LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 5, 16 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4444(2)
2017-07-04 Nr. 108-P-35
Vilnius
Komiteto biuras Rasa Ona Duburaitė, Rima Petkūnienė, Darius Šaltmeris, Giedrė Mickienė.
Kviestieji asmenys: Energetikos viceministras Vidmantas Macevičius, Energetikos ministerijos Atsinaujinančių energijos išteklių skyriaus patarėja Lina Sveklaitė, Energetikos ministerijos Atsinaujinančių energijos išteklių skyriaus vyriausiasis specialistas Sergej Garbar, Energetikos ministro patarėjas Rytis Kėvelaitis, Seimo Pirmininko sekretoriato patarėjas Kasparas Butkus, Seimo Teisės departamento privatinės teisės skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
1 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 2 straipsnio 50 dalies nuostatos taisytinos, atsižvelgiant į šios dalies pakeitimus, kurie įsigaliojo priėmus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 6, 38, 58 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymą Nr. XIII-406. |
Pritarti |
Žr. Seimo nario V.Poderio pasiūlymą. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
2 |
5 |
|
|
2. Projekto 2 straipsnio 5 dalyje dėstomame keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 17 punkte, atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, išbrauktini žodžiai „rengia ir“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
2 |
6 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnio 6 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 18 punkto siūlytina atsisakyti, kaip perteklinio ir įstatymams nebūdingo teisinio reguliavimo. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 2 straipsnio 6 dalyje nurodytas nutarimo projektas turi būti parengtas vadovaujantis faktiniais duomenimis bei rezultatais, kurie yra gaunami atlikus Lietuvos Respublikos teritorinės jūros, Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje tyrimus bei kitus veiksmus, siekiant teisinio aiškumo bei siekiant, kad projekto nutarimas būtų parengtas atsižvelgiant į atliktų tyrimų ir kitų veiksmų rezultatus būtina aiškiai ir nedviprasmiškai įtvirtinti šią kompetenciją Vyriausybės įgaliotai institucijai. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
4 |
|
|
4. Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies pirmojo sakinio nuostatos perkeltinos į projekto 6 straipsnio 3 dalį, jas atitinkamai suredagavus ir suderinus su projektu siūlomomis 6 straipsnio 3 dalies nuostatomis. |
Nepritarti |
Pritarta Seimo nario V.Poderio pasiūlymui. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
8 |
|
|
5. Projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, nurodytina apie kokių įrenginių – susijusių su konkursu, ar bet kokių – prijungimą šioje nuostatoje kalbama. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 5 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip: „8. Pagal šio straipsnio 7 dalyje numatytą prievolių įvykdymo užtikrinimą elektros tinklų operatoriaus gautos lėšos gali būti naudojamos tik elektros tinklų plėtrai, reikalingai atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginiams prijungti.“ |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
9 |
|
|
6. Projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 9 dalies nuostatos yra nebūdingos įstatymui, Vyriausybės ir ministerijų bei kitų Vyriausybės įgaliotų institucijų kompetencija rengiant Vyriausybės nutarimų projektus yra nustatyta Vyriausybės darbo reglamente, todėl siūlytume šios dalies atsisakyti. Jeigu tam nebūtų pritarta, projektas tobulintinas, vietoje žodžio „numatytame“ įrašant žodį „nurodytame“, o vietoj formuluotės „parengia šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 18 punkte nurodyto nutarimo projektą“ įrašant formuluotę „pateikia pasiūlymus dėl nurodyto Vyriausybės nutarimo pakeitimo“. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 5 straipsnio 9 dalį išdėstyti taip: „9. Pasiekus šio įstatymo 5 straipsnio 1
dalies 9 punkte |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
13 |
|
|
7. Projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 13 dalies nuostatos tobulintinos: 1) projektu siūloma nustatyti: „Už leidimų plėtrai ir eksploatacijai reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimus Vyriausybės įgaliota institucija įspėja šio leidimo turėtoją apie galimą leidimo galiojimo sustabdymą šio straipsnio 14 dalyje nustatytais pagrindais <...> Leidimo turėtojui, kuris yra įspėtas apie leidimo galiojimo sustabdymą ar kurio leidimas yra sustabdytas, nustatomas 30 kalendorinių dienų laikotarpis, per kurį turi būti pašalinti reguliuojamos veiklos pažeidimai“ (past. - išskirta mūsų). Pastebėtina, kad pagal projektą, esant 22 straipsnio 14 dalyje nustatytoms aplinkybėms, leidimo plėtrai ir eksploatacijai galiojimas sustabdomas. Projekte nėra nustatytų įspėjimo pagrindų. Todėl neaišku, kada Vyriausybės įgaliota institucija, esant 22 straipsnio 14 dalyje nurodytiems pagrindams, turėtų įspėti leidimo turėtoją, o kada ji privalėtų sustabdyti leidimo galiojimą. Be to, iš projekto nuostatų neaiški leidimo turėtojo įspėjimo tvarka. Projektas tobulintinas, pašalinant nurodytą teisės normų prieštaravimą ir neaiškumus. |
Nepritarti |
Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projektu nustatomi pagrindiniai leidimų išdavimo, galiojimo panaikinimo, sustabdymo ir įspėjimo apie galiojimo sustabdymą principai. Leidimų išdavimo, jų galiojimo panaikinamo, galiojimo sustabdymo ir įspėjimo apie galiojimo sustabdymą tvarka, teisinės pasekmės bus numatyta Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše.
|
|
|
|
|
|
|
2) vietoj žodžių „leidimo panaikinimą“ įrašytini žodžiai „leidimo galiojimo panaikinimą“, o vietoj žodžių „kurio leidimas yra sustabdytas“ įrašytini žodžiai „kurio leidimo galiojimas yra sustabdytas“. |
Pritarti |
|
|
|
5 |
13 |
|
|
3) projektu siūloma nustatyti: „Pažeidimams pašalinti gali būti nustatomas ilgesnis laikotarpis, jeigu tai reikalinga dėl objektyvių priežasčių: dėl nuo leidimo turėtojo nepriklausančių priežasčių leidimo turėtojas šio straipsnio 12 dalyje nustatytais terminais negauna statybą leidžiančio dokumento ar leidimo gaminti elektros energiją, ar pažeidžia leidime plėtrai ir eksploatacijai numatytos elektrinės įrengtąją galią ir teritoriją.“ Abejotina, ar leidime plėtrai ir eksploatacijai numatytos elektrinės įrengtosios galios ir teritorijos pažeidimą galėtų nulemti nuo leidimo turėtojo nepriklausančios priežastys. Manytume, kad tokios veiklos sąlygos, kaip leidime plėtrai ir eksploatacijai numatytos elektrinės įrengtosios galios ir teritorijos padidinimas, pažeidimas visais atvejais bus susijęs su leidimo turėtojo veiksmais. Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 5 straipsnio 13 dalį išdėstyti taip: „13. Už leidimų
plėtrai ir eksploatacijai reguliuojamos veiklos sąlygų pažeidimus Vyriausybės
įgaliota institucija įspėja šio leidimo turėtoją apie galimą leidimo
galiojimo sustabdymą šio straipsnio 14 dalyje nustatytais pagrindais arba
informuoja apie šio leidimo panaikinimą šio straipsnio 16 dalyje
nustatytais pagrindais. Leidimo turėtojui, kuris yra įspėtas apie leidimo
galiojimo sustabdymą ar kurio leidimas yra sustabdytas, nustatomas 30
kalendorinių dienų laikotarpis, per kurį turi būti pašalinti reguliuojamos
veiklos pažeidimai. Pažeidimams pašalinti gali būti nustatomas ilgesnis
laikotarpis, jeigu tai reikalinga dėl objektyvių priežasčių: dėl nuo leidimo
turėtojo nepriklausančių priežasčių leidimo turėtojas šio straipsnio 12
dalyje nustatytais terminais negauna statybą leidžiančio dokumento |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
15 |
|
|
8. Projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 15 dalyje vietoj žodžio „įregistravimo“ įrašytinas žodis „gavimo“.
|
Pritarti |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2017-07-04 |
5 |
16 |
|
|
9. Projekto 5 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 22 straipsnio 16 dalyje nustatomi leidimo plėtrai ir eksploatacijai galiojimo panaikinimo pagrindai. Pažymėtina, jog projekte nėra daugiau jokių nuostatų susijusių su šiuo teisiniu veiksmu, t. y. nėra aišku kokios teisinės pasekmės turėtų kilti asmeniui, kurio leidimo galiojimas buvo panaikintas. Pastebėtina, jog leidimo pagrindu Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje teritorijose gali būti įrengti tam tikri įrenginiai, nuosavybės teise priklausantys privatiems asmenims. Todėl teigtina, jog teikiamame įstatymo projekte turėtų būti aiškiai sureguliuoti klausimai susiję su šio turto teisine padėtimi, kai leidimo galiojimas yra panaikinamas. |
Nepritarti |
Pritarti Ekonomikos komiteto patobulintam įstatymo projektui, kuriame nustatyti pagrindiniai leidimų išdavimo, jų galiojimo panaikinimo, sustabdymo ir įspėjimo apie galiojimo sustabdymą principai.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Virgilijus Poderys, 2017-07-03 |
1 |
1 |
|
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, užsitęsus Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 5, 16 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-4444 (toliau - Įstatymo projektas) svarstymo procedūroms ir 2017 m. liepos 31 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 6, 38, 58 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymui XIII-406, siūloma patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsnio keičiamo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – Įstatymo) 2 straipsnio 50 dalį. Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir išdėstyti ją taip: „ Pakeisti 2 straipsnio 50 dalį ir ją išdėstyti taip: “50. Kitos
šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme,
Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos
Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme, Lietuvos Respublikos Eenergetikos
įstatyme, Lietuvos Respublikos Eelektros energetikos įstatyme, Lietuvos
Respublikos |
Pritarti |
|
2. |
Seimo narys Virgilijus Poderys, 2017-07-03 |
5 |
1 |
|
|
Argumentai: Dabartinis sąrašas veiksmų, kuriuos privalo įvertinti Vyriausybės įgaliota institucija elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių leistinumui ir galimybėms įvertinti, yra baigtinis, taip užkertant kelią esant poreikiui atlikti kitus, būtinus veiksmus, kurie nėra minimi sąraše. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma pakoreguoti Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Vyriausybės įgaliota institucija, atsižvelgdama į šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 17 punkte nurodytą tvarkos aprašą, atlieka Lietuvos Respublikos teritorinės jūros, Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje tyrimus ir kitus veiksmus, kurie reikalingi Vyriausybės nutarimui dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo priimti: 1) parengia specialųjį planą; 2) atlieka specialiojo plano strateginį pasekmių aplinkai vertinimą; 3) atlieka poveikio aplinkai ir visuomenės sveikatai vertinimą; 4) atlieka prisijungimo prie elektros perdavimo tinklų sausumos teritorijoje galimybių vertinimą; 5) atlieka balansavimo galimybių vertinimą; 6) atlieka šios dalies 4 ir 5 punktuose nurodytų veiksmų sąnaudų vertinimą; 7) atlieka kitus veiksmus, būtinus elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių leistinumui ir galimybėms įvertinti.“ |
Pritarti |
|
3. |
Seimo narys Virgilijus Poderys, 2017-07-03 |
5 |
4 |
|
|
Siekiant aiškumo ir kad informacija dėl konkurso organizavimo procedūrų būtų pakankama bei aiškiai numatytos maksimalios plėtros jūroje ribos, taip pat siekiant sudaryti vienodas sąlygas ir nesukurti išimčių konkurso dalyviams, siūloma numatyti, kad išankstinės prijungimo sąlygos, suteikiančios asmeniui informaciją apie preliminarias projektavimo sąlygas išduodamos, konkursai organizuojami ir leidimai plėtrai ir eksploatacijai išduodami tik esant Vyriausybės nutarimui dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 4 dalį ir jas išdėstyti taip: 4. Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai ir šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo, rengiamas atsižvelgiant į šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalies nuostatas bei Nacionalinėje energetikos strategijoje įtvirtintus atsinaujinančių energijos išteklių plėtros tikslus. Išankstinės prijungimo sąlygos išduodamos, konkursas (konkursai) organizuojamas (organizuojami) ir leidimas (leidimai) plėtrai ir eksploatacijai šioje dalyje numatytais atvejais išduodami ne anksčiau, negu yra priimtas Vyriausybės nutarimas dėl Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalių, kuriose tikslinga organizuoti konkursą (konkursus) atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai, ir šių elektrinių įrengtųjų galių nustatymo. Konkursą gali inicijuoti bet kuris asmuo, atitinkantis šio straipsnio 10 dalies 2 ir 3 punktuose nustatytus reikalavimus, pateikdamas paraišką Vyriausybės įgaliotai institucijai. Konkursą privalo organizuoti Vyriausybės įgaliota institucija per 6 mėnesius nuo paraiškos organizuoti konkursą gavimo dienos šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytoms dalims ir įrengtosioms galioms.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo narys Virgilijus Poderys, 2017-07-03 |
5 |
6 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projektu Vyriausybės įgaliota institucija įpareigojama atlikti visus reikalingus tyrimus, reikalingus sprendimui dėl elektrinių plėtros ir įrengtųjų galių priimti. Taip sumažinama administracinė našta, susijusi su teritorijų planavimu, strateginio pasekmių aplinkai vertinimu, poveikio aplinkai vertinimu ir kitomis procedūromis, investuotojams bei priimami ekonomiškai pagrįsti sprendimai. Tačiau siekiant taupyti valstybės lėšas būtina numatyti, kad išlaidos, patirtos atliekant tyrimus, kompensuojamos konkursą laimėjusio(-ių) dalyvio(-ių), sumokant konkurso dalyvio mokestį. Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Išlaidos, patirtos šio straipsnio 1 dalyje numatytiems tyrimams ir kitiems veiksmams atlikti, yra kompensuojamos konkursą laimėjusių dalyvių mokesčiais. Konkurso dalyvio mokesčio dydis nustatomas atsižvelgiant į šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje 9 punkte numatytame Vyriausybės nutarime nustatytas elektrinių įrengtąsias galias ir paskirstant jas proporcingai konkurse numatomai paskirstyti elektrinių įrengtajai galiai. Konkurso dalyvio mokestis mokamas Vyriausybės įgaliotai institucijai. Jo sumokėjimo, gražinimo bei panaudojimo, nustačius konkurso laimėtoją, tvarka ir terminai nustatomi šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 8 punkte numatytame tvarkos apraše.“ 2.Buvusią projekto 5 straipsnio 6 dalį atitinkamai laikyti 7 dalimi. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo narys Virgilijus Poderys, 2017-07-03 |
5 |
10 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamoje 22 straipsnio 10 dalyje nurodytos leidimo plėtrai ir eksploatacijai išdavimo sąlygos, o elektrinių prijungimas ir balansavimas apima tam tikras skatinimo priemones, kurios gali būti suteikiamos asmeniui. Paramos poreikis vėjo energiją naudojančioms elektrinėms, statomoms jūroje, bus apspręstas ir nustatytas atlikus tyrimus, kurių rezultatai parodys, kokias galias tikslinga plėtoti. Įstatymo projektu nėra numatomi Įstatymo 20 straipsnio, kuriame įtvirtintos atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti skatinimo nuostatos, pakeitimai, todėl šiuo metu vėjo energiją naudojančių elektrinių plėtrai jūroje turėtų būti taikoma Įstatymo 20 straipsnio 11 dalis, numatanti elektrinių plėtrą vadovaujantis bendraisiais teisės aktų reikalavimais, t. y. gamintojui prisiimant atsakomybę dėl balansavimo ir prijungimo. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip: „10. Leidimai plėtrai ir eksploatacijai šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis išduodami fiziniams asmenims, turintiems teisę gyventi Lietuvos Respublikoje, arba Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims, kitų valstybių narių juridinių asmenų ar kitų organizacijų padaliniams, įsteigtiems Lietuvos Respublikoje: 1) kurie šio straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka pripažinti konkurso laimėtojais; 2) kurie yra įvykdę įsipareigojimus, susijusius su mokesčių, įskaitant socialinio draudimo įmokas, mokėjimu. Asmuo laikomas įvykdžiusiu įsipareigojimus, susijusius su mokesčių, įskaitant socialinio draudimo įmokas, mokėjimu, jeigu jo neįvykdytų įsipareigojimų suma yra mažesnė kaip 50 eurų; 3) kuriems nėra pradėta bankroto, reorganizavimo ir (ar) likvidavimo procedūra;
|
Pritarti |
|
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas Virginijus Sinkevičius
Komiteto biuro patarėja Rasa Ona Duburaitė (ES)
Komiteto biuro patarėja Rima Petkūnienė