LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
JAUNIMO IR SPORTO REIKALŲ KOMISIJA
PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I-1151 23 IR 25 straipsniŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
projekto Nr. XIVP-935
2022-06-20 Nr. 116-P-4
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininkas V. Alekna; Komisijos nariai: J. Gudauskas, S. Jovaiša, L. Kasčiūnas, A. Kupčinskas, M. Matijošaitis, A. Petrošius, E. Rudelienė, J. Šiugždinienė; Seimo kanceliarijos patarėja J. Petniūnaitė; Kviestieji: Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Baltokas, švietimo, mokslo ir sporto viceministras L. Obcarskas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Sporto grupės patarėja G. Papartė, Seimo Švietimo ir mokslo komiteto biuro patarėja J. Paukštė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-10-13 |
1 |
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos sporto įstatymo (toliau –keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės premijų dydžio nustatymo metodiką tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 23 straipsnio 7 dalį, Vyriausybė nustato Valstybės premijų skyrimo ir mokėjimo tvarką. Todėl svarstytina, ar minėtą metodiką negalėtų nustatyti Vyriausybė toje pačioje Valstybės premijų skyrimo ir mokėjimo tvarkoje. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-10-13 |
1, 2 |
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalies 1 punkte bei 2 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžio „paralimpinių“ įrašytinas žodis „žaidynių“. |
Pritarti |
Redakcinė pastaba |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-10-13 |
2 |
|
|
3. Siekiant teksto vienodumo (nuoseklumo), projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytą skaičių ,,dvylika“ siūlytina rašyti skaitmeniu ,,12”, nes ir kiti skaičiai taip rašomi (pvz. keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalis). |
Pritarti |
Redakcinė pastaba |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-10-13 |
3 |
|
|
4. Projekto 3 straipsnis turi būti papildytas 2 dalimi, numatančia įpareigojimą atsakingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo parengti ir patvirtinti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atitinkamai projekto 3 straipsnio 1 dalyje turi būti nustatytas ankstesnis 2 dalies įsigaliojimas, kas įgalintų atsakingų institucijų tinkamą pasiruošimą įstatymo įgyvendinimui. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-10-13 |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerija formuoja valstybės sporto politiką bei rengia sporto politikos pažangos uždavinius įgyvendinančias nacionalines plėtros programas, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą. |
Pritarti |
Vyriausybės išvada pateikta |
6. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2021-10-26 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 23 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-935 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2022-06-01 |
1 |
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. lapkričio 24 d. sprendimo Nr. SV-S-313 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 23 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-935 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui: 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos sporto įstatymo 23 straipsnio 1 dalį tobulinti ir išbraukti nuostatą, kuria siūloma pavesti Vyriausybei tvirtinti valstybės premijų dydžio nustatymo metodiką, pagal kurią sportininkams ir jų treneriams už Sporto įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje nurodytus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus būtų skiriamos valstybės premijos. Lietuvos Respublikos Vyriausybei 2022 m. gegužės 4 d. priimant nutarimą Nr. 468 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 16 d. nutarimo Nr. 927 „Dėl Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams dydžių nustatymo ir Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ apsispręsta etapais suvienodinti valstybės premijų dydžius už į olimpinių, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių programas įtrauktų rungčių aukšto meistriškumo sporto varžybose (olimpinės, paralimpinės, kurčiųjų žaidynės, pasaulio, Europos čempionatai) pasiektus to paties lygmens laimėjimus negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams bei jų treneriams, kai Sporto įstatyme bus nustatytas kriterijus dėl 12 varžovų dalyvavimo į olimpinių, paralimpinių ar kurčiųjų žaidynių programas įtrauktoje rungtyje, siekiant diferencijuoti valstybės premijų dydžius dalyvaujant mažesniam, nei nustatytas, varžovų skaičiui. Atsižvelgiant į tai, kad 12 varžovų kriterijų siūloma nustatyti Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-908 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Sporto įstatymo projektas), kuris buvo svarstytas 2022 m. birželio 1 d. Vyriausybės posėdyje ir artimiausiu metu bus pateiktas svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui, ir į tai, kad taikant šį kriterijų būtų nustatomi valstybės premijų dydžiai ir mažinami tokiomis proporcijomis, kiek varžovų trūksta iki 12 varžovų (arba tarptautinės sporto šakos federacijos ar tarptautinės nevyriausybinės sporto organizacijos apriboto varžovų skaičiaus), Vyriausybei patvirtinti atskirą valstybės premijų dydžio nustatymo metodiką nėra tikslinga. Paminėtina, kad Sporto įstatyme įtvirtinus šioje dalyje minėtą kriterijų dėl 12 varžovų dalyvavimo į olimpinių, paralimpinių ar kurčiųjų žaidynių programas įtrauktoje rungtyje, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 16 d. nutarimu Nr. 927 „Dėl Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams dydžių nustatymo ir Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ numatoma etapais suvienodinti valstybės premijų dydžius už į olimpinių, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių programas įtrauktų rungčių aukšto meistriškumo sporto varžybose (olimpinėse, paralimpinėse, kurčiųjų žaidynėse, pasaulio, Europos čempionatuose) pasiektus to paties lygmens laimėjimus negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams. Nuo 2022 m. liepos 1 d. valstybės premijų dydžiai būtų suvienodinti negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams už pasaulio ir Europos čempionatuose pasiektus laimėjimus. Sulyginus negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams valstybės premijų dydžius už pasiektus laimėjimus pasaulio ir Europos čempionatuose, už užimtą 1 vietą pasaulio čempionate sportininkams būtų skiriama 28 060 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 1 vietą – 4 830 Eur), už 2 vietą – 17 572 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 2 vietą – 3 864 Eur), už 3 vietą – 10 534 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 3 vietą – 3 234 Eur) dydžio valstybės premija, už užimtą 1 vietą Europos čempionatuose būtų skiriama 14 030 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 1 vietą – 2 604 Eur), už 2 vietą – 7 038 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 2 vietą – 1 932 Eur), už 3 vietą – 5 290 Eur (šiuo metu už neįgaliųjų čempionato 3 vietą – 1 302 Eur) dydžio valstybės premija. Nuo 2025 m. sausio 1 d., t. y. pasibaigus 2024 metų Paryžiaus vasaros olimpinėms žaidynėms, būtų suvienodinti valstybės premijų dydžiai negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams už olimpinėse, paralimpinėse ir kurčiųjų žaidynėse pasiektus to paties lygmens laimėjimus: už olimpinių, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių 1 vietą būtų skiriama 70 150 Eur (šiuo metu už olimpinių žaidynių 1 vietą – 128 058 Eur, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių 1 vietą – 19 236 Eur), už 2 vietą – 35 098 Eur (šiuo metu už olimpinių žaidynių 2 vietą – 64 050 Eur, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių 2 vietą – 9 618 Eur), už 3 vietą – 26 312 Eur (šiuo metu už olimpinių žaidynių 3 vietą – 48 048 Eur, paralimpinių ir kurčiųjų žaidynių 3 vietą – 6 426 Eur) dydžio valstybės premijos. Prognozuojama, kad suvienodinus valstybės premijų negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams ir jų treneriams dydžius, 2022 metais valstybės premijoms reikės apie 1,95 mln. Eur, 2023 metais – apie 1,4 mln. Eur.
|
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2022-06-01 |
2 |
|
|
2. Nesvarstyti Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Sporto įstatymo 25 straipsnio 1 dalies dėl toliau nurodytos priežasties. Šiuo metu veikianti valstybinių pensijų sistema apima įvairias profesines ir socialines grupes, kurioms valstybinės pensijos skiriamos skirtingomis sąlygomis ir mokamos skirtingo dydžio, dėl to valstybinių pensijų sistema yra nenuosekli. Įstatymo projekto 2 straipsniu teikiamas siūlymas tobulinti rentų buvusiems sportininkams teisinį reguliavimą yra fragmentiškas, juo sisteminės valstybinių pensijų sistemos problemos nesprendžiamos. Siekdama užtikrinti nuoseklų valstybinių pensijų sistemos tobulinimą, kuris, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtintu teisėkūros efektyvumo principu, gali būti įgyvendintas tik kompleksiškai sprendžiant valstybinių pensijų sistemos problemas, Vyriausybė, atsižvelgdama į Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 190 punkte įtvirtintą siekį užtikrinti teisėkūros kokybę, 2022 metų I ketvirtį pradėjo vykdyti Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 3.3.9 papunktyje nurodytą veiksmą „sistemiškai peržiūrėti teisės aktus, reglamentuojančius valstybines pensijas, rentas, kompensacines išmokas“, kurį įgyvendinus Seimui iki 2023 metų II ketvirčio bus pateikti sisteminiai siūlymai dėl valstybinių pensijų ir kitų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto mokamų pensinio pobūdžio išmokų sistemos tobulinimo. Atkreipti Seimo dėmesį, kad šio nutarimo 1 dalyje nurodyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 16 d. nutarimo Nr. 927 „Dėl Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams dydžių nustatymo ir Valstybės premijų už pasiektus aukšto meistriškumo sporto laimėjimus sportininkams ir jų treneriams skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimai, susiję su valstybės premijų dydžių suvienodinimu negalią turintiems ir jos neturintiems sportininkams ir jų treneriams, yra vienas iš sportininkų skatinimo modelio sisteminių pokyčių etapų. Siekiant iš esmės subalansuoti sportininkų skatinimo modelį, numatomi sisteminiai sportininkų skatinimo modelio pokyčiai, nurodyti teikiamame Sporto įstatymo projekto aiškinamajame rašte. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:
1. Pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės pasiūlymus, kuriems komisija pritarė.
2. Siūlyti pagrindiniam komitetui sujungti įstatymo projektą su Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-908 1 ir 2 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1773 ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą projektą.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komisijos paskirti pranešėjai: V. Alekna.
Komisijos pirmininkas Virgilijus Alekna
Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė