LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Lietuvos respublikos Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 22, 23, 37 ir 441 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 201 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-1833

 

2022-09-21  Nr. 113-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministras Vitalij Dmitrijev, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vadovas Darius Domarkas, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, direktoriaus pavaduotojas Aleksandras Tiaškevičius, patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė, Vyriausybės kanceliarijos Grėsmių valdymo ir krizių prevencijos grupės vadovas Vilmantas Vitkauskas, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Civilinės saugos valdybos viršininkas Edgaras Geda, Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Nacionalinės NVO koalicijos direktorė Gaja Šavelė ir iniciatyvų koordinatorė Laura Tatarėlytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-06-21

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Jurgis Razma, 2022-09-15

1

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 1 straipsniu, kuriuo įstatymas pildomas 201 straipsniu nustatoma, kad Vyriausybė užtikrina veiksmingą įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą priimdama jiems įgyvendinti reikalingus teisės aktus arba įgaliodama juos priimti kompetentingą ministeriją, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją ministerijai vadovauja ministras ir tik jis gali išleisti (priimti) teisės aktus, o ne ministerija, kuri gali tik rengti teisės aktų projektus (ne priimti, išleisti teisės aktus), todėl šis straipsnis koreguotinas, nustatant, kad Vyriausybė gali įgalioti teisės aktus priimti atitinkamos valdymo srities ministrą, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos.

Pagal Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalį ministras vadovauja ministerijai, sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas. Konstitucijoje ministerijų valdymas siejamas su ministrų vadovavimu jiems pavestoms valdymo sritims, todėl siūlome vietoj formuluotės „kompetentingą ministeriją“ vartoti formuluotę „atitinkamos valdymo srities ministras“, tokia formuluotė jau yra galiojančiame Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 9 punkte.  

Be to, akcentuotina, kad Vyriausybė gali pavesti priimti teisės aktus tik tose valdymo srityse, kuriose reglamentuojami santykiai pagal Konstituciją nėra priskirti pačiai Vyriausybei. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad Konstitucijoje tiesiogiai nustačius konkrečios valstybės valdžios įgaliojimus, ji negali jų perduoti kitai valdžiai ar jų atsisakyti. Pagal Konstitucijos 94 straipsnio 2 punktą įstatymų vykdymas ir Seimo nutarimų dėl įstatymų įgyvendinimo vykdymas yra Vyriausybės funkcija. Todėl siūlome Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti nustatant, kad Vyriausybė įgaliojimus kitiems subjektams priimti teisės aktus nesuteikia dėl aktų, kai pagal Konstituciją atitinkamus aktus gali priimti tik Vyriausybė.

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus siūlome pildomo Įstatymo 201 straipsnio formuluotę „arba įgaliodama juos priimti kompetentingą ministeriją, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos.“ pakeisti į nuostatą „Vyriausybė gali įgalioti priimti teisės aktą atitinkamos valdymo srities ministrą, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos, jeigu teisės akto reglamentuojami santykiai Konstitucijoje nėra tiesiogiai priskirti Vyriausybės įgaliojimams.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti ir papildyti Įstatymo projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 201 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

201 straipsnis. Vyriausybės pareiga užtikrinti veiksmingą įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą

Vyriausybė užtikrina veiksmingą įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą priimdama jiems įgyvendinti reikalingus teisės aktus arba įgaliodama juos priimti kompetentingą ministeriją. Vyriausybė gali įgalioti priimti teisės aktą atitinkamos valdymo srities ministrą, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos, jeigu teisės akto reglamentuojamus santykius Konstitucija tiesiogiai nepriskiria Vyriausybės įgaliojimams.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1833 ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-09-21

2

 

 

Argumentai:

Vyriausybės įstatymo 441 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Vyriausybės kanceliarija yra Vyriausybės įsteigta biudžetinė įstaiga. To paties įstatymo 22 straipsnio 9 punkte numatyta, kad Vyriausybės įsteigtų biudžetinių įstaigų administracijos struktūrą tvirtina Vyriausybė arba paveda ją tvirtinti Vyriausybės įsteigtos biudžetinės įstaigos vadovui. Atkreiptinas dėmesys, kad administracijos struktūros tvirtinimas apima visų įstatymais leidžiamų struktūrinių padalinių steigimą (departamentų, skyrių, poskyrių, o šiuo atveju ir centro). Įstatymu suteikus teisę tvirtinti įstaigos administracijos struktūrą nereikia atskirai numatyti teisės steigti konkrečius struktūrinius padalinius. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projektu siūlomas Vyriausybės įstatymo papildymas yra perteklinis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

„9) tvirtina ministerijų, Vyriausybės kanceliarijos, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų, Vyriausybės atstovų įstaigos, kitų Vyriausybės įsteigtų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė arba ministerijos, nuostatus, Vyriausybės įstaigų bei kitų Vyriausybės įsteigtų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė, administracijos struktūrą arba paveda ją tvirtinti Vyriausybės įstaigos arba kitos Vyriausybės įsteigtos biudžetinės įstaigos vadovui, jei kiti įstatymai nenustato kitos jos tvirtinimo tvarkos, priima sprendimą įsteigti Vyriausybės kanceliarijoje struktūrinį padalinį centrą; tvirtinti įstaigų prie ministerijų nuostatus ir jų administracijos struktūrą Vyriausybė gali pavesti atitinkamos valdymo srities ministrui, jei kiti įstatymai nenustato kitos jų tvirtinimo tvarkos;“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-09-21

5

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siekiama įtvirtinti nuostatą, kad Vyriausybei nusprendus Vyriausybės kanceliarijoje įsteigti centrą, Vyriausybės kancleris gali turėti papildomą pavaduotoją, jei jis skiriamas vadovauti centrui. Tačiau, kartu su įstatymo projektu teikiamas ir Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo projektas, numatantis naują pareigybę – centro vadovas. Vyriausybės kanclerio pavaduotojo ir centro vadovo pareiginės algos koeficientų intervalai skiriasi.

Valstybės tarnybos įstatymas nenumato galimybės valstybės tarnautojui tuo pačiu metu eiti dvejas pareigas valstybės tarnyboje, t. y. būti ir Vyriausybės kanceliarijos kanclerio pavaduotoju ir Nacionalinio krizių valdymo centro vadovu.

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projektu keičiamo Vyriausybės įstatymo 441  traipsnio 2 dalyje dar minima ir centro direktoriaus pareigybė, t. y. kalbant apie tas pačias pareigas naudojami trys skirtingi pavadinimai: centro vadovas, centro direktorius ir Vyriausybės kanceliarijos kanclerio pavaduotojas.

Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 9 punkte jau yra numatyta, kad Vyriausybės kanceliarijos nuostatus tvirtina Vyriausybė, tad šios nuostatos netikslinga dar kartą kartoti Vyriausybės įstatymo 441 straipsnio 2 dalyje.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamą Vyriausybės įstatymo 44straipsnį ir jį išdėstyti taip:

44straipsnis. Vyriausybės kanceliarija

1. Vyriausybės kanceliarija yra Vyriausybės įsteigta biudžetinė įstaiga, padedanti vykdyti Vyriausybės ir Ministro Pirmininko funkcijas. Vyriausybės kanceliarijai vadovauja Vyriausybės kancleris.

2. Vyriausybės kanceliarijos nuostatus tvirtina Vyriausybė. Vyriausybės sprendimu Vyriausybės kanceliarijoje gali būti steigiamas centras (centrai) bendriems ministerijų, taip pat kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų veiksmams koordinuoti, viešojo administravimo subjektams reikiamoms kompetencijoms sutelkti, padėti Vyriausybei ir kitiems viešojo administravimo subjektams valdyti valstybės lygio situacijas ar procesus. Centrui vadovauja centro vadovas (centro direktorius) arba Vyriausybės kanclerio paskirtas Vyriausybės kanclerio pavaduotojas.

3. Vyriausybės kancleris turi du pavaduotojus: Vyriausybės kanclerio pirmasis pavaduotojas yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas; Vyriausybės kanclerio pavaduotojas yra karjeros valstybės tarnautojas. Vyriausybei nusprendus Vyriausybės kanceliarijoje įsteigti centrą, Vyriausybės kancleris gali turėti papildomą pavaduotoją, jei jis skiriamas vadovauti centrui. Vyriausybės kanclerio pavaduotojas yra pavaldus Vyriausybės kancleriui ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui.“

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rita Tamašunienė.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė