PASIŪLYMAS

 

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR.I-532 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 32, 35, 36, 42, 43, 48, 49, 50, 51, 53, 54, 56, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 72, 73, 74, 75, 77 ir 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto NR. XIIIP-2562

2018-10-8

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

9/ 32

1

 

Argumentai:

 

Keičiamo įstatymo 2 straipsnyje nustatyta kas turi teisę dalyvauti savivaldybės tarybos rinkimuose. Keičiamo įstatymo 32 straipsnyje numatoma tikrinti tik dalį šių reikalavimų. Todėl siekiant palengvinti apylinkių rinkimų komisijoms priimti sprendimus ir išvengti interpretacijų, kad rinkėjui atvykusiam balsuoti į rinkimų apylinkę privalomi kiti, nei 2 straipsnyje nustatyti reikalavimai, siūlau patikslinti įstatymo projektą įrašant nustačiusi, kad šis rinkėjas atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 1 ir 3 dalių reikalavimus“.

 

Pasiūlymas:

 

9 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

32 straipsnis. Rinkėjų sąrašų tikslinimas sudarius galutinius rinkėjų sąrašus, taip pat rinkimų dieną

1. Jeigu į apylinkės rinkimų komisiją po galutinių rinkėjų sąrašų patvirtinimo, bet ne vėliau kaip iki rinkimų dienos 18 valandos kreipiasi į šios rinkimų apylinkės rinkėjų sąrašą neįrašytas rinkėjas ir pateikia pasą, asmens tapatybės kortelę ar teisę nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje patvirtinantį dokumentą ir dokumentą, liudijantį jo deklaruotą gyvenamąją vietą šios rinkimų apylinkės teritorijoje, apylinkės rinkimų komisija nustačiusi, kad šis rinkėjas atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 1 ir 3 dalių reikalavimus įrašo šį rinkėją į papildomą rinkimų apylinkės rinkėjų sąrašą ir leidžia jam balsuoti Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka, o šio rinkėjo vardą, pavardę, asmens kodą, paso ar kito asmens tapatybę patvirtinančio dokumento numerį ir adresą nedelsiant praneša savivaldybės rinkimų komisijai. Savivaldybės rinkimų komisija patikrina, ar šis rinkėjas įrašytas į savivaldybės rinkėjų sąrašą, ir imasi priemonių užtikrinti, kad šis rinkėjas negalėtų du kartus balsuoti arba kad jo užpildyti rinkimų biuleteniai būtų skaičiuojami tik vieną kartą. Jeigu šis rinkėjas yra balsavęs du kartus, skaičiuojamas tik tas balsas, kuris pateko į rinkimų apylinkės balsadėžę. Kitas šio rinkėjo balsas, gautas balsavimo vokais arba balsavus pagal papildomą rinkimų apylinkės rinkėjų sąrašą, neskaičiuojamas.

2.

10/35

1

 

Argumentai:

 

Reikalavimas Vyriausiajai rinkimų komisijai nustatyti ar komiteto pavadinimas yra ar nėra „panašus“ yra pernelyg subjektyvus ir tuo galintis sukelti ginčus ir abejones. Taip pat šio įstatymo projekte nėra įvertinta, kad juridinių asmenų parama politinėms partijoms yra neleidžiama, o leidimas gavus juridinio asmens ar prekės ženklo savininko, jeigu jis yra juridinis asmuo, sutikimą naudotis pavadinimu ar prekės ženklu yra neleistina nematerialinė parama rinkimų komitetui.

Rinkimų komitetas yra tik iš konkrečios savivaldybės rinkėjų sudaryta visuomeninė politinė organizacija veikianti rinkimų laikotarpiu. Todėl asmenų pavardės dėl, kurių rinkėjai negali balsuoti šios savivaldybės tarybos rinkimuose, sudaro prielaidas klaidinti rinkėjams.

 

Pasiūlymas:

Siūlau patikslinti siūlomą pakeitimą ir jį išdėstyti taip:Klaidinantis yra tas rinkimų komiteto pavadinimas, kuris yra tapatus ar naudoja dalį įregistruoto juridinio asmens pavadinimo, įregistruotą prekės ženklą ar jo dalį ar jame yra naudojamas fizinio asmens nario vardas, pavardė be šio asmens sutikimo ar asmens nesančio šio rinkimų komiteto nariu.“

10. straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

1.   Pakeisti 35 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) rinkimų komiteto pavadinimas, atitinkantis šio įstatymo reikalavimus.“

2.   Pakeisti 35 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Rinkimų komitetas savo veiklą gali pradėti nuo įregistravimo Vyriausiojoje rinkimų komisijoje dienos. Rinkimų komitetas, laikydamasis konstitucinio imperatyvo gerbti ir saugoti konstitucinę santvarką, viešąją tvarką, visuomenės dorovės apsaugą, nekurstant tautinės, rasinės, religinės, socialinės neapykantos, prievartos ar diskriminacijos, turi teisę pasirinkti rinkėjų neklaidinantį ir tinkamai juos informuojantį apie rinkimų komitetą rinkimų komiteto pavadinimą ir nurodyti jį rinkimų komiteto veiklos sutartyje. Jeigu rinkimų komitetas pasirenka pavadinimą, kuris yra tapatus arba panašus į jau įregistruoto juridinio asmens pavadinimą, prekės ženklą ar jame yra naudojamas fizinio asmens vardas, pavardė, jis privalo pateikti raštišką aukščiau nurodytų asmenų arba prekės ženklo savininko sutikimą.  Klaidinantis yra tas rinkimų komiteto pavadinimas, kuris yra tapatus ar naudoja dalį įregistruoto juridinio asmens pavadinimo, įregistruotą prekės ženklą ar jo dalį ar jame yra naudojamas fizinio asmens nario vardas, pavardė be šio asmens sutikimo ar asmens nesančio šio rinkimų komiteto nariu. Jeigu rinkimų komitetas pavadinimo nepasirenka arba pasirinktas pavadinimas neatitinka nurodytų reikalavimų, Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi nustatyta tvarka, laikydamasi eiliškumo pagal rinkimų komitetų įregistravimo Vyriausiojoje rinkimų komisijoje laiką, suteikia jam skirtingą kiekvienam rinkimų komitetui raidę (raides) be diakritinio ženklo. Ši raidė (raidės) laikoma (laikomos) rinkimų komiteto pavadinimu ir įrašoma (įrašomos) rinkimų biuletenyje. Sprendimą dėl rinkimų komiteto ar jo veiklos sutarties pakeitimo įregistravimo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo ir veiklos sutarties pateikimo dienos priima Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas narys. Jeigu yra nustatomi dokumentų trūkumai, rinkimų komiteto atstovui (koordinatoriui) pasiūloma per 3 dienas juos pašalinti. Atsisakymas registruoti rinkimų komitetą ar jo veiklos sutarties pakeitimą turi būti motyvuotas. Jeigu rinkimų komitetas nesutinka su priimtu sprendimu, sprendimas per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo gali būti skundžiamas Vyriausiajai rinkimų komisijai. Skundą Vyriausioji rinkimų komisija privalo išnagrinėti per 3 darbo dienas. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo gali būti apskųstas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Skundas turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 48 valandas nuo jo gavimo. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo sprendimas įsiteisėja nuo jo paskelbimo.“

3

11/36

2

4

Argumentai:

 

Reikalavimas kad užstatą mokėtų partija arba rinkimų komitetas, nors nereikalaujant, kad tai būtų šį kandidatų sąrašą kelianti partija ar komitetas, yra perteklinis. O reikalavimas, kad užstato nemoka partija ar rinkimų komitetas, užstatas būtų mokamas „paties keliamo kandidato“ nėra aiškus. Vienaskaita suponuoja, kad šiuo atveju užstatą moka kiekvienas sąraše esantis kandidatas, ir bent vienam kandidatui nesumokėjus, neregistruojamas visas kandidatų sąrašas.

 

Pasiūlymas:

 

11 straipsnis. 36 straipsnio pakeitimas

 

2. Pakeisti 36 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) dokumentą, patvirtinantį, kad yra partijos, rinkimų komiteto ar paties keliamo kandidato sumokėtas rinkimų užstatas, arba Vyriausiosios rinkimų komisijos pažymą, kad šis užstatas yra sumokėtas. Taip pat partija, rinkimų komitetas gali pateikti rinkimų programą.“

4

11/36

4

4

Argumentai:

 

Įvedamas naujas reikalavimas kandidatui į merus mokėti atskirą nuo kandidatų sąrašo rinkimų užstatą. Pagal esamą įstatymo redakciją, kai kandidatas į merus kelia ta pati partija ar rinkimų komitetas, atskiras užstatas už kandidatą į merus nėra reikalaujamas. Mano nuomone naujo užstato reikalavimas  yra perteklinis.  

 

Pasiūlymas:

išbraukti žodžius „jo paties“

4. Pakeisti 36 straipsnio 4 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) dokumentą, patvirtinantį, kad yra jo paties sumokėtas rinkimų užstatas, taip pat gali pateikti trumpą rinkimų programą Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka ir Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytos formos biografiją.“

5

13/43

1

 

Argumentai

Šiame įstatymo pakeitimo straipsnyje siūloma atsisakyti dabartinio įstatymo nuostatos skelbti kandidatus ir kandidatų sąrašus Teisės aktų registre. Apsiriboti kandidatų sąrašo ir kandidatų paskelbimu tik Vyriausiosios rinkimų komisijos svetainėje. 

Tai nesaugu. Vyriausiosios rinkimų komisijos svetainė nėra tiek saugi kaip Teisės aktų registras. Teisės aktų registrui taikomi nepalyginamai aukštesni saugumo, dokumentų nepakeičiamumo reikalavimai kaip Vyriausiosios rinkimų komisijos svetainei. Naudoti valstybės biudžeto lėšas pertvarkyti VRK svetainę ir prilyginti jos saugumą Teisės aktų registrui nėra racionalu.

Pasiūlymas:

Atsisakyti keisti Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 43 straipsnį ir išbraukti iš svarstomo įstatymo projekto 13 straipsnį:

 

13 straipsnis. 43 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 43 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Iki rinkimų likus ne mažiau kaip 30 dienų, Vyriausioji rinkimų komisija Teisės aktų registre savo interneto svetainėje paskelbia kiekvienoje savivaldybėje rinkimuose dalyvaujančioms partijoms, partijų koalicijoms, rinkimų komitetams burtais nustatytus rinkimų numerius, kandidatų sąrašus, kandidatus, įrašytus į kandidatų sąrašus, ir kandidatus į savivaldybės tarybos narius – merus.

6

17/51

2

 

Argumentai:

 

Keičiamo 51 straipsnio 2 dalyje yra normos dėl kandidatų pasisakymo visuomenės informavimo priemonėse. Yra nustatyta, kad visi kandidatai gali pasisakyti lygiais su kitais kandidatais pagrindais keičiamo įstatymo 48 straipsnyje nustatyta tvarka. Ir nustatyta specialūs reikalavimai tiems kandidatams, kuriems gali tekti pasisakyti vykdant svarbias pareigas ir pranešant visuomenei svarbias žinias. Įstatymo projekto redakcijas keistina, nes ja draudžiama agituoti tik pranešant žinias, o dėl kandidatų kitų galimų pasisakymų tokio draudimo nelieka. Pagal siūlomą redakciją kai kurie kandidatai galėtų pasisakyti kulinarijos, sodininkystės ir kitais klausimais, tik turėtų neagituoti. Bet kandidato populiarinimas yra rinkimų reklama. Todėl siūlau išsaugoti esamus bendrus draudimus visiems kandidatams pasisakyti kitokia kaip esamo įstatymo 48 straipsnio tvarka. Taip pat siūlau atsisakyti kaip nors reglamentuoti kandidatų vykdančių svarbias pareigas pasisakymo būdus – tiesioginiai eteryje, spaudos konferencijoje, pranešime spaudai ar panašiai. Einantiems svarbias pareigas kandidatams nurodyti tik tai, kad jiems draudžiama agituoti. 

 

Pasiūlymas:

 esamą projekte tekstą:

„17 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

2. Pakeisti 51 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Visuomenės informavimo priemonėse pranešant svarbias žinias dėl einamų pareigų kandidatui yra draudžiama agituoti. Jei nustatoma, kad tokio pranešimo, transliuojamo tiesiogiai, metu buvo agituojama, atsakingu asmeniu yra laikomas ir kandidatas. Asmuo, kuris eina pareigas valstybės, savivaldybių institucijose ar įstaigose ir kartu yra kandidatas, Lietuvos nacionaliniame radijuje ir televizijoje, per regioninį transliuotoją ar savivaldybių visuomenės informavimo priemonėse vykdant rinkimų agitaciją gali pasisakyti tik šio įstatymo 48 straipsnyje nustatyta tvarka. Jeigu kandidatas dėl einamų pareigų turi per visuomenės informavimo priemones pranešti svarbių žinių, tai jis gali padaryti tik per spaudos konferenciją. Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija, regioniniai transliuotojai ar savivaldybių visuomenės informavimo priemonės gali skelbti tik šios konferencijos įrašą, jeigu jame nėra rinkimų agitacijos.“,

 

siūlau išdėstyti taip:

 

17 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

2. Pakeisti 51 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Asmuo, kuris eina pareigas valstybės, savivaldybių institucijose ar įstaigose ir kartu yra  kandidatas, kaip ir bet kuris kitas asmuo Lietuvos nacionaliniame radijuje ir televizijoje, per regioninį transliuotoją ar savivaldybių visuomenės informavimo priemonėse vykdant rinkimų agitaciją gali pasisakyti tik šio įstatymo 48 straipsnyje nustatyta tvarka. Jeigu kandidatas dėl einamų pareigų turi per visuomenės informavimo priemones pranešti svarbių žinių, tai jis gali padaryti laikydamasis draudimo agituoti. tik per spaudos konferenciją. Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija, regioniniai transliuotojai ar savivaldybių visuomenės informavimo priemonės gali skelbti tik šios konferencijos įrašą, jeigu jame nėra rinkimų agitacijos.

7

21/64

1

 

Argumentai

Lietuvos Respublikos Konstitucija garantuoja balsavimo teisę asmenims esantiems laisvės atėmimo vietose. Tuo tikslu esamoje įstatymo redakcijoje yra nuostatos dėl  balsavimas paštu organizavimo arešto ir bausmės atlikimo vietose. Balsavimas paštu organizuojamas taip pat ir asmenims turintiems ribotą galimybę atvykti į rinkimų apylinkę dėl sveikatos, solidaus amžiaus, esantiems privalomoje karo tarnyboje ar tarptautinėse karinėse operacijose užsienyje.

Įstatymo projekte balsavimas paštu keičiamas į balsavimą specialiuose balsavimo punktuose, balsavimą juose vykdo apylinkių rinkimų komisijos, kurių teritorijose yra apriboto judėjimo rinkėjų įstaigos. Tačiau įstatymo projekte lieka neišspręstas klausimas dėl balsavimo organizavimo naujuose savivaldybių tarybų ar merų rinkimuose, kai didelė dalis įkalinimo įstaigų yra savivaldybių, kuriose nauji rinkimai nėra rengiami,  teritorijose. 2015 – 2019 savivaldybių tarybų kadencijos laikotarpiu buvo surengti  4 nauji rinkimai 7 savivaldybėse.

Siūloma, kad balsavimą tuose punktuose per naujus rinkimus vykdytų Vyriausioji rinkimų komisijos nariai ar naujiems  rinkimams sudarytų savivaldybių ar apylinkių rinkimų komisijų nariai. 

Taip pat siūlau nustatyti, kad visos balsavimo specialiuose balsavimo punktuose išlaidos, kaip iki šiol buvo apmokamos išlaidos balsuojant paštu, būtų apmokamos taip pat iš valstybės biudžeto. Ir neapsiriboti vien išlaidų užsienyje apmokėjimu.

Pasiūlymas:

 

Siūlau įrašyti: „Vykdant naujus rinkimus juose turinčių teisę balsuoti rinkėjų balsavimą tose savivaldybėse, kuriose rinkimų komisijos nesudaromos, balsavimą vykdo Vyriausiosios, sudarytų savivaldybių, apylinkių rinkimų komisijų nariai pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytą tvarką.“ ir  pakeisti tekstą dėl apmokėjimo.

 

21 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 64 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

64 straipsnis. Balsavimas paštu specialiuose balsavimo punktuose

1. Balsuoti paštu specialiuose balsavimo punktuose gali rinkėjai, kurie dėl sveikatos būklės ar amžiaus yra sveikatos priežiūros (išskyrus ambulatorines), socialinės rūpybos ar globos įstaigose arba atlieka privalomąją karo tarnybą ir todėl negali atvykti balsuoti į rinkimų apylinkę, arba atlieka tikrąją karo tarnybą, valstybės tarnybą ar dirba pagal darbo sutartis tarptautinėse karinėse operacijose užsienyje, arba atlieka arešto ar laisvės atėmimo bausmę ar yra areštinėse, tardymo izoliatoriuose (sulaikymo namuose). Balsuoti paštu specialiuose balsavimo punktuose galima specialiai balsavimui sudarytuose paštuose specialiuose balsavimo punktuose (toliau – specialūs paštai) jų darbo valandomis įstaigų vadovų teikimu apylinkės rinkimų komisijos nustatytomis valandomis paskutinį trečiadienį, ketvirtadienį ar penktadienį iki rinkimų dienos. Vykdant naujus rinkimus juose turinčių teisę balsuoti rinkėjų balsavimą tose savivaldybėse, kuriose rinkimų komisijos nesudaromos, balsavimą vykdo Vyriausiosios, sudarytų savivaldybių, apylinkių rinkimų komisijų nariai pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytą tvarką. Užsienyje esančiuose kariniuose vienetuose balsuojama paštu Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka (nustatant balsavimo datą ir biuletenių perdavimą elektroniniu būdu) krašto apsaugos ministro teikimu. Balsavimo paštu išlaidos užsienyje esančiuose kariniuose vienetuose specialiuose balsavimo punktuose išlaidos ir balsavimo užsienyje išlaidos apmokamos iš valstybės biudžeto lėšų.

 


 

Teikia

Seimo narys                                                                                                     Juozas Bernatonis