LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO
NR. IX-1007 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-03-28 Nr. XIVP-2440(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma papildyti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnio 1 dalį 5 punktu ir jame nustatyti, kad iš pajamų gali būti atimamos šios per mokestinį laikotarpį nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidos: „deklaruodamas 2023 m. pajamas iš jų gali atimti 2023 m. Lietuvos Respublikoje veikiančiai finansų įstaigai sumokėtas palūkanas už vieną paimtą kreditą (arba jo dalį) vienam Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiam gyvenamajam būstui statyti ar įsigyti arba palūkanas už vieno Lietuvos Respublikos teritorijoje esančio gyvenamojo būsto finansinę nuomą (lizingą). Jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas yra paėmęs daugiau kaip vieną kreditą gyvenamajam būstui (būstams) statyti ar įsigyti arba (ir) buvo sudaręs daugiau kaip vieną finansinės nuomos (lizingo) sutartį dėl gyvenamojo būsto (būstų) finansinės nuomos (lizingo), iš pajamų galima atimti palūkanas už vieną jo pasirinktą kreditą (arba jo dalį) arba vieną gyvenamojo būsto finansinę nuomą (lizingą)“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.
Pirma, atsižvelgus į keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies struktūrą, kaip perteklinė išbrauktina formuluotė „deklaruodamas 2023 m. pajamas iš jų gali atimti“.
Antra, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 5 punkte vietoje formuluotės „Lietuvos Respublikoje veikiančiai finansų įstaigai“ rašyti formuluotę „finansų įstaigai, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme (toliau – finansų įstaiga)“.
Trečia, siekiant teisinio aiškumo bei norint išvengti galimų normos taikymo problemų praktikoje, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 5 punkto antrąjį sakinį patikslinti, nurodant, jog kreditas arba finansinės nuomos (lizingo) sutartis gali būti paimti iš finansų įstaigos, o gyvenamasis būstas yra Lietuvos Respublikos teritorijoje.
Ketvirta, pastebėtina, jog galimybė iš pajamų atimti palūkanas už kreditą gyvenamajam būstui įsigyti ar statyti jau buvo nustatyta keičiamame įstatyme ir pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 131, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 29, 30 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 181 straipsniu įstatymo Nr. XI-111 23 straipsnio 4 dalį, „nuolatinis Lietuvos gyventojas 2009 metų ir vėlesniais mokestiniais laikotarpiais iš pajamų gali atimti palūkanas už vieną paimtą kreditą (arba jo dalį) vienam gyvenamajam būstui statyti ar įsigyti arba palūkanas už vieno gyvenamojo būsto finansinę nuomą (lizingą), jeigu toks kreditas yra paimtas ir rašytinis susitarimas dėl gyvenamojo būsto, kuriam statyti ar įsigyti paimtas kreditas, statybos ar įsigijimo arba finansinės nuomos (lizingo) sutartis sudaryti iki 2009 m. sausio 1 d. Tokios palūkanos gali būti atimamos visą kredito ar finansinės nuomos (lizingo) sutarties galiojimo laiką, atsižvelgiant į Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme iš apmokestinamųjų pajamų atimamų gyventojo patirtų išlaidų sumai nustatytus apribojimus. Jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo paėmęs daugiau kaip vieną kreditą gyvenamajam būstui (būstams) statyti ar įsigyti arba (ir) buvo sudaręs daugiau kaip vieną finansinės nuomos (lizingo) sutartį dėl gyvenamojo būsto (būstų) finansinės nuomos (lizingo), iš pajamų galima atimti palūkanas už vieną jo pasirinktą kreditą (arba jo dalį) arba vieną gyvenamojo būsto finansinę nuomą (lizingą)“. Iš projekto nuostatų nėra aiškus aptariamos nuostatos ir projektu teikiamo siūlymo santykis (pavyzdžiui, ar asmuo, kuris iki 2022 m. gruodžio 31 d. grąžino kreditą pagal iki 2009 m. sausio 1 d. sudarytą kredito sutartį (gyvenamajam būstui įsigyti) ir nustatyta tvarka atimdavo sumokėtas palūkanas iš apmokestinamųjų pajamų, galės deklaruodamas 2023 metų pajamas pasinaudoti aptariama lengvata ir sumažinti savo apmokestinamąsias pajamas pagal dar vieną vėliau nei 2009 m. sausio 1 d. sudarytą kredito sutartį (gyvenamajam būstui įsigyti); arba jei asmuo dar nėra grąžinęs kredito pagal iki 2009 m. sausio 1 d. sudarytą kredito sutartį (gyvenamajam būstui įsigyti) ir nustatyta tvarka atima sumokėtas palūkanas iš apmokestinamųjų pajamų, tačiau po 2009 m. sausio 1 d. turi sudaręs dar vieną (arba kelias) kredito sutartį (gyvenamajam būstui įsigyti) – ar šis asmuo deklaruodamas 2023 metų pajamas galės pasinaudoti abejomis aptariamomis lengvatomis ir atitinkamai sumažinti savo apmokestinamąsias pajamas). Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas šalinant šį neaiškumą. Be to, pastebėtina, jog formuluotė „už vieną paimtą kreditą (arba jo dalį) vienam gyvenamajam būstui“ gali būti suprantama dvejopai: kad gali būti tuo pačiu metu tik vienas kreditas vienam gyvenamajam būstui arba kad tokia galimybė numatoma asmeniui apskritai vieną kartą.
Penkta, atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalies nuostatą, numatančią, jog galima tam tikrų išlaidų (keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 21 punktuose nurodytų išlaidų) suma negali viršyti 1500 eurų. Atsižvelgus į projektu siūlomą pakeitimą, svarstytina, ar ir ši keičiamo įstatymo nuostata taip pat neturėtų būti keičiama.
2. Atsižvelgus į tai, kad pagal projekto 2 straipsnio 1 dalį įstatymas įsigaliotų 2023 m. lapkričio 1 d., projekto 2 straipsnio 2 dalyje nustatytas terminas (iki 2024 m. sausio 1 d.) Vyriausybei priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus tikslintinas, nustatant, kad jie turi būti priimti iki įstatymo įsigaliojimo.
3. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
4. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“:
4.1. projekto 1 straipsnio pavadinimas tikslintinas vietoj formuluotės „Pakeitimo įstatymas“ įrašant formuluotę „straipsnio pakeitimas“;
4.2. projekto 2 straipsnio pavadinimas tikslintinas vietoj formuluotės „įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimas“ įrašant žodį „įgyvendinimas“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]