LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TIKSLINIŲ KOMPENSACIJŲ ĮSTATYMO NR. XII-2507 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3494
2024-10-16 Nr. 103-P-37
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys, Andrius Vyšniauskas; komiteto biuras: vedėja Ieva Kuodienė, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Eugenijus Sabutis – Seimo narys, Vaida Budzevičienė – Respublikos Prezidento patarėja, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Daiva Zabarauskienė –Tikslinės pagalbos grupės vadovė, Agnė Petraitienė – Tikslinės pagalbos grupės patarėja; Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai: Jovita Litvaitienė – Pensinių išmokų skyriaus vedėja, Jelena Franckevič – Pensinių išmokų skyriaus patarėja; Kristina Košel-Patil – Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Vyriausybė, 2024-09-21 |
|
|
|
|
Nutarimas Nr. 694 dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3494: <...> Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo Nr. XII-2507 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3494 (toliau – Projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Projektą tobulinti pagal toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad Projektu siekiama tobulinti dabartinį reguliavimą ir įteisinti aiškiai apibrėžtą nuostatą, susijusią su lengvojo automobilio įsigijimo išlaidų kompensacija asmenims ar šeimoms, auginančioms daugiau nei vieną vaiką su negalia. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo tikslą, šiame įstatyme reglamentuojamomis kompensacijomis siekiama padėti užtikrinti asmenų su negalia individualiųjų poreikių tenkinimą ir (ar) kompensuoti išlaidas, patirtas tenkinant jų individualiuosius poreikius, tačiau Tikslinių kompensacijų įstatymo 11 straipsnio 2 dalies sakinio konstrukcija, kurioje žodžiai „<...> vaiką (įvaikį, globotinį, rūpintinį) su negalia (toliau – vaikas su negalia) <...>“ vartojami vienaskaita, leidžia daryti prielaidą, kad lengvojo automobilio ir (ar) jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacija (toliau – kompensacija) gali būti skiriama tik vienam vaikui šeimoje ir galimai apriboja šeimų, atitinkančių Tikslinių kompensacijų įstatymo 11 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytus kriterijus ir turinčių du ar daugiau vaikų su negalia, teisę kreiptis ir gauti kompensaciją už kiekvieną vaiką su negalia, taip užtikrinant kiekvieno vaiko su negalia individualiųjų poreikių tenkinimą. Pažymėtina, kad ir praktikoje buvo atvejų, kai Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaiga neteisingai aiškino ir taikė Tikslinių kompensacijų įstatymo nuostatas, susijusias su kompensacijos skyrimu, jei šeimoje auga daugiau nei vienas vaikas su negalia. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, nagrinėdamas bylą ir vertindamas analogiškas iki 2023 m. gruodžio 31 d. galiojusio Tikslinių kompensacijų įstatymo nuostatas, 2023 m. balandžio 12 d. sprendime administracinėje byloje Nr. eA-188-1188/2023 konstatavo: „Sistemiškai įvertinus Transporto lengvatų įstatyme ir Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme įtvirtintą teisinį reglamentavimą, nėra teisinių argumentų teigti, jog įstatymų leidėjas Transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje aiškiai išreiškė valią, jog lengvojo automobilio įsigijimo ir jo techninio pritaikymo išlaidų kompensacija yra skiriama šeimai, neatsižvelgiant į joje auginamų neįgalių vaikų (įvaikių, globotinių, rūpintinių) skaičių. Aiškinant priešingai, susidarytų teisinė situacija, kai būtų pažeisti Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme įtvirtinti skirtingų poreikių tenkinimo, lygių galimybių principai, būtų paneigtas finansinės pagalbos priemonės tikslingumas, būtų apribota asmens teisės į socialinę paramą apimtis.“ Siekiant, kad Tikslinių kompensacijų įstatymo 11 straipsnio nuostatos būtų suprantamos ir taikomos vienodai, atsižvelgiant į Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo suformuotą praktiką ir laikantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtinto aiškumo principo, pagal kurį teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, reikia patikslinti Tikslinių kompensacijų įstatymo 11 straipsnio 2 dalies nuostatas. Tačiau Projekte pateiktas pasiūlymas įtvirtinti „teisę gauti antrą šio straipsnio 1 dalyje nurodytą lengvojo automobilio ir (ar) jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją“ nepadės pasiekti Projekto tikslo, nes šeimos, auginančios tris ar daugiau vaikų su negalia, negalės gauti trečios ir daugiau kompensacijų. Be to, reikia įvertinti ir įstatyme įtvirtinti galimybę šeimai už gautas kompensacijas įsigyti vieną lengvąjį automobilį ar kelis lengvuosius automobilius ir (ar) jį (juos) techniškai pritaikyti pagal kiekvieno vaiko su negalia poreikius. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina Tikslinių kompensacijų įstatymo 11 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Teisę gauti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą lengvojo automobilio ir (ar) jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją joje numatytomis sąlygomis turi sutuoktiniai arba neįregistravę santuokos bendrą ūkį tvarkantys asmenys, artimieji giminaičiai, įtėviai (įmotės), vaiko, kuriam nustatyta nuolatinė globa (rūpyba), globėjai (rūpintojai) (toliau – šeima), auginantys vaiką (įvaikį, globotinį, rūpintinį) su negalia (toliau – vaikas su negalia), kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis (specialusis nuolatinės slaugos poreikis). Jei šeima augina du ar daugiau vaikų su negalia, kuriems nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis (specialusis nuolatinės slaugos poreikis), ji turi teisę šio straipsnio 1 dalyje nurodytą lengvojo automobilio ir (ar) jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją gauti už kiekvieną vaiką su negalia ir įsigyti lengvąjį (-uosius) automobilį (-ius) ir (ar) jį (juos) techniškai pritaikyti pagal kiekvieno vaiko su negalia poreikius.“ Įvertinus Tikslinių kompensacijų įstatyme nustatytas kompensacijos mokėjimo sąlygas, kai kompensacija šeimai gali būti išmokama vieną kartą per 72 mėnesius, Projektu teikiamam pasiūlymui įgyvendinti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų nereikės. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, per kalendorinius metus dėl kompensacijos skyrimo kreipiasi ne daugiau kaip trys šeimos, auginančios du ar daugiau vaikų su negalia. 2024 m. pirmą pusmetį kompensacijos išmokėtos trims šeimoms, auginančioms du ar daugiau vaikų su negalia, t. y. iš valstybės biudžeto išmokėta 14 080 (keturiolika tūkstančių aštuoniasdešimt) eurų.
|
Pritarti. Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.
|
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-10-16 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Pritardami LR Vyriausybės išvadoje pateiktai patobulintai formuluotei, siūlome patobulinti įstatymo projektą taip, kad šeima, auginanti du ar daugiau vaikų su negalia, kuriems nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis (specialusis nuolatinės slaugos poreikis), turėtų teisę gauti ne antrą kompensaciją (daugiausiai dvi), o kompensaciją už kiekvieną vaiką su tokia negalia.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas Pakeisti 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Teisę gauti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą
lengvojo automobilio ir (ar) jo techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją
joje numatytomis sąlygomis turi sutuoktiniai arba neįregistravę santuokos
bendrą ūkį tvarkantys asmenys, artimieji giminaičiai, įtėviai (įmotės),
vaiko, kuriam nustatyta nuolatinė globa (rūpyba), globėjai (rūpintojai)
(toliau – šeima), auginantys vaiką (įvaikį, globotinį, rūpintinį) su negalia
(toliau – vaikas su negalia), kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio
individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis (specialusis
nuolatinės slaugos poreikis).
|
Pritarti.
|
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš – 1, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Algimantas Dumbrava.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Paulė Kuzmickienė
Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė