LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TAURIŲJŲ METALŲ IR BRANGAKMENIŲ VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. I-996 4, 5, 6, 10, 15 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-05-14 Nr. XIIIP-5069(3)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Priežiūros institucijos buveinė yra priežiūros institucijos patalpose Lietuvos Respublikoje, Druskininkų mieste. Priežiūros institucijos nuolatinio valdymo organo buvimo vieta yra priežiūros institucijos buveinėje. Ši nuostata ginčytina dėl kelių priežasčių.
Pirma, pagal Civilinį kodeksą juridinio asmens buveinė net nebėra juridinio asmens steigimo dokumentų – įstatų, duomuo. Pagal Civilinio kodekso 2.44 straipsnį, juridinio asmens buveinė tiesiog turi būti nurodyta juridinio asmens dokumentuose, kuriuos jis naudoja turėdamas santykių su kitais subjektais, (raštuose, sąskaitose, prekybos dokumentuose ir t. t.). Civilinio kodekso 2.49 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad sprendimą dėl juridinio asmens buveinės priima steigėjai, o Viešųjų įstaigų įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad sprendimą pakeisti viešosios įstaigos buveinę priima visuotinis dalininkų susirinkimas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, o taip pat į susiformavusią įstatymų leidybos praktiką, pagal kurią juridinio asmens buveinės adresas pačiuose juridinio asmens veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nurodomas tik išimtinais atvejais, svarstytina, ar keičiamame įstatyme tikslinga nurodyti šios viešosios įstaigos buveinės vietą. Be to, pažymime, kad konkretus buveinės nurodymas įstatyme gali ir nesukelti norimų pasekmių, nes Civilinio kodekso 2.49 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad jeigu juridinio asmens buveinė, nurodyta juridinių asmenų registre ar sandoryje, ir jo nuolatinio valdymo organo buvimo vieta nesutampa, tai tretieji asmenys nuolatinio valdymo organo buvimo vietą turi teisę laikyti juridinio asmens buveine. Jeigu, vis dėlto, nebūtų atsižvelgta į aukščiau pastabą, įstatyminę nuostatą siūlomą tikslinti, tiesiog nurodant, kad Priežiūros institucijos buveinė yra Druskininkuose, atsisakant perteklinės nuostatos, kad buveinė yra Priežiūros institucijos patalpose (Civilinio kodekso 2.49 straipsnio 1 dalyje ir taip jau nustatyta, kad juridinio asmens buveinė apibūdinama nurodant patalpų, kuriose yra buveinė, adresą).
Antra, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio apskritai reiktų atsisakyti kaip perteklinio, nes tai, kad nuolatinio valdymo organo buvimo vieta būtų priežiūros institucijos buveinėje, suponuoja pats Civilinis kodeksas, kurio 2.49 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad juridinio asmens buveine laikoma ta vieta, kurioje yra nuolatinis jo valdymo organas (šiuo konkrečiu atveju – viešosios įstaigos Lietuvos prabavimo rūmų vienasmenis vadovas).
2. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 8 dalyje turi būti patikslinta blanketinė nuoroda ne į šio straipsnio 2, o 3 dalį.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. mantas.griscenko@lrs.lt
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]