LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242

81 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-17 Nr. XIVP-202

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisykles, teikiame šias pastabas:

1.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles:

-  projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „1 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas“ (analogiškai tikslintinas ir įstatymo projekto pavadinimas);

-  projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė klaidingai sunumeruota antru numeriu; šios straipsnio dalies nereikia numeruoti, kadangi tai yra vienintelė straipsnio dalis;

-  projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „išdėstant taip“.

2.    Atsižvelgiant į teisės aktuose vartojamą terminiją bei į tai, kaip šiuo metu reglamentuojamas valstybės remiamų paskolų administravimo mechanizmas, projekto 1 straipsniu pildomą įstatymo 81 straipsnio 4 dalį reikėtų dėstyti taip: „4. Valstybės remiamų paskolų studijų kainai sumokėti palūkanos, skaičiuojamos studijų metu ir penkis metus po studijų baigimo datos, apmokamos iš valstybės lėšų, kuriomis disponuoja Valstybinis studijų fondas“.

3.     Pažymėtina, kad šiuo metu studentams teikiamos tik valstybės remiamos paskolos - iš kredito įstaigų lėšų su valstybės garantija, tuo tarpu valstybės paskolos nebeteikiamos. Atsižvelgiant į tai, siūlome galiojančiame įstatyme atsisakyti nebeaktualių bei iš dalies klaidinančių nuostatų dėl galimo valstybės paskolų teikimo.  Vadovaujantis kas išdėstyta, keičiamo įstatymo 81 straipsnio pavadinime, 1 dalies pirmojoje pastraipoje ir 2 dalyje siūlome atsisakyti nuostatų, numatančių ir įtvirtinančių „valstybės paskolų“ terminą.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikėtų papildomų valstybės biudžeto lėšų, bei vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatomis, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis „Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>“,  turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

5.    Atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projekto įgyvendinimui reikės parengti, keisti poįstatyminius teisės aktus, todėl įstatymo projektą būtina papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, turi būti sudaryta galimybė parengti tokius teisės aktus, kad įstatymo įgyvendinimui būtų tinkamai pasirengta. Be to, atskira šio straipsnio dalimi, institucijos turi būti įgaliotos tokius teisės aktus parengti.

6.    Pažymime, kad įstatymai įprastai galioja tik į ateitį ir netaikomi atgal, todėl siekiant teisinio aiškumo įstatymo projekte turi būti aiškiai aptarta kokioms, kokiu laikotarpiu sudarytoms paskolų sutartims siūlomas įstatymo pakeitimas yra taikomas, t.y. ar šis įstatymas taikomas ir iki įstatymo įsigaliojimo sudarytoms ir galiojančioms sutartims, ir jeigu taip - kokia apimtimi.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. edvinas.musinskis@lrs.lt

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt