1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2016-06-21
|
4
8
|
4
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 2 straipsnio 13 dalyje,
apibrėžiančioje žmogaus lytinių ląstelių banko sąvoką, nustatoma, kad tokiu
banku yra laikomas asmens sveikatos priežiūros įstaiga, turinti licenciją
vykdyti žmogaus lytinių ląstelių paėmimo, jų paruošimo, konservavimo ir
paskirstymo veiklą, o 8 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad lytinių ląstelių
banko licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos
ministras. Vertinant siūlomą reguliavimą, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, su
asmens teisių ir laisvių įgyvendinimu susijęs reguliavimas, tame tarpe ir tam
tikros ūkinės veiklos esminės sąlygos, draudimai ir ribojimai, darantys
esminį poveikį ūkinei veiklai, gali būti nustatomas tik įstatymu
(Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas). Be to, ir Lietuvos
Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnyje išdėstyta imperatyvi norma,
nustatanti, kad leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo
sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai
reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis
leidimą gavę teikėjai, nustatomi įstatymais, o poįstatyminiuose teisės
aktuose nurodytos specialiosios (konkrečios) sąlygos turi besąlygiškai kilti
iš įstatymuose įtvirtintų bendrųjų reikalavimų. Atsižvelgiant į tai,
laikomės pozicijos, kad visos lytinių ląstelių bankų licencijų išdavimo,
sustabdymo, panaikinimo sąlygos turi būti įtvirtintos įstatyme, o ne
sveikatos apsaugos ministro įsakyme, kitoks reguliavimas galimai
prieštarautų konstituciniams teisinės valstybės bei ūkinės veiklos laisvės
principams.
Analogiška pastaba taikytina ir
projekto 4 straipsniui, kuriame numatyta, kad pagalbinio apvaisinimo
paslaugas turi teisę teikti tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos,
turinčios teisės aktų nustatyta tvarka išduotą licenciją asmens sveikatos
priežiūros veiklai ir pagalbinio apvaisinimo paslaugoms teikti, nors jokie
galiojantys įstatymai nenustato teikiamų pagalbinio apvaisinimo paslaugų
licencijavimo sąlygų.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas: pakeisti 4
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Teisė teikti pagalbinio apvaisinimo ir (ar) lytinių
ląstelių banko paslaugas
Pagalbinio apvaisinimo paslaugas turi teisę teikti
tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos, turinčios teisės aktų nustatyta
tvarka išduotą licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai ir pagalbinio
apvaisinimo paslaugoms teikti.
1.
Pagalbinio apvaisinimo paslaugas ir (ar) lytinių ląstelių banko paslaugas
turi teisę teikti tik Lietuvos
Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys ar užsienio valstybėje įsteigtų
juridinių asmenų ar kitų organizacijų filialai, įsteigti Lietuvos
Respublikoje (toliau šiame straipsnyje – juridiniai asmenys), Lietuvos Respublikos
sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatyta tvarka gavę įstaigos licenciją asmens
sveikatos priežiūros veiklai, kurioje nurodyta, kad jie įgijo teisę teikti
licencijuojamas pagalbinio apvaisinimo ir (ar) lytinių ląstelių banko
paslaugas.
2. Juridiniai asmenys,
siekiantys gauti licenciją
asmens sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms lytinių ląstelių banko paslaugoms
teikti, privalo atitikti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatytus
reikalavimus licencijai asmens sveikatos priežiūros veiklai gauti ir šias
sąlygas:
1) juridinio asmens
nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomos įrengtos patalpos,
įranga ir medžiagos, naudojamos atliekant lytinių ląstelių banko paslaugų
procedūras, atitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytus lytinių ląstelių
banko paslaugų teikimo reikalavimus;
2) juridinio asmens
darbuotojai, kurie tiesiogiai dalyvauja teikiant lytinių ląstelių banko
paslaugas, turi sveikatos apsaugos ministro nustatytą kvalifikaciją ir yra
išklausę mokymo kursus, kurių programas ir išklausytų kursų pripažinimo
tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras;
3) lytinių ląstelių ir
embriono paėmimo, paruošimo, laikymo, paskirstymo ir naudojimo organizavimas
ir valdymas atitinka lytinių ląstelių banko paslaugų teikimo reikalavimus,
nustatytus sveikatos apsaugos ministro;
4) įdiegta lytinių
ląstelių ir embriono paėmimo, paruošimo, laikymo, paskirstymo ir naudojimo
sistema užtikrina atsekamumą.
3. Juridinių asmenų,
siekiančių gauti licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms
pagalbinio apvaisinimo paslaugoms teikti, darbuotojai, tiesiogiai
dalyvaujantys teikiant pagalbinio apvaisinimo paslaugas, turi turėti
sveikatos apsaugos ministro nustatytą kvalifikaciją ir turi būti išklausę
mokymo kursus, kurių programas ir išklausytų kursų pripažinimo tvarką nustato
sveikatos apsaugos ministras.“
4. Licencijų asmens
sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms pagalbinio apvaisinimo paslaugoms
ir (ar) lytinių ląstelių banko paslaugoms teikti išdavimas, tikslinimas,
galiojimo sustabdymas, licencijos galiojimo sustabdymo panaikinimas,
licencijos galiojimo panaikinimas vykdomas Sveikatos priežiūros įstaigų
įstatyme nustatytais pagrindais ir terminais.
Atitinkamai
patikslinti 8 straipsnio 4 dalį (išbraukti paskutinį sakinį) ir ją išdėstyti
taip:
„4. Lytinės ląstelės yra laikomos lytinių
ląstelių banke. Lytinių ląstelių bankas turi atitikti licencijuojamos veiklos
sąlygas ir užtikrinti kokybės sistemos bei saugos reikalavimų laikymąsi,
įskaitant kryžmino užteršimo valdymo priemones. Lytinių ląstelių banko
licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos
ministras. „
|
2.
|
Teisės ir teisėtvarkos komitetas,
2016-06-21
|
|
|
|
|
Komiteto
sprendimas: Vadovaudamasis
Lietuvos Respublikos Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu, apsvarstęs Lietuvos
Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2016 m. birželio 21 d. išvadą, Teisės ir
teisėtvarkos komitetas preliminariai įvertino, kad Lietuvos Respublikos pagalbinio apvaisinimo
įstatymo projekto XIP-2502(5) 8 straipsnio 4 dalies
ir 4 straipsnio nuostatos prieštarautų konstituciniams teisinės
valstybės bei ūkinės veiklos laisvės principams, tačiau projekto nuostatas
pataisius pagal Seimo posėdžių sekretoriate įregistruotą Seimo narės
R.Šalaševičiūtės pasiūlymą, tokio prieštaravimo nelieka.
|
Pritarti iš dalies
|
Komitetas pritaria Teisės departamento
1 pastabai.
Pritardamas Seimo narės R.
Šalaševičiūtės pasiūlymo esmei, Komitetas siūlo Teisės departamento pastaboje
nurodytą galimą prieštaravimą konstituciniams
teisinės valstybės bei ūkinės veiklos laisvės principams, pašalinti
pakeičiant įstatymo projekto 4 straipsnį ir 8 straipsnio 4 dalį.
Pasiūlymas:
pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Teisė teikti pagalbinio apvaisinimo ir (ar) lytinių
ląstelių banko paslaugas
Pagalbinio apvaisinimo paslaugas turi teisę teikti
tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos, turinčios teisės aktų nustatyta
tvarka išduotą licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai ir pagalbinio
apvaisinimo paslaugoms teikti.
1.
Pagalbinio apvaisinimo paslaugas ir (ar) lytinių ląstelių banko paslaugas
turi teisę teikti tik Lietuvos
Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys ar užsienio valstybėje įsteigtų
juridinių asmenų ar kitų organizacijų filialai, įsteigti Lietuvos
Respublikoje (toliau šiame straipsnyje – juridiniai asmenys), Lietuvos Respublikos
sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatyta tvarka gavę įstaigos licenciją asmens
sveikatos priežiūros veiklai, kurioje nurodyta, kad jie įgijo teisę teikti
licencijuojamas pagalbinio apvaisinimo ir (ar) lytinių ląstelių banko
paslaugas.
2. Juridiniai asmenys,
siekiantys gauti licenciją
asmens sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms lytinių ląstelių banko paslaugoms
teikti, privalo atitikti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme nustatytus
reikalavimus licencijai asmens sveikatos priežiūros veiklai gauti ir šias
sąlygas:
1) juridinio asmens
nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomos įrengtos patalpos,
įranga ir medžiagos, naudojamos atliekant lytinių ląstelių banko paslaugų
procedūras, atitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytus lytinių ląstelių
banko paslaugų teikimo reikalavimus;
2) juridinio asmens
darbuotojai, kurie tiesiogiai dalyvauja teikiant lytinių ląstelių banko
paslaugas, turi sveikatos apsaugos ministro nustatytą kvalifikaciją ir yra
išklausę mokymo kursus, kurių programas ir išklausytų kursų pripažinimo
tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras;
3) lytinių ląstelių ir
embriono paėmimo, paruošimo, laikymo, paskirstymo ir naudojimo organizavimas
ir valdymas atitinka lytinių ląstelių banko paslaugų teikimo reikalavimus,
nustatytus sveikatos apsaugos ministro;
4) įdiegta lytinių
ląstelių ir embriono paėmimo, paruošimo, laikymo, paskirstymo ir naudojimo
sistema užtikrina atsekamumą.
3. Juridinių asmenų,
siekiančių gauti licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms
pagalbinio apvaisinimo paslaugoms teikti, darbuotojai, tiesiogiai
dalyvaujantys teikiant pagalbinio apvaisinimo paslaugas, turi turėti
sveikatos apsaugos ministro nustatytą kvalifikaciją ir turi būti išklausę
mokymo kursus, kurių programas ir išklausytų kursų pripažinimo tvarką nustato
sveikatos apsaugos ministras.“
4. Licencijų asmens
sveikatos priežiūros veiklai licencijuojamoms pagalbinio apvaisinimo paslaugoms
ir (ar) lytinių ląstelių banko paslaugoms teikti išdavimas, tikslinimas,
galiojimo sustabdymas, licencijos galiojimo sustabdymo panaikinimas,
licencijos galiojimo panaikinimas vykdomas Sveikatos priežiūros įstaigų
įstatyme nustatytais pagrindais ir terminais.
Atitinkamai
patikslinti 8 straipsnio 4 dalį (išbraukti paskutinį sakinį) ir ją išdėstyti
taip:
„4. Lytinės ląstelės yra laikomos lytinių
ląstelių banke. Lytinių ląstelių bankas turi atitikti licencijuojamos veiklos
sąlygas ir užtikrinti kokybės sistemos bei saugos reikalavimų laikymąsi,
įskaitant kryžmino užteršimo valdymo priemones. Lytinių ląstelių banko
licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos
ministras. „
|