LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 31, 46, 461 IR 48 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-06-13 Nr. XIVP-1796

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 31 straipsnio 13 dalyje žodžiai „suderinusi su Vyriausybės įgaliota institucija“ turi būti dėstomi po žodžio „Komisija“, o žodžiai „prieš tai jį“ brauktini kaip pertekliniai.

2.         Siekiant teisės akto glaustumo bei atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma pakeisti ne visą įstatymo 31 straipsnio 14 dalį, o tik vieną jos struktūrinę dalį, projekto 1 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmę siūlome dėstyti taip: „Pakeisti 31 straipsnio 14 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:“. Atitinkamai dėstomoje dalyje turėtų būti dėstoma tik keičiamos 14 dalies nuostata iki dvitaškio.

3.         Projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamoje įstatymo 46 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „kiek šis įstatymas nenustato kitaip“ įrašytini žodžiai „kuris taikomas tiek, kiek to nereglamentuoja šis įstatymas“, o atsižvelgiant į teisės aktų hierarchiją žodžiai „Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis“ turi būti dėstomi po žodžio „Konstitucija“.

4.         Projekto lyginamojo varianto 3 straipsnio 1 dalyje brauktina viena perteklinė pakeitimo esmė.

5.         Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 461 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „ir jais gali būti ne ilgiau kaip dvi kadencijas iš eilės“ siūlytina įrašyti žodžius „bet ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės“. Be to, atsižvelgiant į kituose įstatymuose vartojamas formuluotes, svarstytina, ar nereikėtų papildomai šioje dalyje įrašyti nuostatos „ir ne anksčiau kaip po trejų metų nuo paskutinės kadencijos pabaigos, jeigu paskutinė kadencija buvo iš eilės antra“.

6.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 461 straipsnio 2 dalyje reikėtų aiškiai sureglamentuoti Visuomenės informavimo etikos komisijos narių skyrimo (ar delegavimo) tvarką bei komisijos kadencijos nustatymo principus. Pastebėtina, kad projekte siūloma formuluotė, nustatanti, kad komisijos nariai skiriami trijų metų kadencijai, o juos deleguoja atitinkami subjektai, suponuoja, kad juos skiriant į pareigas priimami du skirtingi administraciniai sprendimai (vienas dėl delegavimo, o kitas dėl deleguotų asmenų paskyrimo). Tačiau įvertinus visas keičiamo įstatymo nuostatas sistemiškai, galima daryti išvadą, kad komisijos nariai ir yra skiriami į pareigas juos skiriančio (deleguojančio) subjekto sprendimu, o kažkoks kitas patvirtinantis sprendimas nebereikalingas. Atsižvelgiant į tai, siūlome aiškiai ir nurodyti, kad nariai į Visuomenės informavimo etikos komisiją skiriami atitinkamų subjektų (asociacijos narių, LRT bei Medijų tarybos) valdymo organų sprendimu. Kitas neaiškumas kyla dėl nustatymo, ar komisijos kadencija nustatoma in corpore ar, vis dėlto, kiekvieno komisijos nario kadencija skaičiuojama atskirai, būtent nuo sprendimo dėl jo paskyrimo į pareigas įsigaliojimo. Atsižvelgiant į tai, kad komisijos nariai skiriami atskirais atskirų subjektų sprendimais, manytina, kad kadencija nustatoma atskiriems komisijos nariams, o ne visai komisijai in corpore. Atsižvelgiant į tai, reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 461 straipsnio 2 dalies nuostatą, numatančią, kad Komisija iš savo narių kadencijos laikotarpiui išsirenka Komisijos pirmininką. Manytina, kad žodžiai „kadencijos laikotarpiui“ brauktini kaip pertekliniai bei klaidinantys.

7.         Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 461 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „žurnalistikos studijų programą“ įrašytini žodžiai „žurnalistikos studijų krypties studijų programas“.

8.         Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto lyginamajame variante 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 461 straipsnio 2 dalies ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo 461 straipsnio 6 dalies tekstai neatitinka galiojančios šių dalių redakcijos.

9.         Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies 4 punkte žodžiai „suderinusi su Vyriausybės įgaliota institucija“ turi būti dėstomi prieš žodį „tvirtina“, o žodžiai „prieš tai jį“ brauktini kaip pertekliniai.

10.     Manytina, kad projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 48 straipsnio 1 dalies 5 punkte žodžiai „ir (ar) pakeičia“ turi būti brauktini kaip pertekliniai.

11.     Atsižvelgiant į tai, kad tinkamam įstatymo įgyvendinimui reikės laiko (naujais nariais keičiamo įstatymo nustatyta tvarka turės būti papildyta Visuomenės informavimo etikos komisija bei turės būti patvirtintas naujas Metinės įmokos už radijo ir (ar) televizijos programų transliavimo, retransliavimo, platinimo internete arba užsakomųjų audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų teikimo veiklą (toliau – metinė įmoka) dydžio nustatymo tvarkos aprašas), siūlytina projektą papildyti straipsniu, nustatančiu vėlesnį įstatymo įsigaliojimą. Atitinkamai turėtų būti nustatyti pasiūlymai atitinkamoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus ar atlikti kitus būtinus veiksmus.

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                     Dainius Zebleckis

 

 

 

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]