųjų želdynų ir želdinių apsaugai, priežiūrai ir tvarkymui, želdynų ir želdinių būklės stebėsenai, viešųjų želdynų kūrimui ir želdinių veisimui, želdynų ir želdinių inventorizavimui, atskirųjų želdynų žemės sklypų formavimui, šių sklypų kadastro duomenų nustatymui ir jų įrašymui į Nekilnojamojo turto kadastrą, viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizėms atlikti.“ Šios projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais.

Pirma, abejotina ar minėtos projekto nuostatos yra keičiamo įstatymo 13 straipsnio, reglamentuojančio leidimus ir sprendimus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti saugotinus želdinius, reguliavimo dalyku.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 28 straipsnis reglamentuoja želdynų kūrimo, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros, tvarkymo, želdinių veisimo, inventorizavimo, apskaitos ir būklės stebėsenos, želdynų ir želdinių būklės ekspertizės finansavimą. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad viešųjų želdynų kūrimo, viešųjų želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros, tvarkymo, būklės stebėsenos, viešųjų želdinių veisimo, privalomos viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizės, želdinių ir želdynų, neatsižvelgiant į žemės, kurioje jie yra, nuosavybės formą, inventorizavimo ir apskaitos darbai finansuojami iš savivaldybės biudžeto lėšų, valstybės biudžeto lėšų, Europos Sąjungos lėšų, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų. Be to, Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo 3 straipsnio 4 punkte nustatyta, kad Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos vienas iš finansavimo šaltinių yra lėšos, gautos kaip želdinių atkuriamosios vertės kompensacija, o šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatyta, kad šios specialiosios programos lėšos, be kita ko, yra naudojamos viešųjų želdynų kūrimui, viešųjų želdynų ir želdinių apsaugai, priežiūrai, tvarkymui, būklės stebėsenai, viešųjų želdinių veisimui, privalomai viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizei, želdinių ir želdynų, neatsižvelgiant į žemės, kurioje jie yra, nuosavybės formą, inventorizavimui ir apskaitai. Taigi, minėtame įstatyme nėra nustatyta, kad želdinių atkuriamosios vertės kompensacijų lėšos būtų naudojamos vien tik reikmėms, susijusioms su viešaisiais želdynais ir želdiniais. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos nėra suderintos nei su keičiamo įstatymo 28 straipsnio, nei su minėtomis Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo nuostatomis, todėl minėtos projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos.

 

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

4

(13)

7

(10)

 

7.    Projekto 4 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje reikėtų nustatyti atskaitos momentą (pvz., nuo prašymo gavimo dienos), nuo kurio būtų skaičiuojamas 5 darbo dienų terminas.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

4

(13)

7

(10)

 

8.         Projekto 4 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad asmuo prieš kirsdamas, kitaip pašalindamas iš augimo vietos ar prieš intensyviai genėdamas medžius, kurių kamieno skersmuo 1,3 metrų aukštyje 12 ar daugiau centimetrų, augančius miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių, apie šiuos savo veiksmus turi pranešti savivaldybės vykdomajai institucijai. Gavusi pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius, savivaldybės vykdomoji institucija per 5 darbo dienas patikrina, ar pranešime nurodyti medžiai nėra priskiriami saugotiniems želdiniams pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus kriterijus, ir tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas pranešimas, informuoja pranešimą pateikusį asmenį, ar pranešime nurodytų medžių kirtimui, kitokiam pašalinimui ar intensyviam genėjimui reikia gauti leidimą arba turi būti priimtas sprendimas šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Šios projekto nuostatos nėra aiškios ir yra svarstytinos šiais aspektais.

Pirma, iš projektu teikiamos keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalies seka, kad pranešimas savivaldybės vykdomajai institucijai apie planuojamus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar numatomus intensyviai genėti nustatytų parametrų medžius būtų teikiamas dėl bet kokių (t. y. tiek saugotinų, atitinkančių Vyriausybės nustatytus kriterijus, tiek ir nesaugotinų) medžių tuo atveju, kai šie medžiai augtų miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šiuo metu galiojančius Vyriausybės patvirtintus kriterijus bet kokių parametrų medžiai ir krūmai, nepriskiriami saugotiniems želdiniams, jeigu jie, yra, be kita ko, ant pastatų stogų, pamatų ar kitų jų dalių, inžinerinių statinių (išskyrus medžius, esančius kelio juostoje), energetikos objektų apsaugos zonose. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnį leidimų ir sprendimų kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti reikia tik saugotiniems želdiniams. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kokiu tikslu asmuo turėtų informuoti savivaldybės vykdomąją instituciją apie numatomus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti želdinius, kurie pagal Vyriausybės patvirtintus kriterijus nėra priskiriami saugotiniems. Svarstytina, ar toks siūlomas teisinis reguliavimas nesukuria papildomos administracinės naštos tiek asmenims, kurie nurodytu atveju turėtų kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją, tiek ir pačiai savivaldybės vykdomajai institucijai, ir, ar tai atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytą teisėkūros proporcingumo principą, reiškiantį, kad pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.

Antra, nėra pakankamai aiškus projekto nuostatose vartojamos sąvokos „požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonos“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta nei keičiamame įstatyme, nei kituose įstatymuose. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina arba projekto nuostatose apibrėžti šios sąvokos turinį, arba nurodyti konkrečių inžinerinių tinklų apsaugos zonas (kaip tai nustatyta Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme).

Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „miestuose dėl didelio užstatymo tankio trūksta želdinių, todėl kiekvieno esamo želdinio šalinimas turi būti tiksliai pagrįstas“. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl pranešimas savivaldybės vykdomajai institucijai apie planuojamus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar numatomus intensyviai genėti medžius būtų teikiamas tik tuo atveju, kai šie medžiai augtų „miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose“. Svarstytina ar laikantis sistemiškumo principo, šis reikalavimas neturėtų būti įtvirtinimas ir tuo atveju, kai tokie medžiai augtų antžeminių inžinerinių tinklų zonoje (pvz., elektros oro linijų ar elektros kabelių oro linijų apsaugos zonose).

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 6.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

5

(22)

 

(4)

 

9.    Pagal projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje ir projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Aplinkos ministerijos įgaliota institucija duomenis apie želdynų projektų rengimo vadovo bei nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto kvalifikacijos atestatų išdavimą, galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimą, galiojimo panaikinimą pateiktų savo interneto svetainėje. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie konkrečiai duomenys apie minėtų atestatų išdavimą, galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo panaikinimą bei atestatų galiojimo panaikinimą būtų pateikta Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos interneto svetainėje. Manytina, kad tokie duomenys turėtų būti nurodyti įstatyme, todėl minėtos projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos.

Pritarti

Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 8.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

6

(24)

1

(2)

 

(2)

10.     Projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad fizinis asmuo, norintis gauti nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto kvalifikacijos atestatą, be kita ko, privalo: turėti ne mažesnę kaip 5 metų praktinio darbo patirtį želdynų ir želdinių projektavimo ir (ar) tyrimų srityje. Kadangi nei projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatose nėra apibrėžta sąvoka „želdynų ir želdinių tyrimai“, tai iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia praktinio darbo patirtis būtų suprantama, kaip patirtis želdynų ir želdinių tyrimų srityje. Siekiant aiškumo, siūlytina projekto nuostatose atskleisti šios sąvokos turinį.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

7

1

2

3

 

 

11.     Projekto 7 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse reikėtų numatyti įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo datas. Įstatymo įsigaliojimo data turi būti suderinta su lydinčiajame projekte Nr. XIVP-3101 nustatyta įstatymo įsigaliojimo data.

Be to, jeigu projekto 7 straipsnio 2 dalimi siekiama, kad įstatymo 4 straipsnio 7 dalis ir 6 straipsnio 1 dalis įsigaliotų kitaip nei visas priimtas įstatymas, tai projekto 7 straipsnio 1 dalį reikėtų papildyti išimtimi ir dėl minėtų įstatymo straipsnių dalių įsigaliojimo.

 

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

 

 

 

12.     Atsižvelgiant į projektu siūlomą teisinį reguliavimą, svarstytina, ar tinkamam įstatymo įgyvendinimui, neturėtų būti atitinkamai pakeistas ir Vyriausybės nutarimas „Dėl kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami saugotiniems želdiniams, patvirtinimo“. Jeigu minėtą nutarimą reikėtų keisti, tai projekto 7 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliota institucija“ įrašytini žodžiai „Vyriausybė ir aplinkos ministras“.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

 

 

 

13.     Atsižvelgus į tai, kad, vadovaujantis Želdynų įstatymo 4 straipsnio 1 dalimi, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros, tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo valstybinį valdymą pagal kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir atitinkamos ministerijos, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

LR Vyriausybės išvada pateikta 2023 m. gruodžio   20 d. Nutarimu Nr. 989.

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-09-27

 

 

 

14.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

14.1.         Atsižvelgiant į tai, kad projektu nėra keičiamas Želdynų įstatymo 12 straipsnis, atitinkamai turėtų būti patikslintas įstatymo projekto pavadinimas, išbraukiant jame skaičių „12“.

14.2.         Atsižvelgiant į tai, kad projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1 punktas pripažįstamas netekusiu galios, o keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalis teturi dvi struktūrines dalis, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalyje nereikėtų išdėstyti naujos keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies redakcijos (be šios dalies struktūrinių dalių - punktų).

14.3. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnis turi 10 dalių. Atsižvelgiant į tai, projekto 4 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnis turėtų būti pildomas ne 10, o 11 dalimi.

14.4. Projekto 4 straipsnio 7 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalies dvi pastraipos turėtų būti sunumeruotos arba dėstomos atskirose keičiamo įstatymo 13 straipsnio struktūrinėse dalyse.

14.5. Projekto 7 straipsnio 4 ir 5 dalyse po žodžių „įsigaliojimo“ (abejose dalyse vartojamo du kartus) įrašytini žodžiai „dienos“.

 

Pritarti

 

15.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2023-10-10

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3100 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Radviliškio rajono savivaldybės administracija,

2023-11-16

 

 

 

<...> Manome, kad Želdynų įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje, leidimo galiojimą neterminuotai reikėtų pakeisti į terminuotą 1-3 metams su galimybę pratęsti 1 metus. Gyventojai išsiėmę leidimą jaunam sveikam medžiui (20-30 cm skersmens ir daugiau) ir susimokėję atkuriamąją vertę, jį gali kirsti ir po 10 ar daugiau metų, nors medžio vertė jau būtų kita. Visiems likusiems pateiktiems pakeitimams – pritariame.

Pritarti

 

2.

AB „Via Lietuva“,

2024-03-12

4

(13)

3

 

Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (buvęs pavadinimas – akcinė bendrovė Lietuvos automobilių kelių direkcija) nepritaria Želdynų įstatymo 13 str. 3 dalies 11 punkto pripažinimui netekusiu galios ir siūlo, paliekant 11 punktą, 12 papunktyje palikti tik vietinės reikšmės kelių atvejus. Tuomet visi valstybinės reikšmės kelių atvejai bus sprendžiami, taikant 11 punktą:

11) auga teritorijoje, kuri naudojama valstybinės reikšmės keliams eksploatuoti;

12) auga valstybinės ar vietinės reikšmės kelio juostoje ir dėl blogos būklės kelia grėsmę užvirsti ant kelio;

 

Pagrindimas

Valstybinės reikšmės keliai (toliau – keliai) – nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įrenginių ir turto sąrašo1 objektas, t.y. strateginė, kritinė infrastruktūra. Dalis kelių užtikrina dvejopą (civilinį ir karinį) mobilumą, jiems, jų pritaikymui dvejopam mobilumui taikomi specialieji reikalavimai (Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2021/1328 (2021 rugpjūčio 10 d.)), įskaitant želdinimą.

Valstybinės reikšmės kelių sklypų žemės sklypo naudojimo būdas / paskirtis - susisiekimo ir inžinerinių tinklų koridorių teritorijos2 - žemės sklypai, skirti susisiekimo komunikacijoms, inžineriniams tinklams, vandenvietėms, taip pat saulės šviesos energijos elektrinėms esamose vandenvietėse, esamų nuotekų valyklų statiniams.

Visą kelio žemės sklypą užima kelio juosta. Visą žemės sklypo plotą užima kelias – inžinerinis statinys (žr. regia.lt). Laisvos žemės nėra. Teritorija skirta ir naudojama būtinajai kelio plėtrai.

Kelias – inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai ir kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme (2 str. 5 p. I-891 Lietuvos Respublikos kelių įstatymas (lrs.lt)).

Visiems kelio elementams taikomi reikalavimai, susiję su eismo sauga.

Kelių sklypuose želdiniai šalinami tik dviem atvejais:

-          dėl eismo saugos reikalavimų ir

-          jei nepašalinus želdinių neįmanoma įgyvendinti sprendinių.

Krašto ir rajoninės reikšmės kelių sklypuose išskiriami saugotini želdiniai (medžiai). Jų genėjimas ir neišvengiamas šalinimas vykdomas tik gavus leidimą, išskyrus ekstremalius, neatidėliotinus atvejus numatytus Įstatyme. Įstatyme numatytais atvejais atliekama ir ekspertizė.

Leidimas išduodamas tik pagrindus genėjimo, šalinimo neišvengiamumą, todėl kiekvieno želdinio (medžio) šalinimas yra pagrįstas. Galimybės šalinti visus želdinius be tikslaus pagrindimo nėra.

 

Želdiniai ir kelių priežiūra bei plėtra

Saugotinų želdinių šalinimas vykdomas tik neišvengiamais atvejais ir su leidimu.

Kelių plėtros atvejais ne tik šalinami, bet ir įveisiami teisiškai privalomi želdiniai pagal gamtinio karkaso nuostatus3:

9. Europinės, nacionalinės, regioninės reikšmės gamtinio karkaso teritorijose esančių valstybinės ir vietinės reikšmės kelių tiesimo ir rekonstravimo projektuose turi būti numatytas ne miško žemėje esančių kelių ruožų apželdinimas medžių ir/ar krūmų juostomis.

Rekonstruojant gamtinio karkaso teritorijose esančius ar jį kertančius kelius, eismo saugumui užtikrinti galima šalinti medžius tik tuo atveju, jei numatomas naujų želdinių įveisimas, derinant ekologinius ir eismo saugumo reikalavimus.

 

Taikoma geroji praktika

Būtinoji kelių plėtra įgyvendinama taikant Aplinkos ministerijos gaires4 kraštovaizdžio formavimui.

 

Ekonominiai aspektai

Atkuriamoji vertė neišvengiamo medžių šalinimo atvejais padidintų kelių naudojimo ir priežiūros bei būtinosios plėtros įgyvendinimo sąnaudas.

 

Pritarti

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

1

(5)

 

(2)

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. spalio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-1131 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą ir Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. spalio 18 d. sprendimo Nr. SV-S-1141 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 12, 13, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3100 (toliau – projektas Nr. XIVP- 3100), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1.1. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projekto Nr. XIVP-3100 1 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, nustatant įgaliojimus savivaldybių administracijų direktoriams suteiksiančius subjektus, ir po žodžio „institucijos“ įrašyti žodžius „ar jų įgalioti“.

 

Pritarti

Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 1.

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

2

(7)

 

(2)

 

1.2. Želdynų įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad priklausomųjų želdynų įrengimas ar pertvarkymas numatomas statinių ir įrenginių projektuose, todėl, siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 2 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „statinių projektais“ įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektais“, 3 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 8 straipsnio 3  dalyje vietoj formuluotės „statinių projektus“ įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektus“.

Pritarti

Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 2.

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

N

(12)

 

(3)

 

1.3. Siekiant suderinti galiojančios redakcijos Želdynų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1  punkte nustatytą ir projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 7 dalimi siūlomą nustatyti išimtį dėl leidimo ar sprendimo elektros tinklų apsaugos zonose augantiems želdiniams su Želdynų įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta teise savivaldybių atstovaujamajai institucijai paskelbti želdinius saugotinais, taip pat atsižvelgiant į potencialų elektros tinklų apsaugos zonose augančių medžių pavojų elektros tinklams, siūlytina nustatyti išimtį, kurioje elektros tinklų apsaugos zonos dalyje želdiniai nebūtų skelbiami saugotinais. Šiuo tikslu siūlytina projektą Nr. XIVP-3100 papildyti nauju straipsniu, kuriuo būtų keičiama Želdynų įstatymo 12  straipsnio 3 dalis, ją išdėstant taip:

„3. Dendrologiškai, ekologiškai, estetiškai vertingus, kultūros paveldui ir kraštovaizdžiui reikšmingus medžius ir krūmus, išskyrus augančius elektros tinklų proskynose, ir medžius ir (ar) krūmus, augančius elektros tinklų apsaugos zonoje už elektros tinklų proskynos ribų ir kurie kelia pavojų elektros tinklams, savivaldybių atstovaujamosios institucijos skelbia saugotinais želdiniais. Kai elektros tinklus eksploatuojantis asmuo nustato, kad medžiai ir (ar) krūmai, kurie savivaldybės vykdomosios institucijos jau buvo pripažinti saugotinais, augantys elektros tinklų apsaugos zonoje už elektros tinklų proskynos ribų kelia pavojų elektros tinklams, o savivaldybės vykdomoji institucija atsisako išduoti sutikimą šiuos saugotinus medžius ir (ar) krūmus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti, savivaldybės vykdomoji institucija atsako už reikalingų veiksmų ir priemonių esamam pavojui pašalinti vykdymą ir atlygina su tuo susijusius nuostolius. Kriterijus, pagal kuriuos savivaldybių atstovaujamosios institucijos priima sprendimus dėl konkrečių želdinių paskelbimo saugotinais, nustato aplinkos ministras. Savivaldybės vykdomoji institucija per 20 darbo dienų nuo savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimo dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais priėmimo raštu informuoja saugotinais paskelbtų želdinių savininkus ir valdytojus, elektros tinklus, šilumos perdavimo tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojančius asmenis, kai želdiniai patenka į šių inžinerinių tinklų apsaugos zoną. Informacija apie savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimą dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais, laikantis asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, per 20 darbo dienų nuo savivaldybės atstovaujamosios institucijos sprendimo dėl medžių ir krūmų paskelbimo saugotinais želdiniais priėmimo paskelbiama savivaldybės interneto svetainėje.“

 

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

4

(13)

 

(3)

 

(16)

1.4. Siekiant teisinio nuoseklumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsniu keičiamo 13 straipsnio 3 dalies 16 punkte po žodžio „pašalinami“ įrašyti žodžius „iš augimo vietos“.

Pritarti

Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 4.

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

(13)

(7)

(3)

1.5. Siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, siūlytina projektą Nr. XIVP-3100 papildyti, numatant Želdynų įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 3 punkte, kaip yra keičiamoje 6  dalyje, po žodžio „valdytojo“ įrašyti žodžius „ar naudotojo“.

Pritarti

Pasiūlymas susijęs su Teisės departamento pastaba Nr. 5.

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

4

(13)

7

N

(11)

 

1.6. Pažymėtina, kad pagal Kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami saugotiniems želdiniams, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 206 „Dėl Kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami saugotiniems želdiniams, patvirtinimo“ (toliau – Kriterijai), 2.3.3 papunkčio nuostatas, energetikos objektų apsaugos zonose medžiai ir krūmai nepriskiriami saugotiniems želdiniams, atitinkamai leidimas juos šalinti nereikalingas. Tačiau Želdynų įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta teisė savivaldybių atstovaujamajai institucijai paskelbti želdinius saugotinais vadovaujantis kriterijais, tvirtinamais aplinkos ministro įsakymu, pagal kuriuos dendrologiškai, ekologiškai, estetiškai vertingi, kultūros paveldui ir kraštovaizdžiui reikšmingi medžiai ir krūmai skelbiami saugotinais želdiniais. Projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 7 dalimi siūloma papildyti Želdynų įstatymo 13 straipsnį nauja 10 dalimi, nustatančia pareigą teikti pranešimą savivaldybei dėl šio straipsnio 10 dalyje nustatytus kriterijus atitinkančių želdinių šalinimo ir savivaldybės pareigą informuoti pranešimą pateikusius asmenis, kai želdiniams šalinti reikalingas leidimas. Atsižvelgiant į tai, kad projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsnio 1 dalyje siūloma pripažinti netekusiu galios Želdynų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 1 punktą, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 4 straipsniu keičiamo 13 straipsnio 10  dalyje nustatyti pareigą raštu informuoti savivaldybės vykdomąją instituciją (taip pat želdinių savininką ar valdytoją, kaip nustatyta galiojančios Želdynų įstatymo redakcijos 13  straipsnio 2  dalies 1 punkte), nurodant medžio vietą (adresą ar koordinates), tačiau netaikyti žemės sklypo savininkams, valdytojams ar naudotojams taikomos pranešimų savivaldybės vykdomajai institucijai teikimo ir nagrinėjimo tvarkos nuostatų. Tuo tikslu siūlytina projekto Nr.  XIVP- 3100 4 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 13 straipsnio 10  dalies pirmajame sakinyje vietoj žodžio „asmuo“ įrašyti žodžius „žemės sklypo savininkas, valdytojas, naudotojas“ ir papildyti šią dalį nuostata dėl pareigos elektros tinklus, šilumos tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojantiems asmenims ar jų įgaliotiems tretiesiems asmenims informuoti savivaldybės vykdomąją instituciją, 13 straipsnio 11 dalį (pažymėtina, kad galiojančios redakcijos Želdynų įstatymo 13  straipsnis turi 10 dalių) išdėstant taip:

„11. Medžius, kurių kamieno skersmuo 1,3 metrų aukštyje 12 ar daugiau centimetrų, augančius miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių, kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti žemės sklypo savininkas, valdytojas ar naudotojas (išskyrus atvejus, kai jau gautas leidimas kirsti, kitaip pašalinti ar intensyviai genėti medžius) gali tik pateikęs pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius savivaldybės vykdomajai institucijai likus iki darbų pradžios ne mažiau kaip 10  darbo dienų. Reikalavimai pranešimui ir pranešimo nagrinėjimo tvarka nustatoma savivaldybės želdynų ir želdinių apsaugos taisyklėse.  

 Gavusi pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius, savivaldybės vykdomoji institucija per 5  darbo dienas patikrina, ar pranešime nurodyti medžiai nėra priskiriami saugotiniems želdiniams, ir tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas pranešimas, informuoja pranešimą pateikusį asmenį, ar pranešime nurodytiems medžiams kirsti, kitaip pašalinti ar intensyviai genėti reikia gauti leidimą arba turi būti priimtas sprendimas šiame straipsnyje nustatyta tvarka. 

Elektros tinklus, šilumos perdavimo tinklus, magistralinius dujotiekius ir naftotiekius (produktotiekius) eksploatuojantys asmenys ar jų įgalioti tretieji asmenys, ketinantys kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medžius šių objektų apsaugos zonose, privalo likus iki darbų pradžios ne mažiau kaip 5 darbo dienoms raštu informuoti apie tai žemės, kurioje auga  želdiniai, savininką, valdytoją ar naudotoją, taip pat savivaldybės vykdomąją instituciją (išskyrus dėl medžių ir (ar) krūmų, augančių elektros tinklų proskynose) ir nurodyti medžio vietą.“ 

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

5

(22)

6

(24)

 

(4)

2

(5)

 

1.7. Atsižvelgiant į 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas) 5 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus asmens duomenų tvarkymo principus ir 6 straipsnio 2 ir 3 dalių reikalavimus, siūlytina:

1.7.1. projekto Nr. XIVP-3100 5 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 22 straipsnio 4  dalies paskutinį sakinį išdėstyti taip: „Želdynų projektų rengimo vadovų atestatus išduodanti Aplinkos ministerijos įgaliota institucija savo interneto svetainėje pateikia šiuos duomenis: želdynų projektų rengimo vadovo vardą, pavardę, atestato numerį ir jo išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ar galiojimo panaikinimo datą.“;

1.7.2. projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 24 straipsnio 5  dalies paskutinį sakinį išdėstyti taip: „Nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto kvalifikacijos atestatus išduoti Aplinkos ministerijos įgaliota institucija savo interneto svetainėje pateikia šiuos duomenis: nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto vardą, pavardę, atestato numerį ir jo išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo panaikinimo datą.“

Pritarti

 

8.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

 

 

 

1.8. Laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo suformuotos praktikos (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. kovo 14 d. nutarimas, 2004 m. gruodžio 29 d. nutarimas, 2005 m. liepos 8 d. nutarimas, 2009 m. gruodžio 11 d. nutarimas, 2022 m. spalio 4 d. nutarimas), vadovaujantis Reglamento 6 straipsnio 2 ir 3 dalių reikalavimais, įstatyme, kuriame nustatoma prievolė viešai skelbti asmens duomenis, turėtų būti nustatyti bent asmens duomenų viešo skelbimo tikslai, baigtiniu sąrašu nurodyti skelbtini asmens duomenys (ar jų rūšys) ir skelbimo terminas, kuris gali būti siejamas ir su tam tikromis aplinkybėmis. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti projekto Nr. XIVP-3100 5 straipsniu keičiamą Želdynų įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ir projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamą Želdynų įstatymo 24 straipsnio 5 dalį, nurodant želdynų projektų rengimo vadovo ir nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto asmens duomenų viešo skelbimo tikslą (visuomenės informavimą apie atestuotus asmenis) ir skelbimo laikotarpį (atestato galiojimo laikotarpį).

 

Pritarti

 

9.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-12-20, Nutarimas Nr. 989

6

(24)

3

(7)

 

1.9. Atsižvelgiant į tai, kad informacija apie nepriklausomų želdynų ir želdinių ekspertų kvalifikacijos tobulinimą pagal Želdynų įstatymo 24 straipsnio 6 dalį disponuoja Aplinkos ministerijos įgaliota institucija, siūlytina projekto Nr. XIVP-3100 6 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 24 straipsnio 7 dalyje žodžius „ir (ar)“ pakeisti žodžiais „arba nustato, kad nepriklausomas želdynų ir želdinių ekspertas pažeidė“.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal pasiūlymus, kuriems Ekonomikos komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

 

 

                                                                                                                                                                       

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė