LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
audito komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VII-729 2, 14, 20 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3801
2024-09-25 Nr. 141-P-20
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Jurgis Razma, Jekaterina Rojaka, Artūras Skardžius.
Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Aurita Buragienė, Rūta Petrukaitė, Eglė Šukytė, padėjėja Ginta Andrijauskienė.
Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos l. e. Korupcijos prevencijos valdybos viršininko pareigas Mindaugas Guščius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2024-06-11 |
* |
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3801 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2024-09-23 |
4 (22) |
1 (4) |
|
<...> Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Projekto teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus: 1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai: 1.1. Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas neužtikrintų Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo. Sudarytų sąlygas rizikos veiksnių dėl neracionalaus ir neefektyvaus turto investavimo bei galimų nuostolių ar kitų neigiamų padarinių atsiradimo pasireiškimui. Projekto nuostatos svarstytinos teisinio aiškumo požiūriu Projekto 4 straipsniu siūlomi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – Įstatymas) 22 straipsnio 4 dalies nuostatų pakeitimai (pažymėti išskirtu šriftu), kad: „4. Valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų, jeigu įstatymai nenustato kitaip.“ Taigi, Projekto priėmimo atveju būtų sudaromos prielaidos valstybės ar savivaldybės investicijoms įsigyjant mažiau negu 50 procentų balsų suteikiančių steigiamų arba įstatinį kapitalą didinančių akcinės bendrovių ar uždarųjų akcinių bendrovių akcijų, jeigu tai būtų nustatyta kituose įstatymuose. Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini dėl šių aspektų: 1.1.1. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio Įstatymo 9 straipsnis nustato, kad valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis visuomeninės naudos, efektyvumo, racionalumo bei viešosios teisės principais. Taigi, galiojančio Įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje nustatytas reikalavimas (kad valstybė ar savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų tik tuo atveju, jeigu jos visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų) nustatytas tikslingai, siekiant užtikrinti šių principų įgyvendinimą ir valstybės arba savivaldybių institucijoms suteikiant galimybę paveikti sprendimus, kad valstybės ir savivaldybės turtas būtų naudojamas, valdomas arba juo disponuojama racionaliai, efektyviai, užtikrinant visuomenės poreikių tenkinimą. Tuo tarpu Projekto priėmimo atveju įteisinus galimybę kitų įstatymų pagrindu netaikyti minėto Įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje nustatyto reikalavimo, atvejais, kai investuojanti valstybė ir / ar savivaldybė įsigytų akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei arba joms kartu suteiktų 50 arba mažiau procentų balsų, valstybė ir / ar savivaldybė netektų galimybės užtikrinti minėtų turto valdymo principų įgyvendinimo, o tuo pačiu sudaryt sąlygas rizikos veiksnių dėl neefektyvaus ir neracionalaus valstybės ir/ar savivaldybės turto naudojimo arba net nuostolių valstybei ar savivaldybėms atsiradimo pasireiškimui. 1.1.2. Projekto aiškinamajame rašte neatskleidžiama kokiems konkretiems tikslams (ar numatomiems įgyvendinti investiciniams projektams) siūlomi Įstatymo pakeitimai. Taip pat Projektu neapibrėžiami kriterijai, kokiais atvejais Projekto nuostatomis numatoma išimtis galėtų būti taikoma. Tokia situacija, Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu, svarstytina Projektu siūlomo teisinio reglamentavimo aiškumo aspektu, neužtikrina minėtos teisėkūros iniciatyvos skaidrumo, todėl tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu. 1.1.3. Projekto nuostatos sudarytų sąlygas investicijoms, kuomet valstybės arba savivaldybė įsigytų 50 procentų akcijų, kurios visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei arba joms kartu suteiktų 50 procentų balsų. Atkreipiame dėmesį, kad šiuo atveju galimos situacijos, kuomet dėl akcijų turėtojų nuomonių išsiskyrimo sprendimas negalės būti priimamas. Taigi, tokia aplinkybė taip pat turėtų neigiamų padarinių ir neužtikrintų Įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo. 2. Kitų antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neturime. 3. Kitų pastabų ir pasiūlymų neturime.
Atlikus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr.XIVP-3801 antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad jo nuostatomis nustatytas teisinis reglamentavimas yra ydingas antikorupciniu požiūriu, kadangi: 1) Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas neužtikrintų Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimo; 2) Rizikos veiksniai, kad Projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimas sudarys sąlygas neracionaliam ir neefektyviam valstybės ir savivaldybių turto investavimui bei lems nuostolius ar kitus neigiamus padarinius; 3) Teisinis neaiškumas dėl Projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimo. |
Pritarti |
Argumentai: Pritartina Specialiųjų tyrimų tarnybos pastaboms, kad neturi būti sudaroma galimybė kituose įstatymuose, išskyrus Koncesijų įstatymą, numatyti išimtis iš taisyklės, kad valstybė ar savivaldybės gali investuoti savo turtą tik į tokias steigiamas arba didinančias įstatinį kapitalą akcines bendroves ar uždarąsias akcines bendroves, kurių akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų, nes tai kelia rizikas dėl efektyvaus valstybės ir savivaldybių turto panaudojimo, kaip ir numatyta kitose siūlomo keisti įstatymo nuostatose. Taip pat pritartina Specialiųjų tyrimų tarnybos pastabai, kad nėra aiškių priežasčių, kodėl reikėtų numatyti tokią galimybę. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 1. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VII-729 2, 14, 20 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3801 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Audito komitetas pritarė ir Audito komiteto pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2024-09-25 |
4 (22) |
1 (4) |
|
Argumentai: Svarstomo įstatymo 22 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta taisyklė, kad valstybė ar savivaldybės gali investuoti savo turtą į akcines bendroves ir uždarąsias akcines bendroves, tik tuomet kai tokių juridinių asmenų organuose valstybės ar savivaldybės atstovai turės sprendžiamojo balso teisę. Pritariant, kad įstatymų leidėjas gali numatyti išimtis iš bendrosios taisyklės, pabrėžtina, kad išimčių sąrašas turi būti baigtinis, įtvirtintas svarstomame įstatyme. Analogiškai kaip yra numatyta svarstomo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 8 punkte, numatančiame baigtinį įstatymų sąrašą, kuriuose gali būti numatyta valstybės ir savivaldybių turto perdavimo kitiems subjektams panaudos pagrindais tvarka ir sąlygos. Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos pastabos, pabrėžiant, kad keičiamas įstatymas yra susijęs išimtinai su Koncesijų įstatyme siūlomu nustatyti reguliavimu, susijusiu su juridinio asmens įsteigimu koncesijų sutartiniams įsipareigojimams vykdyti, apie kitus atvejus, kuomet išimtis galėtų būti taikoma nėra žinoma ir jie projekto iniciatoriaus neatskleisti, siūlytina nuostatą detalizuoti, taip kartu užtikrinant, kad iškilus poreikiui kituose įstatymuose nustatyti išimtis iš bendrosios taisyklės dėl valstybės ar savivaldybių turto investavimo į juridinius asmenis neįgyjant sprendžiamojo baldo teisės, jos būtų svarstomos sistemiškai kartu su Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo pakeitimais.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Valstybė ar
savivaldybė gali turtą investuoti įsigydama steigiamos arba įstatinį kapitalą
didinančios akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcijų, kurios
visuotiniame akcininkų susirinkime valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms)
arba joms kartu suteikia daugiau negu 50 procentų balsų, |
Pritarti |
|
2. |
Audito komitetas, 2024-09-25 |
5 |
1 |
|
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į tai, kad svarstomo įstatymo įsigaliojimo data yra nebeaktuali, o svarstomas įstatymo projektas yra sudėtinė Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 straipsnių ir ketvirtojo1 skirsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3660 paketo dalis, siūlyti pagrindiniam komitetui svarstomo įstatymo įsigaliojimo datą suderinti su minėto įstatymo įsigaliojimo data. |
Pritarti |
|
3. |
Audito komitetas, 2024-09-25 |
5T, 5 |
3N |
|
Atsižvelgiant į tai, kad pritarus svarstomam įstatymo projektui valstybės ir savivaldybių turtas koncesininkui nebegalės būti perduotas panaudos pagrindais, tačiau tokių atvejų gali būti numatyta šiuo metu sudarytose ir po įstatymo įsigaliojimo vis dar galiosiančiose sutartyse, reikalinga nustatyti svarstomo įstatymo taikymo tvarką dėl koncesininkams panaudos pagrindais perduoto turto.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 5 straipsnio pavadinimą: „5
straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, 2. Papildyti projekto 5 straipsnį 3 dalimi: „3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio nuostatomis, galiojusiomis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, sudarytos koncesijos sutartims įgyvendinti perduoto valstybės ir savivaldybių turto panaudos sutartys galioja ir joms taikomos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio nuostatos, galiojusios iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Z. Balčytis.
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis
(Audito komiteto biuro patarėja (ES) E. Šukytė)