LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 414, 610 IR 611 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4532
2021-03-31 Nr. 102-P-9
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas, SM Kelių ir oro transporto politikos grupės, Transporto saugos klausimais, patarėjas Gintaras Pilipavičius, SM Kelių ir oro transporto politikos grupės vyresnysis patarėjas Dmitrijus Bial, VRM Viešojo saugumo politikos grupės patarėja Jurgita Laskevičiūtė, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis tyrėjas Rytis Vosylius, Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovas Vytautas Grašys, Vilniaus miesto savivaldybės Administracinės veiklos skyriaus vedėjas Gintaras Leperskas, LRS Teisės departamento Viešosios tesisės skyriaus patarėjai Svetlana Nekrasova, Simonas Mikšys.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
2 (414) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Pabrėžtina, kad Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (toliau – Direktyva), galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais bei Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymų nuostatose yra vartojama „eksploatuoti netinkamos transporto priemonės“ sąvoka. Dėl šios priežasties, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje vartojama sąvoka „Neeksploatuojamų ir negalimų eksploatuoti transporto priemonių“ neturėtų būti patikslinta. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusiam Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui (reg. Nr. XIIIP-4533) Teisės departamento išvadoje teikiame pastabas ir siūlymus dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo perteklinio pobūdžio, negalimų eksploatuoti transporto priemonių sąvokos turinio ir kt.
|
Nepritarti |
Sąvoka patikslintina patobulintame SEAKĮ, atskiriant nuo Atliekų tvarkymo įstatyme vartojamos sąvokos gaminių atliekos. „Neeksploatuojama transporto priemonė (transporto priemonė, kuri dėl akivaizdžių trūkumų ar išorinių požymių nenaudojama ar negali būti naudojama pagal savo tikslinę paskirtį) arba negalima eksploatuoti transporto priemonė (transporto priemonė, kuriai šio įstatymo nustatytais pagrindais ilgiau kaip tris mėnesius yra sustabdytas ar panaikintas leidimas dalyvauti viešajame eisme, arba ilgiau kaip tris mėnesius neįregistruota ar ilgiau kaip tris mėnesius išregistruota transporto priemonė).“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
2 (414) |
|
|
2. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 414 straipsnį nauja 3 dalimi, joje įtvirtinant, kad „Šio straipsnio 2 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų šimtų eurų“. Projektu keičiamoje ANK 414 straipsnio 2 dalyje numatoma, kad „Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo septyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų“. Tai reiškia, kad, priėmus projektu teikiamus ANK pakeitimus, naujojoje ANK 414 straipsnio 3 dalyje būtų įtvirtinta administracinio nusižengimo sudėtis, kurios kvalifikuojančiu požymiu būtų pakartotinis pakartotinumas. Šis pasiūlymas kritikuotinas dėl kelių priežasčių. Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog ANK 40 straipsnyje apibrėžta, kas laikoma pakartotinumu: „Jeigu administracinį nusižengimą padaręs asmuo per metus nuo administracinio nurodymo įvykdymo dienos arba nuo nutarimo administracinio nusižengimo byloje įsiteisėjimo dienos, iki sueis vieni metai nuo administracinės nuobaudos ar administracinio poveikio priemonės įvykdymo dienos, padarė tame pačiame šio kodekso straipsnyje numatytą administracinį nusižengimą, laikoma, kad šis administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai. Padarius pakartotinį administracinį nusižengimą, šiame straipsnyje numatytas terminas skaičiuojamas iš naujo.“ Iš šio apibrėžimo seka, jog visi tame pačiame ANK straipsnyje numatyti administraciniai nusižengimai, dar kartą padaryti nepasibaigus ANK 40 straipsnyje numatytam terminui, laikytini pakartotiniais nepaisant to, kiek kartų jie padaryti. Kitaip tariant, pakartotinumas pagal ANK 40 straipsnį nėra skirstomas į „paprastą“ ar „pakartotinį“ pakartotinumą, o jo teisinė reikšmė nekinta priklausomai nuo to, kiek (2, 3 ar daugiau) kartų buvo padaryta veika, todėl yra pagrindas teigti, jog ANK 414 straipsnį papildžius nauja 3 dalimi būtų iškreipta pakartotinumo instituto esmė. Antra, pastebėtina ir tai, jog vadovaujantis ANK 40 straipsnyje įtvirtinta pakartotinumo samprata suformuluotos visos kitos galiojančios redakcijos ANK įtvirtintos administracinių nusižengimų sudėtys, tarp kurių nėra nei vienos, kurios kvalifikuojančiu požymiu būtų pakartotinis pakartotinumas. Dėl to ANK 414 straipsnį papildžius nauja 3 dalimi būtų ne tik iškreipta pakartotinumo instituto esmė, bet tuo pačiu ir pažeistas ANK sistemiškumas.
|
Pritarti |
Yra ir LRV pastaba. Siūlytina ANK 414 straipsnio papildymo nauja 3 dalimi atsisakyti, o ANK 414 straipsnio 2 dalies sankciją palikti nepakeistą. Atitinkamai siūlytina atsisakyti įstatymo projekto XIIIP-4532 2 straipsniu keičiamame ANK 610 straipsnyje pateiktų nuorodų į ANK 414 straipsnio 3 dalį.“
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
2 (414) |
|
|
3. Projektu keičiamo ANK 414 straipsnio 4 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, jog „Už šio straipsnio 3 dalyje numatytą administracinį nusižengimą privaloma skirti transporto priemonės konfiskavimą“. Šis pasiūlymas diskutuotinas keliais aspektais. 3.1. Manytina, kad minėta nuostata prieštarautų proporcingumo principui, kadangi ANK 414 straipsnyje numatyto administracinio nusižengimo pavojingumas yra nedidelis (juo nėra keliama grėsmė kitų asmenų gyvybei, sveikatai ar kitiems svarbiausiems teisės ginamiems gėriams), o konfiskuotinos transporto priemonės vertė, tikėtina, tam tikrais atvejais galėtų būti tokia, kad transporto priemonės konfiskavimas jos savininkui sukeltų didelius turtinius suvaržymus. Dėl to yra pagrindas teigti, jog ANK 414 straipsnyje numatyto administracinio nusižengimo pobūdį ir pavojingumą geriau atitinka ne privalomas, o galiojančios redakcijos ANK 414 straipsnyje įtvirtintas galimas turto konfiskavimas, kadangi esant neprivalomam turto konfiskavimui galima įvertinti visas bylai reikšmingas aplinkybes, tokias kaip konfiskuotinos transporto priemonės vertė, nusižengimą padariusio asmens turtinė padėtis, požiūris į padarytą nusižengimą ir kt., kurių visuma leidžia spręsti, ar turto konfiskavimas konkrečiu atveju asmens teisių nevaržo labiau, nei to reikia siekiant ANK 22 straipsnio 2 dalyje numatytų turto konfiskavimui keliamų tikslų. 3.2. Iš visų ANK XXII skyriuje „Administraciniai nusižengimai, susiję su transportu ir kelių ūkiu“ įtvirtintų administracinių nusižengimų privalomas transporto priemonės konfiskavimas numatytas tik už ANK 427 straipsnyje („Pakartotinis transporto priemonių vairavimas, kai tai daro neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojai“) įtvirtinto administracinio nusižengimo padarymą. Tuo tarpu už kitų administracinių nusižengimų, kurie yra mažiau pavojingi negu ANK 427 straipsnyje numatyta veika, tačiau gerokai pavojingesni ir keliantys didesnę grėsmę kitų asmenų teisėms ir laisvėms negu ANK 414 straipsnyje įtvirtintas administracinis nusižengimas (pavyzdžiui, ANK 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje įtvirtinti administraciniai nusižengimai), padarymą yra numatytas ne privalomas, o tik galimas transporto priemonės konfiskavimas. Atsižvelgiant į tai, manytina, jog ANK 414 straipsnyje įtvirtinus privalomą transporto priemonės konfiskavimą būtų pažeistas ne tik proporcingumo, bet ir sistemiškumo principas.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
3 |
|
|
4. Projektu keičiamame ANK 610 straipsnyje siūloma įtvirtinti taisyklę, kad už projekte numatomos naujosios ANK 414 straipsnio 3 dalyje įtvirtintos veikos padarymą būtų galima surašyti administracinį nurodymą. Pastebėtina, jog šis pasiūlymas sistemiškai nedera su kitomis galiojančios redakcijos ANK 610 straipsnio nuostatomis, kadangi pagal projektu keičiamo ANK 414 straipsnio 4 dalį už ANK 414 straipsnio 3 dalyje numatyto administracinio nusižengimo padarymą būtų privaloma skirti transporto priemonės konfiskavimą, o ANK 610 straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtinta, jog administracinio nurodymo negalima surašyti, kai „už asmens padarytą veiką nustatytas privalomas turto, kuriam pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privaloma teisinė registracija, konfiskavimas“.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
1(N) |
|
|
5. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiant ANK 610 straipsnį kartu reikėtų keisti ir ANK 33 straipsnį, kuriame taip pat reglamentuojami su administracinio nurodymo surašymu susiję klausimai.
|
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
5 |
|
|
6. Teikiamo projekto 4 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai: „ir įgyvendinimas“. Taip pat pabrėžtina, kad teikiamu projektu siūloma įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti suderinta su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-4533) įsigaliojimo data.
|
Pritarti |
Nustatytina įsigaliojimo data: 2022 m. sausio 1 d. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-03-05 |
|
|
|
7. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 7 straipsnį valstybinę eismo saugumo užtikrinimo politiką formuoja, Valstybinę eismo saugumo programą ir šios programos įgyvendinimo priemonių planą tvirtina Vyriausybė, ir į Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, pagal kurią Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
|
Pritarti |
LRV išvada yra gauta. |
8. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas 2020-03-12 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4532 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija 2020-09-03 |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija išnagrinėjo Administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4532 ir iš esmės jam pritaria. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Vilniaus miesto savivaldybės administracija 2020-08-04
|
|
|
|
Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo 2020 m. rugpjūčio 3 d. Lietuvos savivaldybių asociacijos pavedimu Nr. SAVP-559 (Savivaldybėje registruota 2020 m. rugpjūčio 3 d., reg. Nr. A97-24490/20) persiųstą Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2020 m. liepos 23 d. raštą Nr. S-2020-3266, kuriuo prašoma iki 2020 m. rugsėjo 1 d. pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4532 (toliau – ANK pakeitimo projektas). ANK pakeitimo projektas yra teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4533. Įstatymų projektais siūloma aiškiau nustatyti nuo kurio momento transporto priemonė laikytina neeksploatuojama ar negalima eksploatuoti, įtvirtina pareigą transporto priemonės savininkui (valdytojui) tinkamai rūpintis transporto priemone ir numato adekvačias sankcijas už įstatyme numatytos pareigos nevykdymą. Pritariame įstatymų projektams ir kviečiame Lietuvos Respublikos Seimo narius kiek galima greičiau pritarti siūlomiems pakeitimams.
|
Atsižvelgti |
|
2. |
Palangos miesto savivaldybės administracija
|
|
|
|
Atsakydami į Jūsų 2020-07-23 raštą Nr. S-2020-3266 ,,Dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-4532" informuojame, kad Palangos miesto savivaldybės administracija pastabų ir pasiūlymų dėl Administracinių nusižengimų kodekso 141, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo, neturi. |
Atsižvelgti |
|
3. |
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos 2021-03-10 |
3(N) |
|
|
Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos susipažino su Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo projektu Nr. XIIIP-4532 (toliau – Projektas). Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje policijai deleguotos funkcijos iš esmės susijusios su eismo saugumu ir eismo dalyvių kontrole. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 414 straipsnyje numatytas administracinis nusižengimas susijęs ne su eismo saugumu, o su eisme nedalyvaujančių transporto priemonių daroma žala kitų asmenų teisėms naudotis transporto priemonėms stovėti skirtomis bendrojo naudojimo vietomis, gyventi švarioje aplinkoje, taip pat su nustatytų atliekų prevencijos ir tvarkymo reikalavimų nesilaikymu. Pritariame Projekto aiškinamajame rašte pateiktiems argumentams dėl savivaldybių administracijų kompetencijos sprendžiant problemas dėl bendrojo naudojimo vietose paliktų neeksploatuojamų transporto priemonių ir siūlome eliminuoti policiją iš institucijų, kurios dėl ANK 414 straipsnyje numatyto administracinio nusižengimo gali atlikti tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus, sąrašo. Toks reglamentavimas leistų policijai nukreipti savo pajėgas kitoms, išskirtinai policijai pavestoms, funkcijoms vykdyti. Be to, būtų išvengta nereikalingo kelių institucijų (savivaldybių administracijos ir policijos) funkcijų dubliavimo. Siūlome pakeisti ANK 589 straipsnio 49 punktą ir jį išdėstyti taip: „49)
policijos – dėl šio kodekso 45 straipsnio 4 dalyje, 46 straipsnio 3 dalyje,
48, 62, 63, 65, 69, 71, 72, 73, 74 straipsniuose, 75 straipsnio 1 dalyje, 76,
77, 78, 80, 88, 89, 95 straipsniuose, 98 straipsnio 1 dalyje, 108, 109, 115,
122, 125, 127, 130, 131, 133, 134, 137, 142, 143, 150, 151, 152, 153, 154,
155, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 166, 167, 168, 169, 170, 171
straipsniuose, 172 straipsnio 1, 2 dalyse, 173, 174, 176, 182, 183, 192, 206,
207, 208, 209, 2091, 214,
219, 220, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 2341, 2342 straipsniuose, 281 straipsnio 1, 2 dalyse, 282, 290,
306, 307, 321, 336, 339, 340, 342, 346, 366, 367, 368 straipsniuose, 369
straipsnio 5, 6, 11, 12, 15, 16 dalyse,
|
Nepritarti |
Dėl pateikto projekto buvo gauta Vyriausybės išvada, kurioje tokių siūlymų nebuvo pateikta. Kita vertus, atsisakius policijai deleguotos funkcijos ir palikus tokias funkcijas tik savivaldybėms, nėra aišku, ar visos savivaldybės yra pajėgios užtikrinti jų vykdymą. Todėl po klausymų buvo nuspręsta nepritarti šiam pasiūlymui ir kreiptis į Lietuvos savivaldybių asociaciją dėl tokio pasiūlymo. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4532(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė