LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybei                                                         2014-11-      Nr.

 

 

                                                                                                

TEIKIMAS DĖL VYRIAUSYBĖS NUTARIMŲ PROJEKTŲ

 

 

Atsižvelgdami į Ministerijų atstovų (viceministrų, ministerijų kanclerių) 2014 m. lapkričio 18  d. pasitarimo rezultatus, teikiame patikslintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 22 d. nutarimo Nr. 69 „Dėl Už antrinės teisinės pagalbos teikimą ir koordinavimą mokamo užmokesčio dydžių ir mokėjimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektą-3 (toliau – nutarimo projektas – 1) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 17 d. nutarimo Nr. 645 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 22 d. nutarimo Nr. 69 „Dėl Advokatams už antrinės teisinės pagalbos teikimą ir koordinavimą mokamo užmokesčio dydžių ir mokėjimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ pakeitimo projektą-3 (toliau – nutarimo projektas – 2) (kartu – projektai).

Nutarimo projektas – 1 patikslintas, įvertinus Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos 2014 m. lapkričio 14 d. antikorupcinio vertinimo išvadą Nr. 4-01-6909 (pastabų vertinimas pateikiamas pridedamoje pažymoje), taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės departamento 20014-11-13 pažymoje Nr. NV-3553 pateiktą pastabą.

Numatomo teisinio reguliavimo tikslas – patikslinti Už antrinės teisinės pagalbos teikimą ir koordinavimą mokamo užmokesčio dydžių ir mokėjimo taisyklių (toliau – taisyklės) nuostatas, atsižvelgiant į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos koordinavimo tarybos pasiūlymus bei praktikoje kilusias taisyklių taikymo problemas.

Nutarimo projektu – 1 siūloma atsisakyti taisyklių nuostatos, įtvirtinančios užmokesčio didinimą tik tais atvejais, kai faktinis antrinės teisinės pagalbos teikimo laikas pusantro karto viršija taisyklėse stadijai skirtą laiką, kadangi toks reguliavimas reiškia, jog advokatui nėra apmokama už teisinės pagalbos teikimo laiką, kuris viršija stadijai skirtą laiką mažiau nei pusantro karto. Kartu siūloma patikslinti sąvoką faktinis antrinės teisinės pagalbos teikimo laikas, įtraukiant laiką, skirtą pasirengti nagrinėti bylą, numatant, jog į antrinės teisinės pagalbos teikimo laiką įskaitomas 1 valandos pasirengimas bylos nagrinėjimui. Taip pat siūloma įtvirtinti 0,5 valandos skirtą laiką, už kurį mokamas užmokestis, prašymui apskaičiuoti antrinės teisinės pagalbos išlaidų dydį. Siekiant taisyklių taikymo aiškumo, siūloma įtvirtinti valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybų (toliau – tarnybos) galimybę įvertinti advokato nurodomas priežastis dėl pareigų pranešti apie antrinės teisinės pagalbos nutraukimo priežastis ar pateikti duomenis apie apskaičiuotas antrinės teisinės pagalbas išlaidas nevykdymo, suteikiant didesnę galimybę identifikuoti konkrečią situaciją. Kartu siūloma įtvirtinti galimybę tarnyboms tiesiogiai apmokėti išlaidas, susijusias su antrinės teisinės pagalbos teikimu. Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos koordinavimo tarybos siūlymu taip pat numatoma galimybė advokatui nurodyti svarbias priežastis, dėl kurių jis praleido taisyklėse numatyta 6 mėnesių terminą prašymui išmokėti užmokestį pateikti.

Kartu siekiama palengvinti prašymo išmokėti užmokestį pateikimo galimybes, numatant, kad jis gali būti pateiktas ir elektroninėmis priemonėmis. Taip pat, atsižvelgiant į praktikoje kilusius klausimus, siekiant aiškesnio reglamentavimo ir tikslesnio nuostatų taikymo, siūloma įtvirtinti, jog tarnybos praneša apie savo sprendimą dėl užmokesčio mokėjimo advokatui bei numatyti užmokesčio nemokėjimą, kai nėra duomenų apie advokato paskyrimą teikti teisinę pagalbą, jei tam nebuvo svarbių priežasčių.

Atsižvelgiant į Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos koordinavimo tarybos pasiūlymą ir praktikoje kilusias problemas, nutarimo projektu – 2 siūloma numatyti galimybę gauti advokatams papildomą užmokestį didelės apimties bylose visais atvejais, kai antrinės teisinės pagalbos teikimas, nors pradėtas iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 17 d. nutarimo Nr. 645 (toliau – nutarimas Nr. 645) įsigaliojimo dienos, tačiau yra tęsiamas ir po šio nutarimo įsigaliojimo dienos.

Pastebėtina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 17 d. nutarimo Nr. 645 3.2 punkte įtvirtinta, jog Teisingumo ministerija kiekvienais metais iki rugsėjo 1 d. peržiūri užmokesčio už antrinę teisinę pagalbą bazinį dydį ir pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymus dėl užmokesčio už antrinės teisinės pagalbos teikimą bazinio dydžio pakeitimo. Teisingumo ministerija, atsižvelgdama į Finansų ministerijos 2014 m. liepos 2 d. raštu Nr. ((1.19-0206)-5K-1413073)-6K-1405231 pateiktą nuomonę, pažymi, jog siūlyti didinti advokatų užmokesčio bazinį dydį šiuo metu nėra finansinių galimybių.

Planuojama, kad siūlomi pakeitimai nepareikalaus papildomų valstybės biudžeto lėšų:

1. Dėl pasirengimo bylos nagrinėjimui laiko. Iki 2013 m. rugsėjo 1 d. teisinio reguliavimo pakeitimų už pasirengimą bylų nagrinėjimui advokatams užmokestis buvo mokamas ir nebuvo numatyti pasirengimui skirto laiko, už kurį gali būti apmokėta, ribojimai. Įsigaliojus taisyklių pakeitimams, praktikoje iškilo apmokėjimo advokatams už pasirengimą bylai problema, kadangi ne visada šis veiksmas gali būti laikomas kitų sąvokoje nurodytų veiksmų dalimi, todėl nėra užtikrinamas skaidrumas bei efektyvi laiko kontrolė. Numačius tik minimalų 1 valandos pasirengimo nagrinėti bylą laiką, už kurį advokatui yra apmokama, užtikrinamas advokatų atliekamų veiksmų ir jiems skirto laiko detalus ir aiškus reglamentavimas bei racionalus biudžeto lėšų panaudojimas.

2. Dėl užmokesčio mokėjimo didelės apimties bylose. Šiuo metu galiojantis taisyklių 11 punktas leidžia apmokėti 0,5 UBD už antrinės teisinės pagalbos teikimą teismo posėdžiuose, kai antrinės teisinės pagalbos teikimo laikas viršija 80 valandų, bylose, kuriose teisinės pagalbos teikimas pradėtas po 2013 m. rugsėjo 1 d. Taisyklių praktinis taikymas parodė, jog lėšų poreikis, reikalingas 0,5 UBD užmokesčio mokėjimui už antrinės teisinės pagalbos teikimą posėdžių metu (viršijus 80 valandų antrinės teisinės pagalbos teikimo laiką), yra daugiau nei 2 kartus mažesnis nei sumos, mokėtinos advokatams tais atvejais, kai dėl pasiekto 80 valandų limito, vienas advokatas yra keičiamas kitu. Pastebėtina ir tai, kad atsiradus poreikiui pakeisti advokatą didelės apimties bylose yra stabdomas bylos nagrinėjimas, papildomas išlaidas patiria teismai ir teisėsaugos institucijos.

Projektai derinti su Finansų ministerija, Lietuvos advokatūra, valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybomis ir visuomene.

Vadovaujantis Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. spalio 16 d. nutarimo Nr. 1276 redakcija), 3 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma nerengiama.

Projektai atitinka Šešioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51.

Projektai nėra notifikuotini Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ reikalavimus.

Projektus parengė Teisingumo ministerijos Teisinių institucijų departamento (direktorė Jolita Sinkevičiūtė, tel. 266 2993, el. p. [email protected]) Teisinės pagalbos skyriaus vedėja Aurelija Giedraitytė, tel. 266 2856, el. p. [email protected] ir vyriausioji specialistė Vaida Rudėnaitė (tel. 266 2994, el. p. [email protected]).

PRIDEDAMA:

1.              Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 22 d. nutarimo Nr. 69 „Dėl Už antrinės teisinės pagalbos teikimą ir koordinavimą mokamo užmokesčio dydžių ir mokėjimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektas-3 ir jo lyginamasis variantas, 2 lapai.

2.              Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 17 d. nutarimo Nr. 645 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 22 d. nutarimo Nr. 69 „Dėl Advokatams už antrinės teisinės pagalbos teikimą ir koordinavimą mokamo užmokesčio dydžių ir mokėjimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ pakeitimo projektas-3 ir jo lyginamasis variantas, 6 lapai.

3.              Derinimo pažyma dėl antikorupcinio vertinimo išvados, 5 lapai.

 

 

Teisingumo ministras                                                                                               Juozas Bernatonis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aurelija Giedraitytė, (8 5) 2662856, el. p. [email protected]