Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
1
(5)
|
(2)
|
|
Įvertinę
projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto
1 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5
straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio siūloma išdėstyti taip: „2.
Savivaldybių vykdomosios institucijos ar įgalioti savivaldybių administracijų
direktoriai:”. Atkreiptinas dėmesys, kad iš vertinamosios projekto nuostatos
turinio nėra aišku, kuri savivaldybės institucija turėtų teisę įgalioti
savivaldybės administracijos direktorių vykdyti keičiamo įstatymo 5
straipsnio 2 dalies 1-14 punktuose nurodytas funkcijas. Projekto nuostatas
reikėtų papildyti, tokią instituciją įvardinant, t. y., svarstytina, ar
minėtose projekto nuostatose po žodžio „ar“ nereikėtų įrašyti žodžio „jų“
(jei siekiama, kad savivaldybių administracijų direktorius įgaliotų
savivaldybių vykdomosios institucijos).
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 1.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
2
(7)
|
(2)
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad
keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje, be kita ko, nustatyta, kad
priklausomųjų želdynų įrengimas ar pertvarkymas numatomas statinių ir
įrenginių projektuose. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant įstatymo nuostatų
suderinamumo, svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7
straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „statinių projektais“ nereikėtų
įrašyti formuluotę „statinių ir (ar) įrenginių projektais“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 3
straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies paskutiniojo sakinio
nuostatoms.
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 2.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
3
(8)
|
(3)
|
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo
įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad priklausomųjų želdynų
norma privaloma rengiant statinio projektus. Atkreiptinas dėmesys, kad
keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje nustatyta, kad priklausomasis
želdynas – želdynas, esantis statiniams ir įrenginiams skirtame žemės
sklype. Taigi, pagal keičiamame įstatyme nustatytą sąvokos „priklausomasis
želdynas“ apibrėžtį priklausomasis želdynas yra įrengiamas statiniui skirtame
žemės sklype. Be to, Statybos įstatymo 2 straipsnio 61 dalyje nustatyta, kad
statinio projektas – normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytos
sudėties dokumentų, kuriuose pateikiami statytojo sumanyto statinio
sprendiniai (statinio projekto dalys, skaičiavimai, brėžiniai), skirtų
statybą leidžiančiam dokumentui gauti, statybai vykdyti ir statybos užbaigimo
procedūroms atlikti, visuma. Taigi, pagal sąvokos „statinio projektas“
apibrėžimą statinio projektą sudarančiuose dokumentuose yra nurodomi
statytojo sumanyto statinio sprendiniai, bet ne statinio žemės sklype esančių
želdinių sprendiniai. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siekiant
teisės aktų sistemos suderinamumo, neturėtų būti kartu keičiamas ir
Statybos įstatymo 2 straipsnio 61 dalyje pateiktas sąvokos „statinio
projektas“ apibrėžimas.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
4
(13)
|
4
(3)
|
(16)
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal
Želdynų įstatymo 2 straipsnio 28 dalį želdynų atnaujinimas yra vienas iš
želdynų tvarkymo darbų, bei siekiant suderinti įstatyme vartojamas
formuluotes, projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3
dalies 16 punktą siūlytina išdėstyti taip: „kertami ar kitaip pašalinami iš
augimo vietos tvarkant botanikos sodus“.
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 4.
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
4
(13)
|
(6)
|
|
5. Projekto 4 straipsnio 5 dalimi
keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad prašymus dėl
leidimo išdavimo gali pateikti ne tik valstybinės žemės valdytojas, bet ir
tokios žemės naudotojas. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymo nuostatų
tarpusavio suderinamumo, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu atitinkamai
nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalies 3 punkto ir 5
dalies nuostatų, kuriose leidimo išdavimas ir galiojimo panaikinimas siejamas
tik su valstybinės žemės valdytoju.
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 5.
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
4
(13)
|
6
(9)
|
|
6. Projekto
4 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalyje siūloma, be
kita ko, nustatyti, kad „Želdinių atkuriamosios vertės kompensacijų lėšos
naudojamos viešųjų želdynų ir želdinių apsaugai, priežiūrai ir tvarkymui,
želdynų ir želdinių būklės stebėsenai, viešųjų želdynų kūrimui ir želdinių veisimui,
želdynų ir želdinių inventorizavimui, atskirųjų želdynų žemės sklypų
formavimui, šių sklypų kadastro duomenų nustatymui ir jų įrašymui į
Nekilnojamojo turto kadastrą, viešųjų želdynų ir želdinių būklės ekspertizėms
atlikti.“ Šios projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais.
Pirma,
abejotina ar minėtos projekto nuostatos yra keičiamo įstatymo 13 straipsnio,
reglamentuojančio leidimus ir sprendimus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo
vietos ar intensyviai genėti saugotinus želdinius, reguliavimo dalyku.
Antra,
atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 28 straipsnis reglamentuoja
želdynų kūrimo, želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros, tvarkymo, želdinių
veisimo, inventorizavimo, apskaitos ir būklės stebėsenos, želdynų ir želdinių
būklės ekspertizės finansavimą. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad
viešųjų želdynų kūrimo, viešųjų želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros,
tvarkymo, būklės stebėsenos, viešųjų želdinių veisimo, privalomos viešųjų
želdynų ir želdinių būklės ekspertizės, želdinių ir želdynų, neatsižvelgiant
į žemės, kurioje jie yra, nuosavybės formą, inventorizavimo ir apskaitos
darbai finansuojami iš savivaldybės
biudžeto lėšų, valstybės
biudžeto lėšų, Europos
Sąjungos lėšų, Savivaldybių
aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų. Be to, Savivaldybių
aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo 3 straipsnio 4
punkte nustatyta, kad Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios
programos vienas iš finansavimo šaltinių yra lėšos, gautos kaip želdinių atkuriamosios
vertės kompensacija, o šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatyta,
kad šios specialiosios programos lėšos, be kita ko, yra naudojamos viešųjų
želdynų kūrimui, viešųjų želdynų ir želdinių apsaugai, priežiūrai, tvarkymui,
būklės stebėsenai, viešųjų želdinių veisimui, privalomai viešųjų želdynų ir
želdinių būklės ekspertizei, želdinių ir želdynų, neatsižvelgiant į žemės,
kurioje jie yra, nuosavybės formą, inventorizavimui ir apskaitai. Taigi,
minėtame įstatyme nėra nustatyta, kad želdinių atkuriamosios vertės
kompensacijų lėšos būtų naudojamos vien tik reikmėms, susijusioms su
viešaisiais želdynais ir želdiniais. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos
nėra suderintos nei su keičiamo įstatymo 28 straipsnio, nei su
minėtomis Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos
įstatymo nuostatomis, todėl minėtos projekto nuostatos turėtų būti
tikslinamos.
|
Pritarti
|
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
4
(13)
|
7
(10)
|
|
7. Projekto 4 straipsnio 7 dalimi
keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje reikėtų nustatyti atskaitos momentą
(pvz., nuo prašymo gavimo dienos), nuo kurio būtų skaičiuojamas 5 darbo dienų
terminas.
|
Pritarti
|
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
4
(13)
|
7
(10)
|
|
8. Projekto
4 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje
siūloma nustatyti, kad asmuo prieš kirsdamas, kitaip pašalindamas
iš augimo vietos ar prieš intensyviai genėdamas medžius, kurių kamieno
skersmuo 1,3 metrų aukštyje 12 ar daugiau centimetrų, augančius miestų
gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant
pastatų dalių, apie šiuos savo veiksmus turi pranešti savivaldybės vykdomajai
institucijai. Gavusi pranešimą apie ketinimą kirsti, kitaip pašalinti iš
augimo vietos ar intensyviai genėti medžius, savivaldybės vykdomoji
institucija per 5 darbo dienas patikrina, ar pranešime nurodyti medžiai nėra
priskiriami saugotiniems želdiniams pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatytus kriterijus, ir tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas pranešimas,
informuoja pranešimą pateikusį asmenį, ar pranešime nurodytų medžių kirtimui,
kitokiam pašalinimui ar intensyviam genėjimui reikia gauti leidimą arba turi
būti priimtas sprendimas šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Šios projekto
nuostatos nėra aiškios ir yra svarstytinos šiais aspektais.
Pirma, iš
projektu teikiamos keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalies seka, kad
pranešimas savivaldybės vykdomajai institucijai apie planuojamus kirsti,
kitaip pašalinti iš augimo vietos ar numatomus intensyviai genėti nustatytų
parametrų medžius būtų teikiamas dėl bet kokių (t. y. tiek saugotinų,
atitinkančių Vyriausybės nustatytus kriterijus, tiek ir nesaugotinų) medžių
tuo atveju, kai šie medžiai augtų miestų gyvenamųjų vietovių požeminių
inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių. Atkreiptinas
dėmesys, kad pagal šiuo metu galiojančius Vyriausybės patvirtintus kriterijus
bet kokių parametrų medžiai ir krūmai, nepriskiriami saugotiniems želdiniams,
jeigu jie, yra, be kita ko, ant pastatų stogų, pamatų ar kitų jų dalių,
inžinerinių statinių (išskyrus medžius, esančius kelio juostoje), energetikos
objektų apsaugos zonose. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 13
straipsnį leidimų ir sprendimų kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar
intensyviai genėti reikia tik saugotiniems želdiniams. Atsižvelgiant į tai,
nėra aišku, kokiu tikslu asmuo turėtų informuoti savivaldybės vykdomąją
instituciją apie numatomus kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar
intensyviai genėti želdinius, kurie pagal Vyriausybės patvirtintus kriterijus
nėra priskiriami saugotiniems. Svarstytina, ar toks siūlomas teisinis
reguliavimas nesukuria papildomos administracinės naštos tiek asmenims, kurie
nurodytu atveju turėtų kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją, tiek ir
pačiai savivaldybės vykdomajai institucijai, ir, ar tai atitinka Teisėkūros
pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytą teisėkūros
proporcingumo principą, reiškiantį, kad pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės
turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių
santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams
pasiekti.
Antra, nėra
pakankamai aiškus projekto nuostatose vartojamos sąvokos „požeminių inžinerinių
tinklų apsaugos zonos“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta nei keičiamame
įstatyme, nei kituose įstatymuose. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina arba
projekto nuostatose apibrėžti šios sąvokos turinį, arba nurodyti konkrečių
inžinerinių tinklų apsaugos zonas (kaip tai nustatyta Specialiųjų žemės
naudojimo sąlygų įstatyme).
Trečia,
projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „miestuose dėl didelio užstatymo
tankio trūksta želdinių, todėl kiekvieno esamo želdinio šalinimas turi būti
tiksliai pagrįstas“. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl pranešimas
savivaldybės vykdomajai institucijai apie planuojamus kirsti, kitaip
pašalinti iš augimo vietos ar numatomus intensyviai genėti medžius būtų
teikiamas tik tuo atveju, kai šie medžiai augtų „miestų gyvenamųjų
vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose“. Svarstytina
ar laikantis sistemiškumo principo, šis reikalavimas neturėtų būti
įtvirtinimas ir tuo atveju, kai tokie medžiai augtų antžeminių inžinerinių
tinklų zonoje (pvz., elektros oro linijų ar elektros kabelių oro linijų
apsaugos zonose).
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 6.
|
9.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
5
(22)
|
(4)
|
|
9. Pagal
projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje ir projekto 6
straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalyje siūlomą
nustatyti teisinį reguliavimą Aplinkos ministerijos įgaliota institucija
duomenis apie želdynų projektų rengimo vadovo bei nepriklausomo želdynų ir
želdinių eksperto kvalifikacijos atestatų išdavimą, galiojimo sustabdymą,
galiojimo sustabdymo panaikinimą, galiojimo panaikinimą pateiktų savo
interneto svetainėje. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie konkrečiai
duomenys apie minėtų atestatų išdavimą, galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo
panaikinimą bei atestatų galiojimo panaikinimą būtų pateikta Aplinkos
ministerijos įgaliotos institucijos interneto svetainėje. Manytina, kad tokie
duomenys turėtų būti nurodyti įstatyme, todėl minėtos projekto nuostatos
turėtų būti tikslinamos.
|
Pritarti
|
Susiję su LR Vyriausybės pastaba Nr. 8.
|
10.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
6
(24)
|
1
(2)
|
(2)
|
10. Projekto 6 straipsnio 1
dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma nustatyti,
kad fizinis asmuo, norintis gauti nepriklausomo želdynų ir želdinių eksperto
kvalifikacijos atestatą, be kita ko, privalo: turėti ne mažesnę kaip 5 metų
praktinio darbo patirtį želdynų ir želdinių projektavimo ir
(ar) tyrimų srityje. Kadangi nei projekto, nei keičiamo įstatymo
nuostatose nėra apibrėžta sąvoka „želdynų ir želdinių tyrimai“, tai iš
projekto nuostatų nėra aišku, kokia praktinio darbo patirtis būtų suprantama,
kaip patirtis želdynų ir želdinių tyrimų srityje. Siekiant aiškumo, siūlytina
projekto nuostatose atskleisti šios sąvokos turinį.
|
Pritarti
|
|
11.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
7
|
1
2
3
|
|
11. Projekto
7 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse reikėtų numatyti įstatymo įsigaliojimo ir
įgyvendinimo datas. Įstatymo įsigaliojimo data turi būti suderinta su
lydinčiajame projekte Nr. XIVP-3101 nustatyta įstatymo įsigaliojimo data.
Be to, jeigu
projekto 7 straipsnio 2 dalimi siekiama, kad įstatymo 4 straipsnio 7 dalis ir
6 straipsnio 1 dalis įsigaliotų kitaip nei visas priimtas įstatymas, tai
projekto 7 straipsnio 1 dalį reikėtų papildyti išimtimi ir dėl minėtų
įstatymo straipsnių dalių įsigaliojimo.
|
Pritarti
|
|
12.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
|
|
|
12. Atsižvelgiant
į projektu siūlomą teisinį reguliavimą, svarstytina, ar tinkamam įstatymo
įgyvendinimui, neturėtų būti atitinkamai pakeistas ir Vyriausybės nutarimas
„Dėl kriterijų, kuriuos atitinkantys medžiai ir krūmai priskiriami
saugotiniems želdiniams, patvirtinimo“. Jeigu minėtą nutarimą reikėtų keisti,
tai projekto 7 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliota
institucija“ įrašytini žodžiai „Vyriausybė ir aplinkos ministras“.
|
Pritarti
|
|
13.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
|
|
|
13. Atsižvelgus į tai, kad,
vadovaujantis Želdynų įstatymo 4 straipsnio 1 dalimi,
želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros, tvarkymo, želdynų kūrimo ir
želdinių veisimo valstybinį valdymą pagal kompetenciją vykdo Lietuvos
Respublikos Vyriausybė ir atitinkamos ministerijos, manytina, kad dėl siūlomo
teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
|
Pritarti
|
LR Vyriausybės išvada pateikta 2023 m.
gruodžio 20 d. Nutarimu Nr. 989.
|
14.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-09-27
|
|
|
|
14. Projektas
taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis,
patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr.
1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
14.1. Atsižvelgiant
į tai, kad projektu nėra keičiamas Želdynų įstatymo 12 straipsnis,
atitinkamai turėtų būti patikslintas įstatymo projekto pavadinimas,
išbraukiant jame skaičių „12“.
14.2. Atsižvelgiant
į tai, kad projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2
dalies 1 punktas pripažįstamas netekusiu galios, o keičiamo įstatymo 13
straipsnio 2 dalis teturi dvi struktūrines dalis, svarstytina, ar projekto 4
straipsnio 1 dalyje nereikėtų išdėstyti naujos keičiamo įstatymo 13
straipsnio 2 dalies redakcijos (be šios dalies struktūrinių dalių - punktų).
14.3.
Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnis turi 10 dalių.
Atsižvelgiant į tai, projekto 4 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 13
straipsnis turėtų būti pildomas ne 10, o 11 dalimi.
14.4. Projekto
4 straipsnio 7 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalies dvi
pastraipos turėtų būti sunumeruotos arba dėstomos atskirose keičiamo įstatymo
13 straipsnio struktūrinėse dalyse.
14.5. Projekto
7 straipsnio 4 ir 5 dalyse po žodžių „įsigaliojimo“ (abejose dalyse vartojamo
du kartus) įrašytini žodžiai „dienos“.
|
Pritarti
|
|
15.
|
Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,
2023-10-10
|
|
|
|
Įvertinę
Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 13, 22 ir 24
straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3100 atitiktį Europos
Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti
|
|