LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS
ĮSTATYMO NR. XII-717 2, 5, 6, 7, 8 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1249
2022-01-06 Nr. 103-P-1
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Ana Selčinskienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerė, Justina Lukaševičiūtė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Nevyriausybinių organizacijų plėtros skyriaus vedėja, Gaja Šavelė – Nacionalinės NVO koalicijos direktorė, Rytis Jokubauskas – VšĮ „NVO teisės institutas” direktorius, Vygantas Malinauskas – VšĮ „Laisvos visuomenės institutas“ valdybos narys, teisininkas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-20
|
4 (7), 5 (8) |
1 (2),
(2) |
(1) |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi siūloma pakeisti Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalį ir joje nustatyti, kad asignavimų valdytojai, įgyvendinantys socialinės, nevyriausybinių organizacijų plėtros, žmogaus teisių apsaugos arba švietimo politikos srities programas bei priemones, gali įgalioti viešąją įstaigą Europos socialinio fondo agentūrą administruoti tas programas ir priemones, pagal kurias skiriamas finansavimas nevyriausybinėms organizacijoms. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 punkte minimos veiklos, kurios laikomos pagrindu pripažinti nevyriausybinę organizaciją viešosios naudos nevyriausybine organizacija. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 punkte minimos veiklos neturėtų būti suderintos tarpusavyje. |
Nepritarti. |
Argumentai: Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 punkte reguliuojami skirtingi nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) finansavimo aspektai, todėl manytina, kad šiuose straipsniuose minimos veiklos neturėtų būti suderintos tarpusavyje. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nurodant konkrečias asignavimų valdytojų vykdomas programas ir priemones pagal kurias finansavimas galėtų būti skiriamas administruojant VšĮ Europos socialinio fondo agentūrai pagal jos steigėjų ir dalininkų vykdomas veiklos sritis, agentūros sukauptas kompetencijas. Taigi šiuo pakeitimu įtvirtinama galimybė VšĮ Europos socialinio fondo agentūrai administruoti tam tikras steigėjų ir dalininkų vykdomas programas ir priemones, nesusiaurinant galimybių skirstyti finansavimą NVO kitiems asignavimų valdytojams ir nesusiaurinant NVO vykdomų veiklos sričių kurioms galėtų būti skiriamas finansavimas. Tuo tarpu projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 1 punkte minimos veiklos priskirtinos išimtinai tik viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms. T. y. nurodomos sritys, kuriose turi veikti viešosios naudos NVO. Asignavimų valdytojai, skirstydami NVO veiklos finansavimo lėšas, gali numatyti, kad viešosios naudos NVO teikiamas prioritetas. |
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-20
|
5 (8) |
(2) |
(3) |
2. Pastebėtina, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje, nustatančioje nevyriausybinės organizacijos pripažinimo viešosios naudos nevyriausybine organizacija kriterijus, yra nustatomas reikalavimas nevyriausybinei organizacijai Juridinių asmenų registrui teisės aktų nustatyta tvarka pateikti veiklos ataskaitą už praėjusius finansinius metus (2 dalies 3 punktas). Tuo tarpu minėto straipsnio 3 dalyje nurodoma, kad Vyriausybės įgaliota institucija, vertindama nevyriausybinės organizacijos, siekiančios būti pripažinta viešosios naudos nevyriausybine organizacija, veiklą, vertina jos Juridinių asmenų registrui pateiktas dvejų praėjusių ataskaitinių metų veiklos ataskaitas. Taigi iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kelerių metų (vienų ar dvejų) metinių veiklos ataskaitos pateikimas yra pakankama sąlyga nevyriausybinę organizaciją pripažinti viešosios naudos nevyriausybine organizacija, bei tai, ar mažiau nei metus (ar dvejus metus) veikianti nevyriausybinė organizacija galėtų būti pripažinta viešosios naudos nevyriausybine organizacija. Jei siūlomu teisiniu reguliavimu viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos statusą galėtų gauti ir mažiau nei metus (ar dvejus metus) veikianti nevyriausybinė organizacija, turėtų būti pildomos projekto nuostatos. |
Pritarti. |
Pasiūlymas. Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: ”3) Juridinių asmenų registrui teisės aktų
nustatyta tvarka yra pateikusi metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir
veiklos
|
1.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-12-20
|
7, 7 |
1, 2 |
|
3. Atsižvelgus į Lietuvos Respublikos Konstitucijoje nustatytus Seimo sesijų terminus ir Lietuvos Respublikos Seimo statute įtvirtintų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, svarstytina, ar projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytos įstatymo ir atskirų įstatymo straipsnių įsigaliojimo datos yra realios. |
Įvertinta. |
Vadovaujantis Seimo nutarimu 2021-12-23 Nr. XIV-817 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos pratęsimo“, ši sesija pratęsta iki 2022 m. sausio 20 d. Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1249 pateikimo Seime metu nutarta šį projektą svarstyti skubos tvarka ir jo svarstymą paskirti pratęstoje Seimo III (rudens) sesijoje. Įvertinus tai, kas aukščiau išdėstyta, manytina, kad projekte nustatytos įstatymo ir atskirų įstatymo straipsnių įsigaliojimo datos yra realios. Pažymėtina, kad siekiant užtikrinti tinkamą ir savalaikį NVO finansavimą bei siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2020 m. lapkričio 3 d. nutarimo Nr. KT187-N15/2020 nuostatas, atitinkamos įstatymo ir atskirų įstatymo straipsnių dalys turėtų įsigalioti kaip įmanoma skubiau. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Laisvos visuomenės institutas, Nr. g-2022-74 2022-01-04
|
5 (8) |
|
|
Susipažinę su teikiamu Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (XIVP-1249) raginame nepritarti įstatymo projekto 5 straipsnyje siūlomiems įstatymo 8 straipsnio pakeitimams dėl šių priežasčių: 1. Viešąją naudą nustato ne įstatymų leidėjas, bet realūs visuomenės poreikiai. Įstatymų leidėjas negali savo savavališku sprendimu nuspręsti nelaikyti viešuoju interesu to, ką tokiu interesu laiko visuomenė. Įstatymo projekto 5 straipsnyje siūloma pakeisti Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 8 straipsnio 2 dalį pateikiant baigtinį į visuomenės naudą nukreiptų veiklų sąrašą. Kyla klausimas, kodėl į šį sąrašą nėra įtrauktos tokios veiklos kaip, pavyzdžiui, istorinės atminties, paveldo, krašto tradicijų, patriotiškumo puoselėjimas, verslo socialinės atsakomybės skatinimas, korupcijos viešajame ir privačiajame sektoriuje mažinimas, demokratijos, pilietiškumo, atsakingo ir skaidraus valdymo principų valstybėje ir savivaldoje puoselėjimas ir pan.? Ar šie ir panašūs tikslai nėra susiję su visuomenės nauda? Ar jie nustoja būti visuomenei naudingi vien todėl, kad jų nepaminėjo įstatymų leidėjas? 2. Viešosios naudos organizacijų veiklos poveikis dažnai yra sunkiai matuojamas, nes yra susijęs ne tik su valdžios institucijų konkrečiais sprendimais, bet ir su valdžios ir visuomenės požiūrių bei vertybinių prioritetų formavimusi. Visuomenei naudingas poveikis gali pasireikšti tik per ilgą laiką. Be to, jam išmatuoti reikia brangiai kainuojančių kiekybinių ir kokybinių tyrimų, kurių finansavimui didelė dalis viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų tiesiog neturi lėšų bei resursų. 3. Yra nepagrįstas projektu siūlomas įtvirtinti Įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 5 punkto reikalavimas viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos statusą sieti ne su jos veiklos tikslais ir pastangomis, bet su veiklos rezultatu ir veiklos efektyvumo rodikliais. Toks reikalavimas gali būti keliamas jų projektinei veiklai, kuriai prašoma finansavimo, bet ne pačiai nevyriausybinei organizacijai. Demokratinėje pilietinėje visuomenėje viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos turi turėti laisvę pasirinkti joms patogius veikimo būdus, metodus ir rezultatyvumo kriterijus bei nebūti dėl to diskriminuojamomis. Ilgalaikių visuomenei reikšmingų pokyčių siekiančių organizacijų socialinio poveikio rezultatai, ypač jei jiems atsirasti reikia ilgo laikotarpio kryptingų pastangų, dažniausiai negali būti objektyviai patvirtinti steigėjų susirinkime. Toks reikalavimas yra nepagrįstas, perteklinis ir, dažnu atveju, neįmanomas įgyvendinti. 4. Projektu siūloma įtvirtinti Įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostata, kad Vyriausybės įgaliota institucija vertina ne tik įstatus bei veiklos ataskaitas, bet ir socialinio poveikio rezultatus, sudarytų prielaidas nesuteikti viešosios naudos organizacijos statuso ilgalaikių socialiai reikšmingų pokyčių siekiančioms organizacijoms. Taip pat suteiktų valstybės institucijoms nepagrįstą neproporcingą galią spręsti, kokias veiklas ir kokiais metodai turi vykdyti viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos. 5. Projektu siūloma Įstatymo 8 straipsnio 4 dalies nuostata, kad „[v]iešosios naudos nevyriausybine organizacija negali būti pripažinta nevyriausybinė organizacija, kurios veikla teikia naudą pagal ekonominės veiklos rūšis“, iš esmės suparalyžiuotų nevyriausybinių organizacijų veiklą. LR Viešųjų įstaigų įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad viešosios įstaigos įstatuose turi būti nurodyti „veiklos tikslai (jie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis)“. Paprastai viešųjų įstaigų ar asociacijų įstatuose veiklos rūšys nurodomos pagal ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių. Nuostata, kad viešosios naudos nevyriausybine organizacija negali būti pripažinta nevyriausybinė organizacija, kurios veikla teikia naudą pagal ekonominės veiklos rūšis iš esmės reikštų, kad viešosios naudos nevyriausybinės organizacijos nebegalėtų vykdyti tokių veiklų kaip leidyba, multimedijų produkcijos gamyba, konsultavimas, mokymų, renginių organizavimas ir pan. Priėmus siūlomą Nevyriausybinių organizacijų įstatymo pakeitimą būtų susiaurintos viešosios naudos ir advokacijos organizacijų veiklos galimybės bei sritys, sumažėtų galimybių visuomenei aktyviau įsitraukti į jai svarbias pilietines veiklas, viešojo intereso veikla būtų sutapatinta su projektine, iš esmės vyriausybės politiką įgyvendinančia, veikla. Siūlomo įstatymo pakeitimo projekto priėmimas susiaurintų viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų plėtros bei veiklos galimybes, turėtų neigiamą įtaką pilietinei visuomenei ir demokratijai. Be to priimtas projektas teiktų pranašumą į trumpalaikius bei lengvai pamatuojamus rezultatus besiorientuojančioms nevyriausybinėms organizacijoms. Tai yra nesuderinama su LR Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje deklaruojamu tikslu: „kurti palankią aplinką nevyriausybinėms organizacijoms, užtikrinti tinkamas jų, kaip svarbaus pilietinės visuomenės elemento, veiklos ir plėtros sąlygas.“ Dėl šių priežasčių raginame nepritarti siūlomam Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 8 straipsnio pakeitimui. |
Atsižvelgti. |
Pritarta komiteto pasiūlymui (žr. Komiteto išvados 7.2 punktą). |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2022-01-05 |
|
|
|
* |
Pasiūlyti pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai komitetas pritaria.
|
Pritarti. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2022-01-06 |
5 (8) |
|
|
|
Pasiūlymas. Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „5 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų finansavimas ir nevyriausybinių organizacijų pripažinimas viešosios naudos nevyriausybinėmis organizacijomis 1. Asignavimų valdytojai, skirstydami nevyriausybinių organizacijų veiklos finansavimo lėšas, gali numatyti, kad viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms teikiamas prioritetas. Nevyriausybinės organizacijos pripažįstamos viešosios naudos nevyriausybinėmis organizacijomis Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. 2. Viešosios naudos nevyriausybine organizacija pripažįstama nevyriausybinė organizacija, kuri: 1) vykdo veiklas, kurių didesnė
dalis teikia naudą visuomenei ar jos daliai ir kurios 2) yra įregistravusi nevyriausybinės organizacijos žymą Juridinių asmenų registre; 3) Juridinių asmenų registrui teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikusi metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitas už dvejus praėjusius finansinius metus; 4) atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus; 5) siekia išmatuojamo teigiamo socialinio
poveikio visuomenei ar jos daliai, steigimo dokumente arba steigėjų
patvirtintame dokumente yra nurodžiusi siekiamo socialinio poveikio tikslą
(sprendžiamą socialinę problemą), išmatuojamo socialinio poveikio rodiklius,
šių rodiklių vertinimo metodiką ir vieną kartą per kalendorinius metus
vertina praėjusių kalendorinių metų veiklos socialinį poveikį 3. Vyriausybės įgaliota institucija, vertindama nevyriausybinės organizacijos, siekiančios būti pripažinta viešosios naudos nevyriausybine organizacija, veiklą, įvertina jos įstatus, Juridinių asmenų registrui pateiktas dvejų praėjusių ataskaitinių metų veiklos ataskaitas ir pateiktus vienų praėjusių kalendorinių metų veiklos socialinio poveikio rezultatus, jeigu nevyriausybinės organizacijos pagrindinis tikslas teikti viešąsias paslaugas.
|
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.
9. Komiteto paskirti pranešėjas: Justas Džiugelis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Patarėja A. Kazlauskienė