Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PRODUKTŲ SAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-1206
5, 6, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 23, 24, 25, 27, 28, 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR
22 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMAS
2014 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Vyriausybės,
Vyriausybės įstaigų, ministerijų, prie jų įsteigtų departamentų ir kitų įstaigų
ar jos įgaliotų institucijų kompetencija reglamentuojant produktų saugą
Vyriausybė, Vyriausybės įstaigos, ministerijos,
prie jų įsteigti departamentai ir kitos įstaigos ar jos įgaliotos
institucijos joms priskirtose valstybės valdymo srityse pagal savo
kompetenciją nustato privalomus produktų saugos bei ženklinimo reikalavimus,
suderintus su Jungtinių Tautų Organizacijos, Europos Sąjungos, Pasaulio
prekybos organizacijos reikalavimais, ir patvirtinimo, kad jie atitinka
nustatytus reikalavimus, tvarką.“
2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Produktų saugą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimo koordinavimas
1. Šio
įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių produktų saugą, įgyvendinimą
koordinuoja Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba Valstybinė
vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Taryba Tarnyba).
2. Tarybos
kompetenciją, juridinį statusą, jos sudarymo tvarką, jos narių paskyrimo ir
atšaukimo pagrindus bei šiems nariams keliamus reikalavimus, jų kadencijos
trukmę, sprendimų priėmimo tvarką ir lėšų, iš kurių Taryba būtų išlaikoma,
šaltinius nustato įstatymai ir kiti teisės aktai.“
3 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
,,5) sužinojęs, kad gaminys
pavojingas, nedelsdamas informuoti apie tai vartotojus, Tarybą Tarnybą
bei atitinkamos srities kontrolės institucijas, pašalinti jį iš rinkos, ir,
jei būtina, gaminį susigrąžinti;“.
4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) sužinojęs, kad suteikta
paslauga pavojinga, nedelsdamas nutraukti paslaugos teikimą ir informuoti
vartotoją, Tarybą bei Tarnybą ir atitinkamos
srities kontrolės instituciją, jei būtina imtis vartotojų saugą
užtikrinančių kitų veiksmų;“.
5 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
,,11
straipsnis. Visuomeninių vartotojų teisių gynimo organizacijų Vartotojų
asociacijų teisės ir mokslo komitetų vaidmuo produktų saugos srityje
1. Visuomeninių
vartotojų teisių gynimo organizacijų Vartotojų asociacijų teises
produktų saugos srityje nustato Vartotojų teisių gynimo Vartotojų
teisių apsaugos įstatymas ir kiti teisės aktai.
2. Kad rinkos ribojimo klausimais būtų kompetentingai bendradarbiaujama su Europos Komisija ir suinteresuotoms Lietuvos Respublikos institucijoms dėl pavojingų produktų (produktų saugos ir vartotojų sveikatos klausimais) būtų teikiamos moksliškai pagrįstos rekomendacinės išvados, prie ministerijų gali būti steigiami mokslo komitetai. Mokslo komitetų sudėtį ir darbą reglamentuoja nustatyta tvarka parengti ir patvirtinti nuostatai.“
6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) produktų saugos kontrolės
duomenų analizė ir informacijos Tarybai Tarnybai periodinis
teikimas.“
7 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Tarybos Tarnybos
ir kontrolės institucijų turima informacija apie produktų keliamą riziką
vartotojų sveikatai ir saugai turi būti prieinama visuomenei nepažeidžiant
taikomų apribojimų. Visuomenė gali susipažinti su informacija apie produktų
identifikavimą, rizikos pobūdį ir jiems taikomas priemones.“
2. Pakeisti 15 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Taryba Tarnyba ir kontrolės institucijos imasi būtinų priemonių,
kad jų pareigūnai ir atstovai būtų įpareigoti neatskleisti šio įstatymo
įgyvendinimo tikslams gautos informacijos, kuriai pagal jos pobūdį taikomos
komercinės paslapties nuostatos, išskyrus informaciją apie gaminių saugą, kuri
turi būti paskelbta, kad būtų galima apsaugoti vartotojų sveikatą ir saugą.“
8 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Taryba Tarnyba
ar kontrolės institucijos gali taikyti rinkos ribojimo priemones, jeigu yra
pagrindas manyti, kad produktas yra pavojingas vartotojų sveikatai ir saugai,
nors produktas ir atitinka šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies reikalavimus.“
9 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Rinkos ribojimo priemonės
1.
Taryba Tarnyba arba kontrolės institucijos šio įstatymo 16
straipsnyje nurodytais rinkos ribojimo priemonių taikymo pagrindais turi teisę
Vyriausybės nustatyta tvarka taikyti šias rinkos ribojimo priemones:
1) reikalauti, kad bet koks produktas, kuris konkrečiomis aplinkybėmis gali kelti riziką, būtų paženklintas valstybine kalba surašytais tinkamais, aiškiais ir lengvai suprantamais įspėjimais apie galimą su gaminiu susijusią riziką; nustatyti išankstines produkto prekybos sąlygas, kuriomis siekiama užtikrinti jo saugą;
2) nurodyti, kad apie bet kokio produkto, kuris gali kelti riziką konkretiems asmenims, keliamą riziką šie asmenys būtų laiku ir tinkamai, įskaitant ir specialių įspėjimų paskelbimą, įspėti;
3) laikinai, kol bus atlikti įvairūs saugos įvertinimai, patikrinimai ir kontrolė, uždrausti tiekti, siūlyti tiekti ir demonstruoti bet kokį produktą, dėl kurio yra pagrįstai įtariama, kad jis gali būti pavojingas;
4) uždrausti bet kokio pavojingo produkto pardavimą ir toliau imtis priemonių, kurios užtikrintų tokio draudimo laikymąsi;
5) nurodyti nedelsiant pašalinti iš rinkos bet kokį jau rinkoje esantį pavojingą produktą arba organizuoti tokį pašalinimą ir įspėti vartotojus apie su tokiu produktu susijusią riziką; nurodyti arba koordinuoti, arba prireikus kartu su gamintojais ir platintojais organizuoti, kad šis produktas būtų susigrąžintas iš vartotojų ir sunaikintas atitinkamomis sąlygomis.
2. Šio straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose išvardytos priemonės taikomos gamintojui, platintojui atsižvelgiant į jo veiklą, bet kokiam kitam asmeniui, kai tai yra būtina bendradarbiavimui siekiant išvengti produkto keliamo pavojaus.
3. Visi sprendimai dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo turi būti motyvuoti. Apie šiuos sprendimus būtina skubiai pranešti asmenims, kuriems jie yra taikomi. Jei yra galimybė, šiems asmenims leidžiama pareikšti savo nuomonę prieš priimant sprendimą. Jei dėl sprendimo vykdymo skubos tai nebuvo padaryta iš anksto, tokia galimybė suteikiama jau priėmus sprendimą.
4. Jei kontrolės institucija pati
pašalina iš rinkos pavojingą produktą, jos patirtos išlaidos Tarybos Tarnybos
nutarimu išieškomos iš gamintojo, platintojo ir paslaugos teikėjo ne ginčo
tvarka.
5. Taryba Tarnyba
ir kontrolės institucijos privalo užtikrinti galimybę vartotojams ir
suinteresuotiems asmenims pateikti skundus dėl produkto saugos bei priežiūros,
dėl kontrolės veiksmų ir į tuos skundus tinkamai reaguoti. Jos turi informuoti
vartotojus ir suinteresuotus asmenis apie skundų pateikimo procedūrą.
6. Taryba Tarnyba ar
kontrolės institucijos privalo informuoti platintojus, vartotojus bei
visuomenines vartotojų teisių gynimo organizacijas apie sprendimus produktus
pašalinti iš rinkos, siekiant paskatinti juos prisidėti prie tokių sprendimų
įgyvendinimo.
7. Tarybos Tarnybos
nutarimai arba kontrolės institucijų sprendimai dėl rinkos ribojimo priemonių
taikymo turi būti skelbiami atitinkamai Tarybos Tarnybos arba
kontrolės institucijų interneto svetainėse.
8. Gamintojai, platintojai ir
paslaugų teikėjai privalo vykdyti Tarybos Tarnybos nutarimus arba
kontrolės institucijų sprendimus nuo jų gavimo momento, jeigu sprendimas ar
nutarimas nenustato vėlesnės datos.“
10 straipsnis. 22 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 22 straipsnį.
22
straipsnis. Asmenys, kuriems taikomos baudos už šio įstatymo pažeidimus
Baudos
už šio įstatymo pažeidimus taikomos produkto gamintojui, platintojui ar
paslaugos teikėjui.
11 straipsnis. 23 straipsnio papildymas ir pakeitimas
1. Pakeisti 23 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„23 straipsnis. Baudos ir įspėjimas už šio įstatymo pažeidimus“.
2. Pakeisti 23 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Šio įstatymo 22 straipsnyje
nurodytiems asmenims, nevykdantiems Tarybos Tarnybos ar kontrolės
institucijų reikalavimų pašalinti pavojingus produktus iš rinkos ar juos
sunaikinti, skiriama nuo 5 000 iki 20 000 litų bauda.“
3. Papildyti 23 straipsnį nauja 8 dalimi:
„8. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal mažiausios ir didžiausios baudų vidurkį. Skiriant konkrečią baudą, atsižvelgiama į šio įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytas atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes, pažeidimo pobūdį, pažeidimo trukmę ir mastą. Kai yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, bauda mažinama nuo jos vidurkio iki minimalaus dydžio, o kai yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, bauda didinama nuo jos vidurkio iki maksimalaus dydžio. Kai yra ir atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuojamas Tarnybos nutarime.“
4. Papildyti 23 straipsnį nauja 9 dalimi:
„9. Tais atvejais, kai pažeidimas yra mažareikšmis, juo nepadaroma žalos šio įstatymo saugomiems interesams arba padaryta žala labai nedidelė, Tarnyba, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali taikyti nuobaudą – įspėjimą, neskirdama baudos.“
5. Buvusią 23 straipsnio 8 dalį laikyti 10 dalimi.
12 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 24 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Nustatydama baudos dydį, Taryba
Tarnyba atsižvelgia į atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias
aplinkybes.“
2. Pakeisti 24 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Skiriant baudą,
lengvinančiomis aplinkybėmis yra laikoma tai, kad asmenys, padarę pažeidimą, savo
noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, bendradarbiavo su Tarnyba ir
(ar) kontrolės institucijomis tyrimo metu, jį pašalino, gera
valia atlygino vartotojams nuostolius ir (ar) pašalino padarytą žalą,
ir kitos reikšmingos aplinkybės.“
2. Pakeisti 24 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Skiriant baudą,
sunkinančiomis aplinkybėmis yra laikoma tai, kad asmuo pakartotinai per
vienerius metus nuo ankstesnio pažeidimo padarė tos pačios rūšies pažeidimą,
tęsė pažeidimą nepaisydamas Tarybos Tarnybos ar kontrolės
institucijų įpareigojimo nutraukti neteisėtus veiksmus, kliudė atlikti
tyrimą, slėpė padarytą pažeidimą, neatlygino ar vengė atlyginti vartotojams
nuostolius ir (ar) padarytą žalą.“
13 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Baudų ar įspėjimo skyrimo terminas
Šio įstatymo 23 straipsnyje numatytos baudos ar įspėjimas gali būti skiriamos ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo šio įstatymo pažeidimo nustatymo, o esant tęstiniam pažeidimui – nuo jo išaiškėjimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai pavojingu produktu pakenkiama vartotojo sveikatai ar atimama gyvybė.“
14 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 27 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„27 straipsnis. Įstatymo pažeidimų nagrinėjimo ir baudų ar įspėjimo taikymo tvarka
1. Taryba Tarnyba
nagrinėja šiame įstatyme nurodytas bylas nurodytus pažeidimus ir nutarimu
skiria numatytas baudas ar įspėjimus. Bylų parengimo Pažeidimų
nagrinėjimo ir baudų ar įspėjimo skyrimo tvarką nustato šis
įstatymas ir Vyriausybės tvirtinami Tarybos nuostatai bei Tarybos priimtas
reglamentas. Produktų saugos įstatymo pažeidimų nagrinėjimo taisyklės,
tvirtinamos Tarnybos direktoriaus įsakymu.
2. Pažeidimo nagrinėjimas
pradedamas Tarnybos ar kontrolės institucijų institucijos darbuotojai
dėl šio įstatymo pažeidimo surašo protokolą ir kartu su reikalingais dėl
šio įstatymo pažeidimo surašyto protokolo pagrindu įrodymais ne vėliau kaip
per 3 darbo dienas perduoda Tarybai. Tais atvejais, kai įstatymo
pažeidimo protokolą surašo ne Tarnyba, o kontrolės institucija, jis kartu su
surinktais įrodymais perduodamas Tarnybai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo
protokolo surašymo dienos.
3. Nagrinėjant bylą pažeidimą,
dalyvauja medžiagą pateikusios kontrolės institucijos atstovas, taip pat turi
būti informuotas ir gali dalyvauti pats pažeidėjas ir (ar) jo atstovas.
Pažeidėjas ir (ar) jo atstovas turi teisę susipažinti su surinkta medžiaga,
duoti paaiškinimus, pateikti prašymus, teikti įrodymus, apskųsti priimamus
sprendimus. Pažeidėjo ir (ar) jo atstovo, jeigu jis laiku informuotas apie
bylos registruotu paštu ne vėliau kaip prieš keturiolika dienų iki
pažeidimo nagrinėjimo Tarnyboje dienos buvo informuotas apie galimus šio
įstatymo pažeidimus, pažeidimo nagrinėjimo vietą ir laiką, taip
pat apie galimybę susipažinti su gautais dokumentais ir kita informacija bei
raštu pateikti paaiškinimus, neatvykimas į bylos pažeidimo nagrinėjimą
nekliudo ją jo nagrinėti.
4. Pažeidimai Tarnyboje nagrinėjami rašytinio ar žodinio proceso tvarka. Pažeidimą nagrinėjant žodinio proceso tvarka, Tarnyba posėdį ar jo dalį gali skelbti uždaru, kai tai būtina apsaugoti valstybės ar tarnybos paslaptį, komercinę paslaptį arba užtikrinti vartotojo teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą.
4. 5.
Išnagrinėjusi bylą pažeidimą, Taryba Tarnyba priima
nutarimą skirti šio įstatymo nustatytas baudas ar įspėjimą, atsisakyti
skirti baudas ar įspėjimą ir (arba) išieškoti kontrolės institucijos patirtas
išlaidas iš gamintojo, platintojo ar paslaugų teikėjo ne ginčo tvarka.
Nutarime nurodoma: priėmusios nutarimą institucijos pavadinimas, bylos pažeidimo
nagrinėjimo data ir vieta, duomenys apie pažeidėją, pažeidimo aplinkybės,
įrodymai, kuriais grindžiamas nutarimas, pažeidėjo paaiškinimai ir jų
vertinimas, Produktų saugos šio įstatymo straipsnis,
numatantis atsakomybę už šio įstatymo pažeidimą, priimtas sprendimas, jo
įvykdymo tvarka, apskundimo terminai ir tvarka.
6. Tarnybos nutarimai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų priėmimo dienos registruotu paštu išsiunčiami asmenims, dėl kurių jie priimami.“
15 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 28 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„28 straipsnis. Kontrolės
institucijų sprendimų ir Tarybos Tarnybos nutarimų apskundimas
1. Gamintojas, platintojas ir
paslaugos teikėjas Tarybos Tarnybos nutarimus arba kontrolės
institucijų sprendimus dėl rinkos ribojimo priemonių taikymo bei Tarybos
ir Tarnybos nutarimus dėl baudų ar įspėjimo skyrimo per 20 dienų
nuo nutarimo ar sprendimo priėmimo dienos gali apskųsti teismui Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
2. Kreipimasis į teismą nesustabdo nutarimo ar sprendimo vykdymo, jeigu teismas nenustato kitaip.“
16 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„29 straipsnis. Baudų
išieškojimas Nutarimų vykdymas
1. Paskirtos baudos, numatytos šio įstatymo 23 straipsnyje, į valstybės biudžetą sumokamos ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tos dienos, kurią šio įstatymo pažeidėjas gavo nutarimą dėl baudos paskyrimo.
2. Tarnybos nutarimas yra vykdomasis dokumentas. Nesumokėtos baudos išieškomos Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Tarnybos nutarimas gali būti pateikiamas vykdyti ne vėliau kaip per trejus metus nuo jo priėmimo dienos. Šis terminas pratęsiamas tiek, kokiam laikui teismo sprendimu buvo sustabdytas Tarnybos nutarimo skirti baudą vykdymas.“
17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2015 m. liepos 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas