LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Lietuvos respublikos Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 22, 23, 37 ir 441 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 201 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-1833
2022-09-21 Nr. 113-P-33
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministras Vitalij Dmitrijev, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vadovas Darius Domarkas, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, direktoriaus pavaduotojas Aleksandras Tiaškevičius, patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė, Vyriausybės kanceliarijos Grėsmių valdymo ir krizių prevencijos grupės vadovas Vilmantas Vitkauskas, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Civilinės saugos valdybos viršininkas Edgaras Geda, Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Nacionalinės NVO koalicijos direktorė Gaja Šavelė ir iniciatyvų koordinatorė Laura Tatarėlytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-21 |
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys Jurgis Razma, 2022-09-15 |
1 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekto 1 straipsniu, kuriuo įstatymas pildomas 201 straipsniu nustatoma, kad Vyriausybė užtikrina veiksmingą įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą priimdama jiems įgyvendinti reikalingus teisės aktus arba įgaliodama juos priimti kompetentingą ministeriją, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją ministerijai vadovauja ministras ir tik jis gali išleisti (priimti) teisės aktus, o ne ministerija, kuri gali tik rengti teisės aktų projektus (ne priimti, išleisti teisės aktus), todėl šis straipsnis koreguotinas, nustatant, kad Vyriausybė gali įgalioti teisės aktus priimti atitinkamos valdymo srities ministrą, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos. Pagal Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalį ministras vadovauja ministerijai, sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas. Konstitucijoje ministerijų valdymas siejamas su ministrų vadovavimu jiems pavestoms valdymo sritims, todėl siūlome vietoj formuluotės „kompetentingą ministeriją“ vartoti formuluotę „atitinkamos valdymo srities ministras“, tokia formuluotė jau yra galiojančiame Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 9 punkte. Be to, akcentuotina, kad Vyriausybė gali pavesti priimti teisės aktus tik tose valdymo srityse, kuriose reglamentuojami santykiai pagal Konstituciją nėra priskirti pačiai Vyriausybei. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad Konstitucijoje tiesiogiai nustačius konkrečios valstybės valdžios įgaliojimus, ji negali jų perduoti kitai valdžiai ar jų atsisakyti. Pagal Konstitucijos 94 straipsnio 2 punktą įstatymų vykdymas ir Seimo nutarimų dėl įstatymų įgyvendinimo vykdymas yra Vyriausybės funkcija. Todėl siūlome Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti nustatant, kad Vyriausybė įgaliojimus kitiems subjektams priimti teisės aktus nesuteikia dėl aktų, kai pagal Konstituciją atitinkamus aktus gali priimti tik Vyriausybė. Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus siūlome pildomo Įstatymo 201 straipsnio formuluotę „arba įgaliodama juos priimti kompetentingą ministeriją, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos.“ pakeisti į nuostatą „Vyriausybė gali įgalioti priimti teisės aktą atitinkamos valdymo srities ministrą, Vyriausybės įstaigą ar įstaigą prie ministerijos, jeigu teisės akto reglamentuojami santykiai Konstitucijoje nėra tiesiogiai priskirti Vyriausybės įgaliojimams.“
Pasiūlymas: Pakeisti ir papildyti Įstatymo projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 201 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „201 straipsnis. Vyriausybės pareiga užtikrinti veiksmingą įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą Vyriausybė užtikrina veiksmingą
įstatymų ir kitų Seimo priimtų teisės aktų vykdymą priimdama jiems
įgyvendinti reikalingus teisės aktus |
Pritarti |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1833 ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rita Tamašunienė.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė